kuinka helkkarin monella nuorella on jo tatuointi
kesäkadulla näkyy... monella ihan koko käsi värjätty ja joskus jaloissakin
Kommentit (41)
Kyllä todellakin kyse on muoti-ilmiöstä, ihan turha väittää mitään muuta. Ja tietyn tyyppiset itseään rokkityyppeinä pitävät ottavat eniten tatuointeja. Ja muoti vaihtuu aina kun sukupolvet vaihtuvat, 10-15 vuoden päästä sen ajan nuoret nauravat tatuoiduille tädeille ja sedille ja haluavat erottua vanhemmistaan juuri puhtaalla iholla. Näin se on aina mennyt ja tulee kenenkään. Tatuoinnesta tulee jossain vaiheessa tosi noloja nuorison silmissä.
Tatuoidut kuvittelevat, että tatuoinneilla ei ole mitään tekemistä muodin kanssa. Hupaisaa. Kaikella on tekemistä muodin kanssa, myös tatuoinneilla.
Muistan kun vuosituhannen vaihteessa näin piikkilankatatuoinnin jonkun julkkiksen käden ympärillä, niin pidin sitä tosi siistinä ja halusin itsellekin sellaisen. Jumalauta, piikkilankaa kädessä!! Jäi sitten kuitenkin ottamatta.
Jos persoonallisuutta haluaa, niin on paljon persoonallisempaa olla tatuoimatta itseään kuin tatuoida. Ihan naurettavan näköisiä ja luullaan olevansa jotenkin niin syvällisiä että.
Tatuointeja oli jo Ötzin aikaan, tosin olisiko ollut terveydellisistä syistä?
Minusta on hienoa, että ihmiset ovat valmiita maksamaan taiteesta ja kantamaan sitä ikuisesti mukana ihollaan. Tosin joskus ihmiset ottaa typeriä sananparsia nahkaansa, mutta jos he niistä pitävät nii onko sillä mitään väliä.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 14:35"]
Tatuointien poistosta tulee kova bisnes sitten kun talous taas kääntyy nousuun ja muoti muuttuu.
[/quote]
totta. pitäisiköhän kouluttautua alalle jo nyt..
Tuskinpa koskaan menevät pois "muodista", kun tuhansia vuosia niitä on tehty ja kuuluu useampaan kulttuuriin perinteenä. Suomessa yleistyivät 60-luvun jälkeen.
Ja kovin monella nuorella tuskin on kuvia, ellei joku tuttu sitten tee itse. Liikkeissä on usein ikäraja 18 ja sitä nuoremmille tarvitaan vanhempien suostumus. Paikka jossa itse olen käynyt ei edes tatuoi alle 17-vuotiaita.
Kukin tekee keholleen mitä haluaa, eikä tatuointi nykypäivänä tee ihmisestä alemman luokan henkilöä. Usein näkee myös lääkäreitä ja hoitajia joilla on runsaastikin kuvia, mutta se ei varmasti tee heistä yhtään huonompia ammatissaan.
Tatuointien yleisyys ei ihmetytä, toisin kuin se miten jotkut jaksavatkin moralisoida toisten valintoja, jotka eivät muille edes kuulu.
terv. N27, väritetty vuodesta 2005. ( Kyllä, jos laskit, olin tuolloin 17, ja sain kuvan synttärilahjaksi vanhemmiltani)
en ymmärrä, miksi pitää tatuoida. tatuoitu meuhkaa, miten tatska muistuttaa häntä jostain hänelle erittäin tärkeästä asiasta, vaikka mummosta, koirasta, veljestä, uskosta, jne.. eikö sen tärkeän asian muista ilman tatskaakin? jos ei, niin ei se niin tärkeä sitten ollutkaan!!
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 15:20"]en ymmärrä, miksi pitää tatuoida. tatuoitu meuhkaa, miten tatska muistuttaa häntä jostain hänelle erittäin tärkeästä asiasta, vaikka mummosta, koirasta, veljestä, uskosta, jne.. eikö sen tärkeän asian muista ilman tatskaakin? jos ei, niin ei se niin tärkeä sitten ollutkaan!!
[/quote]
Mä otin, koska pidän tatuointeja kauniina. Ei se sen kummempaa syytä tarvitse.
Voisit laittaa jotain gallup-kyselyä kaikille 90-luvulla syntyneille.
Itselläni ei ole tatuointia mut mikä helvetin muoti? Mistä lähtien suomalaiset ovat semmoisesta mitään tajunneet.
Mulla on ollut aina hennatatuointeja. Ne kuuluvat isäni kulttuuriin. 32-vuotiaana otin sitten oikean tatuoinnin, 15 vuoden harkinnan jälkeen. Miehelläni ei ole tatuointeja, ei myöskään sisaruksillani. Kavereista vain parilla on ja yhdellä exällä.
Mikä vika niissä tatuoinneissa oikeasti on? :D siis millä tavalla se muka kertoo ihmisen älykkyydestä tai moraalista? Mulla oli kerran yksi lääkäri, jonka kädet ja kaula osittain olivat tatuoitu ja ihan yhtä pätevä oli siinä missä muutkin.
Miksi jaksatte kiinnostua muiden tatuoinneista?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 15:32"]
Miksi jaksatte kiinnostua muiden tatuoinneista?
[/quote]
Kun ne on usein niin rumia, huonosti piirrettyjä.
Se että tatuoinnit alnoivat yleistymään vasta 90-luvulla, Ei tarkoita että se olisi vain muoti-ilmiö. Tatuoinnit on taidetta (siis ne hyvin tehdyt, ne kirkkovenetöherrykset ja identtiset pääskypaskat on eri asia) ja näyttää kyllä oman junttiutensa jos ei sitä sellaisena näe. Ei niitä kaikilla tarvi olla mutta olet idiootti jos ajattelet että on vain linnakundien ja alemman ihmisryhmän merkki.
Vai onkohan naisten tasa-arvokin vain muoti-ilmiö? Naiset takaisin hellan ja nyrkin väliin 10-15 vuoden päästä?
Mitä taidetta/syvällistä/personaallista niissä tribaaleissa/perhosissa/kukissa, joita kuitenkin suurimmalla osalla tatuoiduista on? Come on, ne ovat vain ja ainoastaan muotitrendi. Ihan pikku vinkkinä, kannattaa netistä kaivella kuvia tatuoinneista, jotka ovat olleet iholla sen kymmenen vuotta. Kyllä, värit ovat sekoittuneita ja muuttuneet vihreiksi, eikä kuvasta enää erota onko siinä kukka vai mustelma. Joo, kyllä, tatuointi pysyy terävänä kun sen hakkauttaa uudestaan ja uudestaan. Siinähän sitten laseroitatte niitä pois ja jos rahaa ei riitä, niin sitten vaikka kenkälankilla peittoon.
Enemmän hätkähdän mummoja ja pappoja joilla tatuointi. Niitäkin alkaa olla aika lailla.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 14:35"]Kun muoti menee ohi, ja se todellakin menee ohi niin kuin kaikki trendit menevät, niin nuoret nauravat nahkansa pilanneille keski-ikäisille. Circle of life.
[/quote]
No en nyt tiedä meneekö tatuoinnit koskaan "pois muodista". Itse otin 90-luvun alussa ( 17-vuotiaana) siskoni kanssa ja silloin se "muoti" alkoi yleistymään naisilla. Tosin mulla jäi vaan yhteen tatuointiin, en kaivannut lisää.
[/quote]
Noinkohan aikaisin tatskat tulivat muotiin. Kävin armeijan -93 ja silloin en nähnyt kenelläkään miehellä tatuointia. Naisia ei silloin vielä armeijassa ollut.
-92 kesätyöpaikalla oli yhdellä miehellä tatuointi. Hän oli ollut merillä muutaman vuoden.
Vasta 90- ja 2000-lukujen taitteessa tatuointeja alkoi näkymään myös taviksilla.
[/quote]
En sanonutkaan, että TULI MUOTIIN, vaan ALKOI YLEISTYMÄÄN. Eri merkitys lauseilla. Joten ihan hyvin on voinut vasta 90-luvun lopulla "tulla muotiin" tatuoinnit. Itse olen nähnyt tatuointeja jo lapsena paljonkin, joten mulle ne ei ole olleet koskaan mikään ihmeellisyys, ehkä tämän takia kiinnostus niihin heräsikin hyvin nuorena.