Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ns. ajatustyötä ei pidetä oikeana työnä?

Vierailija
05.07.2015 |

Olen miettinyt tätä jo pidemmän aikaa. Esimerkkinä nyt vaikka kirjoittaminen, mitä minä teen. Iso osa siitä on tylsää puurtamista. Yksinäistä työtä, palautetta saa suurimman osan ajasta vain itseltään. Istun paikallani pitkiä aikoja. Mietin pääni puhki. Näpynäpynäpy. Välillä taukoa, juon teetä aivot nollilla tai vilkaisen netistä jotain piristävää (en tosin projektien aikana eksy AV:lle, koska kaikki menisi ihan plörinäksi :D). Sitten taas muistiinpanojen pariin, analysoimaan tietoja, prosessoimaan ideoitani, ja näpynäpynäpy.

Ei ole mitään glamouria tässä työssä, mutta jotenkin outoa on se, että monet - kuten minun perheeni - eivät oikein osaa ajatella sitä työnä ollenkaan. Varsinkin, kun se tehdään kotoa käsin. Jatkuvasti tullaan keskeyttämään, kun olisi sitä sun tätä kotityötä tehtävänä. Pitäisi kaapin takaakin pyyhkiä pölyt, sehän on tuikitärkeää. Välillä haukutaan ihan suoraan laiskuriksi, joka vain istuu perseellään kaiket päivät. WTF?

En ihan oikeasti tajua tätä. Avatkaa minulle vähän, mistä tällainen asenne tulee monille ihmisille, että mikään keskittymistä vaativa "ajatustyö" ei ole "oikeaa työtä"? Ainoastaan ruumiillinen työ ja ympäriinsä hyöriminen ja pyöriminen on työtä? Tai jos istumatyötä on pakko tehdä, niin vähintäänkin pitäisi mennä päiväksi johonkin konttoriin istumaan. Kotona koneella työskentelevä on pelkkä laiskottelija.

Työstä tuleva raha kyllä kelpaa, mutta näemmä sen rahan eteen ei saisi tehdä mitään, kun pitäisihän nuo pölytkin jonkun pyyhkiä.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsasi hiessä pitää sinun leipäsi syömän. S
Se on se luterilaisuus...

Vierailija
2/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... mitä sinä kirjoitat? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö sitä freelancer pohjlta kotona? 

Vierailija
4/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona työtä tekevän pitää kertoa muille, milloin on työssä. Eihän kotiväki voi ikuisiksi ajoiksi jättää sinua esim. kotitöiden ulkopuolelle, koska olet tietokoneen äärellä. Tai siis olishan se varmaan sulle kivaa, mutta epäreilua muita kohtaan.

Vierailija
5/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän tyhmää ajattelua tosiaan, koska ajattelutyöllä ja suunnittelulla ne käsityötkin toimii. Kaikki isot ja byrokraattiset asiat tulee ajatustyön tuloksena. Ylhäältä päin toimii aivot ja päättäjät, jota käytännön tekijät alhaalta päin lain puitteissa tekee. Kaikki riippuu viime kädessä ajattelutyöstä. Yhteiskunta ei toimisikaan kaavalla ensin tutkitaan sitten tutkitaan.

Vierailija
6/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 12:55"]Se on vähän tyhmää ajattelua tosiaan, koska ajattelutyöllä ja suunnittelulla ne käsityötkin toimii. Kaikki isot ja byrokraattiset asiat tulee ajatustyön tuloksena. Ylhäältä päin toimii aivot ja päättäjät, jota käytännön tekijät alhaalta päin lain puitteissa tekee. Kaikki riippuu viime kädessä ajattelutyöstä. Yhteiskunta ei toimisikaan kaavalla ensin tutkitaan sitten tutkitaan.
[/quote] *hutkitaan

Vierailija
7/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 12:51"]

Hmm... mitä sinä kirjoitat? 

[/quote]

Anteeksi, en haluaisi tässä sen tarkemmin kertoa. En kuitenkaan mitään, millä miljoonaomaisuuksia tienaisi. En siis ole mikään E. L. James :D Teen itse asiassa monenlaisia kirjoitustöitä, koska millään yhdellä osa-alueella ei tienaa tarpeeksi. Mainitaan nyt vaikka esimerkkinä käännöstyöt (ei kaunokirjallisuutta).

Mutta kuitenkin, en siis laiskottele ja elätän perhettäni työlläni.

Vierailija
8/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 12:53"]

[/quote]

Jep.

Vierailija
9/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis kuka ei pidä työnä? Meidän lähes koko suku työskentelee aivoillaan eikä käsillään ja kyllä sitä ihan työnä on pidetty vuosikymmenet.

Vierailija
10/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona työtä tekevän pitää kertoa muille, milloin on työssä. Eihän kotiväki voi ikuisiksi ajoiksi jättää sinua esim. kotitöiden ulkopuolelle, koska olet tietokoneen äärellä. Tai siis olishan se varmaan sulle kivaa, mutta epäreilua muita kohtaan.

[/quote]

Ymmärrän toki tuonkin, mutta: a) en minä nyt täysin ole tekemättä kotitöitä, teen esimerkiksi koko perheen ruuat (erikoisruokavalioineen päivineen), ja b) olen perheessä ainoa, joka ylipäätään tienaa mitään.

Faktaa nyt kuitenkin on, että koneella tehtävää työtä on aika paljon, jotta tullaan toimeen. Luulisi sen signaalin olevan ihan tarpeeksi, että olen koneella ja sanon tekeväni työtä. Minä en esimerkiksi pelaa koskaan mitään tietokonepelejä, joten jos olen koneella, teen todennäköisimmin töitä. Useimmiten teen töitä vihkot ja kansiot pöydälle levitettyinä, mutta siitäkään ei näköjään kukaan osaa päätellä, että kyse on töistä.

Vierailija
11/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 12:59"]

Niin siis kuka ei pidä työnä? Meidän lähes koko suku työskentelee aivoillaan eikä käsillään ja kyllä sitä ihan työnä on pidetty vuosikymmenet.

[/quote]

Totta kai. Mutta olen silti huomannut tämän olevan yleinen asenne. Tunnen monia muitakin kirjoittamisella itsellään elättäviä ihmisiä, jotka törmäävät samoihin asenteisiin. Etenkin oman perheen tuntuu olevan yllättävän vaikea kunnioittaa työaikaa ja tajuta, että kotoakin käsin tehtävä työ on ihan pakko tehdä, se ei vain tapahdu itsestään.

Ehkä kyse ei ole niinkään siitä, että työskennellään aivoilla, vaan siitä, että työskennellään kotoa käsin eikä käydä jossain työpaikassa tekemässä niitä aivotöitä.

Vierailija
12/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 12:57"]

[/quote]

Jep.

[/quote]

Ulospäin tuo siis näyttää lähinnä siltä, että olet kotona.

Vierailija
13/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 12:59"]Niin siis kuka ei pidä työnä? Meidän lähes koko suku työskentelee aivoillaan eikä käsillään ja kyllä sitä ihan työnä on pidetty vuosikymmenet.
[/quote] varmaan jotkin ihmiset, jotka näkee kapeasti ammattikoulupohjaisen työn oikeana ja fyysisenä työnä. Eivät ajattele sitä, että sekin fyysinen , käytännön työ toimii ajattelun talutusnuorassa.

Vierailija
14/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:05"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 12:57"]

[/quote]

Jep.

[/quote]

Ulospäin tuo siis näyttää lähinnä siltä, että olet kotona.

[/quote]

Niinhän se on.

Vierailija
15/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma. I feel ya. (Tosin olen muusikko, klasaripuolella, freelanceri. Ja ihmisille todellakin tulee yllärinä että se konsertti on vain jäävuoren huippu, ja että se todellakin olisi se huippu, vaatii tuntikausien nysvä-työtä soittimen äärellä. "Ai sä vähän soittelet" ei ole ai-van oikea kuvaus työstäni....)

Vierailija
16/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:05"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 12:59"]Niin siis kuka ei pidä työnä? Meidän lähes koko suku työskentelee aivoillaan eikä käsillään ja kyllä sitä ihan työnä on pidetty vuosikymmenet. [/quote] varmaan jotkin ihmiset, jotka näkee kapeasti ammattikoulupohjaisen työn oikeana ja fyysisenä työnä. Eivät ajattele sitä, että sekin fyysinen , käytännön työ toimii ajattelun talutusnuorassa.

[/quote]

Itse teen ajatustyötä suuressa terästehtaassa, kukaan ei ole vielä väittänyt etten tee töitä.

Kotona tehtävä työ esim.  kirjoitus-, käsityö- ja taidetyyppinen mielletään monesti jonkinlaiseksi harrastukseksi.

Vierailija
17/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:02"]

[/quote]

Ymmärrän toki tuonkin, mutta: a) en minä nyt täysin ole tekemättä kotitöitä, teen esimerkiksi koko perheen ruuat (erikoisruokavalioineen päivineen), ja b) olen perheessä ainoa, joka ylipäätään tienaa mitään.

Faktaa nyt kuitenkin on, että koneella tehtävää työtä on aika paljon, jotta tullaan toimeen. Luulisi sen signaalin olevan ihan tarpeeksi, että olen koneella ja sanon tekeväni työtä. Minä en esimerkiksi pelaa koskaan mitään tietokonepelejä, joten jos olen koneella, teen todennäköisimmin töitä. Useimmiten teen töitä vihkot ja kansiot pöydälle levitettyinä, mutta siitäkään ei näköjään kukaan osaa päätellä, että kyse on töistä.

[/quote]

Mutta rajaa silti selkeämmin! Ovi kiinni, tai jos on pakko tehdä töitä olohuoneessa, sitten pöydän eteen jokin sermiviritelmä, joka kertoo, että nyt olen töissä. Ehkä voisit kokeilla myös sitä, että käyt vaikka kirjastossa työskentelemässä, monista paikoista saa lukutilojen yhteydestä vuokrattua sellaisen sopen, jonka yhteydessä myös mahdollista jättää lukollisiin kaappeihin kamoja.

Vierailija
18/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:10"]Sama ongelma. I feel ya. (Tosin olen muusikko, klasaripuolella, freelanceri. Ja ihmisille todellakin tulee yllärinä että se konsertti on vain jäävuoren huippu, ja että se todellakin olisi se huippu, vaatii tuntikausien nysvä-työtä soittimen äärellä. "Ai sä vähän soittelet" ei ole ai-van oikea kuvaus työstäni....)
[/quote] tuohon helppo vetää vertauksena kanssa esim kirjastonhoitajan työ. On vain jäävuoren huippu mitä se työ on näkyvänä työnä. Asiakaspalvelun ja kirjojen pyörittelyn lisäksi on runsaasti ajattelu- ja suunnittelutyötä jota suuri yleisö ei uskoisi ja arvaisi

Vierailija
19/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan mitä työtä teet.

Jos istut kotona ja kirjoitat Iltalehden Fiidi artikkeleita tai teet viidettä vuotta naistutkimuksen gradua, en pidä sitä oikeana työnä.

Vierailija
20/40 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappas muitakin juntteja kuin anoppini. "Onpa sulla niin ihanan kiireetöntä yrittäjänä kun saat olla paljon kotona. Voisi kyllä vähän lyhentää noita lasten hoitopäiviä kun sulla on niin paljon aikaa kotona. Mukavaa kun ehtii työpäivän välissä niin paljon olla kotona."

Tätä jankkaa kaikille kuulteni. Ei tajua vaikka kuinka selitän että asiakastapaamisten välissä teen töitä kotona. Puheluita suunnittelua ym. Mutta voisihan siinä tietenkin lapset ottaa päiväkodista kesken päivää kotiin kun eihän kotona oikeita töitä voi tehdä.. Lasten hoitopäivät on 7 tuntia 4 päivänä viikossa. En pidä kovin pahana tilanteena.

Aivan sama kuinka monta kertaa anopille asian selitän, ikuinen virsi ei muutu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän