Kiusaaja kiusaa koska näkee kiusatussa jotain sellaista mitä ei voi itsessään sietää/hyväksyä.
Mitä mieltä otsikon väitteestä?
Kiusasin yläasteella yhtä luokkakaveria todella rankasti. Vasta nyt päälle 30-vuotiaana käsiteltyäni omia lapsuustraumoja terapiassa, tajusin yksi päivä, että se halveksimani tyyppi muistutti paljon itseäni tai tiettyjä puolia itsessäni. Hänellä oli sellaisia ulkoisia piirteitä, joita vihasin omassa ulkonäössä, ja sellaista "heikkoutta" ja naiiviutta, jonka olin omasta itsestäni yrittänyt tukahduttaa.
Kommentit (131)
Se nimenomaan on kostofantasia, että haaveillaan yhä vuosikymmenten jälkeen peruskoulussa kiusanneiden (siis silloisten keskenkasvuisten lasten!!) nimiä julkaistuksi jollain häpeälistalla.
Miten voi olla ihmisten ajattelu näin mustavalkoista, että jaotellaan ihmiset kiusaajiin ja kiusattuihin, eikä tajuta että sama ihminen voi olla molempia?
Näitä kommentteja lukiessa ei enää ihmetytä, että cancel-kulttuuri jyllää yhteiskunnassa.
Ei pidä yleensä paikkaansa että sama ihminen on sekä kiusaaja että kiusattu.
Kannatan julkista nimilistaa. Julkinen häpeärangaistus on vähintä, mitä kiusaaja ansaitsee. Totuus tekee kipeää ja koulukiusaajat eivät ansaitse mitään hyvää. Kerran kiusaaja, aina kiusaaja.
On väärin, että kiusaajat pääsevät liian usein kuin koirat veräjästä. Kiusatut kärsivät ja jäivät ennen ja jäävät yhä edelleen ilman apua ja tukea.
Vierailija kirjoitti:
Se nimenomaan on kostofantasia, että haaveillaan yhä vuosikymmenten jälkeen peruskoulussa kiusanneiden (siis silloisten keskenkasvuisten lasten!!) nimiä julkaistuksi jollain häpeälistalla.
Miten voi olla ihmisten ajattelu näin mustavalkoista, että jaotellaan ihmiset kiusaajiin ja kiusattuihin, eikä tajuta että sama ihminen voi olla molempia?
Näitä kommentteja lukiessa ei enää ihmetytä, että cancel-kulttuuri jyllää yhteiskunnassa.
Ihminen hylkää sen, mikä koetaan uhkana omalle väärälle identiteetille.
Väärä minä tietää tuhoutuvansa tarkemmassa tarkastelussa, joten se kapinoi totuutta vastaan.
Oikealle minälle väärän minän paljastuminen on hyvä uutinen.
Tää keskustelu taitaa todistaa väittämän todeksi...
Pyysitkö ikinä anteeksi kiusaamaltasi ihmiseltä vai ajattelitko jatkaa tuota onnetonta projisointia vielä aikuisenakin?
Heikot kiusaa, vahvat eivät kiusaa. Vahvat ihmiset antavat tilaa myös muille, heikot eivät anna. Olen tämän todennut monta kertaa elämässä. Kuulun itse niihin vahvoihin ja en ole koskaan kiusannut ketään, en koulussa, en työelämässä. Elän omannäköistäni elämää ja annan myös muiden elää elämäänsä niinkuin haluavat. En puutu toisten asioihin ja oletan että minunkaan asioihini ei puututa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä yleensä paikkaansa että sama ihminen on sekä kiusaaja että kiusattu.
Kannatan julkista nimilistaa. Julkinen häpeärangaistus on vähintä, mitä kiusaaja ansaitsee. Totuus tekee kipeää ja koulukiusaajat eivät ansaitse mitään hyvää. Kerran kiusaaja, aina kiusaaja.
On väärin, että kiusaajat pääsevät liian usein kuin koirat veräjästä. Kiusatut kärsivät ja jäivät ennen ja jäävät yhä edelleen ilman apua ja tukea.
Vierailija kirjoitti:
Luoja mikä pönttö olet.
Vierailija kirjoitti:
Heikot kiusaa, vahvat eivät kiusaa. Vahvat ihmiset antavat tilaa myös muille, heikot eivät anna. Olen tämän todennut monta kertaa elämässä. Kuulun itse niihin vahvoihin ja en ole koskaan kiusannut ketään, en koulussa, en työelämässä. Elän omannäköistäni elämää ja annan myös muiden elää elämäänsä niinkuin haluavat. En puutu toisten asioihin ja oletan että minunkaan asioihini ei puututa.
Mikäköhän on se maaginen ikä kun lapsen pitäisi tajuta kuinka käyttäytyä... tarhassa vielä mokaillaan ja opetellaan mutta peruskouluko on nyt se jolloin jyvät erotellaan akanoista ja jos silloin käyttäydyt idioottimaisesti se tarkoittaa että käyttäydyt niin koko loppuelämäsi? Hieman eri asia jos joku kiusaa peruskoulussa kuin että aikuinen törttöilee työelämässä
Vierailija kirjoitti:
Tämän Finlandia-palkitun tyypin nimen voisi laittaa tänne tai muille ns. "palstoille". Se on vain oikeudenmukaista. Hammurabin laki sanoo "Silmä silmästä ja hammas hampaasta".
Missä viipyy "Olit Kiusaaja - Black List-kampanja"? Palsta, jonne kuka tahansa voi ilmiantaa kiusaajansa peruskoulussa, ammattioppilaitoksessa, lukiossa ja korkeakoulussa? On vain oikein, että kiusaaja joutuu aikuisena vastuuseen lapsuuden ja nuoruuden pahoista teoistaan ja rikoksistaan. Kiusattu ei unohda ja kouluväkivalta on rikos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveriani kiusasi koulussa henkilö, joka on todella röyhkeä. Hän on kivunnut urallaan ja on finlandia-palkittu.
Hän oli myöhemmin samassa työpaikassa kanssani hetken ja hän huijasi siellä. Ei jäänyt kiinni. Nautti oveluudestaan, miten sai muita huijattua. Emme olleet kumpikaan siellä kauaa. Alkuaikojen työpaikka molemmilla.
Kun hän kuuli minun juttelevan kaveristani (en tiennyt tyypin kiusanneen kaveriani julmasti), Hän yritti täysillä alkaa kiusata minua työpaikalla! Yritti kerätä porukkaa mua vastaan. Ei onnistunut! Kukaan ei lähtenyt mukaan, sillä olin tykätty siellä.
Tyypin lapsuudenperhe: isänsä petti ja jätti. Äitinsä kiltti ja kärsi hylättynä.
Voi, kunpa voisit paljastaa nimen (mikä ei tietenkään kannata itsesi vuoksi)! Ei tuollainen paska mitään Finlandia-palkintoa ansaitse.
Olen aivan samaa mieltä. Hän ei todellakaan ansaitsisi finlandia-palkintoa.
Totta on, etten uskalla nimeä paljastaa, vaikka mieleni tekisi.
Tuollaisessa palstassa olisi se huono puoli, että sitä käytettäisiin myös väärin. Kuka tahansa voisi väittää siellä mitä vain, eikä sitä oikein pystyttäisi todistamaan vääräksi tiedoksi. Moni todennäköisesti menisi silkkaa ilkeyttään leimaamaan toisia kiusaajiksi, esim. se oikea kiusaaja voi mennä väittämään, että hänen kouluaikoina rääkkäämänsä henkilö oli tosiasiassa se pahis.
Ehkä joskus noinkin. Mutta usein kiusataan sen takia, että kiusattu on erilainen, esim. lihavampi tai tyhmempi kuin muut luokan oppilaat.
Aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi asti, viimeisenä kypsyvät etuotsalohkot, jotka mm. hillitsevät impulsiivisuutta. Nuoruudessa etuotsalohkojen kyky hillitä nopeaa mielihyvää tuottavaa toimintaa vähenee. Myös toisten asemaan asettuminen on nuoruusiässä tilapäisesti vaikeaa. Kasvojen ilmeiden tunnistaminen sujuu nuorilta heikommin kuin aikuisilta.
Tällaisetkin syyt voivat vaikuttaa siihen, miksi joku kiusaa nuoruusiässä.
Vierailija kirjoitti:
Aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi asti, viimeisenä kypsyvät etuotsalohkot, jotka mm. hillitsevät impulsiivisuutta. Nuoruudessa etuotsalohkojen kyky hillitä nopeaa mielihyvää tuottavaa toimintaa vähenee. Myös toisten asemaan asettuminen on nuoruusiässä tilapäisesti vaikeaa. Kasvojen ilmeiden tunnistaminen sujuu nuorilta heikommin kuin aikuisilta.
Tällaisetkin syyt voivat vaikuttaa siihen, miksi joku kiusaa nuoruusiässä.
Eli viisainta olis tarjota ehdotonta vankeutta, kunnes sillä koululaisella on 25 mittarissa. Oppii siellä etänä opiskelemaan.
Itse kiusasin kuudenella luokalla yhtä poikaa, joka puhui mielestäni äkkinäisesti, oudosti ja epäselvästi. Hän ei käyttänyt puhekieltä puhuessaan, vaan puhui kirjakieltä. Hän myös aina puhui tyylin mutte entä jos... Poika oli myös ”hikke”, juoksi oudosti, hyppi oudosti ja teki outoja ääniä tyyliin iikr ja luuli olevansa siisti tyyppi. Hän myös kehuskeli harrastavansa koripalloa, mutta oli siinä silti huono. En kestänyt sitä, ja aloin tönimään häntä, kaverini tuli mukaan ja sanoi aina yök tai hyi, kun poika käveli ohi. Minulla oli siihen aikaan jonkinlainen masennus, enkä saanut siihen minkäänlaista apua, en tiedä vaikuttiko jotenkin asiaan…
Ei kiusaajalle mitään voi jos järkipuhe ei auta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/240e18e0-0eef-4340-b935-79d9a9bfad23
Lukiossa oleva poika haki lähestymiskieltoa kiusaajalleen.
Kiusaaja oli häirinnyt poikaa vuosia eri tavoin.
Asiaan olivat yrittäneet puuttua niin koulu, poliisi kuin sosiaaliviranomaisetkin, mutta mikään ei ollut auttanut.
Kiusaaja kiusaa pelkästään omasta pahuudestaan ja ilkeudestään, ilman mitään muuta syytä.
Ja tämän vuoksi kakaroitten kurkut viillellään auki, ettäs tiedätte.
Riikka Leppämäki Karjaa
Vierailija kirjoitti:
Koulussa työskennelleenä olen huomannut, että kiusaajat helposti ottavat uhrikseen sellaisen, joka ei osaa tai uskalla puolustaa itseään, ei sanallisesti eikä fyysisesti. Hakevat reaktiota kerta kerran jälkeen ja usein kiusaaminen loppuu kun kiusattu laittaa sille stopin eikä enää alustu osaansa.
Opettakaa lapsillenne tervettä itsearvostusta, omien rajojen tuntemista ja keinoja puolustautua. Tietoa siitä, että itseä saa ja pitää puolustaa. Enkä puhu nyt väkivallasta.
Tällahan kivasti syyllistää kiusatut, mitäs eivät pane vastaan tarpeeksi, ja ulkoistaa osansa aikuisena työntekijänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt, että kiusatuksi joutunut ehdottaa "ratkaisuksi" ex-kiusaajan kiusaamista. Sillä logiikalla siitä ex-kiusatustakin tulee vapaata riistaa, koska hän muuttuu itsekin kiusaajaksi, jota siis saa vastavuoroisesti kiusata taas takaisin.
Jos tarkoitat tuota kiusaajien paljastamista, niin mielestäni se ei ole kiusaamista vaan tosiasian julkituomista.
Ehdottamallasi hölmöläisen logiikalla, jos joku on lyhyt, lihava ja älyllisesti vajaa, sen toteaminen kuuluvalla äänellä ei ole mielestäni kiusaamista vaan tosiasian julkituomista.
Jotenkin arvasin, että joku vetää tämän mukaan.
Ei, tuo mainitsemasi asia taas on kiusaamista. Ymmärrätkö eron?
Tai no, miksi edes kysyn.
Tämä oikeastaan tiivistää keskustelun. Kerran kiusaaja, aina kiusaaja ei todellakaan ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai se on halveksuntaa, kun kiusataan.
Yleensä kyllä sanotaan, että syynä on kateus, kiusatulla on jotakin sellaista, mitä kiusaajalla ei ole. Kiusaaja kokee alemmuudentunnetta, kiusaaja on katkera, kiusaajan omassa elämässä on puutteita, joita hän ei osaa muuten korjata kuin toista kiusaamalla, haluaa vetää kiusaamansa tyypin alas, painaa alemmas kuin itse on.
Sinulla on kyllä erikoisia selityksiä.
No eiköhän kiusaajat itse tiedä parhaiten miksi kiusaavat? Sillä ketä kiusasimme, ei ollut mitään sellaista mitä olisimme halunneet. Hänellä ei ollut kavereita, minulla oli. Miksi olisin ns. suosittuna tyttönä kokenut alemmuudentunnetta? Hän ei ollut parempi koulussa. Ei kannata yrittää tuollaisella selitellä. Kiusaaminen vain oli hauskaa, silloin.
Kannattaa ennemmin kuunnella meitä jotka olimme koulukiusaaja kun halutaan kuulla syitä.
Onnitteluja ja opetuslapsiako kaipaat kiusaajanurastasi? Toivottavasti karma korjaa.
joo kyllä. Laitas merkille kun kuuntelet jonkun haukkuvan tyyliin "tuo on ärsyttävä, kun ei anna koskaan suun vuoroa muille ja on aina äänessä" sitten tarkastele sanojaa ja huomaat, että hän on itse yleensä äänessä ja keskeyttää muut :D