Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Vieras" lapsi mukana lomalla ja ruokaraha?

Vierailija
07.07.2015 |

Missä menee raja milloin on ruokarahaa ok tarjota isäntäperheelle? Tai lähettäisttekö te lapsen matkaan pariksi viikokosi ilman mitään tarjousta ruokarahasta tai edes omaa rahaa lapselle mukaan?

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun mun luona käy aikuisia tai lapsia tai pyydän niitä mukaan, niin maksan kaikki kulut. En ota rahaa vastaan, vaan mun pussista tulee huvipuistot, leffat ja jätskit. Jos joku aikuinen haluaa itse maksaa ja tiedän sillä olevan varaa, voin antaa maksaa. Mielestäni pitää ottaa vastapuoli huomioon ja ainakin kysyä tarvitseeko osallistua jotenkin. Ja omat ostosrahat olla toki.

Vierailija
102/125 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:53"]Taskurahan ymmärrän että vois antaa mukaan mutta en mä nyt ruoasta kehtaa maksua pyytää. En vaan kehtaisi. Eikai nyt yksi lapsi kerkeä maksaa niin paljon. Pakkoko on ulkona syöttää lapsia vai sekö oli aikomus?
Olisin kiitollinen että lapsellani olisi ystävä kylässä!
[/quote]

No, missäs sitä reissussa syödään muuten kuin ulkona. Kotiin / mökille kutsuttuna toki eri juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:04"]

Miten niin nykyään. Olen syntynyt v62 ja ei silloinkaan ruokarahaa kyselty, jos me penskat olimme naapurin kakaroiden kanssa reissussa. Samoin meidän mökillä oli joka kesä aina joku kaverini ja siskoni kaveri. Kyllä isä ja äiti ruokki kaverit kanssa

Jos kutsun aikuisen vieraan meille kylään, en peri häneltäkään ruokarahaa, vaan kyllä ruoka tulee talon puolesta.

[/quote]

Teillä tarjotaan ilmainen täysihoito vieraalle useammaksi viikoksi vai? Vai sittenkin päivä tai pari (ja toki normaalein käytöstavoin varustettu aikuinen tuo jotain syömistä tai juomista muutenkin tuliaisina)?
[/quote] ei yksi lapsi vie konkurssiin meitä viikossa, kahdessa. Ei pari vierastakaan

Vierailija
104/125 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lapsena kuinka oli noloa kun omat vanhemmat eivät antaneet rahaa mukaan kunnolla. Pikkuhiluilla pärjäsin ja valehtelin etten halua vaikka karkkia tmv. Erään kerran antoivat mukaan vain pääsylipun verran ja ystäväni isä maksoi lippuni ja onnessani käytin osan lippurahoista johonkin hattaraan tmv. Sitten hävetti kun tämä isä vaati lippurahoja vanhemmiltani. Kuulin kuinka päivitteli vaimolleen ettei minulle oltu annettu käyttörahaa yhtään mukaan. Oli viimeinen kerta kun olin heidän mukanaan missään tapahtumassa. Vanhempani eivät ikinä maksaneet yhtään mitään ja kyllä työnsivät meidät lapset herkästi viikonloppureissuihin.

Vierailija
105/125 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:36"]Muistan lapsena kuinka oli noloa kun omat vanhemmat eivät antaneet rahaa mukaan kunnolla. Pikkuhiluilla pärjäsin ja valehtelin etten halua vaikka karkkia tmv. Erään kerran antoivat mukaan vain pääsylipun verran ja ystäväni isä maksoi lippuni ja onnessani käytin osan lippurahoista johonkin hattaraan tmv. Sitten hävetti kun tämä isä vaati lippurahoja vanhemmiltani. Kuulin kuinka päivitteli vaimolleen ettei minulle oltu annettu käyttörahaa yhtään mukaan. Oli viimeinen kerta kun olin heidän mukanaan missään tapahtumassa. Vanhempani eivät ikinä maksaneet yhtään mitään ja kyllä työnsivät meidät lapset herkästi viikonloppureissuihin.
[/quote]
Tuo on justiin se noloin mitä voi tapahtua kun vanhemmat kitsastelee. Eipä tee mieli lähteä sitten mihinkään. Tuo on vähän sama kuin kun olin lapsi ja sain kutsun synttäreille niin äitini osti kaverilleni vietäväksi joulukalenterin lahjana. Ja synttärit oli 8. joulukuuta. En muuten sitten mennyt. Harmitti kyllä.

Vierailija
106/125 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kustannamme. Olen kustantanut lapsemme serkun ulkomaille monta kertaa. Äitinsä ei ole kyennyt.

Vierailija
107/125 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me reissasimme lapsuudessani asuntoautolla pitkin poikin ja mukana oli minulle aina kaveri, kun ei ollut sisarusta. Vanhemani maksoivat kaikki kaverin kulut, laivaliput, ruuat, nähtävyyksien sisäänpääsymaksut jne., mutta kaverilla oli aina kyllä käyttörahaa mukana. Sillä hän osti tuliaisia ja matkamuistoja itselleen tai jos menimme kaksin jonnekin, maksoi itsensä.

Nyt jälkeenpäin ajatellen jos minun lapseni menisi jonkun reissuun ja se toinen perhe ilmoittaisi maksavansa kaiken, toki ehdottaisin, että he laskevat jonkun summan lapseni matkakulujen osalta. Vaikka 300 euroa viikolta. Sitten antaisin lapselle niin paljon rahaa, että hän pystyisi maksamaan matkakohteessa koko porukalle ravintolaruuat jonain iltana tms.

Vierailija
108/125 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuiko ap vieraan lapsen kahden viikon reissulle? Todella pitkä aika!! Sovittaessa reissun yksityiskohtia olisi pitänyt sopia myös raha-asioista. Kai teillä jotain keskustelua oli siitä, että mitä pitää ottaa mukaan ja siinä yhteydessä olisi ollut helppo sanoa, että käyttörahaa kannattaa varata tietty summa per päivä.

Vierailija
109/125 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä jaksaisi vierasta lasta kahta viikkoa! Onko ap:llä useampi oma lapsi? Missä olette tuon 2 viikkoa?

Vierailija
110/125 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 21:36"]

Muistan lapsena kuinka oli noloa kun omat vanhemmat eivät antaneet rahaa mukaan kunnolla. Pikkuhiluilla pärjäsin ja valehtelin etten halua vaikka karkkia tmv. Erään kerran antoivat mukaan vain pääsylipun verran ja ystäväni isä maksoi lippuni ja onnessani käytin osan lippurahoista johonkin hattaraan tmv. Sitten hävetti kun tämä isä vaati lippurahoja vanhemmiltani. Kuulin kuinka päivitteli vaimolleen ettei minulle oltu annettu käyttörahaa yhtään mukaan. Oli viimeinen kerta kun olin heidän mukanaan missään tapahtumassa. Vanhempani eivät ikinä maksaneet yhtään mitään ja kyllä työnsivät meidät lapset herkästi viikonloppureissuihin.

[/quote]

Olennaisin tieto puuttuu, olisiko vanhemmillasi ollut varaa enempään?

Vierailija
111/125 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä on syntynyt idea kutsuja maksaa ? Kaksi lasta keksii ensin yhdessä, että voisivat lähteä jonnekin jomman kumman perheen mukana ja mukaan lähtevänlapsen vanhemmat eivät maksa oman lapsensa kuluja vaan kutsujan vanhemmat tarjoavat kaiken oli sitten kyse uimahallista, huvipuistosta, risteilystä, kaupunkilomalla tms. ???

Vierailija
112/125 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ymmärtänyt että ei anneta mukaan ruoka/käyttörahaa koska helpompi maksaa kaikki samasta ja reissun jälkeen kyseisen lapsen vanhempi kysyy että paljonko meni (suunnilleen) ja antaa kerralla summan ja vähän ylikin (bensoista osa). Joten älä vielä ole vihainen, ehkä hänkin ajattelee kuten minä ja antaa koko summan sitten tultuanne, tai tilisiirrolla kun on kysynyt arviota. 

Vierailija
113/125 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:16"]

Minä olen ymmärtänyt että ei anneta mukaan ruoka/käyttörahaa koska helpompi maksaa kaikki samasta ja reissun jälkeen kyseisen lapsen vanhempi kysyy että paljonko meni (suunnilleen) ja antaa kerralla summan ja vähän ylikin (bensoista osa). Joten älä vielä ole vihainen, ehkä hänkin ajattelee kuten minä ja antaa koko summan sitten tultuanne, tai tilisiirrolla kun on kysynyt arviota. 

[/quote]

Tuo kuulostaa todella vaaralliselta ajatusketjulta, ihmisillä on niin valtavan erilaiset tavat käyttää rahaa.

Jos rahoista ei ole puhuttu etukäteen ei "kutsuja" voi automaattisesti olettaa että vieraan lapsen vanhemmat maksaisivat jälkikäteen mitään (näitäkin on...) Ja toisaalta on aikamoista riskipeliä olla itse kysymässä vasta jälkikäteen paljonko meni - entä jos rahaa onkin törsätty ihan mielin määrin turhuuksiin eikä vieraan lapsen vanhemmilla olekaan kovin paljon ylimääräistä...

Kaikki pääsevät paljon helpommalla kun asiasta sovitaan jo etukäteen.

Vierailija
114/125 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun me pyydämme lapsen kaverin jonnekin mukaan olemme isäntiä ja maksamme lapsen menot. Yleensä vanhemmat kuitenkin laittavat rahaa mukaan, mutta sen annan lapsen itsensä käytettäväksi.

Vierailija
115/125 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen sitä mieltä et ruuat tulee reissuttajan pussista... muuhun sitten käyttörahaa

Vierailija
116/125 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:56"]Kutsuiko ap vieraan lapsen kahden viikon reissulle? Todella pitkä aika!! Sovittaessa reissun yksityiskohtia olisi pitänyt sopia myös raha-asioista. Kai teillä jotain keskustelua oli siitä, että mitä pitää ottaa mukaan ja siinä yhteydessä olisi ollut helppo sanoa, että käyttörahaa kannattaa varata tietty summa per päivä.
[/quote]
Juuri näin! Meille suomalaisille tulee aina ihan turhia ongelmia kun ei osata sopia asioista ja luullaan että muilla on ihan samat käytännöt eri asioista kuin itselläkin. Mä olen itse alkanut sopimaan ja tarkistelemaan asioita etukäteen. Pääsee paljon helpommalla! Esim. näissä kaveriasioissa; lapsi menossa yökylään kaverille, kysyn suoraan kaverin vanhemmilta, että laitanko jotain evästä mukaan, laitanko lakanat ym. (näissäkin on niin eri käytäntöjä perheillä). Tai kun lapsi pääsee kaverin perheen kyydissä kisareissulle niin kysyn, että mitä voin maksaa bensoista jne. Suu auki hyvät ihmiset!

Vierailija
117/125 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otetaan lapsen kaveri mökkilomalle viikoksi. Olen sanonut kaverin vanhemmille että me kustannetaan kaikki muut paitsi ulkonasyömiset. Tarkoitus siis tehdä itse ruuat, mutta jos matkalla pysähdytään bensikselle syömään, niin toivon muksun itse ostavan mitä tahtoo syödä. Olen kuitenkn yh ja joudun pennit laskemaan tarkasti. 

Vierailija
118/125 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:03"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:52"]

Mun poika oli kaverin perheen mukana huvipuistossa. Ovat eskariin menossa eli 6v. Sanoin perheen äidille, että rahaa ruokaan ja lippuihin on lapsen kukkarossa ja sieltä saa ottaa. Olivat ostaneet rannekkeet, syöneet jäätelöt ja käyneet hampurilaisilla. Rahapussi tuli koskemattomana takaisin. En tiedä teinkö väärin, kun en enää jälkikäteen tarjonnut rahaa. Sanoin kyllä lähtiessä selvästi.

[/quote]

Itse olisin varmuuden vuoksi vienyt sille äidille satkun käteen. Koska 6 vuotias on vielä niin lapsellinen, että ei ymmärrä itse maksaa noita, jos kaveriperheen äiti tomerasti hoitaa rannekkeet ja muut. Mutta voin kuvitella, että tämä äiti haukkuu selän takana, että sekin lapsi piti vain rahat kukkarossaan, eikä suostunut omia rannekkeita maksamaan. 

[/quote] Luultavimmin juu. Ja ei vielä edes 13 vuotias välttämättä hoksaa maksaa omia kulujaan, jos ei sitä erikseen sanota kotona tai seurueen vanhempi kehota. Eräs tyttö aina "unohti" lompakon autoon, kun tultiin huvituksiin ja olisi pitänyt maksaa itse. Samalla reissulla sitten sanoin eräässä kohteessa, "ei se mitään, voin hakea sen samalla kun käyn autolla itse!" Eli selkeää toimintaa täytyy olla aikuisilla, jos homma rupeaa menemään kovin yli, eli hyväksikäytön puolelle.

[/quote]

Itse olin nuorena tuskallisen ujo ja en oikein osannut toimia näissä tilanteissa. Muistan eräänkin reissun, kun olin kaverin ja hänen vanhempien kanssa liikenteessä. Mentiin syömään ja äiti hoisi tilauksen ja kun lasku tuli, maksoi sen. Minulla oli maha vähän koko ajan kipeä, kun mietin, että missä välissä kysyn, että annako rahaa, kun äiti käski. Mutta kun kaverin äiti ei puhunut mitään, en uskaltanut piipittää, että mun pitäis maksaa itse. Oli koko ajan tosi paska olo, kun mietin, että miten mun pitäis käyttäytyä ja jännitin, että pitääkö mun sanoa, että maksan kyllä itse vai tarjoanko rahaa. Olisin niin toivonut, että kaverin äiti olisi selkeästi sanonut, että tässä on lasku, sun osuus on niin ja näin paljon. 

Kaikkein inhottavinta oli sitten, kun reissu oli loppu, niin kaverin äiti tiuskaisi äkäisesti, että olisit sinä voinut omat kulusi edes maksaa, eikö äitis antanut rahaa. Oli varmaan juuri tuollainen, joka ajatteli, että tahallani käytän hyväksi. Kyyneleitä niellen annoin kaikki rahat tälle kaverin äidille, enkä uskaltanut sanoa mitään.

En uskaltanut tämän reissun jälkeen mennä enää heillä koskaan käymään. Kaveri kävikin aina sen jälkeen meillä.

Eli sanokaa lapsille selkeästi, että otahan esille rannekeraha, mennään ostamaan. Ja nyt tilaan laskun, sun osuus on 15 euroa, onko sulla tasarahaa, annat mulle, vai tilaanko sun laskun erikseen.

Vierailija
119/125 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:29"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 22:56"]

En voi käsittää että miten ei ole asiaa sovittu etukäteen. Tai edes jotain puhuttu että miten kulut hoidetaan. Toki riippuu paljon, että millaisesta reissusta on kyse. Jos esim mennään vaan mökille, jossa ei muita kuluja ole kuin ruokakulut ja sekin ihan mökillä itse tehtyä peruspöperöä, niin silloin en olettaisi vieraalta lapselta (tai aikuiselta) osallistumista ruokakustannuksiin. Silloinkin laittaisin omalle lapselleni mukaan jotain käyttörahaa varmuuden vuoksi.

Mutta jos ollaan jossain reissussa, jossa tulee kuluja majoituksesta ja ravintolassa syömisestä ym. niin ilman muuta täytyy vierailtakin saada jotain matkakuluja. Ap ei nyt oikein valoittanut että millaisesta reissusta on kyse.

[/quote]

Helpommalla pääsee, kun ei "anna lastaan lainaan"kenellekään lomalla. Meillä on noita lapsia useampi ja vuosien varrella on monesti jonkun kaverin äiti pyytänyt, että saisko joku lapsista tulla heidän lapselleen mökille kaveriksi viikoksi, pariksi, kun heidän lapsellaan on niin tylsää siellä yksin vanhempien kanssa.

En ole päästänyt juuri tämän takia, koska vaikka miten päin hoitaisi asian, saa kuulla selän takana rutkutusta, että ei ollut tarpeeksi rahaa matkassa, ei ruokaa, ei tarpeeksi lakanoita ja se ei osannut oikeaa ruokarukousta ja heräsi liian aikaisin ja kikatti illalla liian lujaa ja ja ja.....

En päästä yhtään lapsistani kenellekään seuraksi kenekään mökille tai lomalle. Omilla lapsilla on kyllä seuraa ja eivät tarvitse "lainaan" toisten lapsia mökille, ettei aika tule pitkäksi vanhempien kanssa.

[/quote] Oletko ajatellut että joissakin perheissä on vain yksi lapsi. Ja se onkin sitte eri juttu. On ihan eri jos on yksi sisar ikäerosta huolimatta, kuin vain yksi lapsi joka ei enää ole sylivauva tai leikki-iässä oleva, vaan ihan kaveri-iässä oleva lapsi tai nuori joka kaipaa kaveria.

Vierailija
120/125 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:52"]

Mun poika oli kaverin perheen mukana huvipuistossa. Ovat eskariin menossa eli 6v. Sanoin perheen äidille, että rahaa ruokaan ja lippuihin on lapsen kukkarossa ja sieltä saa ottaa. Olivat ostaneet rannekkeet, syöneet jäätelöt ja käyneet hampurilaisilla. Rahapussi tuli koskemattomana takaisin. En tiedä teinkö väärin, kun en enää jälkikäteen tarjonnut rahaa. Sanoin kyllä lähtiessä selvästi.

[/quote]

Itse olisin varmuuden vuoksi vienyt sille äidille satkun käteen. Koska 6 vuotias on vielä niin lapsellinen, että ei ymmärrä itse maksaa noita, jos kaveriperheen äiti tomerasti hoitaa rannekkeet ja muut. Mutta voin kuvitella, että tämä äiti haukkuu selän takana, että sekin lapsi piti vain rahat kukkarossaan, eikä suostunut omia rannekkeita maksamaan. 

[/quote] Luultavimmin juu. Ja ei vielä edes 13 vuotias välttämättä hoksaa maksaa omia kulujaan, jos ei sitä erikseen sanota kotona tai seurueen vanhempi kehota. Eräs tyttö aina "unohti" lompakon autoon, kun tultiin huvituksiin ja olisi pitänyt maksaa itse. Samalla reissulla sitten sanoin eräässä kohteessa, "ei se mitään, voin hakea sen samalla kun käyn autolla itse!" Eli selkeää toimintaa täytyy olla aikuisilla, jos homma rupeaa menemään kovin yli, eli hyväksikäytön puolelle.
[/quote] niin no minä en jättänyt tätä mitenkään 6-vuotiaan kontolle vaan annoin lompakon kaverin äidille ja sanoin että rahat on siellä. En tosiaan tiennyt olevani jotenkin töykeä, kun en tarjonnut rahaa enää jälkikäteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi