Miksi ns. ajatustyötä ei pidetä oikeana työnä?
Olen miettinyt tätä jo pidemmän aikaa. Esimerkkinä nyt vaikka kirjoittaminen, mitä minä teen. Iso osa siitä on tylsää puurtamista. Yksinäistä työtä, palautetta saa suurimman osan ajasta vain itseltään. Istun paikallani pitkiä aikoja. Mietin pääni puhki. Näpynäpynäpy. Välillä taukoa, juon teetä aivot nollilla tai vilkaisen netistä jotain piristävää (en tosin projektien aikana eksy AV:lle, koska kaikki menisi ihan plörinäksi :D). Sitten taas muistiinpanojen pariin, analysoimaan tietoja, prosessoimaan ideoitani, ja näpynäpynäpy.
Ei ole mitään glamouria tässä työssä, mutta jotenkin outoa on se, että monet - kuten minun perheeni - eivät oikein osaa ajatella sitä työnä ollenkaan. Varsinkin, kun se tehdään kotoa käsin. Jatkuvasti tullaan keskeyttämään, kun olisi sitä sun tätä kotityötä tehtävänä. Pitäisi kaapin takaakin pyyhkiä pölyt, sehän on tuikitärkeää. Välillä haukutaan ihan suoraan laiskuriksi, joka vain istuu perseellään kaiket päivät. WTF?
En ihan oikeasti tajua tätä. Avatkaa minulle vähän, mistä tällainen asenne tulee monille ihmisille, että mikään keskittymistä vaativa "ajatustyö" ei ole "oikeaa työtä"? Ainoastaan ruumiillinen työ ja ympäriinsä hyöriminen ja pyöriminen on työtä? Tai jos istumatyötä on pakko tehdä, niin vähintäänkin pitäisi mennä päiväksi johonkin konttoriin istumaan. Kotona koneella työskentelevä on pelkkä laiskottelija.
Työstä tuleva raha kyllä kelpaa, mutta näemmä sen rahan eteen ei saisi tehdä mitään, kun pitäisihän nuo pölytkin jonkun pyyhkiä.
Kommentit (40)
Miksi viet lapset hoitoon, kun olet kotona, eräs ihan fiksuna pitämäni äitikerhokaveri kysyi.
Niin, helppo kirjoittaa työkseen, kun 2- ja 5-vuotiaat ovat kotona. Vähän liikaa ehkä tulisi iPad-aikaa.
Se on vanha marxilainen ajatusmaailma. Kaikki kirjoittamalla tehty työ (oikeastaan kaikki istualtaan tehty työ) on "kulttuurista ylärakennetta", joka ei oikeasti tuota mitään, sillä vain huijataan tyhmää kansaa pysymään hiljaisena, niin kuin antiikin Roomassa sirkushuveilla. Vallankumous vapauttaa työväen ylärakenteen ikeestä ja kaikki pääsevät tuottavasti lapionvarteen. Jee.
Mun appivanhempani esim pitävät minun työntekoani tällä perusteella täysin turhanpäiväisenä pipertelynä. Siitä huolimatta, että ansaitsen pipertelyllä noin kolme kertaa sen verran kuin heidän tuottavaa fyysistä työtä tekevä poikansa.
Kaikki työ jolla voit elättää itsesi on oikeaa työtä. Jopa taide ja musiikki jos vain osaat sillä itsesi työlllistää. Valitettavasti monet notkuvat unelmissaan koko elämänsä ja koittavat jääränä tehdä jotain kivaa mihin itsestä ei kuitenkaan ole
Mutku mutku tuottavuus jne. Nyky-yhteiskunnassa pitää olla tuottava. Siis nimenomaan rahassa mitattavan tuottava. Itse olen tällä hetkellä tutkijana yliopistolla (yhteiskuntatieteet), kuulemma lusmuilen, en tuota, enkä hyödytä yhteiskuntaa, näin siis monien mielestä. Kyllä se on niin hirveää kun yritän lusmuilla tutkimalla yhteiskuntaamme määrittäviä ja muokkaavia ilmiöitä, ja tää hommahan on ihan helppoa, kuka tahansa osaisi, Foucault ja Bourdieukin sattuivat ihan tuosta vaan keksimään pari teoriaa, kuka tahansa ois pystynyt.
.
Ei näistä vähättelijöistä kannata liikaa välittää, kuten moni on jo sanonut, tämä maailma ja kaikki työ kehittyy vain ajattelu edellä :)
Ehkäpä joku päivä saadaan itse ajavat traktorit viljelemään peltoja. Ehkäpä työn käsite tulee muuttumaan tulevaisuudessa?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 12:59"]
Niin siis kuka ei pidä työnä? Meidän lähes koko suku työskentelee aivoillaan eikä käsillään ja kyllä sitä ihan työnä on pidetty vuosikymmenet.
[/quote]
Totta kai. Mutta olen silti huomannut tämän olevan yleinen asenne. Tunnen monia muitakin kirjoittamisella itsellään elättäviä ihmisiä, jotka törmäävät samoihin asenteisiin. Etenkin oman perheen tuntuu olevan yllättävän vaikea kunnioittaa työaikaa ja tajuta, että kotoakin käsin tehtävä työ on ihan pakko tehdä, se ei vain tapahdu itsestään.
Ehkä kyse ei ole niinkään siitä, että työskennellään aivoilla, vaan siitä, että työskennellään kotoa käsin eikä käydä jossain työpaikassa tekemässä niitä aivotöitä.
[/quote]On alettu taas korostaa ammattikoulun hyvyyttä ja hyötyä. Tuossa oli kyllä jakso (n. 1995-2005), jona lukeneisuus oli arvostetumpaa kuin se nyt on.
Jotkut ihmiset vain ovat tyhmiä ja yksinkertaisia, sille on vaikea tehdä mitään.
Maalaisserkkupoika ihmetteli joskus oikein ääneen, että miten minulle voidaan maksaa niin hyvää palkkaa pelkästä tietokoneen näpyttelystä. Ei voi kuulema paljon helpommalla leipäänsä tienata.
t.koodaaja
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:12"]
Maalaisserkkupoika ihmetteli joskus oikein ääneen, että miten minulle voidaan maksaa niin hyvää palkkaa pelkästä tietokoneen näpyttelystä. Ei voi kuulema paljon helpommalla leipäänsä tienata.
t.koodaaja
[/quote]
Jep. Jos kaivaisit ojaa 8 tuntia päivässä olisit samaa mieltä.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 12:53"]
Kotona työtä tekevän pitää kertoa muille, milloin on työssä. Eihän kotiväki voi ikuisiksi ajoiksi jättää sinua esim. kotitöiden ulkopuolelle, koska olet tietokoneen äärellä. Tai siis olishan se varmaan sulle kivaa, mutta epäreilua muita kohtaan.
[/quote]
Ymmärrän toki tuonkin, mutta: a) en minä nyt täysin ole tekemättä kotitöitä, teen esimerkiksi koko perheen ruuat (erikoisruokavalioineen päivineen), ja b) olen perheessä ainoa, joka ylipäätään tienaa mitään.
Faktaa nyt kuitenkin on, että koneella tehtävää työtä on aika paljon, jotta tullaan toimeen. Luulisi sen signaalin olevan ihan tarpeeksi, että olen koneella ja sanon tekeväni työtä. Minä en esimerkiksi pelaa koskaan mitään tietokonepelejä, joten jos olen koneella, teen todennäköisimmin töitä. Useimmiten teen töitä vihkot ja kansiot pöydälle levitettyinä, mutta siitäkään ei näköjään kukaan osaa päätellä, että kyse on töistä.
[/quote]
Mutta rajaa silti selkeämmin! Ovi kiinni, tai jos on pakko tehdä töitä olohuoneessa, sitten pöydän eteen jokin sermiviritelmä, joka kertoo, että nyt olen töissä. Ehkä voisit kokeilla myös sitä, että käyt vaikka kirjastossa työskentelemässä, monista paikoista saa lukutilojen yhteydestä vuokrattua sellaisen sopen, jonka yhteydessä myös mahdollista jättää lukollisiin kaappeihin kamoja.
[/quote]
Yksi tuttu perusti tilitoimiston ja työskenteli kotonaan. Hän toimi niin että kun "meni töihin" niin laittoi kengät jalkaan. Lapset, puoliso ja jopa koira oppivat nopeasti siihen, että kun äippällä on kengät jalassa ja hän puhuu puhelimessa tai on tietokoneella, niin häntä ei saa häiritä turhaan, koska hän on töissä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:51"]On alettu taas korostaa ammattikoulun hyvyyttä ja hyötyä. Tuossa oli kyllä jakso (n. 1995-2005), jona lukeneisuus oli arvostetumpaa kuin se nyt on.
[/quote]
Tämä on totta. Ammattikokki on jo arvostetumpi kuin hilipalimaisteri, joka ei tule koskaan saamaan kunnon töitä, koska ei osaa mitään sellaista mistä kukaan olisi valmis maksamaan mitään.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:14"]
t.koodaaja
[/quote]
[/quote]
Ojaa nyt osaa kaivaa kuka vain kun hetken harjoittelee.
Ps. olen myös kaivanut, olin aikoinaan Telellä kesähommissa ja pistänyt eräänkin kilometrin valokaapeli ojaan.
t.koodari
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:14"]
t.koodaaja
[/quote]
[/quote]
Ojaa nyt osaa kaivaa kuka vain kun hetken harjoittelee.
Ps. olen myös kaivanut, olin aikoinaan Telellä kesähommissa ja pistänyt eräänkin kilometrin valokaapeli ojaan.
t.koodari
[/quote]
Mene kaivamaan ojaa. Lapion saa kympillä K-Raudasta.
Jatketaan keskustelua vuoden, tai kymmenen päästä. Ps. minäkin olen käynyt ongella, mutta eipä se kalastajan ammatista paljon kerro.
Ilman aivotyötä ei olisi fyysistä suoritustyötä. Arvostan jokaista, joka tekee uutta luovaa, kehittävää, ongelmia ratkaisevaa ja suunnittelevaa aivotyötä. Ole ylpeä itsestäsi ja tekemisistäsi.
Varsinkin suomalaisessa miehessä asuu edelleen duunarin sielu eli vain fyysisesti raskas työ on työtä. Siistit sisätyöt ja valkokaulusköyhälistö ovat edelleen termejä, joita viljellään kettuilumielessä varsinkin naispuolisille humanisteille. Olin pitkään lähisukuni ainut pitkälle koulutettu nainen ja kyllä suku piti huolen, etten unohda juuriani. Jos meillä olisi kotona ollut katieläimiä ja paskatunkio navetan takana, niin minä olisin "päässyt" tunkiota hajottamaan. Onneksi ei ollut. Asenne oli yleensäkin sellainen, että lomalla jaksaa tehdä rankkoja töitä, kun sitten pääsee taas töihin lepäämään. Turha oli selittää, että henkinenkin työ voi olla rasittavaa. Siinä kun ei nouse yleensä hiki pintaan muuta kuin kuvainnollisesti.
Maanviljelijän ammatti ei nykypäivänä ole kovin hyvä vastakohta valkokaulustyölle, koska se vaatii fyysisen osan lisäksi myös hallinnointia ja paperityötä. Ehkä joku palkansaaja, jolla on fyysinen työ on parempi vertailukohta.
Jotkut ovat niin yksiviivaisia ajatuksiltaan, että vain sinne tänne sinkoilu ja edes jonkin kehon osan liikuttaminen on oikeaa työtä.
Itsekin olen ikäni ihmetellyt, miten voi nähdä työn noin yksiselitteisesti. En usko, että sellaiset ihmiset "kääntyisivät toisenlaiseen uskoon" millään perusteilla.
Passiivimuodossa kirjoitettu valitus omasta parisuhteesta?
Vaikka PUOLISOSI ei arvosta työtäsi/panostasi parisuuhteessanne, voisit kirjoittaa yleistämättä tätä ongelmaa.
Ratkaisut: vaihda puolisoa, onnistu korjaamaan parisuhdettanne, tai tyydy tilanteeseen.
41v m
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:44"]
Passiivimuodossa kirjoitettu valitus omasta parisuhteesta?
Vaikka PUOLISOSI ei arvosta työtäsi/panostasi parisuuhteessanne, voisit kirjoittaa yleistämättä tätä ongelmaa.
Ratkaisut: vaihda puolisoa, onnistu korjaamaan parisuhdettanne, tai tyydy tilanteeseen.
41v m
[/quote]
Perheessä voi kai olla monia muitakin tekijöitä kuin puolisot? :P
Perheessäsi arvostetaan eri asioista.
Itsekkin aikoinaan perheeni ensimmäisenä yliopistoon menneenä tuli haukkuja siitä, kuinka vain "tuhlaan" aikaani pölyisten kirjojen lukemisen kun voisin tehdä oikeaakin työtä...
Nyt on lähinnä tutkijan töitä, eli aika paljon ajatustyötä eikä vieläkään oikein ymmärretä, mitä oikein teen. Vanhempani ovat itse aina tehneet fyysistä työtä ja näkevät sen ainoana oikeana.
Kokeile ihan juurta jaksaen selittää perheellesi työstäsi, jos ymmärtäisivät. Auttaisiko jos tekisit itsellesi selkeät työajat ja laittaisit vaikka jääkaapin oveen? Muu perhe kun ei voi oikein tietää, milloin teet töitä ja milloin muuten vain istut koneella. Voisi helpottaa arkea huomattavasti.