"Vieras" lapsi mukana lomalla ja ruokaraha?
Missä menee raja milloin on ruokarahaa ok tarjota isäntäperheelle? Tai lähettäisttekö te lapsen matkaan pariksi viikokosi ilman mitään tarjousta ruokarahasta tai edes omaa rahaa lapselle mukaan?
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:21"]
Ja mä jaksan taivastella ap:n kaltaisia ihmisiä, jotka eivät selvitä tällaista(kaan) asiaa ennen kuin on löysät housuissa. Etukäteen nämä kuuluu keskustella. Mä olisin ottanut puheeksi jo kutsuvaiheessa.
[/quote]
No minä olen sitä mieltä että kyllä se aloite ruokarahaan täytyy lähteä sieltä toisesta suunnasta, ja kuten sanoin jos ei edes ruokaraa niin ainakin lapselle itselleen käyttörahaa mukaan. Se on ihan vähintä mitä kuvittelisi, eikä tullut edes mieleen että lapsi tulee ilman euroakaan taskussa mukaamme.
Mutta ehkä minä vaan kelaankin tämän sen mukaan miten itse toimisin.
ap
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:21"]Ja mä jaksan taivastella ap:n kaltaisia ihmisiä, jotka eivät selvitä tällaista(kaan) asiaa ennen kuin on löysät housuissa. Etukäteen nämä kuuluu keskustella. Mä olisin ottanut puheeksi jo kutsuvaiheessa. [/quote] No, luulisi tätä keskustelutaitoa löytyvän nimenomaa siltä joka mukaan lähtee! Minusta se on itsestäänselvyys ainakin, että noin pitkälle lomareissulle pitää antaa lapselle käyttörahaa, kuin myös jotain viemistä/ruokarahaa...
Joo pieni määrä herkkuja oli pakattu mukaan, mutta vain tälle vierailevalle tähdelle.
ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:21"]Ja mä jaksan taivastella ap:n kaltaisia ihmisiä, jotka eivät selvitä tällaista(kaan) asiaa ennen kuin on löysät housuissa. Etukäteen nämä kuuluu keskustella. Mä olisin ottanut puheeksi jo kutsuvaiheessa.
[/quote]
No, luulisi tätä keskustelutaitoa löytyvän nimenomaa siltä joka mukaan lähtee! Minusta se on itsestäänselvyys ainakin, että noin pitkälle lomareissulle pitää antaa lapselle käyttörahaa, kuin myös jotain viemistä/ruokarahaa...
[/quote]
Miksi miinuksia!? En minä ainakaan omaa lastani kehtaisi päästää ilmaiseksi kahdeksi viikoksi johonkin täyshoitolaan? Ja ainakin niin, että lapsellani olisi ainakin omaa käyttörahaa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:24"]
Apua! Lähetin teinin 400km päähän kylään kahdeksi viikoksi ilman ruokarahaa. Meni siis kaverilleen. Olen tavannut kaverin äidin kahdesti. Kaveri on ollut meilläkin yökylässä. Ja toisaalta meidän teini ompelee siellä kaverilleen vaatteita.
[/quote]
hoida homma kotiin. Soita vanhemmille ja pyydä tilinro. Ompelee vaatteita... Huh ! ja sekä sun mielestä kuittaa 2 vkon täysylläpidon. Nuija !
Olin n. 15-vuotiaana kaverini perheen kanssa kuukauden ulkomailla. Omat pienet säästöni kulutin täysin ja vanhempani laittoivat tililleni rahaa loman aikana tarpeen tullen. Näkivät siis verkkopankistaan vielä silloin myös minun tilini. Kaikki ravintolakäynnit (lähes joka päivä), jäätelöt, vesipuistot yms maksoin itse/vanhempani maksoivat. Kämppä ja siellä olevat aamupalatarpeet oli"isäntäperheen" kustantamia.
En olisi edes kehdannut syödä joka ilta kaverini piikkiin. Silloin tällöin he tilasivat yhteisen laskun ja maksoivat myös minun osuuteni, mutta aina tarjouduin itse maksamaan. Olen kai niin köyhästä tarkan markan perheestä ettei mieleenikään tulisi elättää lapsen kavereita ulkomailla. Eri asia jos olen itse joskus pankinjohtaja ja lapsen kaverin perhe selkeästi pienituloisempi, mutta jos ollaan taloudellisesti samalla viivalla niin kukin kustantaa oman lapsensa elämisen.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:21"]Ja mä jaksan taivastella ap:n kaltaisia ihmisiä, jotka eivät selvitä tällaista(kaan) asiaa ennen kuin on löysät housuissa. Etukäteen nämä kuuluu keskustella. Mä olisin ottanut puheeksi jo kutsuvaiheessa. [/quote] No, luulisi tätä keskustelutaitoa löytyvän nimenomaa siltä joka mukaan lähtee! Minusta se on itsestäänselvyys ainakin, että noin pitkälle lomareissulle pitää antaa lapselle käyttörahaa, kuin myös jotain viemistä/ruokarahaa...
[/quote]
Niin, kyllä minunkin mielestä onko aina kohteliasta sen kutsutun lapsen vanhemman kysellä vielä miten korvaisi kustannuksia ja paljon lapsi tarvitsisi ehkä taskurahaa eli minkälaista rahanmenoa on tiedossa. Se että jättää kysymättä on hieman tökeröä sillä enemmän hankalaa on tämän kutsujan sanella sitten ehtoja että haluasin että osallistut kustannuksiin näin jos toinen ei ota sitä puheeksi tai kysele ollenkaan. Jotkuthan ovat selvästi tietoisia tästä että ei se toinen kehtaa sitten rahaa pyytää ja tahallaan eivät kysele jotta eivät joutusi pistämään rahaa mukaan matkaan.
Useinhan voi olla nimittäin niin että näistä lapset sopivat keskenään eli ei sitä voi pitää varsinaisena kutsuna ellei vanhemmat ole erittäin hyviä tuttuja ja vanhempi on tavallaan esittänyt alunperin idean. Eli siinä ensimmäisen keskustelun aikana minä kyllä aina puhuisin näistä raha-asioista jos siis lapseni olisi lähdössä jonkun matkaan.
On meille käynyt niinkin että mukaan lähteneen lapsen vanhemmat eivät olleet ollenkaan yhteydessä eivätkä laittaneet rahaa mukaan ja tuntui se hieman tökeröltä että oletetaan ilman muuta että kaiken ne kustantaa. Kyse oli lyhyestä reissusta joten ei se mitään mutta lähinnä se että pistetään lapsen mukaan rahaa kuitenkin on kohtelias ele vaikka monesti todennäköisesti se lapsi ei joutuisi niitä edes käyttämään.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:21"]
Ja mä jaksan taivastella ap:n kaltaisia ihmisiä, jotka eivät selvitä tällaista(kaan) asiaa ennen kuin on löysät housuissa. Etukäteen nämä kuuluu keskustella. Mä olisin ottanut puheeksi jo kutsuvaiheessa.
[/quote]
Yleensä ei tule mieleenkään, että lapsi laitetaan ilman omaa rahaa. Mun isällä ja äidillä oli todella ihmeellisiä periaatteita, että jos kustutaan, sitten ei mukaan paljon mitään, mutta sain sentään jäätelörahat mukaan ja kysessä oli sukulaiset.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:56"]Kutsuiko ap vieraan lapsen kahden viikon reissulle? Todella pitkä aika!! Sovittaessa reissun yksityiskohtia olisi pitänyt sopia myös raha-asioista. Kai teillä jotain keskustelua oli siitä, että mitä pitää ottaa mukaan ja siinä yhteydessä olisi ollut helppo sanoa, että käyttörahaa kannattaa varata tietty summa per päivä.
[/quote] helepompi haukkua selän takana marttyyrina
Köyhien ongelmia. Jos nyt budjetissa tuntuu yhden lapsen syömiset pari viikkoa, niin ei sitten mukaan ollenkaan.
Kyllä meillä lapset ovat olleet muiden perheiden mukana ja päinvastoin ja rahasta koskaan ole puhuttu.
KYSYISIN aina, paitsi jos lapsi olisi mummonsa t pappansa matkassa. Mut siis jos ois vaikka jonkun muun sukulaisen, tutun jne nii kysyisin. Mummun ja papan matkassa en kysyisi mutta "taskurahaa" antaisin silti lapselle mukaan.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:37"]
Köyhien ongelmia. Jos nyt budjetissa tuntuu yhden lapsen syömiset pari viikkoa, niin ei sitten mukaan ollenkaan.
Kyllä meillä lapset ovat olleet muiden perheiden mukana ja päinvastoin ja rahasta koskaan ole puhuttu.
[/quote]
Näin meilläkin. Ei ole koskaan tullut mieleenkään pyytää ruokarahaa vieraiden lasten kavereilta. Meidän talous ei ole yhden lapsen ruokaan kaatunut.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 07:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:56"]Kutsuiko ap vieraan lapsen kahden viikon reissulle? Todella pitkä aika!! Sovittaessa reissun yksityiskohtia olisi pitänyt sopia myös raha-asioista. Kai teillä jotain keskustelua oli siitä, että mitä pitää ottaa mukaan ja siinä yhteydessä olisi ollut helppo sanoa, että käyttörahaa kannattaa varata tietty summa per päivä. [/quote] helepompi haukkua selän takana marttyyrina
Näytä se kirjoitus missä ap haukkui ketään?
[/quote]
Mun kummityttö tulee joka kesä lomailemaan meille viikoksi, ei mulla ole tullut ikinä mieleenkään ruokarahoja pyytää hänen vanhemmiltaan. Eikä ole kyllä tarjottukaan, sen puoleen. Käydään yleensä vielä yhdessä mun piikkiin ostoksilla ja tyttö saa syksyksi uusia kouluvaatteita, meikkejä tms. Ja mulle se on ihan ok.
Tietysti ruokarahaa ja omaa rahaa lapselle mukaan. Ja maksaisin tietysti myös lapsen matkat, siis jos reissuun kuuluu lento tai laiva/juna/bussi ym.
En ikinä päästäisi omaa lasta ilman rahaa yhtään mihinkään. Ihan kamala ajatuskin.
Pakko on tuohon ylläolevaan vielä kommentoida, siis samat kokemukset, eli lapsi pitää rahat itsellään. Harva vanhempi viitsii kovin monesti sanoa, otatko omat rahat mukaan maksua varten... Lapsi ei hoksaa välttämättä kuinka kalliiksi tulee ulkona syömiset ym. Ne ovat asioita jotka sitten ärsyttävät matkalla koko ajan, vaikka isäntäperheellä olisikin raha-asiat hyvin. Esimerkiksi ulkonasyömisessä lapsille voi sanoa ihan hyvin, että kaikki juovat maitoa tai vetta limukan sijaan. Jos lapsen antaa itse päättää, tulee yleensä se limukkalasin tilaus ja myös hintansa kaupan päälle. Nämä ovat vain asioita jotka ärsyttävät kovasti jos varsinkin huomaa vieraan käyttävän tilaisuuksia.
Röyhkein kokemus on se, ettei lapsi ole kuulevinaan maksun tullessa, että hänen pitäisi maksaa itse. Pelisääntöjä ei ole kotona puhuttu selväksi. Nämä jättävät ikävän jäljen kun tulee seuraava matkakerta. On tullut mieleen sekin, onko kotona puhuttu, että maksa sitten kun isäntäväki ei maksa.. Ja kotona oleva rahatilanne.. Pitäisi muistaa, että Suomi on kallis maa. Tässä on kyseessä yli 12vuotias. Eli ymmärrystä rahaan on.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:35"]
Tottakai vanhempien kuuluu maksaa oman lapsensa ruuat :D
[/quote]
Juuri näin. Minä en opi millään ymmärtämään joidenkin itsekkyyttä. Taas tuli lapselle kaveri, kenellä ei ollut matkassa : lakanoita, pyyhettä, aamupalatarvikkeita, ei mitään tuliaisia esim. kahvipakettia vanhemmille. Itse panen lapselleni kyllän matkaan ruokatarvikkeet leipineen ja leikkeleineen ja lounaaksi jonkin einesruoan, mikä on helppo lämhäyttää mikrossa. Mutta taas pojan kaveri tuli kylään vain hammasharja ja yöpuku matkassaan.
Miten tolloja ja törkeitä hyväksikäyttäjiä osa vanhemmista voikaan olla.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 22:56"]
En voi käsittää että miten ei ole asiaa sovittu etukäteen. Tai edes jotain puhuttu että miten kulut hoidetaan. Toki riippuu paljon, että millaisesta reissusta on kyse. Jos esim mennään vaan mökille, jossa ei muita kuluja ole kuin ruokakulut ja sekin ihan mökillä itse tehtyä peruspöperöä, niin silloin en olettaisi vieraalta lapselta (tai aikuiselta) osallistumista ruokakustannuksiin. Silloinkin laittaisin omalle lapselleni mukaan jotain käyttörahaa varmuuden vuoksi.
Mutta jos ollaan jossain reissussa, jossa tulee kuluja majoituksesta ja ravintolassa syömisestä ym. niin ilman muuta täytyy vierailtakin saada jotain matkakuluja. Ap ei nyt oikein valoittanut että millaisesta reissusta on kyse.
[/quote]
Helpommalla pääsee, kun ei "anna lastaan lainaan"kenellekään lomalla. Meillä on noita lapsia useampi ja vuosien varrella on monesti jonkun kaverin äiti pyytänyt, että saisko joku lapsista tulla heidän lapselleen mökille kaveriksi viikoksi, pariksi, kun heidän lapsellaan on niin tylsää siellä yksin vanhempien kanssa.
En ole päästänyt juuri tämän takia, koska vaikka miten päin hoitaisi asian, saa kuulla selän takana rutkutusta, että ei ollut tarpeeksi rahaa matkassa, ei ruokaa, ei tarpeeksi lakanoita ja se ei osannut oikeaa ruokarukousta ja heräsi liian aikaisin ja kikatti illalla liian lujaa ja ja ja.....
En päästä yhtään lapsistani kenellekään seuraksi kenekään mökille tai lomalle. Omilla lapsilla on kyllä seuraa ja eivät tarvitse "lainaan" toisten lapsia mökille, ettei aika tule pitkäksi vanhempien kanssa.
Kerran eräs lapsen vanhempi kertoi maksavansa loput rahat matkamme jälkeen. Eikö olisi järkevämpää antaa kerralla enemmän rahaa ja tuoda loput rahat kotiin? Eihän matkalla kuulu pihistellä, menee loma pilalle!!! Eikä kaikki aikuiset kehtaa pyytää matkan jälkeen enää rahaa siitä kuinka paljon meni matkabudjetti yli. Se on noloa. Jos kuitenkin on ollut rahaa mukana jonkin verran.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 22:56"]
En voi käsittää että miten ei ole asiaa sovittu etukäteen. Tai edes jotain puhuttu että miten kulut hoidetaan. Toki riippuu paljon, että millaisesta reissusta on kyse. Jos esim mennään vaan mökille, jossa ei muita kuluja ole kuin ruokakulut ja sekin ihan mökillä itse tehtyä peruspöperöä, niin silloin en olettaisi vieraalta lapselta (tai aikuiselta) osallistumista ruokakustannuksiin. Silloinkin laittaisin omalle lapselleni mukaan jotain käyttörahaa varmuuden vuoksi.
Mutta jos ollaan jossain reissussa, jossa tulee kuluja majoituksesta ja ravintolassa syömisestä ym. niin ilman muuta täytyy vierailtakin saada jotain matkakuluja. Ap ei nyt oikein valoittanut että millaisesta reissusta on kyse.
[/quote]
Helpommalla pääsee, kun ei "anna lastaan lainaan"kenellekään lomalla. Meillä on noita lapsia useampi ja vuosien varrella on monesti jonkun kaverin äiti pyytänyt, että saisko joku lapsista tulla heidän lapselleen mökille kaveriksi viikoksi, pariksi, kun heidän lapsellaan on niin tylsää siellä yksin vanhempien kanssa.
En ole päästänyt juuri tämän takia, koska vaikka miten päin hoitaisi asian, saa kuulla selän takana rutkutusta, että ei ollut tarpeeksi rahaa matkassa, ei ruokaa, ei tarpeeksi lakanoita ja se ei osannut oikeaa ruokarukousta ja heräsi liian aikaisin ja kikatti illalla liian lujaa ja ja ja.....
En päästä yhtään lapsistani kenellekään seuraksi kenekään mökille tai lomalle. Omilla lapsilla on kyllä seuraa ja eivät tarvitse "lainaan" toisten lapsia mökille, ettei aika tule pitkäksi vanhempien kanssa.
[/quote]
Nämä ainokaiset ovat kyllä saaneet tulla joukkomme jatkoksi reissuihin ja moneen muuhunkin mukaan ja en ole koskaan vaatinut lakanoita tai rahaa ruokaan. On ollut kyllä varaa maksaa yhden lapsen ruoka siinä, kuin omienkin.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:24"]Apua! Lähetin teinin 400km päähän kylään kahdeksi viikoksi ilman ruokarahaa. Meni siis kaverilleen. Olen tavannut kaverin äidin kahdesti. Kaveri on ollut meilläkin yökylässä. Ja toisaalta meidän teini ompelee siellä kaverilleen vaatteita.
[/quote]
Joo, mutta kai teinillä silti omaa käyttörahaa on?