"Vieras" lapsi mukana lomalla ja ruokaraha?
Missä menee raja milloin on ruokarahaa ok tarjota isäntäperheelle? Tai lähettäisttekö te lapsen matkaan pariksi viikokosi ilman mitään tarjousta ruokarahasta tai edes omaa rahaa lapselle mukaan?
Kommentit (125)
Niin kyllä minäkin antaisin rahaa mukaan mutta eipä edes oteta matkalle mukaan. Lapseni olisi onnellinen yhdestä mökki viikonlopusta. Lapsi sanoikin ettei halua meidän mukaan enää kavereita, kun hän ei pääse koskaan.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:49"]
Riippuu sinun ja isäntäperheesi suhteesta.
Mutta kysy. Jos ei selkeää vastausta tule, niin anna pari kolme kymppiä päivältä ruokarahaa ja lisäksi lapselle omaa rahaa. Jos käyvät huvipuistoissa, niin rannekerahat tai ainakin perhelippuosuus isäntäväelle.
Näin minä olen toiminut.
[/quote]
Siis pari-kolmekymppiä päivässä ruokarahaa! Mitä! Sehän tekisi jo yhden lapsen kuukauden ruokailuista 600-900 euron arvoiset, ja tuossa nimenomaisesti sanottiin että muihin huvituksiin tulisi rahat vielä erikseen! Kylläpä jotkut ovat rahoissaan...
Meillä noilla rahoilla söisi kaksi aikuista kolmisen kuukautta.
[/quote]
tässä ehkä puhuttiin ulkomaan reissusta, jossa ruokailut hoidetaan ravintolassa
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:09"]Uskomatonta! Ihmiset on käsittämättömän röyhkeitä! En ottaisi mukaan tuota pentua, jos ei hänellä ole mitään omaa rahaa mukana. Mutta näitä hyväksikäyttäjiä kyllä löytyy omastakin tuttavapiiristä.
[/quote]
Miksi haukkua lasta hänen vanhempiensa takia?!?
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:32"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:24"]
Apua! Lähetin teinin 400km päähän kylään kahdeksi viikoksi ilman ruokarahaa. Meni siis kaverilleen. Olen tavannut kaverin äidin kahdesti. Kaveri on ollut meilläkin yökylässä. Ja toisaalta meidän teini ompelee siellä kaverilleen vaatteita.
[/quote]
hoida homma kotiin. Soita vanhemmille ja pyydä tilinro. Ompelee vaatteita... Huh ! ja sekä sun mielestä kuittaa 2 vkon täysylläpidon. Nuija !
[/quote]
On eri asia mennä kylään kuin reissuun.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:20"]Niin ja tosiaan, oma lapseni ei edelleekään lähde minkään perheen vieraaksi ilman omaa rahaa ja niin ettei ruokarahaa olisi edes tarjottu.
ap
[/quote]
Niin vastaisitko kysymykseeni
-41
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:22"]
Ulkomaille mukaan lähteminen on eri asia kuin yökyläily kotona. Luonnollista on, että ulkomaan reissussa jutellaan etukäteen, miten ruokailut hoidetaan, ja maksaisin ilman muuta lapseni matkat ja majoituksen. Pitää olla aika iso teini, että ruokailujen maksun voi jättää lapselle, alakoululaisten kohdalla antaisin rahaa kaverin vanhemmille. Ei se 10 v. Osaa välttämättä ravintolassa joka kerta sanoa, että maksan itse oman ruokani.
kotona tai jossain mökillä yökyläilyjen yhteydessä en ole tottunut ottamaan enkä maksamaan ruokarahaa.
[/quote]
Kertoiko ap jossain, että olivat ulkomailla
Aluksi olin ehdottomasti sitä mieltä, että ruokarahaa olisi pitänyt tarjota mutta nyt jäin miettimään, että harvemmin sitä pyydetään ruokarahaa aikuisilta, jotka kutsutaan kylään. Vai pyydetäänkö?
Joka tapauksessa on erittäin outoa ja valitettavaa, ettei lapsella ole lainkaan omaa rahaa mukana.
Minä en kehtaisi noin itsestäänselvästä asiasta esittää kysymystä. Lykkäisin vain isäntäväen isälle tai äidille rahat kouraan enkä suostuisi ottamaan takaisin. Onhan lapsesta nyt kuluja ja raha on sitäkin varten, jos lapsesta vielä jotain ylimääräistä kulua koituu, jos vaikka joutuu särkylääkkeitä ostamaan tai vastaavaa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:24"]
Apua! Lähetin teinin 400km päähän kylään kahdeksi viikoksi ilman ruokarahaa. Meni siis kaverilleen. Olen tavannut kaverin äidin kahdesti. Kaveri on ollut meilläkin yökylässä. Ja toisaalta meidän teini ompelee siellä kaverilleen vaatteita.
[/quote]
Olet kyllä nolo! Tottakai lapselle rahaa pitää laittaa mukaan vai oletatko, että kaverin vanhemmat maksaa kaikki jädet ja muut menot. Hyväksikäyttäjä, todennäköisesti teiniäsi ei toiste kutsuta.
Mitä tuohon rahajuttuun tulee, niin meillä oli "omakustanteisesti" mukana Kreikan reissulla 12-vuotiaan kaveri. Äitinsä mietti kovin, että miten käytämme rahaa matkalla ja kuinka paljon pitäisi antaa käyttörahaa jne. Lopulta heitin ehdotuksen, että antaa 150 Euroa minulle ja minä sitä vastaan maksan sitten kaikki jutut siellä pl. tuliaiset ja shoppailut, joita varten sitten tytölle omat rahat lompsaan. Minä siis vastaan ruuista ravintoloissa ja baareissa, juomista ja sisäänpääsyistä sekä kulkemisista. Tiedän, että 150 Euroa ei niitä menoja kattanut mitenkään, mutta en kehtaa kiskoa ylimääräistä ja mielummin sitten jään miinukselle. Äitinsä ihmetteli, että oikeastiko tuo raha riittää ja piti ideaa muuten järkevänä. Näin sitten toimittiin.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:49"]
Mutta kysy. Jos ei selkeää vastausta tule, niin anna pari kolme kymppiä päivältä ruokarahaa ja lisäksi lapselle omaa rahaa. Jos käyvät huvipuistoissa, niin rannekerahat tai ainakin perhelippuosuus isäntäväelle.
Näin minä olen toiminut.
[/quote]
Siis pari-kolmekymppiä päivässä ruokarahaa! Mitä! Sehän tekisi jo yhden lapsen kuukauden ruokailuista 600-900 euron arvoiset, ja tuossa nimenomaisesti sanottiin että muihin huvituksiin tulisi rahat vielä erikseen! Kylläpä jotkut ovat rahoissaan...
[/quote]
Jos ulkona syödään niin 30d€/pvä hupenee ihan helposti.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:22"]
Ulkomaille mukaan lähteminen on eri asia kuin yökyläily kotona. Luonnollista on, että ulkomaan reissussa jutellaan etukäteen, miten ruokailut hoidetaan, ja maksaisin ilman muuta lapseni matkat ja majoituksen. Pitää olla aika iso teini, että ruokailujen maksun voi jättää lapselle, alakoululaisten kohdalla antaisin rahaa kaverin vanhemmille. Ei se 10 v. Osaa välttämättä ravintolassa joka kerta sanoa, että maksan itse oman ruokani.
kotona tai jossain mökillä yökyläilyjen yhteydessä en ole tottunut ottamaan enkä maksamaan ruokarahaa.
[/quote]
Kertoiko ap jossain, että olivat ulkomailla
[/quote]
tässä keskustelussa on puhuttu sekaisin kylään menosta ja viikon ulkomaan reissuista
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:04"]
Miten niin nykyään. Olen syntynyt v62 ja ei silloinkaan ruokarahaa kyselty, jos me penskat olimme naapurin kakaroiden kanssa reissussa. Samoin meidän mökillä oli joka kesä aina joku kaverini ja siskoni kaveri. Kyllä isä ja äiti ruokki kaverit kanssa
Jos kutsun aikuisen vieraan meille kylään, en peri häneltäkään ruokarahaa, vaan kyllä ruoka tulee talon puolesta.
[/quote]
Teillä tarjotaan ilmainen täysihoito vieraalle useammaksi viikoksi vai? Vai sittenkin päivä tai pari (ja toki normaalein käytöstavoin varustettu aikuinen tuo jotain syömistä tai juomista muutenkin tuliaisina)?
riippuu tilanteista. ainahan on kohteliasta kysyä ja lapselle laittaa rahaa. Toki jos varallisuus on ihan eri luokkaa, ja yhden lisälapsen ruokkiminen ei omaa kukkaroa käytännössä kevennä niin en lähtisi kinumaan rahaa varsinkaan jos toinen perhe on käyhä
Mulla ainakin on lasten kavereiden kanssa käynyt niin, että kun olen vienyt heitä johonkin (leffaan, lintsille, uimaan...) on vasta jälkeen päin kaverin äiti sanonut, että lapsella oli rahaa mukana ja sen piti itse maksaa, mutta kun ei lapsi ole itse mitään maksusta sanonut, minä olen tottakai maksanut. Tämä on minulle ok, kun kutsun, olen valmis maksamaan, mutta tiedoksi niille, jotka sanovat, että laittavat lapselleen rahaa aina mukaan, että se ei tarkoita, että lapsi maksaisi yhtään mitään.
[/quote]
Juuri näin. Se on vähän onnetonta laittaa käyttörahaa lapsen mukaan ja kuvitella että se sitten tarjoutuu muka jossain oman osuutensa maksamaan. Ei se lapsi sitä tee vaan menee vaan iloisesti joukon jatkona. Eikä lapsen tarvi sitä tehdäkään eikä miettiä koko ajan kustannuksia. On aikuisten asia hoitaa tuo, eli omat vanhemmat antaa niille kutsujaperheen vanhemmille sen rahan suoraan ilman kyselemisiä. Palauttakoot sitten jos ei lapseen niin paljon mennyt, mutta tarjottu ainakin on.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:49"]
Näin minä olen toiminut.
[/quote]
[/quote]
Tämähän riippuu ihan siitä, mennäänkö mökille vai laskettelemaan Itävaltaan. Jos ollaan kalliissa maassa, ja syödään ulkona 2x päivässä, ei 30€ ole edes kovin paljon.
Näin minä olen toiminut.
[/quote]
[/quote]
Ymmärsin, että kysessä on reissu, jossa ollaan tienpäällä ja syödään ravintoloissa. Jo kotimaan ABC:lla yksi syönti maksaa noin kympin, joten äkkiäkö sitä päivässä parikymppinen palaa, liinallisessa ravintolassa enemmänkin. Kotiruokailuista tai mökkiviikonlopusta annan ehkä vähemmän. Jos siis isäntäperhe ei suoraan sano, että ei maksa mitään kun itse kutsuivat. Useinhan tämä menee vastavuoroisuus periaatteella.
Itselläni on tapana, että maksan vieraan lapsen ruuat ja liput, vaikka lapselle olisi annettu rahaakin mukaan. Se on sitten lapsen ja vanhempiensa asia, että palauttaako käyttämättä jääneet rahat vai jäävätkö ne lapselle.
Toisaalta omien lasten ollessa joittenkin kavereiden matkassa, heiltä halutaan jopa bensarahaa. No mikäs siinä, tärkeintä, että lapsi pääsee matkaan kavereiden kanssa. Toisten kavereiden lapset taas toimivat kuten itsekin. Kukin tyylinsä ja varojensa mukaan. Minulla nyt sattuu olemaan se tilanne, että elämä ei ole kympeistä, eikä edes satasista kiinni. Mikisipä en sitten käyttäisi rahojani, vaikka sitten lasten kautta.
Taskurahan ymmärrän että vois antaa mukaan mutta en mä nyt ruoasta kehtaa maksua pyytää. En vaan kehtaisi. Eikai nyt yksi lapsi kerkeä maksaa niin paljon. Pakkoko on ulkona syöttää lapsia vai sekö oli aikomus?
Olisin kiitollinen että lapsellani olisi ystävä kylässä!
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:10"]
Kiitos ikätiedosta, me on silloin kustannettu itse kaikki, jos olemme pyytäneet, mutta on toki muksulla ollut omaakin rahaa. Isommilla on luonnollisesti enemmän rahaa mukana.
Jos minä kutsun kaverin mukaan, minä kerron, mitä se maksaa tai on maksamatta. Jos mun lasta kutsutaan, silloinkin kerrotaan hinnat, oli niitä tai ei.
Ap, jatkossa tiedät, että osaat hoitaa. Kutsujan vastuu. Hienoa, jos kutsuttavallakin on jotain, mutta sitä ei virallisesti vaadita. Ei edes ennenkään.
[/quote]
Okei kiitos tiedosta, tosin minun vanhempani antoivat aina ruokarahaa jos olin kaverin perheen mukana, sekä minulle omaa rahaa. Ja omien kaverieni vanhemmat puolestaan minun vanhemmilleni.
Tuo lapsi varmasti tulee mukaamme vielä muitakin kertoja, ja jatkossa pyydän että laittavat lapselle taskurahaa mukaan jos pidempiä aikoja reissataan mutta ruokarahaa en aio edelleenkään erikseen pyydellä.
[/quote]
juuri näin, ensi kerralla olet viisaampi, etkä oleta.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:52"]
Näin minä olen toiminut.
[/quote]
[/quote]
Ymmärsin, että kysessä on reissu, jossa ollaan tienpäällä ja syödään ravintoloissa. Jo kotimaan ABC:lla yksi syönti maksaa noin kympin, joten äkkiäkö sitä päivässä parikymppinen palaa, liinallisessa ravintolassa enemmänkin. Kotiruokailuista tai mökkiviikonlopusta annan ehkä vähemmän. Jos siis isäntäperhe ei suoraan sano, että ei maksa mitään kun itse kutsuivat. Useinhan tämä menee vastavuoroisuus periaatteella.
Itselläni on tapana, että maksan vieraan lapsen ruuat ja liput, vaikka lapselle olisi annettu rahaakin mukaan. Se on sitten lapsen ja vanhempiensa asia, että palauttaako käyttämättä jääneet rahat vai jäävätkö ne lapselle.
Toisaalta omien lasten ollessa joittenkin kavereiden matkassa, heiltä halutaan jopa bensarahaa. No mikäs siinä, tärkeintä, että lapsi pääsee matkaan kavereiden kanssa. Toisten kavereiden lapset taas toimivat kuten itsekin. Kukin tyylinsä ja varojensa mukaan. Minulla nyt sattuu olemaan se tilanne, että elämä ei ole kympeistä, eikä edes satasista kiinni. Mikisipä en sitten käyttäisi rahojani, vaikka sitten lasten kautta.
[/quote]
Niin, eli olette rahoissanne kuten arvelinkin. Ei siinä mitään, hyvä teille!
Näin minä olen toiminut.
[/quote]