Äidinkielen mestarit tänne! (karatappa?!)
Tämä on nyt aivan typerä asia, mutta onko karatappa, elääppä, onnistuappa yms. -ppa/ä loppuiset sanat suomea, vai vain murre sanoja? Ja kuinka muuten kirjoittaa asia järkevästi? Toivoisin, että voisin karata? Voisinpa(?!) karata? Pystyisinpä karkaamaan?
Kommentit (12)
Yhdellä p-kirjaimella. Karatapa, elääpä, onnistuapa. Ja on suomea.
LUEPA TUO KIRJA
KATSOPA TELKKARIA
AVAAPA OVI
YKSI P TUOLLAISIIN KEHOTUKSIIN
MUTTA MITÄ TARKOITTAA ONNISTUAPPA?
On suomea mutta kummassakin vain yksi konsonantti. Verbi + liite
Karata + ko = karatako
Karata + pa = karatapa
Puhekieli erikseen
A i n a yksi konsonantti. Minnekään, jonnekin, syöpä nyt, tulepa tänne, menepä, otapa jne. Aina yksi konsonantti.
Voisinpa karata on oikeaa suomea, mutta en keksi yhteyttä jossa voisi käyttää tuota päätettä muissa sanoissa kuin voida ja olla. Karatako toimii niin, että henkilö A sanoo, että voisinpa karata, henkilö B kysyy "Karatako?".
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="15.06.2015 klo 00:46"]
Voisinpa karata on oikeaa suomea, mutta en keksi yhteyttä jossa voisi käyttää tuota päätettä muissa sanoissa kuin voida ja olla. Karatako toimii niin, että henkilö A sanoo, että voisinpa karata, henkilö B kysyy "Karatako?".
[/quote]
Entä ilman tekijää" Passiivi karatapa?
Ja kiitos! Pohjois-karjalasta tulevana olen tottunut puhuessani venyttämään sanaa keskeltä, ja ihmettelin kun karatappa kuulostaa normaalilta, mutta näyttää tyhmältä:D
Siinäs sen näkee, ei tätäkään kieltä aina kirjoiteta niinkuin äännetään. Yritäppä lausua "karatapa koulusta ja suksiapa sohvaan.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 00:56"][quote author="Anonyymi nihilisti" time="15.06.2015 klo 00:46"]
[/quote]
Entä ilman tekijää" Passiivi karatapa?
Ja kiitos! Pohjois-karjalasta tulevana olen tottunut puhuessani venyttämään sanaa keskeltä, ja ihmettelin kun karatappa kuulostaa normaalilta, mutta näyttää tyhmältä:D
[/quote]
no et sinäikään erityisihminen ole. Ei suomea lausuta kirjaimellisesti. Menepä nyt nukkumaan sanotaan puheessa meneppä.
Entäs karatakko, onnistuakko, elääkkö, näitä olen tainnut kuulla tuon ppa-ppä päättteen sijasta.