Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrittäjä: työnhakijat pyytävät haastattelussa ettei heitä valita!

Vierailija
04.07.2015 |

Voikohan tämä oikeasti mennä noin? Ystäväni yritys on ravintola ja sinne lähetetään TE-toimistosta ihmisiä jotka ovat hakemassa ravintola-alan työtä. Kuitenkin kuulemma moni tulee papereineen suoraan pyytämään, ettei heitä valita, etteivät he oikeasti tätä työtä halua ja tulivat vain, koska eivät halua joutua karenssiin. Onko noita oikeasti paljon vai liioitteleeko (kokoomus-)ystäväni?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättyisitte jos tietäisitte miten paljon on vaikka työttömiä lähihoitajia ja työnantajat käyvät melko kuumina kun kymmenestä työttömästä ehdokkaasta ehkä yksi on edes etäisesti kiinnostunut. Niille jotka aidosti hakevat töitä on tilanne ikävä, mutta ei puhuta mistään marginaalitapauksista siinä joukossa jotka vieroksuvat työtä kun se ei jostain syystä ole ihan heidän toiveittensa mukaista.

Vierailija
22/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:24"]

Jos yrityksessä on paljon jatkuvasti työpaikkoja auki, kyllä siinä yrityksessä on joku pahemmanlaatuinen ongelma. Varsinkin kun harva ravintola on niin iso, että siellä edes kymmeniä työntekijöitä olisi. Tuuliset ovet on yritykselle huono maine, eli se, että paikkoja on usein vapaana kertoo siitä, että väkeä lähtee jatkuvasti muualle. 

[/quote]Joo ei ole jatkuvasti työpaikkoja auki. Mutta firma on ollut pystyssä yli kaksikymmentä vuotta, on siinä jo jokunen rekrytointi ehtinyt tapahtua vaikkei firma kovin iso olekaan (enimmillään aina viisi työntekijää) ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei TE-toimistosta yleensä lähetetä ihmisiä noin vain, ensin tehdään ennakkokarsinta, lähetetään paperit työnantajalle ja tämä valitsee, keitä haluaa haastatella. Toisaalta ei ne työkkärissä voi tietää, kuka on oikeasti motivoitunut ja kuka ei, se selviää vasta haastattelussa.

Itse olen parissa haastattelussa sanonut, että en halua tulla valituksia, koska keskustelussa ilmeni työpaikkaan liittyviä asioita, joita ei työpaikkailmoituksessa ollut. Karenssia ei  tullut, koska olen töissä, en työtön.

Vierailija
24/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi pahempi, jos esittäisi innokasta mutta olisi sitten poissa vähän väliä? Ravintola-alan palkat ovat aika surkeita, palkka ei riitä itsensä elättämiseen vaan joutuu silti hakemaan milloin mitäkin tukia. Ystäväni meni siivousalan töihin, ikävä kyllä joutui usein sairaslomalle ja sai lopulta potkut. Ei sentään riitauttanut asiaa, vaan antoi olla.

Vierailija
25/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:35"]

Eikö olisi pahempi, jos esittäisi innokasta mutta olisi sitten poissa vähän väliä? Ravintola-alan palkat ovat aika surkeita, palkka ei riitä itsensä elättämiseen vaan joutuu silti hakemaan milloin mitäkin tukia. Ystäväni meni siivousalan töihin, ikävä kyllä joutui usein sairaslomalle ja sai lopulta potkut. Ei sentään riitauttanut asiaa, vaan antoi olla.

[/quote]Olisi ehkä pahempi. Mutta miksi hakea töitä jos ei töitä halua? ap

Vierailija
26/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrityksessä on paljon jatkuvasti työpaikkoja auki, kyllä siinä yrityksessä on joku pahemmanlaatuinen ongelma. Varsinkin kun harva ravintola on niin iso, että siellä edes kymmeniä työntekijöitä olisi. Tuuliset ovet on yritykselle huono maine, eli se, että paikkoja on usein vapaana kertoo siitä, että väkeä lähtee jatkuvasti muualle. 

[/quote]

Näitä on nähty. Alkupalkka koeajalla oli yllättävän hyvä. Työnantaja oli päin naamaa niin että tykkää ja homma toimii. Ainoa pitkään ollut tarjoilija sanoi että et saa paikkaa. Kertoi että jengi vaihtuu jatkuvasti. Ilmeisesti palkkatuki syynä. Sitäkin kyllä saa koeajan jälkeenkin. Oli miten vain kuitenkin viimeisenä päivänä koeajalla tuli tieto ettei palkkaa vakituiseksi.

Onneksi ei ole elämä töistä kiinni. Mulle tuo ja tämä mutta ei anna hyvää kuvaa se että kukaan ei kelpaa vakkariksi vaikka työn jäljessä ei ole mitään huomauttamista. Niin ja kiireisenä aikana tein ylitöitä että se joustaminen ei auttanut paskan vertaa.

Vierailija
27/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:27"]

Se on jännä kun työnantajapuoli sanoo ettei tässä taloustilanteessa ole mahdollista luoda työpaikkoja, niin hallitus kipinkapin poistaa tai ainakin alentaa jotain maksua työpaikkojen syntymiseksi ja uskoo että näin on; työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole. Sitten kun tämä yrittäjien saama lisäraha meneekin yrittäjän omaan taskuun eikä luo ensimmäistäkään työpaikkaa lisää ja samaan aikaan vielä entisiäkin potkitaan kortistoon niin se onkin työttömän vika ja siitä pitää rankaista rahallisesti. Ja tietenkin työtöntä, jonka ilmeisesti pitäisi pystyä pieremään se työpaikka itselleen. Siinä kohtaa kukaan eri usko ja ymmärrä että niitä töitä ei ole. Eikä se ole sen työttömän syy. Miksi näitä yrittäjiä ei rankaista?

[/quote]

Jokainen työtön voi pierrä itselleen sen työpaikan alkamalla yrittäjäksi.

Vierailija
28/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:44"]

[/quote]

Näitä on nähty. Alkupalkka koeajalla oli yllättävän hyvä. Työnantaja oli päin naamaa niin että tykkää ja homma toimii. Ainoa pitkään ollut tarjoilija sanoi että et saa paikkaa. Kertoi että jengi vaihtuu jatkuvasti. Ilmeisesti palkkatuki syynä. Sitäkin kyllä saa koeajan jälkeenkin. Oli miten vain kuitenkin viimeisenä päivänä koeajalla tuli tieto ettei palkkaa vakituiseksi.

Onneksi ei ole elämä töistä kiinni. Mulle tuo ja tämä mutta ei anna hyvää kuvaa se että kukaan ei kelpaa vakkariksi vaikka työn jäljessä ei ole mitään huomauttamista. Niin ja kiireisenä aikana tein ylitöitä että se joustaminen ei auttanut paskan vertaa.

[/quote]

Sait kuitenkin työkokemusta alalta, mikä on suuri etu sinulle, kun haet uutta työtä. Etkä varmaan olisi tuollaiseen murjuun halunnutkaan jäädä vakituisesti?

Vierailija
29/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:42"]

[/quote]

Työtä on haettava karenssin uhalla. Perustulo helpottaisi tätä ongelmaa. Ravintoloissa on melkoinen kiire ja nopea pitää olla. Joskus 80-luvulla oli varaa pitää riittävästi työntekijöitä ja silloin työttömyys olikin pientä. Nykyään helpot avustavat työt ovat historiaa, koulutusta jopa ravintola-alalle vaaditaan kolme vuotta sekä kaikenmaailman lupalappuja tulee aina vaan lisää. Hieman vajaakuntoiset pystyvät toki tekemään jonkin verran töitä, mutta he eivät selviä nykysellä työtahdilla. Eläkkeelle ei helposti pääse. 

Vierailija
30/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ihmettelen että miten usein tosiaan ollaan töihin ottamassa. Eikö olisi kiva saada pysyvämpiä työntekijöitä?

Vierailija
31/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:57"]

[/quote]

Ihmettelen että miten usein tosiaan ollaan töihin ottamassa. Eikö olisi kiva saada pysyvämpiä työntekijöitä?

[/quote]Viisi työntekijää. Firma pystyssä yli kakskymmentä vuotta. Yksi työntekijä ollut koko ajan, toinen yli kymmenen, kolmas nyt jo viisi vuotta. Lopuissa on trafiikkia ollut ja vähinbtään parin vuoden välein on palkattu jonkun tilalle uutta. Sitten on ollut sairaslomasijaisuutta, äitiyslomia + vanhempainvapaita x 4, juuri nyt hakee työntekijää yhden eläköityvän tilalle... ap

Vierailija
32/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti yksikään tuntemani työtön ei suoraan sano, että haki vain työkkärin määräyksestä eikä halua ottaa työtä vastaan. On kyllä paljon parempiakin keinoja välttää työnsaanti, ja olen huomannut niitä aika monta. Olen nimittäin itse ollut hakemassa työntekijöitä muutaman kerran.

Vierailija
33/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siitä,että työolosuhteet ovat liian ahdistavia

Vierailija
34/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei TE-toimistosta yleensä lähetetä ihmisiä noin vain, ensin tehdään ennakkokarsinta, lähetetään paperit työnantajalle ja tämä valitsee, keitä haluaa haastatella. Toisaalta ei ne työkkärissä voi tietää, kuka on oikeasti motivoitunut ja kuka ei, se selviää vasta haastattelussa.

[/quote]

Ei työnantajalle mitään papereita työkkäristä lähetetä. Ei myöskään listoja esim. työttömistä tarjoilijoista.

Päin vastoin, työnhakijalle lähetetään työtarjous avoimesta paikasta ja käsketään ottaa yhteyttä työnantajaan. Hyvin harvoin työnantajalle annetaan tieto jostakin työttömästä työnhakijasta, jotta työnantaja voi itse ottaa yhteyttä.

Vierailija
35/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa huono provo.

Näköjään kuitenkin kalasti kommenteja. Huoh.

Vierailija
36/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:06"]

Tai siitä,että työolosuhteet ovat liian ahdistavia

[/quote]Miten paikkaan ensi kertaa sisälle astuva haastateltava tietää mitään paikan työolosuhteista? Sivusta seurattuna ainakin ystäväni lafkassa on sitä paitsi hyvä henki. Työntekijät ovat keskenään kavereita ja pitävät yhteyttä työajan ulkopuolellakin, mukaan luettuna tämä työnantajaystäväni.

Vierailija
37/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:04"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:02"]

Eikö olis parempi laittaa se perustulo käyttöön, niin ei turhaan pyöris ihmiset joita ei edes kiinnosta ja saisitte niitä motivoituneita hakijoita.

[/quote]Mua kiinnostaa se, miksi ihmiset kuvittelevat olevansa oikeutettuja työttömyysetuuksiin jos eivät ole oikeasti työmarkkinoiden käytettävissä? Mutta joo, perustulo tai kansalaispalkka olisi kyllä loistoidea.

[/quote]

Ansiosidonnainen päiväraha tulisi poistaa. Tiedän pari tapausta, jotka ovat töissä juuri lyhyen aikaa ja tämän jälkeen "jäävät työttömäksi".

"Kansalaispalkka" on sinällään aivan väärä termi. Työstä maksetaan palkkaa - ei olemisesta. Suomessa tulisi olla yksi tuki jolla korvattaisiin kaikki muut tukimuodot. Sen nimen pitäisi olla sosiaalituki.

Vierailija
38/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:18"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:14"]

Menee sossun luukulle tai leipäjonoon jos ei tahdo töitä tehdä. Kai kaikki tietää, että TE-toimisto on työn hakua varten? Ihmettelen kyllä sitäkin miksi kukaan tahtoo olla tekemättä töitä ja elättämättä itse itseään? Eikö se ole noloa ja eikö olisi mukavampaa ja vapauttavaa ANSAITA oma elintasonsa?

[/quote]

Ei ole, kun tarviisin koulutusta ammattiin ja psyykkisten ongelmien takia en oikein kykene edes siihen. Minun valmentaminen työelämään tulee maksamaan enemmän kuin minun eläkkeelle pistäminen ja olisi kaikille parempi kun minut siirrettäisiin syrjään koko yhteiskunnasta, lakaistaisiin maton alle. Valitettavasti kuitenkaan näin ei toimi, vaan minua roikutetaan väkipakolla mukana järjestelmässä mihin en varsinaisesti sovellu. Tästä järjestelmästä kärsivät ihan jokainen ja kaikista eniten minä, mutta sellaisessa maassa elämme ja tänne olen syntynyt, joten ei mahda mitään kuin mennä sen mukaan mitä on annettu.

[/quote]

Ihan uteliaisuudesta, missä maassa sinusta olisi parempi? Minusta Suomen parhaita puolia on sosiaaliturva (en itse ole koskaan hakenut rahaa sossusta mutta kelasta kyllä työttömänä).

Vierailija
39/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:42"]

[/quote]

Koska ei ole kansalaispalkkaa ja harvemmat elävät pyhällä hengellä? Karenssi tulee jos ei hae.

Vierailija
40/90 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:35"]

[/quote]

Ei työnantajalle mitään papereita työkkäristä lähetetä. Ei myöskään listoja esim. työttömistä tarjoilijoista.

Päin vastoin, työnhakijalle lähetetään työtarjous avoimesta paikasta ja käsketään ottaa yhteyttä työnantajaan. Hyvin harvoin työnantajalle annetaan tieto jostakin työttömästä työnhakijasta, jotta työnantaja voi itse ottaa yhteyttä.
[/quote][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:35"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä lähetetään. Tai siis nykyään ehkä suojattuna sähköpostina ennemmin kuin paperilla. Paljon paikkoja menee juuri esittelyjen kautta, jolloin työnantaja ottaa itse yhteyttä työnhakijaan.