Vinkkejä yliopisto-opiskeluun?
Vinkkejä kaipailee hermostunut fuksi :)
Kommentit (51)
Kokeile kurssisurffailua eli testaa alkeiskursseja sellaisistakin aineista, jotka eivät liity pääaineeseesi.
Käy tutustumistapahtumissa (ainejärjestöt, osakunnat yms.) heti syksyllä. Vaikka kyseinen toiminta ei olisikaan juuri sinun juttusi, olet ainakin tavannut uusia ihmisiä.
Tee tehtävät ajallaan (itse väännän tässä esseetä, joka olisi pitänyt jo palauttaa...)
Ota selvää liikuntapalveluista yms joita yliopisto tarjoaa. Saatat löytää uuden harrastuksen. Ainakin täällä Helsingissä liikuntapalvelut ovat loistavat. Lisäksi harrastusryhmiä löytyy laidasta laitaan: shakkia, kuorolaulua, seinäkiipeilyä, mitä vaan.
Seikkaile kirjastossa, se on inspiroivaa.
Ilmoittaudu erilaisille sähköpostilistoille jos haluat ilmoituksia tulevista tapahtumista, yliopistopolitiikasta tms. Listan tilauksen voi aina lopettaa.
Kysy joltakulta miten tulostimia ja skannereita käytetään, mikä on ilmaista, mihin tarvitaan tulostussaldoa.
Jos tuntuu että olet hukassa motivaation kanssa, selaile listoja pääaineesi proseminaari- ja seminaaritöistä nähdäksesi, mihin kaikkeen voit erikoistua.
Tutustu ihmisiin. Luulin olevani epäsosiaalisempi kuin olenkaan, kunnes aloitin opiskelut viime syksynä.
Kysy. Kysy. Kysy. Tuutorilta, amanuenssilta, keneltä tahansa luennoitsijalta. Kunhan kysyt etkä jää yksin kysymystesi kanssa.
Nauti tiedonjanosta!
Osallistu varsinkin alussa kaikkiin tapahtumiin ja infoihin. Saat tärkeää tietoa opiskelusta ja pääset luomaan heti sosiaalisia suhteita. Ei sillä, että sosiaalinen olisi mikään pakko olla, mutta kyllä se ainakin monen ihmisen kohdalla helpottaa omaa jaksamista, kun on ystäviä, kavereita ja tuttuja, jotka ovat "samassa veneessä".
Opiskelu sinänsä on ihan vaan... no opiskelua. Ei kai siihen mitään vinkkejä tarvitse.
Näitä oli kiva lukea! T: tulevan yliopisto-opiskelijan äiti
Poika on perheemme ensimmäinen yliopistoon lähtijä
Älä oleta, että saat kavereita käymällä luennoilla. Jos ei osallistu aktiivisesti toimintaan voi hyvin jäädä 5 vuodeksi täysin yksin. t. kokemusta on.
Sosiaalisiin aktiviteetteihin kannattaa panostaa heti alussa. Oma fuksiryhmä ja tuutori ovat tukena. Älä jää kotiin, osallistu. Älä juo viinaa ellet halua. Selvinpäin saa olla, jos se jotain haittaa niin olkoon sen ongelma. Vieraalle paikkakunnalle muuttaessa soluasunto voi alkuun olla hyvä, saa heti seuraa. Kursseja vain se määrä alkuun, mitä tuutori suosittaa. Ei pidä ahnehtia liikaa heti alkuun, myöhemmin voi kiriä sitten. Lukujärjestyksessä kurssit voi mennä osittain päällekkäin, eli aina ei kaikkeen opetukseen pysty osallistumaan. Se ei välttämättä haittaa, mutta silloin kun olet luennolla niin kuuntele tarkkaavaisesti. Älä höpötä uusien kavereiden kanssa. Laskuharjoituksiin on mentävä aina, myös krapulassa. Älä jätä sellaista kurssia kesken minkä olet jo aloittanut.
Ihmelapsia ei ole yliopistossa kovin montaa, pari tutkintoa olen suorittanut. Turha pelätä olevansa tyhmä verrattuna muihin. Ei sillä ole mitään merkitystä. Tenttiinluku on se juttu.
Kerrotteko vielä, miksi pitää ravata kissanristiäisissä ja tutustua?
Olipa kiva kysymys, tässä pinon jatkoksi 90-luvun (!) fuksilta:
- Osallistu opiskelutekniikan tmv. kurssille, jos on, ja/tai lue aiheesta.
- Löydä oma tapasi oppia. Itse opin parhaiten lukemalla tenttiin kotona. Toiset lukevat kirjat useaan kertaan, toiset hitaasti ja perusteellisesti kerran.
- Suurin osa ihmisistä käy yliopiston istumalihaksilla, ei kannata miettiä oletko riittävän fiksu: kyllä olet. Tee vain töitä tasaisesti. Siitä se lähtee.
- Lainaa tenttikirjat hyvissä ajoin, saattavat joskus loppua kirjastosta.
- Opiskele kieliä enemmän kuin pakolliset. Työelämässä kiität itseäsi.
- Osallistu opiskelijavaihtoon, siihen saa apurahaa. Mieletön kokemus!
- Jos opiskelet Helsingin yliopistossa, liity osakuntaan. Valitse iso, jolla on asuntoja ja stipendejä tarjolla. Esim. Hämäläisosakunnalla on, samoin hyvät lukusalit keskustassa ja oma lounasruokala. On myös kivaa tutustua ihan muiden alojen opiskelijoihin. Niihin tutustuu myös harrastuskerhoissa.
- Ainejärjestössä tutustut oman aineesi opiskelijoihin. Kannattaa osallistua ainakin ensimmäisenä vuonna.
- Ryhdy ensi vuonna tuutoriksi. Tutustut myös nuorempiin opiskelijoihin, saat rivin cv:hen, ainakin ennen hommasta myös maksettiin.
- Ole oma itsesi, niin löydät parhaiten samanhenkisiä ihmisiä.
- Kun tunnet ihmisiä, kotiudut paremmin, mikä edistää myös opiskelua. Yliopistossa on valitettavasti liian helppo jäädä yksin, mutta sieltä voin myös löytää jopa ystäviä, kun menee itse mukaan erilaisiin aktiviteetteihin.
- Huolehdi, ettet pelkästään opiskele etkä pelkästään keskity sosiaaliseen elämään.
P. S. Kun valmistut, juhli isosti. Promootio oli yksi elämäni hauskimmista juhlista.
Onnea ja menestystä!
t. VTM
Mun on ihan pakko kysyä, kun joku kommentoi tuolla aiemmin: lue tenttikirjat useaan otteeseen läpi. Onko yleistä, että ihmiset lukee ne moneen ja moneen kertaan? Masiksissani ajattelin, että mä itte vaan oon paska kun sain hylätyn viime tentistä vaikka olin lukenut 2x aineiston. Ehkä siis on toivoa?
Kannattaa käydä ettimässä kakkattavin vessa heti jo syksyllä. Ihan oikeesti.