Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön työnhakija kieltäytyi työstä: Käräytys te-toimistoon?

Vierailija
04.07.2015 |

Yrityksemme tarjosi työtä työttömälle työnhakijalle, joka on ollut hakijana maaliskuusta asti jolloin pääsi armeijasta. Työssä tarvitaan hänen puualan koulutustaan, maalauskeleillä teemme ulkomaalauksia ja muuten aika pitkälti verstaalla. Noudatamme tessiä ja työajoista/matkakorvauksista voi keskustella. Työntekijää tarvitsemme näillä näkymin vuoden loppuun asti (tiedossa varmasti töitä sinne asti)

Hän harkitsi tarjousta ja kieltäytyi työstä koska "Haen itse tällä hetkellä eniten vakaata työpaikkaa, jossa toimitaan pääosin sisätiloissa säännöllisinä työaikoina. ".

Onko moraalisesti oikein ilmoittaa te-toimistolle että sopivaa työtä tarjottiin ja siitä kieltäydyttiin. Josta saattaa seurata karenssi hänelle.

Itse en jaksa alkaa kertomaan hänelle omasta maailmankuvastani, jonka mukaan on lähes lottovoitto että tarjotaan asiallista työtä oman alan läheltä läheiseltä paikkakunnalta yrityksestä jossa voi valita työnkuvaansa sen mukaan mitä osaa ja missä haluaa kehittyä. Vaikka palkka varsinkin alussa on pieni, on se pienikin palkka enemmän kuin esim. itse yrittäjänä ole tänä vuonna ansainnut..

Kommentit (132)

Vierailija
101/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:28"]

Eikö yrityksen velvollisuus ole ilmoittaa työkkäriin, mikäli paikka on sieltä osoitettu työnhakijalle? Mutta tämä tapaushan on keksitty.

[/quote]

Vierailija
102/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:15"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:12"]

Vaikka itse olen työtön ja olisin todella onnellinen jos minulle tarjottaisiin töitä, niin toisaalta ymmärrän työnhakijan motiiveja. Jos hän menisi määräiaikaiseen työhön, hän ei voisi ottaa vastaan parempaa ja turvatumpaa työpaikkaa työsuhteen aikana, koska määräaikaisesta ei voi irtisanoutua. Häneltä voi siis mennä joku hänelle sopivampi työpaikka ohi. Ja varsinkin, jos tarjottu työpaikka sijaitsee kaukana ja työajat ovat epämääräisiä ja palkka pieni, niin hän saattaa ottaa pahasti takkiinsa. Hänen vastauksesta näkee, että hän on kuintenkin vakavasti harkinnut tarjottua työpaikkaa eikä tarkoituksena ole lusmuilla. 

Antakaa työpaikka sellaiselle, joka on oikeasti motivoitunut ja onnellinen saadessaan edes jotain töitä!

[/quote]

Määräaikaiseenkin työhön voi vaatia irtisanomisoikeuden. Se täytyy vain osata vaatia, se ei ole laiton. Tai vähintään koeaika, jonka aikana voi lähteä vedoten siihen, että työtehtävä ei ollut sellainen, kuin väitettiin.

[/quote]

Mutta sitten tulee karenssi jos työntekijä purkaa työsopimuksen koeajalla tai irtisanoo työsopimuksen. Parempi että ei mene, jos homma ei syystä tai tosesta nappaa.

[/quote]

Missä välissä se karenssi tulee, kun tuolla määräaikaisen sopimuksen purkajallahan on uusi työpaikka tiedossa, jonka takia hän sen määräaikaisen sopimuksen purkaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:42"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:39"]

Auttaako se käräytys jotenkin sinua saamaan sen paikan täytetyksi?

[/quote]

Auttaa vähentämään loisia, joiden elämisen ap:kin kustantaa. Täällä tuntuu olevan paljon sellaisia.

[/quote]

Auttaa myös TE-toimistoa tekemään päätöksiä, jos samasta henkilöstä tulee useampi ilmoitus, ettei tarjottu työ ole ollut arvon herralle sopivaa.

Nykyään joillain tuntuu olevan ihmeellinen käsitys, että heti ensimmäisestä työpäivästä lähtien pääsisi samaan asemaan, kuin vaikka omat vanhempansa ovat sillä hetkellä 25 vuoden työuran jälkeen. Pitäisi olla siisti sisätyö ja oma työhuone, työaika 8-16 ja mahdollisuus liukumiin, viiden viikon kesälomat ja palkka 3500e. Työpaikankin pitäisi sijaita kivenheiton päässä kotoa, tai sitten pitäisi saada leasing-auto käyttöön. Kaikki tämän alle on "paskatyötä", johon "ei kannata suostua".

Vierailija
104/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 21:08"]

[/quote]

Auttaa vähentämään loisia, joiden elämisen ap:kin kustantaa. Täällä tuntuu olevan paljon sellaisia.

[/quote]

Auttaa myös TE-toimistoa tekemään päätöksiä, jos samasta henkilöstä tulee useampi ilmoitus, ettei tarjottu työ ole ollut arvon herralle sopivaa.

Nykyään joillain tuntuu olevan ihmeellinen käsitys, että heti ensimmäisestä työpäivästä lähtien pääsisi samaan asemaan, kuin vaikka omat vanhempansa ovat sillä hetkellä 25 vuoden työuran jälkeen. Pitäisi olla siisti sisätyö ja oma työhuone, työaika 8-16 ja mahdollisuus liukumiin, viiden viikon kesälomat ja palkka 3500e. Työpaikankin pitäisi sijaita kivenheiton päässä kotoa, tai sitten pitäisi saada leasing-auto käyttöön. Kaikki tämän alle on "paskatyötä", johon "ei kannata suostua".

[/quote]

Olen 23v, käynyt ammattikoulussa kolmevuotisen datanomin tutkinnon. Toimistotyö liukuvalla työajalla, 28pv kesälomat, lounas- ja virikesetelit, puhelinetu, palkka vähän päälle 2700. Eli ei ihan tuohon 3500 vielä päästä, mutta työkokemusta on alle 5 vuotta. IT-hommia teen siis, puhelintukea. Kuulostaa oudolta, että palkka nousisi vain 800 euroa seuraavan 20 vuoden aikana..

Vierailija
105/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 21:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olen 23v, käynyt ammattikoulussa kolmevuotisen datanomin tutkinnon. Toimistotyö liukuvalla työajalla, 28pv kesälomat, lounas- ja virikesetelit, puhelinetu, palkka vähän päälle 2700. Eli ei ihan tuohon 3500 vielä päästä, mutta työkokemusta on alle 5 vuotta. IT-hommia teen siis, puhelintukea. Kuulostaa oudolta, että palkka nousisi vain 800 euroa seuraavan 20 vuoden aikana..

[/quote]

Ihan mielenkiinnosta: paljonko kuvittelet palkkasi nousevan, mikäli työsi pysyisi täsmälleen samanlaisena seuraavat 20 vuotta?

Vierailija
106/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yrityksen velvollisuus ole ilmoittaa työkkäriin, mikä paikka on sieltä osoitettu työnhakijalle? Mutta tämä tapaushan on keksitty.[/quote]

Ei ole, sillä eihän työnantaja edes tiedä, jos paikka on osoitettu työnhakijalle. Toiseksi avoimia paikkoja ei tarvitse ilmoittaa mihinkään avoimiksi, poikkeuksena julkiset työpaikat vaikka niistäkin suurin osa on käytännössä jo täytetty.

Keksitty tapaus tämä silti on.

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:55"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:54"]

Jos käräyttää haluat, niin ilmoita se paikka hakuun TE-toimiston kautta tai pyydä tiedottamaan siitä sopiville työnhakijoille.

Ymmärrän oikein hyvin, että työnantajalle tulee halu käräyttää, jos joku kieltäytyy tarjotusta työstä selvästi väärin perustein.

22:n kuvaama työ ei ollut pelkästään pätkätyötä vaan jotain epäinhimillistä tarvittaessa töihin kutsuttavaa. Ei kannata edes ilmoittautua sellaisiin, jossa pitää 'päivystää ' ympäri vuorokauden, jos vaikka sattuisi joku tarjoamaan työtä eikä vapaa-aikaa ole käytännössä ollenkaan.

[/quote]

Sinulla on väärä käsitys tarvittaessa työhön kutsuttavan velvoitteista. Ei tarvitse päivystää, eikä tarvitse liian lyhyellä varoitusajalla suostua töihin.

[/quote]

Ei minulla vaan 22 kirjoitti menettäneensä mielenterveytensä , kun piti olla aina valmis töihin.

Vierailija
107/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:24"]

Yrityksemme tarjosi työtä työttömälle työnhakijalle, joka on ollut hakijana maaliskuusta asti jolloin pääsi armeijasta. Työssä tarvitaan hänen puualan koulutustaan, maalauskeleillä teemme ulkomaalauksia ja muuten aika pitkälti verstaalla. Noudatamme tessiä ja työajoista/matkakorvauksista voi keskustella. Työntekijää tarvitsemme näillä näkymin vuoden loppuun asti (tiedossa varmasti töitä sinne asti)

Hän harkitsi tarjousta ja kieltäytyi työstä koska "Haen itse tällä hetkellä eniten vakaata työpaikkaa, jossa toimitaan pääosin sisätiloissa säännöllisinä työaikoina. ".

Onko moraalisesti oikein ilmoittaa te-toimistolle että sopivaa työtä tarjottiin ja siitä kieltäydyttiin. Josta saattaa seurata karenssi hänelle.

Itse en jaksa alkaa kertomaan hänelle omasta maailmankuvastani, jonka mukaan on lähes lottovoitto että tarjotaan asiallista työtä oman alan läheltä läheiseltä paikkakunnalta yrityksestä jossa voi valita työnkuvaansa sen mukaan mitä osaa ja missä haluaa kehittyä. Vaikka palkka varsinkin alussa on pieni, on se pienikin palkka enemmän kuin esim. itse yrittäjänä ole tänä vuonna ansainnut..

[/quote]

Minun mielestäni pitäisi todellakin olla oikeus kieltäytyä. Mitä edes teette työntekijällä, joka ei pidä ehdoista tai paikasta. Ilmeisesti olette taas ilmaista orjaa hakemassa paskoilla ehdoilla väliaikaisesti hyväksikäytettäväksi lafkaanne. Todella harva kieltäytyy jos asiallinen paikka/ehdot ovat tarjolla.

Vierailija
108/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 21:23"]

[/quote]

Minun mielestäni pitäisi todellakin olla oikeus kieltäytyä. Mitä edes teette työntekijällä, joka ei pidä ehdoista tai paikasta. Ilmeisesti olette taas ilmaista orjaa hakemassa paskoilla ehdoilla väliaikaisesti hyväksikäytettäväksi lafkaanne. Todella harva kieltäytyy jos asiallinen paikka/ehdot ovat tarjolla.

[/quote]

Ei missään nimessä pidä olla oikeutta kieltäytyä työstä, jos on ilmoittaunut työttömäksi työnhakijaksi ja työtä, vieläpä omalta alalta, tarjotaan. Tai tietysti voi kieltäytyä, mutta karenssi on tällöin ihan oikeutettu. Ei ole yhteiskunnan tehtävä rahoittaa sellaisen ihmisen elämää, jolle ei oman alankaan työ kelpaa, vaikka tarjotaan.

Vierailija
109/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei TE-toimistoa kiinnosta muut paikat kuin ne, joita se on itse tarjonnut. Jos käräytät niin munaat vain itsesi ja saat huonon maineen, joka vaikeuttaa hyvien työntekijöiden palkkaamista.

Vierailija
110/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, kun tämä on ensimmäinen työpaikkani. En tiedä työelämästä tämän enempää.

Vierailija
111/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 21:22"]

Eikö yrityksen velvollisuus ole ilmoittaa työkkäriin, mikä paikka on sieltä osoitettu työnhakijalle? Mutta tämä tapaushan on keksitty.[/quote]

Ei ole, sillä eihän työnantaja edes tiedä, jos paikka on osoitettu työnhakijalle. Toiseksi avoimia paikkoja ei tarvitse ilmoittaa mihinkään avoimiksi, poikkeuksena julkiset työpaikat vaikka niistäkin suurin osa on käytännössä jo täytetty.

Keksitty tapaus tämä silti on.

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:55"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 18:54"]

Jos käräyttää haluat, niin ilmoita se paikka hakuun TE-toimiston kautta tai pyydä tiedottamaan siitä sopiville työnhakijoille.

Ymmärrän oikein hyvin, että työnantajalle tulee halu käräyttää, jos joku kieltäytyy tarjotusta työstä selvästi väärin perustein.

22:n kuvaama työ ei ollut pelkästään pätkätyötä vaan jotain epäinhimillistä tarvittaessa töihin kutsuttavaa. Ei kannata edes ilmoittautua sellaisiin, jossa pitää 'päivystää ' ympäri vuorokauden, jos vaikka sattuisi joku tarjoamaan työtä eikä vapaa-aikaa ole käytännössä ollenkaan.

[/quote]

Sinulla on väärä käsitys tarvittaessa työhön kutsuttavan velvoitteista. Ei tarvitse päivystää, eikä tarvitse liian lyhyellä varoitusajalla suostua töihin.

[/quote]

Ei minulla vaan 22 kirjoitti menettäneensä mielenterveytensä , kun piti olla aina valmis töihin.

[/quote]

Sanoit tarvittaessa työhön kutsuttavaa diiliä epäinhimilliseksi. Ei se ole.

Vierailija
112/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:11"]

No miksi et tarjonnut vakituista työtä?

On se kumma kun tarjotaan pätkätöitä ja ihmetellään että miksi työntekijät eivät sitoidu työnantajaan joka ei sitoudu työntekijöihin.

[/quote]

No niinpä. En ole mitään velkaa työnantajalle, joka ei voi tarjota minulle mitään, mutta kenen tarjoama työpaikka on otettavan vastaan, ettei hän "käräytä" minua minnekään. Olen tehnyt sellaisille hommani juuri rimaa hipoen, mutta en sitoudu niihin, en ilmoita, jos näen, että jotain on menossa pieleen yms. koska en koe kuuluvani kyseiseen työpaikkaan. Olen vain nollasopimuksella olevan hyppyytettävä, joten hoidan vain oman osuuteni tyydyttävästi.

Hyvällä kohtelulla olen ollut lojaali työnantajalle ja tehnyt kaikkeni, että työnantaja hyötyy osaamisestani.

Vierailija
113/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 21:23"]

[/quote]

[/quote]

Olen ollut aina siinä asemassa, että olen voinut valita työpaikkani. Se tuntuu olevan joillekin työnantajille kova paikka ja olen kuullut monenlaista uhkailua, kun en ole ottanut kyseistä työpaikkaa vastaan, koska työehdot eivät ole olleet mieleiseni.

Poika teki oikein, kun ei ottanut paikkaa vastaan, vaan menee johonkin muuhun paikkaan, mikä sopii hänelle paremmin.

Vierailija
114/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 21:47"]

On se kumma kun tarjotaan pätkätöitä ja ihmetellään että miksi työntekijät eivät sitoidu työnantajaan joka ei sitoudu työntekijöihin.

[/quote]

No niinpä. En ole mitään velkaa työnantajalle, joka ei voi tarjota minulle mitään, mutta kenen tarjoama työpaikka on otettavan vastaan, ettei hän "käräytä" minua minnekään. Olen tehnyt sellaisille hommani juuri rimaa hipoen, mutta en sitoudu niihin, en ilmoita, jos näen, että jotain on menossa pieleen yms. koska en koe kuuluvani kyseiseen työpaikkaan. Olen vain nollasopimuksella olevan hyppyytettävä, joten hoidan vain oman osuuteni tyydyttävästi.

Hyvällä kohtelulla olen ollut lojaali työnantajalle ja tehnyt kaikkeni, että työnantaja hyötyy osaamisestani.

[/quote]

Työnantajahan tarjoaa sinulle työtä, jonka kautta saat sekä työkokemusta että palkkaa.

Vierailija
115/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tekemään mitä päätöksiä? Jos työpaikkaa ei ole ilmoitettu TE-toimistolle, se ei tee edes merkintää asiakkaan tietoihin, koska ei ole olemassa mitään takuita siitä, että kyseessä ei ole kiusaaminen.

Vierailija
116/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 21:55"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 21:47"]

[/quote]

[/quote]

Työnantajahan tarjoaa sinulle työtä, jonka kautta saat sekä työkokemusta että palkkaa.

[/quote]

Työnantajia on monenlaisia ja sitä niittää, mitä kylvää. Jos kohtelee työntekijää hyvin, työntekijä sitoutuu työhön. Mutta jos kohtelee huonosti ja epäoikeudenmukaisesti ja palkoistaan saa tapella ja tunneistaan, ei todellakaan ole sellaiselle työnantajalle mitään velkaa. Siellä tekee pakosta työtä vain sen aikaa, että saa paremman paikan. 

Vierailija
117/132 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko moraalisesti oikein laiskotella veronmaksajien rahoilla ja nyrpistellä nokkaansa töille vain siksi, koska duunit ei nappaa? Että etuuksia kyllä kiinnostaa nostella, mutta ei kiinnosta tehdä töitä.

Itse todellakin tekisin tuollaisesta ilmoituksen TE-toimistoon.

Vierailija
118/132 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalausyritys porvoosta. Jotain teillä on pielessä. Siis hakijoita ei ole, joten joutuu työnantaja polvillaan anomaan jotain työtöntä töihin + kauhea närkästys, kun hakija kieltäytyy tai harkitsee vielä?

Vierailija
119/132 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tulette 3 vuotta vanhaan keskusteluun huutamaan provoa?

Vierailija
120/132 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tulette 3 vuotta vanhaan keskusteluun huutamaan provoa?

Sinäpä se vastasitkin jo omaan kysymykseesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi