Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiusaaja kiusaa koska näkee kiusatussa jotain sellaista mitä ei voi itsessään sietää/hyväksyä.

Vierailija
20.02.2022 |

Mitä mieltä otsikon väitteestä?

Kiusasin yläasteella yhtä luokkakaveria todella rankasti. Vasta nyt päälle 30-vuotiaana käsiteltyäni omia lapsuustraumoja terapiassa, tajusin yksi päivä, että se halveksimani tyyppi muistutti paljon itseäni tai tiettyjä puolia itsessäni. Hänellä oli sellaisia ulkoisia piirteitä, joita vihasin omassa ulkonäössä, ja sellaista "heikkoutta" ja naiiviutta, jonka olin omasta itsestäni yrittänyt tukahduttaa.

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa työskennelleenä olen huomannut, että kiusaajat helposti ottavat uhrikseen sellaisen, joka ei osaa tai uskalla puolustaa itseään, ei sanallisesti eikä fyysisesti. Hakevat reaktiota kerta kerran jälkeen ja usein kiusaaminen loppuu kun kiusattu laittaa sille stopin eikä enää alustu osaansa.

Opettakaa lapsillenne tervettä itsearvostusta, omien rajojen tuntemista ja keinoja puolustautua. Tietoa siitä, että itseä saa ja pitää puolustaa. Enkä puhu nyt väkivallasta.

Vierailija
22/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveriani kiusasi koulussa henkilö, joka on todella röyhkeä. Hän on kivunnut urallaan ja on finlandia-palkittu.

Hän oli myöhemmin samassa työpaikassa kanssani hetken ja hän huijasi siellä. Ei jäänyt kiinni. Nautti oveluudestaan, miten sai muita huijattua. Emme olleet kumpikaan siellä kauaa. Alkuaikojen työpaikka molemmilla.

Kun hän kuuli minun juttelevan kaveristani (en tiennyt tyypin kiusanneen kaveriani julmasti), Hän yritti täysillä alkaa kiusata minua työpaikalla! Yritti kerätä porukkaa mua vastaan. Ei onnistunut! Kukaan ei lähtenyt mukaan, sillä olin tykätty siellä.

Tyypin lapsuudenperhe: isänsä petti ja jätti. Äitinsä kiltti ja kärsi hylättynä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa työskennelleenä olen huomannut, että kiusaajat helposti ottavat uhrikseen sellaisen, joka ei osaa tai uskalla puolustaa itseään, ei sanallisesti eikä fyysisesti. Hakevat reaktiota kerta kerran jälkeen ja usein kiusaaminen loppuu kun kiusattu laittaa sille stopin eikä enää alustu osaansa.

Opettakaa lapsillenne tervettä itsearvostusta, omien rajojen tuntemista ja keinoja puolustautua. Tietoa siitä, että itseä saa ja pitää puolustaa. Enkä puhu nyt väkivallasta.

Jaa. Kyllä mä ekalta luokalta kolmannelle panin vastaan, mutta sitten joku kolahti enkä enää jaksanut panna vastaan vaan otin kaiken hiljaa vastaan koko lopun peruskoulun. Olisikohan pitänyt jaksaa vielä yhden lukuvuoden ajan pistää vastaan?

Vierailija
24/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Vielä parempi olis, jos opetettais ihmiset ihan vaan käyttäytymään ja hakemaan ammattiapua sillon kun ihminen ei hallitse itse omaa käytöstään joka sitten tulee ilmi just esim kiusaamisena yms. Toi että kiusattujen pitäs puolustaa itseään kiusaajilta, niin ei oo loogista koska se kiusaaminen on se ongelma, ei se jota kiusataan, monesti ne on hyvätapasia ihmisiä joilla ei tulis mieleenkään elää jatkuvassa sodassa ympäristön kanssa ja ne on nimenomaan ominaisuuksia mitkä poistaisi kaikenmaailman sodat ja huonot asiat maailmasta, jos suurin osa ihmisistä olisi niin kuin he.

Vierailija
25/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein kiusattu ei ole riittävän sanavalmis. Saattaa jopa käydä niin, että kömpelösti puolustamisyrityksestä seuraa uutta pilkkaa.

Niin kävi kaverilleni. Käytti vähän kömpelöä termiä ja sai siitä sanasta sitten haukkumanimen.

Vierailija
26/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveriani kiusasi koulussa henkilö, joka on todella röyhkeä. Hän on kivunnut urallaan ja on finlandia-palkittu.

Hän oli myöhemmin samassa työpaikassa kanssani hetken ja hän huijasi siellä. Ei jäänyt kiinni. Nautti oveluudestaan, miten sai muita huijattua. Emme olleet kumpikaan siellä kauaa. Alkuaikojen työpaikka molemmilla.

Kun hän kuuli minun juttelevan kaveristani (en tiennyt tyypin kiusanneen kaveriani julmasti), Hän yritti täysillä alkaa kiusata minua työpaikalla! Yritti kerätä porukkaa mua vastaan. Ei onnistunut! Kukaan ei lähtenyt mukaan, sillä olin tykätty siellä.

Tyypin lapsuudenperhe: isänsä petti ja jätti. Äitinsä kiltti ja kärsi hylättynä.

Voi, kunpa voisit paljastaa nimen (mikä ei tietenkään kannata itsesi vuoksi)! Ei tuollainen paska mitään Finlandia-palkintoa ansaitse.

Vierailija
27/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, kunpa voisit paljastaa nimen (mikä ei tietenkään kannata itsesi vuoksi)! Ei tuollainen paska mitään Finlandia-palkintoa ansaitse.

Olen aivan samaa mieltä. Hän ei todellakaan ansaitsisi finlandia-palkintoa.

Totta on, etten uskalla nimeä paljastaa, vaikka mieleni tekisi.

Vierailija
28/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä jätin hiljaiset aika nopeasti rauhaan. "Tökin" niitä jotka reagoivat. Muuten kyllästyin.

Vierailija
29/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä voi olla jotain perää. Yhdellä kaverilla oli tapana vähätellä mua kun olin n. 20-vuotiaana aspatöissä opiskelujen ohella. Hän itse oli päässyt töihin vasta 3-kymppisenä. Laitoin lopulta välit poikki, mutta kuuntelin sitä länkytystä aivan liian kauan. Jossain vaiheessa olin myös sanonut tyypille pitäväni työstäni, enkä edes etsinyt mitään muuta, mutta tämä ei hänen mielestään voinut millään pitää paikkaansa. :D 

Vierailija
30/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä jätin hiljaiset aika nopeasti rauhaan. "Tökin" niitä jotka reagoivat. Muuten kyllästyin.

Miksi ylipäätään kiusasit?

Vierailija
31/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Kyllä mä ekalta luokalta kolmannelle panin vastaan, mutta sitten joku kolahti enkä enää jaksanut panna vastaan vaan otin kaiken hiljaa vastaan koko lopun peruskoulun. Olisikohan pitänyt jaksaa vielä yhden lukuvuoden ajan pistää vastaan?

Kyllä. Tai vanhempasi olisivat voineet käydä laittamassa kiusaajat aisoihin jos koulu ei osannut. Näin meilläpäin pruukataan toimia...

Vierailija
32/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajalla on meillä vahvat oikeudet.  Oma lääke poistaisi ongelman. Kytistä ei olisi apua,  kytät ovat virkarottia ja puolustaisivat kiusaajaa.

Vierailija
33/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisten koulukiusaajien paljastamisesta pitäisi tulla joku #metoon tapainen kampanja.

...ai niin, mutta eihän koulussa edes lyöminen ole rikos, se on "vaan kiusaamista"! :(

Vierailija
34/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Tai vanhempasi olisivat voineet käydä laittamassa kiusaajat aisoihin jos koulu ei osannut. Näin meilläpäin pruukataan toimia...

Usko pois, sitäkin yritettiin. Jos on mulkku, niin on mulkku.

Vierailija
35/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko pyysit anteeksi? Sun mietinnöillä ei ole mitään arvoa ilman tekoja. Hyviä tekoja, ei siis kiusaamista.

Vierailija
36/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku kiusaa? Syitä on varmaan loputtomasti... Paha olo, huonot kotiolot, p..ka luonne, yksinkertaisuus, epävarmuus, tarve korottaa itseään, huono itsetunto, halu hallita, sadismi, empatiakyvyttömyys etc. Lapsilla myös kehittymättömät sosiaaliset taidot, ehkä jollain aikuisillakin.

Jotkut sitten kasvaa, oppii, nöyrtyy, ymmärrys kasvaa ja empatiakyky kehittyy, toiset on loppuikänsä sadisteja.

En kiusaajia puolustele, mutta en myöskään pidä aiheellisena tuomita tai leimata ketään loppuiäksi peruskouluaikaisen käyttäytymisen perusteella.

Vierailija
37/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutuksessa oli kaksi tyyppiä, jotka "uhrautuivat" koko ajan, ihan mistä tahansa. Kuuntelivat mitä muut puhuivat ja kantelivat kurssin vetäjille.Lopulta kukaan ei enää voinut sietääja meistä muista tuli kiusaajia. (Kyseessâ sote-ala, tietenkin)

Vierailija
38/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pyytänyt anteeksi. En muista kuin henkilön (hyvin yleisen) etunimen, joten ei mitään mahdollisuutta edes selvittää missä päin asuu tms. Oltiin siis samassa koulussa yläasteella yhden vuoden ajan, ikää oli 14v, eikä sen jälkeen olla missään törmätty. Tuskinpa hän myöskään tahtoisi mua kohdata tai mitään viestiä saada, edes anteeksipyyntöä. Itseänikin kiusattiin ala-asteella enkä ole koskaan toivonut kiusaajistani mitään enää kuulevani. Onko se anteeksipyyntö jotain mitä yleensä lapsuusaikojen kiusaajilta toivotaan vielä vuosikymmenien päästä? Vähän epäilen tätä, mutta onhan ihmiset erilaisia.

- ap

Vierailija
39/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko rehtori, opettaja, koulunkäynninohjaaja, kiinteistönhoitaja vai siivooja? Eli sinun mielestäsi kouluväkivallan juurisyy on kiusatussa? Juurisyy on AINA väkivallan tekijässä eli kiusaajassa ja kiusaajan kotona ja vanhemmissa!

Tiesitkö, että Suomessa koulun henkilökunnalla on lakisääteinen velvollisuus puuttua henkiseen ja fyysiseen kouluväkivaltaan oppitunneilla, kouluruokailussa ja välitunneilla? Ja tiesitkö, että lapsen oikeus turvalliseen koulupäivään - ilman minkäänlaista epäasiallista kohtelua, häirintää ja henkistä tai fyysistä väkivaltaa - on säädetty jo Suomen perusopetuslaissa?

Kouluväkivalta on kirjattava rikosnimikkeenä rikoslakiin. Kansalaisaloite on kerännyt yli 50 000 kannatusilmoitusta ja on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Kiusaajille on langetettava huomattavasti kovemmat rangaistukset ja tarvittaessa kiusaajat on erotettava koulusta! On väärin, että kiusattu lapsi joutuu vaihtamaan koulua. Epäempaattisia, tunnekylmiä ja jopa sadistisen väkivaltaisia kiusaajia suojellaan jopa koulun rehtorin, opettajien ja henkilökunnan taholta!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
40/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea resepti on sanoa kiusaajalle, että nyt tuli lähtö hullujen kouluun, ja toimeenpanna tämä välittömästi. Toimi ennen, miksei toimisi nyt?