Työtön työnhakija kieltäytyi työstä: Käräytys te-toimistoon?
Yrityksemme tarjosi työtä työttömälle työnhakijalle, joka on ollut hakijana maaliskuusta asti jolloin pääsi armeijasta. Työssä tarvitaan hänen puualan koulutustaan, maalauskeleillä teemme ulkomaalauksia ja muuten aika pitkälti verstaalla. Noudatamme tessiä ja työajoista/matkakorvauksista voi keskustella. Työntekijää tarvitsemme näillä näkymin vuoden loppuun asti (tiedossa varmasti töitä sinne asti)
Hän harkitsi tarjousta ja kieltäytyi työstä koska "Haen itse tällä hetkellä eniten vakaata työpaikkaa, jossa toimitaan pääosin sisätiloissa säännöllisinä työaikoina. ".
Onko moraalisesti oikein ilmoittaa te-toimistolle että sopivaa työtä tarjottiin ja siitä kieltäydyttiin. Josta saattaa seurata karenssi hänelle.
Itse en jaksa alkaa kertomaan hänelle omasta maailmankuvastani, jonka mukaan on lähes lottovoitto että tarjotaan asiallista työtä oman alan läheltä läheiseltä paikkakunnalta yrityksestä jossa voi valita työnkuvaansa sen mukaan mitä osaa ja missä haluaa kehittyä. Vaikka palkka varsinkin alussa on pieni, on se pienikin palkka enemmän kuin esim. itse yrittäjänä ole tänä vuonna ansainnut..
Kommentit (132)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:55"]No kerro nyt ap ihan rehellisesti se palkka ja työajat, tarvitaanko kulkemisiin omaa autoa ja mitä ihmettä tarkoittaa tuo, että työajoista ja matkakorvauksista voi keskustella. Eihän näillä sun antamilla tiedoilla voi kukaan päätellä, millainen tää diili ois ollut tän työntekijän näkökulmasta. Ihan tällainenkin juttu, että jos kyseessä on nuori kaveri, joka on hakenut kouluun ja odottaa päätöstä kouluun pääsystä ja muutosta, niin ei hän vaan voi sitoutua jouluun asti sulle töihin. Ei meistä kukaan voi tietää, mitkä hänellä ne syyt on. Se, että hän on laiska, on vaan sun olettamus, ei mikään totuus. [/quote] Jos työnhakija ei ole halukas tekemään töitä, hänelle ei kuulu työttömän korvaukset. Ei siinä muuta. Ja jos hänellä on ollutkin perusteltu syy, hän varmaan todistaa asian työkkärille, eikä saa karenssia.
[/quote]
Ap kertoi kovin vähän tarjoamastaan työpaikasta työntekijään kohdistamistaan vaatimuksista, joten en kyllä suorilta käsin olisi moittimassa tätä nuorta, joka kieltäytyy töistä. Entäpä jos hän osoitti harvinaislaatuista selkärankaa kieltäytymästä varsinaisesta orjatyöstä? Minulle on tarjottu te-toimiston kautta osa-aikaista työtä, joka oikeasti onkin osoittautunut varsinaiseksi orjatyöksi. Jos minut olisi kelpuutettu (kyllä! minua ei huolittu työhön, koska en heidän mielestään soveltunut hommiin - ehkä ne arvasivat, että en ihan helpolla olisi suostunut moiseen juoksutukseen!) olisin ollut jatkuvassa hälytystilassa. Työaikani olisi ollut arki-iltapäivisin, mutta tarvittaessa olisin joutunut tuuraamaan myös viikonloppusin. Lisäksi jos olisi tullut jokin vahinko työpaikalla, vaikkapa vesivahinko, olisin joutunut vastaamaan, että hommat hoituvat. Ylitöistä ei olisi maksettu, mutta olisin kuitenkin saanut vapaata arki-iltapäivänä vastaavasti, jos työt olisivat sallineet sen. Töitä vaan oli lueteltu niin perkeleellisesti, ettei niistä olisi selvinnyt kokopäivätyötekijäkään. Minä olin niin nössö, että olisin ottanut iloisesti hurraten työpaikan vastaan - olisihan minulla sentään ollut töitä vähäksi aikaa. Sitten kun kuulin, että minua ei valittukaan, uskalsin huokaista helpotuksesta: en olisi ikinä selvinnyt siitä työtaakasta, jota olisi vielä joutunut tekemään miltei ilmaiseksi. Eikä vapaa-ajasta olisi ollut tietoakaan. - Eipähän olisi päässyt vapaa-ajanongelmiakaan muodostumaan. :P
Niin, että jos tämä ap:n työpaikka on vähänkin tämän kaltainen, en yhtään ihmettele, miksi poika kieltäytyi työstä. Ja siinäpä sitten käräyttelee työpaikasta kieltytynyttä, kun se ei kuitenkaan ollut te-toimiston kautta hankittu. Todennäköisesti ap ei ole koskaan hakenut firmaansa työntekijöitä te-toimiston kautta, kunhan vaan huvikseen provosoi täällä ihmisiä. :P - Kuinka mones aloitus tämä on sinulta, ap? Kaavaan kuuluu, että kerrotaan sopivasti kuohuttavia yksityiskohtia, jotta jokin ihmisryhmä saadaan tuomittua ja teilattua, mutta unohdetaan kertoa ihan kaikki lieventävät asianhaarat. Tätä sanotaan vedättämiseksi. Oletko ylpeä vedättämistaidoistasi, ap?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:23"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:19"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:05"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:55"]
Miksi moni alapeukuttaa käräyttäjän, eikös se näin mene, jos olet tuilla-> kieltäydyt työpaikasta-> saat karenssin
[/quote]
On vaan tavattoman typerää, että yksityisyrittäjä, jonka omat työt perustuu siihen omaan maineeseen, lähtee tahraamaan sitä kostamalla hakijalle, koska itsellä tuli tässä nyt paha mieli. Toi työnhakija voi olla alalla kymmeniä vuosia. Ja muistaa kymmeniä vuosia, kuka hänet käräytti. Ja aivan varmasti kostaa takaisin. Ja kertoo kaikille, mitä hänelle on tehty. Kymmeniä vuosia tästä eteenpäin. Varmaan kiva törmäillä häneen alan työtehtävissä tästä eteenpäin. Että vähän harkintaa.
[/quote]
Tuskin tuollaiseen tyyppiin törmäillään "työtehtävissä".
[/quote]
Ja tiedät työntekijän syyt olla ottamat töitä vastaan?
Ei kaikkia kiinnosta työskennellä ulkona jos on mahdollisuus myös sisällä työskentelyyn.
Ja jos työnantaja sanoo haastattelussa, että kesäisin työskentely tapahtuu ulkona niin kyllä siinä on jokaisella oikeus kieltäytyä työstä silloin.
En minäkään suosutuisi tuöhön jossa joutuisin ulkona olemaan, vaikka sama työ olisi mahdollista tehdä sisätiloissa autingolta suojassa.
Toki, mikäli työnantaja suostuu siirtämään minulle määrämät työtehtävät sisätiloihin, joissa asianmukainen ilmanvaihto, niin silloin ottaisin työn vastaan ilomielin.
[/quote]
Eli, kun tässä oltiin palkkaamassa maalaria, hänellä mielestäsi on oikeus kieltäytyä työstä, ellei työnantaja siirrä niitä maalattavia ulkoseiniä sisälle?
[/quote]
Onko kyseessä ulkoseinien maalaus? Vai joiden tilpehöörien maalausta, joka siirretään kesän ajaksi ulos ilmanvaihtokustannusten säästämiseksi?
Tämä keskustelu avasi silmäni tämän palstan suhteen lopullisesti. Valtaosa teistä on näitä yhteiskunnan perässähiihtäjiä. Tuet kuuluvat kaikille, vaikkei työhaluja olisi? LOL.
"Oliko paikka auki TE-toimistossa eli on dokumentti siitä, että se on oikea, olemassaoleva paikka eikä suinkaan sinun keksintösi, kun joku nuori vähän vittuili? Jos paikka oli auki, voit käräyttää, mutta jos ei ollut, niin sinulla on melkoinen todistustaakka siitä, että koko paikkaa edes on. Lisäksi työkkäri voi tarjota siihen muita, olethan varautunut?
Ei ollut paikka auki te-toimistossa, löysin hänen työhakemuksensa mollin sivuilta. Ei nuori vittuillut, mutta haluaisin että joku kertoisi hänelle että aika harvinaista varsinkin ensimmäiseksi työapaikaksi on saada juuri sitä mitä haluaa. Vaikutti kunnolliselta, mutta naiivilta, tyypiltä.
Käsittääkseni matkakorvauksista ei voi keskustella, TES määrittää ne." Meillä on kahdella paikkakunnalla työmaat, oltaisiin voitu keskustella siitä kumpi olisi hänen ensisijainen työpaikkansa ja toisesta sitten ne matkakorvaukset.
Palkat on tessin mukaisia ja palkkaluokasta voidaan keskustella. Tuntipalkka ja n. 153h/kk, joka arki on töitä, saa tehdä ylitöitä ja olla pois kun tarvii. Perusjuttuja. Kesällä on ulkohommia, talvisin vain joskus. Jos on huonot kelit niin voidaan olla sisällä.
En ole aivan vittumaisimmasta päästä ihmisenä, mutta koska tästä taloudesta tulee kaikenlaisia viestejä ja töitä ei muka ole ja kaikki on sekavaa, niin harmittaa että jos yrittäjänä tekee parhaansa ja haluaa tehdä töitä ja on mahdollisuus työllistää ja tehdä yhteistyötä yhteiskunnan ylläpitämisessä, niin toiset ihmiset ajattelevat vain omaa napaa ja pitävät vaatimuksensa välillä ehkä vähän liian korkealla... Ymmärrätte varmaan että saattaa inhimillisesti aiheuttaa vähän hermon nykimistä tällainen tilanne.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:12"]
Vaikka itse olen työtön ja olisin todella onnellinen jos minulle tarjottaisiin töitä, niin toisaalta ymmärrän työnhakijan motiiveja. Jos hän menisi määräiaikaiseen työhön, hän ei voisi ottaa vastaan parempaa ja turvatumpaa työpaikkaa työsuhteen aikana, koska määräaikaisesta ei voi irtisanoutua. Häneltä voi siis mennä joku hänelle sopivampi työpaikka ohi. Ja varsinkin, jos tarjottu työpaikka sijaitsee kaukana ja työajat ovat epämääräisiä ja palkka pieni, niin hän saattaa ottaa pahasti takkiinsa. Hänen vastauksesta näkee, että hän on kuintenkin vakavasti harkinnut tarjottua työpaikkaa eikä tarkoituksena ole lusmuilla.
Antakaa työpaikka sellaiselle, joka on oikeasti motivoitunut ja onnellinen saadessaan edes jotain töitä!
[/quote]
Tottakai työntekijä voi irtisanoutua määräaikaisesta työpaikasta ja ottaa paremman työn vastaan. Työnantajalle voi syntyä tuosta oikeus vahingonkorvaukseen, mutta enpä ole sellaista työnantajaa nähnyt, joka olisi oikeasti lähtenyt oikeusteitse peräämään korvausta työntekijältä.
Eli tekosyy oli taas tuokin ettei tarvitsisi työtä ottaa vastaan. Selityksiä kyllä löytyy, mutta etuudet halutaan.
Maala itse ne seinät, säästät paljon rahaa, kun ei tarvitse palkata ketään.
Haluaisin muistuttaa, että ei tässä mitään pahaa ole tapahtunut. Nyt tämän työpaikan saa joku motivoituneempi nuori. Asia olisi eri jos tämä työpaikka jäisi kokonaan täyttämättä ja firma kärsisi, mutta näinhän ei Suomessa ole. Työntekijöitä kyllä riittää ja käytännössähän tämä teidän haukkuma "loispummi" teki vain palveluksen antaessaan työpaikan jollekin toiselle.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:25"]
harmittaa että jos yrittäjänä tekee parhaansa ja haluaa tehdä töitä ja on mahdollisuus työllistää ja tehdä yhteistyötä yhteiskunnan ylläpitämisessä
[/quote]
Olisit palkannut hänet osallistuaksesi yhteiskunnan ylläpitämiseen? Tuota motiivia ei usko kukaan.
Voi elämä näitä pikkuyrittäjiä jotka kuvittelevat olevansa suorastaan jumala työttömille.
Ap, sulla on aloituksissa aina sama juoni. Sinä, työn sankari, yksityisyrittäjä, joka hädin tuskin saat raadannallasi juustoa leipäsi päälle, hyvää hyvyttäsi tarjotat töitä työttömälle, joka kehtaa kieltäytyä. Tää kaava on aina sama. Kerro rehellisesti, saitko innoituksen tähän sun proosaan tästä Eilakaislan uutisankasta, jossa joku yrityspomo oli kehdannut kieltäytyä epävirallisesti tarjotusta työstä, ja tästä tuohtuneena tää Tomi Kaisla kipitti heti kielimään iltapäivälehdille?
Työpaikka sijaitsi Porvoon suunnalla
ap
Ihan tiedoksi vain että palkkatukia ei ole tänä vuonna saanut toukokuun jälkeen koska ne on loppu.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:25"]
"Oliko paikka auki TE-toimistossa eli on dokumentti siitä, että se on oikea, olemassaoleva paikka eikä suinkaan sinun keksintösi, kun joku nuori vähän vittuili? Jos paikka oli auki, voit käräyttää, mutta jos ei ollut, niin sinulla on melkoinen todistustaakka siitä, että koko paikkaa edes on. Lisäksi työkkäri voi tarjota siihen muita, olethan varautunut?
Ei ollut paikka auki te-toimistossa, löysin hänen työhakemuksensa mollin sivuilta. Ei nuori vittuillut, mutta haluaisin että joku kertoisi hänelle että aika harvinaista varsinkin ensimmäiseksi työapaikaksi on saada juuri sitä mitä haluaa. Vaikutti kunnolliselta, mutta naiivilta, tyypiltä.
Käsittääkseni matkakorvauksista ei voi keskustella, TES määrittää ne." Meillä on kahdella paikkakunnalla työmaat, oltaisiin voitu keskustella siitä kumpi olisi hänen ensisijainen työpaikkansa ja toisesta sitten ne matkakorvaukset.
Palkat on tessin mukaisia ja palkkaluokasta voidaan keskustella. Tuntipalkka ja n. 153h/kk, joka arki on töitä, saa tehdä ylitöitä ja olla pois kun tarvii. Perusjuttuja. Kesällä on ulkohommia, talvisin vain joskus. Jos on huonot kelit niin voidaan olla sisällä.
En ole aivan vittumaisimmasta päästä ihmisenä, mutta koska tästä taloudesta tulee kaikenlaisia viestejä ja töitä ei muka ole ja kaikki on sekavaa, niin harmittaa että jos yrittäjänä tekee parhaansa ja haluaa tehdä töitä ja on mahdollisuus työllistää ja tehdä yhteistyötä yhteiskunnan ylläpitämisessä, niin toiset ihmiset ajattelevat vain omaa napaa ja pitävät vaatimuksensa välillä ehkä vähän liian korkealla... Ymmärrätte varmaan että saattaa inhimillisesti aiheuttaa vähän hermon nykimistä tällainen tilanne.
[/quote]
Asia on selvä, et voi käräyttää, koska pelkkä CV-netistä löytyvä työnhakija + yhteydenotto ja sitä seuraava kieltäytyminen ei ole työttömyysturvalain mukaista kieltäytymistä työpaikasta. Karenssia ei tule eikä pidäkään tulla.
Tai voit tietty tehdä ilmoituksen. Siitä tulee merkintä työnantajasivuillesi TEMin järjestelmään. Niitä pääsevät lukemaan erilaiset yritystukia myöntävät henkilöt, konsultit jne. Haluatk oikeasti merkinnän siitä, että haluat karenssin nuorelle?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:39"]
Auttaako se käräytys jotenkin sinua saamaan sen paikan täytetyksi?
[/quote]
Auttaa vähentämään loisia, joiden elämisen ap:kin kustantaa. Täällä tuntuu olevan paljon sellaisia.
Tottakai ilmoitat. Ihan hänen omaksi parhaaksi se karenssi on.
Minä suostun työhön vain jos työaika keskiviikkoisin 11.45 - 12.15 ja siihen sisältyy kahvi- ja ruokatauko. Olen allerginen kaikenlaisille ohjeille ja käskyttämiselle enkä voi tehdä työtä kuin sohvalla istuen torkkupeiton alla.
t. ahkera ja motivoitunut aktiivinen työnhakija
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:11"]
Tuon nuoren miehen kannattaa ottaa yhteyttä AVI:n työsuojelupiiriin ja pyytää täysi tarkastus työmaille: onko kaikki luvat kunnossa, suojalaitteet käytössä, telineet EU:n määrästen mukaiset jne. Pienyrittäjälle voi tulla monen tuhannen euron lasku siitä, että joku täysin olematon pikkuseikka ei ole kunnossa. Sillä saadaan työnantajan ilo karenssista pikkuruisen pienemmäksi.
Olen sitä mieltä, että työ ennen lorvimista, mutta ap vaikuttaa henkilöltä, jolla on oman asenteensa vuoksi hankaluuksia saada työntekijöitä. Vastaavia nuoria on työkkärissä satoja, miksi niistä ei kelpaa kukaan vaan ainoastaan tämä yksi olisi ainoa sopiva?
[/quote]
Tällä hetkellä hakualueella on 4 hakijaa työhön, uskomatonta mutta totta. Kun paikka oli 1,5kk sitten avoinna mollissa, saatiin kyllä yhteydenottoja mutta harvalla kokemusta tai koulutusta!
Ja tosiaan, kaikki tukirahat loppunut jo toukokuussa, niihin ei nojata.
Avilta kävi viime tiistaina tarkastaja, eipä ollut huomauttamista.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:48"]Minä suostun työhön vain jos työaika keskiviikkoisin 11.45 - 12.15 ja siihen sisältyy kahvi- ja ruokatauko. Olen allerginen kaikenlaisille ohjeille ja käskyttämiselle enkä voi tehdä työtä kuin sohvalla istuen torkkupeiton alla.
[/quote]
Missäs kohtaa piti nauraa?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:48"]
Minä suostun työhön vain jos työaika keskiviikkoisin 11.45 - 12.15 ja siihen sisältyy kahvi- ja ruokatauko. Olen allerginen kaikenlaisille ohjeille ja käskyttämiselle enkä voi tehdä työtä kuin sohvalla istuen torkkupeiton alla.
[/quote]
istuen? No sinähän ahkera olet.
Loiset kiihkolla kaltaistaan täällä puolustaa. Kyllä loinen aina tekosyyn keksii miksei voi työtä ottaa vastaan. Loisiminen on ok kunhan muut eivät joudu näiden loisten elämää maksamaan.