Mielestäni lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on rikos, jonka ei pitäisi vanhentua
Sitä mieltä olen. Miettikää, jos vaikka viisivuotiasta lasta käytetään hyväksi ja rikos vanhenee ennen kuin lapsella on ymmärrystä ja kykyä tehdä asialle jotain. Pahimmassa tapauksessa se lapsi jopa asuu rikoksentekijän kanssa ja on riippuvainen tästä. Mielestäni tuo kaltaisten rikosten ei pitäisi vanhentua.
Kommentit (8)
Kaikenlaisesta lapsen hyväksikäytöstä pitäisi olla käytäntönä, ettei rikos vanhene. Myöskin ihmiskaupasta ja pakkotyöstä. Ja kaikissa lapsiin kohdistuvissa rikoksissa vanhemenisaika pitäisi lähteä juoksemaan vasta sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18-vuotta. Monet lapsiin kohdistuvat rikokset ehtivät vanhenemaan ennen kuin lapsi on ehtinyt edes täysi-ikäiseksi. Millainen mahdollisuus lapsella on kuvata itseensä kohdistuvia rikoksia ja hakemaan itselleen oikeutta ja apua? Varsinkin jos kyseessä on sukulainen tai lähiomainen.
Lukekaa "Maijan tarina". Tuollaisen ei pitäisi vanhentua ikinä!
No riippuu täysin tilanteesta. Jos 30-kymppinen mies on laittanut 15v tytön paksuksi, niin mielestäni ei tuosta mitään tuomiota tarvita. Tietysti OIKEAT pedarit ovat juttu erikseen.
M34
Just näin. Moni pedari siirtyy aina uuteen, nuorempaan uhriin, jolloin kaikki hyväksikäytöt ehtivät vanhentua ennen kuin uhrit ovat kykeneviä hakemaan oikeutta.
Kai te tiedätte, että lapseen kohdistuneiden seksuaalirikosten vanhenemisaika alkaakin juosta vasta kun uhri täyttää 18v? Eli esim. hyväksikäytön on tultava esiin ennen kuin täyttää 28v. Toki ymmärrän senkin jos ajatellaan että vanhenemisaikaa ei pitäisi olla ollenkaan.
Itse olen tavannut puolisoni kun olin 15v, meillä on ikäeroa ja oli seksiä ennen kuin täytin 16v. Jälkikäteen katsottuna meidän suhde on alkanut kahden omalla tavallaan traumatisoituneen ihmisen räpiköinnistä, eikä ollut kaikin puolin terve, mutta en kyllä edelleenkään koe että minä olisin missään kohtaa ollut hyväksikäytetty osapuoli ja ihan tyytyväinen olen ettei koko loppuelämää tartte miettiä kenellä meidän läheisellä nyrjähtää ruuvi niin että vie asian kiusallaan poliisille.
Kaikki, ihan jokainen, alaikäisten kajoava elinikäiseen, julkiseen rikosrekisteriin, asuinalueet, naamat ja nimet julki. Kuten jenkeissä.
tämä. rikosvastuu pitäisi olla pitkä ja sama kun murhissa. vakava rikos kyseessä.