Yrittäjä: työnhakijat pyytävät haastattelussa ettei heitä valita!
Voikohan tämä oikeasti mennä noin? Ystäväni yritys on ravintola ja sinne lähetetään TE-toimistosta ihmisiä jotka ovat hakemassa ravintola-alan työtä. Kuitenkin kuulemma moni tulee papereineen suoraan pyytämään, ettei heitä valita, etteivät he oikeasti tätä työtä halua ja tulivat vain, koska eivät halua joutua karenssiin. Onko noita oikeasti paljon vai liioitteleeko (kokoomus-)ystäväni?
Kommentit (90)
On, sitten on niitä, kun tulevat töihin vähäksi aikaa, kunnes voi taas jäädä pois.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:02"]
Eikö olis parempi laittaa se perustulo käyttöön, niin ei turhaan pyöris ihmiset joita ei edes kiinnosta ja saisitte niitä motivoituneita hakijoita.
[/quote]Mua kiinnostaa se, miksi ihmiset kuvittelevat olevansa oikeutettuja työttömyysetuuksiin jos eivät ole oikeasti työmarkkinoiden käytettävissä? Mutta joo, perustulo tai kansalaispalkka olisi kyllä loistoidea.
En minäkään halua karenssiin. Ei kyllä ole tarjoiltu mitään työtä, edes ravintola-alan. Ei ole niitä sataa eri passiakaan saati sitten mitään työkokemusta alalta.
Jonkun tämmöisten huippuravintolan pöytävarausten vastaanottaja tms. voisi olla kiva homma jonkin aikaa. Saisi vittuilla näille kaikenmaailman tärkeileville julkimoksi itseään luuleville että en todellakaan tiedä kuka olet eikä edes kiinnosta :)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:03"]
Jos ystäväsi kuitenkin saa riittävästi työvoimaa, mikä on ongelma?
[/quote]Palaa aikaa ja energiaa turhaan työvoiman haastatteluun, saati sitten se, että meiltä veronmaksajilta varastetaan väärin perustein nostettuja työttömyyskorvauksia.
Tuskin on totta, tämä on taas keino saada joku "syy" jolla työttömiä voidaan rankaista jotenkin. Kun ihan selkeästi vieroksuvat töitä. Voitaisko sit työnantajia kanssa rankaista jotenkin, kun työtön ei pääse edes työhaastatteluun?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:04"]
Eikö olis parempi laittaa se perustulo käyttöön, niin ei turhaan pyöris ihmiset joita ei edes kiinnosta ja saisitte niitä motivoituneita hakijoita.
[/quote]Mua kiinnostaa se, miksi ihmiset kuvittelevat olevansa oikeutettuja työttömyysetuuksiin jos eivät ole oikeasti työmarkkinoiden käytettävissä? Mutta joo, perustulo tai kansalaispalkka olisi kyllä loistoidea.
[/quote]
Sen takia ettei voi kuolla poiskaan ja eläkkeelle ei päästetä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:08"]
Tuskin on totta, tämä on taas keino saada joku "syy" jolla työttömiä voidaan rankaista jotenkin. Kun ihan selkeästi vieroksuvat töitä. Voitaisko sit työnantajia kanssa rankaista jotenkin, kun työtön ei pääse edes työhaastatteluun?
[/quote]Mä en kyllä oikein näe syytä miksi valehtelisi. Minulle päin naamaa. Eli olen varma, että tällaisia on, en vain jaksa uskoa mittakaavaa jolla väittää tätä tapahtuvan. Tyyliin viidestä työnhakijasta kolme ilmoittaa, että on siellä vain pakosta. ap
[/quote]
Ehottomasti, raportit työkkäriin ja joku verotarkastus jos ei kaikki selkeästi pätevät pääse ainakin alustavaan työhaastatteluun.
Yksittäistapauksia varmasti on, mutta työttömiä halutaan mollata yleisesti ja siksi näitä liioitellaan. Itsekin tiedän tapauksia, jotka ovat tulleet alunperin töihin asenteella, että kunhan olisi siksi aikaa, että pääsisi ansiosidonnaiselle, mutta loppujen lopuksi työsuhden on jatkunut ja heillä ei ole mitään tarvetta päästä takaisin työttömäksi. Ravintola-ala on kyllä varmaan vähemmän suosittu. Eräskin tuttavan vaimo on alan koulutuksen saanut, mutta tekee mieluummin myyjän hommia pätkätöinä.
Tuskinpa ihan joukolla on sellaisia työttömiä jotka kieltäytyvät oman alansa palkkatyöstä. Jonkun verran on ihan varmasti, mutta ei takuulla ongelmaksi asti. Varsinkaan yhden ja saman yrittäjän kohdalla. Ellei sitten kyse tosiaan ole jostain työkkärin orjatyöpaikasta ja palkka 9 euroa/päivä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:10"]
[/quote]
[/quote]Menee sossun luukulle tai leipäjonoon jos ei tahdo töitä tehdä. Kai kaikki tietää, että TE-toimisto on työn hakua varten? Ihmettelen kyllä sitäkin miksi kukaan tahtoo olla tekemättä töitä ja elättämättä itse itseään? Eikö se ole noloa ja eikö olisi mukavampaa ja vapauttavaa ANSAITA oma elintasonsa?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:14"]
[/quote]
[/quote]Menee sossun luukulle tai leipäjonoon jos ei tahdo töitä tehdä. Kai kaikki tietää, että TE-toimisto on työn hakua varten? Ihmettelen kyllä sitäkin miksi kukaan tahtoo olla tekemättä töitä ja elättämättä itse itseään? Eikö se ole noloa ja eikö olisi mukavampaa ja vapauttavaa ANSAITA oma elintasonsa?
[/quote]
Ei ole, kun tarviisin koulutusta ammattiin ja psyykkisten ongelmien takia en oikein kykene edes siihen. Minun valmentaminen työelämään tulee maksamaan enemmän kuin minun eläkkeelle pistäminen ja olisi kaikille parempi kun minut siirrettäisiin syrjään koko yhteiskunnasta, lakaistaisiin maton alle. Valitettavasti kuitenkaan näin ei toimi, vaan minua roikutetaan väkipakolla mukana järjestelmässä mihin en varsinaisesti sovellu. Tästä järjestelmästä kärsivät ihan jokainen ja kaikista eniten minä, mutta sellaisessa maassa elämme ja tänne olen syntynyt, joten ei mahda mitään kuin mennä sen mukaan mitä on annettu.
[/quote]Mä en kyllä oikein näe syytä miksi valehtelisi. Minulle päin naamaa. Eli olen varma, että tällaisia on, en vain jaksa uskoa mittakaavaa jolla väittää tätä tapahtuvan. Tyyliin viidestä työnhakijasta kolme ilmoittaa, että on siellä vain pakosta. ap
[/quote]
Onko nämä yrittäjäystäväsi tarjoamat työt oikeita työpaikkoja joista maksetaan ihan oikeaa tes:n mukaista palkkaa vai näitä työkkärin palkattomia pakkotyöpaikkoja?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:18"]
[/quote]
Onko nämä yrittäjäystäväsi tarjoamat työt oikeita työpaikkoja joista maksetaan ihan oikeaa tes:n mukaista palkkaa vai näitä työkkärin palkattomia pakkotyöpaikkoja?
[/quote]Ei mitään käryä. Ainakin sinne on työllistynyt pysyvään työsuhteeseen pari tyyppiä jonkin työkokeilun tms. kautta. Toisaalta suurin osa on palkattu ihan normisti. ap
Jos yrityksessä on paljon jatkuvasti työpaikkoja auki, kyllä siinä yrityksessä on joku pahemmanlaatuinen ongelma. Varsinkin kun harva ravintola on niin iso, että siellä edes kymmeniä työntekijöitä olisi. Tuuliset ovet on yritykselle huono maine, eli se, että paikkoja on usein vapaana kertoo siitä, että väkeä lähtee jatkuvasti muualle.
Suomessa on n. 500 000 työtöntä, joista merkittävä osa - ainakin en jotka ovat kouluttautuneet - haluaisivat tehdä koulutukseensa liittyvää työtä. Aivan varmasti. Ammattiloisijoita toki on, mutta nämä ovat niitä, jotka eivät ole hankkineet mitään oppiarvoa tai suorittaneet mitään ammatillista tutkintoa.
Tuskinpa korkeakoulunkäyneistä henkilöistä kukaan (n. 60 % ikäluokastaan nykyään suorittaa korkeakoulututkinnon) haluaa olla työttömänä. En usko moiseen väittämään lainkaan, kituuttaa pitkän aikaan köyhyydessä opiskellen jotta voisi olla myöhenmmin työttömänä. Ei mitään järkeä moisessa väittämässä.
Se on jännä kun työnantajapuoli sanoo ettei tässä taloustilanteessa ole mahdollista luoda työpaikkoja, niin hallitus kipinkapin poistaa tai ainakin alentaa jotain maksua työpaikkojen syntymiseksi ja uskoo että näin on; työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole. Sitten kun tämä yrittäjien saama lisäraha meneekin yrittäjän omaan taskuun eikä luo ensimmäistäkään työpaikkaa lisää ja samaan aikaan vielä entisiäkin potkitaan kortistoon niin se onkin työttömän vika ja siitä pitää rankaista rahallisesti. Ja tietenkin työtöntä, jonka ilmeisesti pitäisi pystyä pieremään se työpaikka itselleen. Siinä kohtaa kukaan eri usko ja ymmärrä että niitä töitä ei ole. Eikä se ole sen työttömän syy. Miksi näitä yrittäjiä ei rankaista?