Yrittäjä: työnhakijat pyytävät haastattelussa ettei heitä valita!
Voikohan tämä oikeasti mennä noin? Ystäväni yritys on ravintola ja sinne lähetetään TE-toimistosta ihmisiä jotka ovat hakemassa ravintola-alan työtä. Kuitenkin kuulemma moni tulee papereineen suoraan pyytämään, ettei heitä valita, etteivät he oikeasti tätä työtä halua ja tulivat vain, koska eivät halua joutua karenssiin. Onko noita oikeasti paljon vai liioitteleeko (kokoomus-)ystäväni?
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:12"]
Olipa huono provo.
Näköjään kuitenkin kalasti kommenteja. Huoh.
[/quote]
Provo tai ei, aihe on ihan hyvä. Työttömiä roikutetaan väkisin työnhakijana töihin mitä ihmiset eivät välttämättä edes halua. Tästä turhanpäiväisestä pakottamisesta ei ole mitään muuta kuin ylimääräisiä kuluja ja vaivaa. Oikeasti motivoituneita työnhakijoita olisi muutenkin omasta takaa, ettei mitään pakottamista tarvittaisi.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:14"]
Menee sossun luukulle tai leipäjonoon jos ei tahdo töitä tehdä. Kai kaikki tietää, että TE-toimisto on työn hakua varten? Ihmettelen kyllä sitäkin miksi kukaan tahtoo olla tekemättä töitä ja elättämättä itse itseään? Eikö se ole noloa ja eikö olisi mukavampaa ja vapauttavaa ANSAITA oma elintasonsa?
[/quote]
Ei ole, kun tarviisin koulutusta ammattiin ja psyykkisten ongelmien takia en oikein kykene edes siihen. Minun valmentaminen työelämään tulee maksamaan enemmän kuin minun eläkkeelle pistäminen ja olisi kaikille parempi kun minut siirrettäisiin syrjään koko yhteiskunnasta, lakaistaisiin maton alle. Valitettavasti kuitenkaan näin ei toimi, vaan minua roikutetaan väkipakolla mukana järjestelmässä mihin en varsinaisesti sovellu. Tästä järjestelmästä kärsivät ihan jokainen ja kaikista eniten minä, mutta sellaisessa maassa elämme ja tänne olen syntynyt, joten ei mahda mitään kuin mennä sen mukaan mitä on annettu.
[/quote]
Ihan uteliaisuudesta, missä maassa sinusta olisi parempi? Minusta Suomen parhaita puolia on sosiaaliturva (en itse ole koskaan hakenut rahaa sossusta mutta kelasta kyllä työttömänä).
[/quote]
Paras ois kun en ois ikinä edes syntynyt, mutta nyt kun täällä jo ollaan niin ei asialle enää mitään mahda.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:44"]
Jokainen työtön voi pierrä itselleen sen työpaikan alkamalla yrittäjäksi.
[/quote]
Sinustako kaikilla on potentiaalia ryhtyä yrittäjäksi (vieläpä Suomen byrokratiaviidakossa)? Et taida elää ihan samassa maailmassa meidän muiden kanssa?
[/quote]
Pointti oli, että jos on noin paljon valitettavaa muiden toiminnasta, niin sen kun tekee itse paremmin.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:35"]
Eikö olisi pahempi, jos esittäisi innokasta mutta olisi sitten poissa vähän väliä? Ravintola-alan palkat ovat aika surkeita, palkka ei riitä itsensä elättämiseen vaan joutuu silti hakemaan milloin mitäkin tukia. Ystäväni meni siivousalan töihin, ikävä kyllä joutui usein sairaslomalle ja sai lopulta potkut. Ei sentään riitauttanut asiaa, vaan antoi olla.
[/quote]Olisi ehkä pahempi. Mutta miksi hakea töitä jos ei töitä halua? ap
[/quote]
Koska ei ole kansalaispalkkaa ja harvemmat elävät pyhällä hengellä? Karenssi tulee jos ei hae.
[/quote]Eikös sitten saa sossusta toimeentulotukea jos on juoppo tai muuten niin lusmu ettei töitä tahdo tehdä?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:22"]
Olipa huono provo.
[/quote]
Provo tai ei, aihe on ihan hyvä. Työttömiä roikutetaan väkisin työnhakijana töihin mitä ihmiset eivät välttämättä edes halua. Tästä turhanpäiväisestä pakottamisesta ei ole mitään muuta kuin ylimääräisiä kuluja ja vaivaa. Oikeasti motivoituneita työnhakijoita olisi muutenkin omasta takaa, ettei mitään pakottamista tarvittaisi.
[/quote]
Ei kenenkään ole pakko roikkua työttömänä työnhakijana te-toimiston listoilla, mikäli ei edes halua tehdä töitä.
Olen itse vain kerran ns. kieltäytynyt työpaikasta, jota työkkäri tarjosi. Tein sen kuitenkin niin, että otin työhönosoituksen saatuani yhteyttä te-toimistoon ja kerroin, että osoitus oli tullut minulle vähän virheellisesti, koska siinä oli vaatimuksena osaamisala, johon minulla ei ollut koulutusta (graafinen suunnittelu). Työhönosoitus peruttiin.
Todellisuudessa minulla oli hieman graafisen alan osaamista, joten olisin ehkä voinut oppia työn.
Työpaikka oli kuitenkin sellainen, jossa selvästi oli kasattu usean alan korkeaa osaamista vaativat tehtävät yhteen (graafinen suunnittelija + toimittaja +kuvaaja + toimitussihteeri + viestintä yms.), työpaikkaa ketjutettiin palkkatuella vaikka se selkeästi oli vakinaisluontoinen. Lisäksi palkkatuella olisin siis saanut vain osa-aikaisen työn, joka ei edes täyttyänyt kestoltaan liiton kassan työssäoloehtoa. Palkka oli niin kurja (korkeista vaatimuksista huolimatta) muistaakseni bruttona 1300 euroa/kk.
Olin sitä mieltä, että jos yrityksellä ei ole varaa palkata sen normaaliin toimintaan liittyvien tehtävien pyörittäjää vakinaisesti ja normaalilla palkalla vaan hyväksikäytetään korkeastikoulutettuja työttömiä, niin en halua olla osa sitä meininkiä. Tuosatahan näki selvästi, ettei firma olisi tarjonut koskaan vakinaista työtä vaan olisi 6 kk jälkeen potkinut mut pois ja etsinyt seuraavan palkkatukilaisen.
Omalta osaltani olisi ollut myös huono päätös, koska päivärahani oli vähintään yhtä paljon kuin tuo "palkka" ja lisäksi päätökseen vaikutti se, että olin vaihtamassa alaa, joten en halunnut tuhlata aikaa entisellä alalla.
En ole kuullut kenestäkään jolle olisi TE-keskuksesta tarjottu työpaikkaa ja aika monta työtöntä ystävää minulla on.
Olipa huono provo.
[/quote]
[/quote]En nyt yhtään tajua miten tämä aloitus on muka provo? Aihe on tullut ystäväni kanssa usein esille, etenkin puhuttaessa politiikasta. Tiedän ystäväni äänestävän kokoomusta, itse olen vihreä, ehkä inasti punertavampi kuin sinertävä, eli hiukan vasemmalle kallellani. Usein puhutaan hyvinvointivaltion säilyttämisen mahdollisuuksista ja tämä on yksi asia mihin usein vetoaa: järjestelmän kuppaaminen. Itse olen ollut sitä mieltä, että on marginaalinen ilmiö ja epäilen hänen liioittelevan. Tosin tämän ketjun luettuani en ole enää varma. Itse olen tehnyt töitä opiskeluajankin ja koko aikuisikäni enkä olisi voinut kuvitellakaan kieltäytyväni tarjotuista töistä töitä hakiessani. Tosin en kauaa työkkärissä pyörinyt, menin mieluummin työnvälitysfirmaan jota kautta löysin itselleni vakituisen työpaikan... ap
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:26"]
Olipa huono provo.
[/quote]
[/quote]
Ei kenenkään ole pakko roikkua työttömänä työnhakijana te-toimiston listoilla, mikäli ei edes halua tehdä töitä.
[/quote]
Eipä sitä paljon anneta vaihtoehtoja vaan sossusta lähetetään työkkäriin. Systeemi on jo niin vittumainen, että ihan kohtuullista näyttää vaan kesaria takaisin koko järjestelmälle ja roikkua sitten sielä työkkärissä, kun kerran sinne pakotetaan.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:24"]
Ei ole, kun tarviisin koulutusta ammattiin ja psyykkisten ongelmien takia en oikein kykene edes siihen. Minun valmentaminen työelämään tulee maksamaan enemmän kuin minun eläkkeelle pistäminen ja olisi kaikille parempi kun minut siirrettäisiin syrjään koko yhteiskunnasta, lakaistaisiin maton alle. Valitettavasti kuitenkaan näin ei toimi, vaan minua roikutetaan väkipakolla mukana järjestelmässä mihin en varsinaisesti sovellu. Tästä järjestelmästä kärsivät ihan jokainen ja kaikista eniten minä, mutta sellaisessa maassa elämme ja tänne olen syntynyt, joten ei mahda mitään kuin mennä sen mukaan mitä on annettu.
[/quote]
Ihan uteliaisuudesta, missä maassa sinusta olisi parempi? Minusta Suomen parhaita puolia on sosiaaliturva (en itse ole koskaan hakenut rahaa sossusta mutta kelasta kyllä työttömänä).
[/quote]
Paras ois kun en ois ikinä edes syntynyt, mutta nyt kun täällä jo ollaan niin ei asialle enää mitään mahda.
[/quote]
Tuo ei nyt vastannut kysymykseen alkuunkaan. Vai oletko valitusta rakastava ikuinen pessimisti, joka ei voi edes myöntää että Suomi on niitä ainoita maita joissa on oikeasti mahdollista elää aika mukavastikin yhteiskunnan kustannuksella? Systeemin ei tarvitse olla täydellinen ollakseen paras mitä sillä hetkellä on olemassa.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:34"]
Olipa huono provo.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eipä sitä paljon anneta vaihtoehtoja vaan sossusta lähetetään työkkäriin. Systeemi on jo niin vittumainen, että ihan kohtuullista näyttää vaan kesaria takaisin koko järjestelmälle ja roikkua sitten sielä työkkärissä, kun kerran sinne pakotetaan.
[/quote]
Eikö olisi hyvä kuitenkin, että tekisit jotain yhteiskunnan eteen? Ei se työssäkäynti ole aina herkkua veronmaksajillekaan. Harmittaa ihmiset, jotka yrittävät saada kaiken ilmaiseksi, koska "systeemi on paska".
[/quote]
Sinustako kaikilla on potentiaalia ryhtyä yrittäjäksi (vieläpä Suomen byrokratiaviidakossa)? Et taida elää ihan samassa maailmassa meidän muiden kanssa?
[/quote]
Pointti oli, että jos on noin paljon valitettavaa muiden toiminnasta, niin sen kun tekee itse paremmin.
[/quote]
Sinustako jokainen työtön valittaa niin paljon muiden toiminnasta? Täh?
Joillekin on vaikeaa myöntää että täällä todellakin on paljon työttömiä, jotka haluavat työtä vain jos se on a) yli tes:n palkan, b) max 5 km kotoa, c) vakituinen, d) päivätyö, e) joku saadaan hoitamaan lapset ja eläimet ja f) työ ei ala kesäaikaan kun puolisolla, lapsilla, sukulaisilla tai kavereilla on lomaa tai d) just kun on suunnittelemassa että ehkä lähtee opiskelemaan.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinustako jokainen työtön valittaa niin paljon muiden toiminnasta? Täh?
[/quote]
Luepa tämäkin ketju. Työttömät valittavat, kun heitä oikein kehoitetaan hakemaan töitä, vaikka eivät halua. Rahaa pitäisi silti tulla ovista ja ikkunoista, vaikka mitään ei jaksaisi itse tehdä. Yrittäjätkin tekevät vain tahallaan kiusaa, kun eivät tarjoa 3000e/kk-palkkaa ja vakituista työtä jokaiselle, joka keksii ovella käydä kääntymässä, vaikka siitä heille palkkatukea maksetaan.
Tiedän äitejä jotka ovat leikisti tytöttömiä työnhakijoita korvausten takia vaikka oikeasti tahtovat olla kotiäiteinä. Löytyisiköhän tästä porukasta näitä "älä palkkaa mua, pakko oli tulla ettei tipu karenssia"-tyyppejä?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:35"]
Ei TE-toimistosta yleensä lähetetä ihmisiä noin vain, ensin tehdään ennakkokarsinta, lähetetään paperit työnantajalle ja tämä valitsee, keitä haluaa haastatella. Toisaalta ei ne työkkärissä voi tietää, kuka on oikeasti motivoitunut ja kuka ei, se selviää vasta haastattelussa.
[/quote]
Ei työnantajalle mitään papereita työkkäristä lähetetä. Ei myöskään listoja esim. työttömistä tarjoilijoista.
Päin vastoin, työnhakijalle lähetetään työtarjous avoimesta paikasta ja käsketään ottaa yhteyttä työnantajaan. Hyvin harvoin työnantajalle annetaan tieto jostakin työttömästä työnhakijasta, jotta työnantaja voi itse ottaa yhteyttä.
[/quote]
Mitä vuosisataa elät? Kertomasi oli totta joskus 1900-luvun lopulla, nyt työnantaja voi pyytää esittelyjä eli tiedot 5-10 sellaisesa henkilötä, jotka TE-toimisto katsoo sopiviksi. Ei tietenkään anneta listaa tuhannesta työttömästä tarjoilijasta vaan ainoastaan muutamia, jotka täyttää teoriassa kriteerit. Usein työnantajat tuo haastattelussa esille asioita, joita kukaan ei ole voinut ennakoida, siksi täydellistä työntekijää harvoin löytyy.
Mutta noin se menee: paikka auki, neuvottelu työkkärin kanssa, esittelyt, työnantaja soittaa ko, henkilöille, sopii haastatteluajan ja valitsee. Jo soittaessaan saa tietää, haluaako hakija oikeasti tulla vai ei.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tuo ei nyt vastannut kysymykseen alkuunkaan. Vai oletko valitusta rakastava ikuinen pessimisti, joka ei voi edes myöntää että Suomi on niitä ainoita maita joissa on oikeasti mahdollista elää aika mukavastikin yhteiskunnan kustannuksella? Systeemin ei tarvitse olla täydellinen ollakseen paras mitä sillä hetkellä on olemassa.
[/quote]
No paha sanoa, kun en ole tutustunut millaista muualla on. Ei työkkärin rahalla paljon matkustella mihinkään. Suomessa kuitenkin on ainakin kylmä talvi, kun taas lämpimässä maassa voisi yöpyä vaikka ulkona.
Minusta kuitenkin vaikuttaa että sinä kuvittelet työttömän elämän jotenkin niin mahtavaksi, kun sattuu saamaan joku 400e /kk. Suosittelen toki kokeilemaan itsekin mitä herkkua on roikkua koko yhteiskunnan halveksimana lähes rahattomana vuodesta toiseen.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:34"]
Olipa huono provo.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eikö olisi hyvä kuitenkin, että tekisit jotain yhteiskunnan eteen? Ei se työssäkäynti ole aina herkkua veronmaksajillekaan. Harmittaa ihmiset, jotka yrittävät saada kaiken ilmaiseksi, koska "systeemi on paska".
[/quote]
Kuten mitä? Mitä kuvittelet että pystyisin tekemään?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No paha sanoa, kun en ole tutustunut millaista muualla on. Ei työkkärin rahalla paljon matkustella mihinkään. Suomessa kuitenkin on ainakin kylmä talvi, kun taas lämpimässä maassa voisi yöpyä vaikka ulkona.
Minusta kuitenkin vaikuttaa että sinä kuvittelet työttömän elämän jotenkin niin mahtavaksi, kun sattuu saamaan joku 400e /kk. Suosittelen toki kokeilemaan itsekin mitä herkkua on roikkua koko yhteiskunnan halveksimana lähes rahattomana vuodesta toiseen.
[/quote]Miksi sitten roikut?
[/quote]