Kiusaaja kiusaa koska näkee kiusatussa jotain sellaista mitä ei voi itsessään sietää/hyväksyä.
Mitä mieltä otsikon väitteestä?
Kiusasin yläasteella yhtä luokkakaveria todella rankasti. Vasta nyt päälle 30-vuotiaana käsiteltyäni omia lapsuustraumoja terapiassa, tajusin yksi päivä, että se halveksimani tyyppi muistutti paljon itseäni tai tiettyjä puolia itsessäni. Hänellä oli sellaisia ulkoisia piirteitä, joita vihasin omassa ulkonäössä, ja sellaista "heikkoutta" ja naiiviutta, jonka olin omasta itsestäni yrittänyt tukahduttaa.
Kommentit (131)
Eikö tätäkin aihetta ole täällä jauhettu jo ihan tarpeeksi. Keksikää muuta jo.
Kiusaaja kiusaa, koska hän on empatiakyvytön luuseripaska, kohde on semmoinen, jolla ei ole puolustajia.
Olen sitä mieltä, että olet aika itseriittoinen ihminen.
Ei kaikki kiusaajat ole kuin sinä.
Eli vielä sinulla on työtä itsesi työstämisessä.
Minä ja kaverini kiusasimme yhtä luokkamme tyttöä siksi koska hän oli ärsyttävä. Ei hänessä ollut mitään kadehdittavaa. Meillä kummallakaan ei ollut "paha olla", usein kun näkee väitettävän että kiusaajalla on paha olo itsellään. Hävettää kyllä nykyään se miten käyttäydyimme.
Kiusaaja on aina sairas päästään. Mutta voi olla totuuden siemen. Minua kiusasi mies, jonka herkkyyden näin, mutta jonka piilotti kovan ulkokuoren alle. Minussa oleva herkkyys oli hänelle liikaa. Se piti nujertaa. Näin hän nujersi oman herkkyyden sairaassa päässään.
Tätä pas...kaa ei kukaan edes halua täällä jauhaa. Ap jauha muualla. Eikö tämä ole jo niin puhki kulutettu aihe ja aloitus.
Tai saavat vain sadistista nautintoa siitä, kun näkevät toisen kärsivän. Moni oppinut sen kotoaan.
Kiusaamiseen on monia syitä.
Minä kiusasin teininä omaa ahdistustani purkaakseni. En silloin täysin ymmärtänyt kiusaavani haukkumalla - todennäköisesti olisin sanonut käytökseni olleen vaan "levotonta päänaukomista".
Tietenkin voi spekuloida kohteiden valikoitumisen syillä, mutta kyllä se ainakin minun tapauksessani oli enemmänkin pahan olon oksentamista vain johonkin. Muistelen, että minua varmaankin "motivoi" se uhrin triggeröityminen, koska halusin riidellä. Ja sain häneltä kyllä ansaitusti takaisinkin, isokokoinen ja voimakas kun oli ja minä täysi rääpåle.
Voi tuossa olla tottakin. Itseäni ainakin ärsyttää esim laiskuus, itsekin toki tunnistann laiskuutta itsessäni, mutten hyväksy sitä ja mielestäni ihmisessä pitää olla vähän tsemppiä ja periksiantamattomuutat.
Toisaalta minua ärsyttää monet asiat, jotka eivät ole omia piirteitäni enkä hyväksyisi niitä itsessäni.
Jo on kommentoijilla kapean mustavalkoinen ihmiskuva ja ymmärrys ihmisen psyykeestä. Eiköhän jokainen ihminen ole jossain kohtaa elämäänsä kohdellut satuttavasti jotain ihmistä tai vähintään selän takana puhunut paskaa. Näkeehän sen ivallisuuden täälläkin jokaisessa ketjussa. Ehkä haukutte entisiä kiusaajia läpeensä pahoiksi pelleiksi, koska ette halua nähdä sitä miten itsekin olette kykeneväisiä epäempaattiseen käytökseen?
Ai se on halveksuntaa, kun kiusataan.
Yleensä kyllä sanotaan, että syynä on kateus, kiusatulla on jotakin sellaista, mitä kiusaajalla ei ole. Kiusaaja kokee alemmuudentunnetta, kiusaaja on katkera, kiusaajan omassa elämässä on puutteita, joita hän ei osaa muuten korjata kuin toista kiusaamalla, haluaa vetää kiusaamansa tyypin alas, painaa alemmas kuin itse on.
Sinulla on kyllä erikoisia selityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja kaverini kiusasimme yhtä luokkamme tyttöä siksi koska hän oli ärsyttävä. Ei hänessä ollut mitään kadehdittavaa. Meillä kummallakaan ei ollut "paha olla", usein kun näkee väitettävän että kiusaajalla on paha olo itsellään. Hävettää kyllä nykyään se miten käyttäydyimme.
Itse olitte ärsyttäviä. Ja hienoa ettei teillä ollyt paha olla, kiusatulla taatusti oli teidänkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kyllä sanotaan, että syynä on kateus, kiusatulla on jotakin sellaista, mitä kiusaajalla ei ole. Kiusaaja kokee alemmuudentunnetta, kiusaaja on katkera, kiusaajan omassa elämässä on puutteita, joita hän ei osaa muuten korjata kuin toista kiusaamalla, haluaa vetää kiusaamansa tyypin alas, painaa alemmas kuin itse on.
Kiusaamisen syy on se, että kiusaajan alitajunta pakottaa vetämään kiusatun yhtä alas kuin tuo kiusaaja itse on. Kukaan ei saa olla parempi kuin kiusaaja. Se on epäoikeudenmukaista, että on parempi. Kenelläkään ei saa olla sellaista, mitä kiusaajalla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jo on kommentoijilla kapean mustavalkoinen ihmiskuva ja ymmärrys ihmisen psyykeestä. Eiköhän jokainen ihminen ole jossain kohtaa elämäänsä kohdellut satuttavasti jotain ihmistä tai vähintään selän takana puhunut paskaa. Näkeehän sen ivallisuuden täälläkin jokaisessa ketjussa. Ehkä haukutte entisiä kiusaajia läpeensä pahoiksi pelleiksi, koska ette halua nähdä sitä miten itsekin olette kykeneväisiä epäempaattiseen käytökseen?
Vuosia kestävä koulukiusaaminen on ihan eri asia kuin joku ohimenevä toisen satuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisen syy on se, että kiusaajan alitajunta pakottaa vetämään kiusatun yhtä alas kuin tuo kiusaaja itse on. Kukaan ei saa olla parempi kuin kiusaaja. Se on epäoikeudenmukaista, että on parempi. Kenelläkään ei saa olla sellaista, mitä kiusaajalla ei ole.
Kateus, hallinnan tarve, haluaa hallita toisia, ongelmat omassa perhetilanteessa, heijastaa nämä kiusaamaansa. Kun iskä lyö kotona äiskää, niin poika hakkaa sitten vaikka luokkakaverina olevaa likkaa.
Pahoinvointi oman itsensä kanssa. Se on kiusaamisen syy.
Kiusaaja kiusaa, koska saa siitä helposti onnistumisentunteita ja -kokemuksia sekä samanmielisten hyväksyntää ja seuraa ja ylistystä. Yleensähän kiusaaja ei tiedä juuri mitään kiusaamisen kohteesta, vaan keksii omasta päästään kiusatulle ominaisuuksia ja käytöstä, mitä sitten paheksuu, on kateellinen, tai milloin nyt mitäkin.
Hulluilla on halvat huvit sanovat. Normaalisti kiusaaminen jää sinne lapsuuden hämärään, mutta jotkut jatkavat hyvin käyntiin lähtenyttä kiusaajan uraansa vielä aikuisenakin, työpaikoilla ja naapurustossa jne. Eivätkä koskaan yksin, vaan sankka perskärpästen joukko kyllä kannustaa kiusaajaa uusiin ennätyksiin, kunhan vaan eivät itse joudu kohteeksi.
Olen epäillyt, että yleensä kiusattuja on itseään nolattu ja kiusattu kotona, muuten tuollaista käytöstä ei voi käsittää, eihän kukaan ihminen tahdo itse ehdoin tahdoin leimautua kiusaajaksi, ellei ole aivan latvasta laho. Kotonaan kiusatulle asia ilmeisesti on niin normalisoitunut, ettei ymmärrä kiusaamista sairaaksi käytösmalliksi.
No siis tavallaan , esim niin. että jos vaikka joku tekee kaikkensa pysyäkseen hoikkana ja on kasvanu perheessä jossa vaikka ylipaino on maailman kamalin asia, niin kyllä, osa kehittymättömimmistä semmosista ihmisistä voi sitten vaikka kohdistaa sanallista aggressiota vaikka nyt ylipainoiseen. :D Että tolla lailla aateltuna joo.
Mutta ei se nyt aina niin mee että pakko olla jotain samaa tms. :D Joskus myös just erilaista kiusataan, erilaista kun itse.:D
Ei mitään mieltä miettimisestä, kunnes käyt pyytämässä häneltä anteeksi ihan korkojen kanssa. Ja saat "anteeksi".
(Jos hän siis on yhä elossa).