Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vikaa Kouvolassa on? Kouvolan inhoaminen on yleinen vitsi. Miksi ihmiset eivät pidä siitä?

Vierailija
19.02.2022 |

Eikös siellä ole kaunista luontoa.

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouvolassa syntyneenä ja lapsuusvuodet siellä viettäneenä sanoisin, että yksikään niistä kymmenestä paikkakunnasta, joilla olen sittemmin asunut ei erityisesti poikkea Kouvolasta. Oudoimmat tapaukset löytyvät Turusta. Eivät saa suutaan auki.

Kymenlaaksolaiset ovat mun mielestä aika avointa ja puheliasta väkeä. Riippuu ja roikkuu nuo tilanteet molemmista osapuolista.

Pahinta on se murre:

sinun = sin

minun = min

Täh? Ei todellakaan Kymenlaaksossa puhuta noin.

t: syntyperäinen

Toi on Kuusaata. Siellä puhutaan noin.

Voin sanoa Kouvolassa pitkään asuneena, etten koskaan kuullut kenenkään puhuvan sin- tai min- sanoja käyttäen.

Miä ja siä on paljon yleisempää kymenlaaksolaismurretta.

Erityisen voimakkaasti tämä kuuluu Kotkan seudulla.

Miä, siä, sinun, minun, siun, miun, ei mitään min tai sin.

Min ja sin, nehän ovat ruotsia. Tosiaan kuusankoskella varmaan aikoinaan paperitehtaalla pomojen suusta kuultiin ruotsia.[/quot

Kyllä vaan min ja sin on Kuusaan omaa murretta. Edelleen minunkin puheessa välillä kuuluu, vaikka olen Kuusaalta muuttanut pois jo 30 vuotta sitten. Kuusaalla asuva sisko käyttää jatkuvasti noita sanoja.

No, ok, kuusaalla noin, mutta ei tuo mikään täysin laajasti levinnyt kymenlaaksolaismurteen piirre ole.

En ole koskaan kuullut min/sin. Tuttavapiiriini ei siis kuulunut kuusaalaisia.

Vierailija
122/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin kerran Kouvolassa ja oli kyllä ankea paikka. Ruma arkkitehtuuri, kaupungilla pyörii vain teinejä, ihmiset on ankeita esim. autoilijat ei päästä suojatien yli, vaikka olet suojatien reunassa jo menossa. Ei jäänyt hyvä vaikutelma.

No, parempi sekin, että keskustassa pyörii teinejä kuin pelkkiä nistejä. Kuten joissain kaupungeissa tunnetusti... Omalla kokemuksellani Kouvola on ollut ihan mukava kaupunki, muutaman kerran käynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.kiinteistomaailma.fi/km/property/1246903/qkxv0t0n47nniee4u9…

Tämänlaiset rakennukset aiheuttavat painajaisten näkemistä.

Tuo on virastorakennus, alun perin poliisitalo, nykyään kai jotain muuta. Mahdoitko löytää tämän rakennuksen googlaamalla, joskus joku iltalehti sitä on jutuissaan esittänyt. Aikansa tuotos. Vai oletko oikeasti Kouvolassa asunut, elänyt. 

Tiedätkö että nyt Kouvolaan on valmistumassa uusi sairaala, Ratamo-keskus, tästäkin oli jossain lehdessä juuri juttua, ja tämä uusi sairaala on sitte kuin päällekkäin nostetuista konteista muodostettu. Nykyarkkitehtuuri.

Mutta se nyt ei ole Kouvolan vika, ettei sen maaperällä ollut kaupunkimaista asutusta jo 1500-luvulta lähtien. Kouvolahan lähti kasvamaan rautatien tulon jälkeen 1800-luvun jälkimmäisellä puoliskolla. Sitä ennen ei ollut kuin talo tai pari, Kouvola-nimikin on kai jostain Kouvo-talosta peräisin.

Kartanoita Kouvolan seudulla kyllä piisaa. Ja nykyisen Kouvolan alueella on sitten kunnon kokonaisuus Alvar Aallon arkkitehtuuriakin.

Mutta ei se ole Kouvolan vika, että se on nuori asutuskeskittymä verrattuna johonkin keskiajalta asutettuun kaupunkiin, joita Suomessa nyt ei ole kuin muutama. Mehän emme ole keskieurooppalaisia, joissa kaupunkeja oli vilisemällä jo satoja vuosia sitten.

Vierailija
124/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni Kouvolasta, kun olin siellä kerran poikaystäväni kanssa hänen lapsuudenystävänsä valmistujaisissa: kaikki ihmiset, jotka siellä tapasin (juhlakalua lukuunottamatta, hän oli tosi mukava) olivat outoja ja osa jopa vihamielisiä. Näin kaikki siis ihan ensimmäistä kertaa, en ollut ikinä edes käynyt koko kaupungissa. Juhlakalun vanhemmat olivat tosi iloisia nähdessään poikaystäväni, mutta kun tämä esitteli minut, äiti sanoi vain "Aha" ja lähti juttelemaan muille vieraille. Isä kätteli minua ja totesi samalla synkän näköisenä poikaystävälleni "Vai tämmöisen sä toit mukanasi". Jos yritin smalltalkata kenen tahansa kanssa, olivat vastaukset yksisanaisia ja tylyjä; sama jatkui myös juhlan jälkeen, kun osa porukasta (juhlakalu ja kaverit, eli nuoria kaikki) siirtyi juhlimaan baariin. Parikin kertaa kävi niin, että joku, jonka kanssa juttelin, vain kääntyi ja lähti kesken lauseeni mitään sanomatta. Jossain kohtaa sitten luovutin ja tyydyin sosialisoimaan vain poikaystäväni ja hänen lapsuudenystävänsä kanssa.

Tuolla baarissa jotkut vieraat, tyttöjä hekin, alkoivat jopa naureskellen arvostella pukeutumistani ihan siihen tyyliin, kuin en olisi ollut paikalla. Kaiken kaikkiaan tosi kummallinen kokemus ja tuntui, kuin olisin ollut todella vastenmielinen ihminen, jota ei olisi haluttu paikalle lainkaan.

Vierailija
125/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni Kouvolasta, kun olin siellä kerran poikaystäväni kanssa hänen lapsuudenystävänsä valmistujaisissa: kaikki ihmiset, jotka siellä tapasin (juhlakalua lukuunottamatta, hän oli tosi mukava) olivat outoja ja osa jopa vihamielisiä. Näin kaikki siis ihan ensimmäistä kertaa, en ollut ikinä edes käynyt koko kaupungissa. Juhlakalun vanhemmat olivat tosi iloisia nähdessään poikaystäväni, mutta kun tämä esitteli minut, äiti sanoi vain "Aha" ja lähti juttelemaan muille vieraille. Isä kätteli minua ja totesi samalla synkän näköisenä poikaystävälleni "Vai tämmöisen sä toit mukanasi". Jos yritin smalltalkata kenen tahansa kanssa, olivat vastaukset yksisanaisia ja tylyjä; sama jatkui myös juhlan jälkeen, kun osa porukasta (juhlakalu ja kaverit, eli nuoria kaikki) siirtyi juhlimaan baariin. Parikin kertaa kävi niin, että joku, jonka kanssa juttelin, vain kääntyi ja lähti kesken lauseeni mitään sanomatta. Jossain kohtaa sitten luovutin ja tyydyin sosialisoimaan vain poikaystäväni ja hänen lapsuudenystävänsä kanssa.

Tuolla baarissa jotkut vieraat, tyttöjä hekin, alkoivat jopa naureskellen arvostella pukeutumistani ihan siihen tyyliin, kuin en olisi ollut paikalla. Kaiken kaikkiaan tosi kummallinen kokemus ja tuntui, kuin olisin ollut todella vastenmielinen ihminen, jota ei olisi haluttu paikalle lainkaan.

Tuollaista voi sattua missä päin maata tahansa. Se on tilannekohtaista, siinä tilanteessa vaikuttavista seikoista. Millä tavalla nämä ihmiset suhtautuivat siihen poikaystävääsi, mikä oli heidän asenteensa häneen, se tuossa taitaa aika paljon vaikuttaa.

Tuollaista tylyyttä, jopa asiattomuuksiin menevää, olen kokenut ihan toisella puolella Suomea. Aivan tökeröä, etenkin kun kyseessä on ollut ihmiset, joiden elämään minä en ole millään lailla vaikuttanut koskaan aiemmin, enkä vaikuttanut tuossa tilanteessakaan heidän elämäänsä, saati sen jälkeen. Mutta hepä vaikuttavat edelleen minun elämääni. Todellakin kielteinen vastaanotto, aiheetta, ja tässä oli kyseessä työpaikka, jossa nyt minun oli tarkoitus hankkia palkkaan perustuvaa toimeentuloa, mutta nämä tykkäsivät että olin viemässä heiltä jotain, mahdollisesti heidän oikeutensa palkkatyöhön. Naurettavia tyyppejä.

Vierailija
126/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonpa vain, että jos mulla olisi ajokortti ja auto, niin ensi kesänä lähtisin todellisella Kymenlaakso-kiertueelle. Haluan nähdä Kymijoen rannoille perustetun ulkoireitin maisemat, haluan nähdä Kymijoen, voimakkaan virran. Haluan käydä joki-vesistömaisemat Heinolan suuntaan, Luumäen suuntaan, haluaisin palata Haminan seudun järville, haluaisin käydä Kaunissaaressa ja Haapasaaressa, haluaisin nähdä Valkealan maisemat, haluaisin Hiidenvuorelle, haluaisin Repovedelle, haluaisin... Kyllä siellä varmaan pari viikkoa kuluis ihan kivasti.

Vierailija
127/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanonpa vain, että jos mulla olisi ajokortti ja auto, niin ensi kesänä lähtisin todellisella Kymenlaakso-kiertueelle. Haluan nähdä Kymijoen rannoille perustetun ulkoireitin maisemat, haluan nähdä Kymijoen, voimakkaan virran. Haluan käydä joki-vesistömaisemat Heinolan suuntaan, Luumäen suuntaan, haluaisin palata Haminan seudun järville, haluaisin käydä Kaunissaaressa ja Haapasaaressa, haluaisin nähdä Valkealan maisemat, haluaisin Hiidenvuorelle, haluaisin Repovedelle, haluaisin... Kyllä siellä varmaan pari viikkoa kuluis ihan kivasti.

Kymijoen koskista Kotkan seudulla puhumattakaan.

Vierailija
128/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asunut Kouvolassa päivääkään, ja tuskin koskaan tulen asumaankaan, mutta olen käynyt siellä eläissäni lukemattomia kertoja, kun siellä asunut ystäviä/kavereita. Ihan ok paikka, toki pienehkö kaupungiksi. Kun lapseni pienempi, kävi kateeksi Kouvolan Tykkimäki, Aqua Park ja sisäliikuntapuisto (Prisman yhteydessä), nykyään ei enään, kun oma on jo teini:-) Niin ja lisäksi vaikka Repovesi on hieno paikka.

Vierailija
129/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko btw Laine-Krause-Slitzeyvski (tjsp) sieltä suunnalta?

Kyllä, Kuusankoskelta, ja jos on pakko sulle nyt lisää luetella kuuluisia kymenlaaksolaisia: Harri Virtanen (dramaturgi, nykyään kai psykoterapeutti tai jotain vastaavaa), Johanna Raunio (miss suomi joltain vuodelta), Harri Marstio, Pirkka-Pekka Petelius, Juha Watt Vainio, Teemu Selänteellä on sukujuuret kymenlaaksossa sillä hänen äitinsä oli syntynyt Kotkassa, Kristiina Halkola on syntynyt Kuusankoskella ja lapsuudessa asui myös Kymenlaaksossa, Erja Häkkinen on syntyjään kymenlaaksolainen,  Veikko Lavi, Roope Tonteri (lumilautailija), yhtye Peer Günt, MyPa, Kouvolassa syntyneitä Henkka Hyppönen, Arto Bryggare, Toni Gardemeister, Tuure Kilpeläinen....

Juu, joka paikkakunnalla on omat kuuluisuutensa, ympäri Suomea.

Kiusallakin jatketaan Kouvola-ketjua, kun joku tätä Kouvolaa niin kovasti vihaa.

Yksi lisää nimilistaan: Maikkarin uutisten loppukeventelijä Mika Tommola, hänenkin sukujuurensa ovat kymenlaaksossa, nyky-Kouvolan alueelle osuen jopa.

Vierailija
130/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin toi Kouvola juttuhan sai aikoinaan alkunsa, kun se Pahkasian yleisöäänestyksessä valittiin Suomen turhimmaksi kaupungiksi. Ja siitä se juttuu oon vaan jäänny elämään vaikka suurin osa jengistä vaan toistelee sitä tietämättä jutun taustaa tai saati, että tietäisi mitään Pahkasiasta.

Vierailija
131/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouvola on pintaalaltaan isoo.

Vierailija
132/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusaalla puhutaan min ja sin. Ei varsinaisesti Kouvolassa. Vaikka nykyäänhän Kuusankoski kuuluu Kouvolaan.

Vierailija
133/141 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin toi Kouvola juttuhan sai aikoinaan alkunsa, kun se Pahkasian yleisöäänestyksessä valittiin Suomen turhimmaksi kaupungiksi. Ja siitä se juttuu oon vaan jäänny elämään vaikka suurin osa jengistä vaan toistelee sitä tietämättä jutun taustaa tai saati, että tietäisi mitään Pahkasiasta.

Juuri näin.

Kyllähän tässä maassa kaupunkeja riittää. Mitäs mieltä vaikka Someron arkkitehtuurista ja tärkeydestä Suomen kannalta? Tai Riihimäki - jaa, siellä varmaan tärkeintä on vankila.

Entäs Valkeakoski? Mikkeli? Pieksämäki?

Vauva.fi:ssä Kouvola kuitenkin nousee maailmankartalle!

Vierailija
134/141 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, Kuusankoskelta, ja jos on pakko sulle nyt lisää luetella kuuluisia kymenlaaksolaisia: Harri Virtanen (dramaturgi, nykyään kai psykoterapeutti tai jotain vastaavaa), Johanna Raunio (miss suomi joltain vuodelta), Harri Marstio, Pirkka-Pekka Petelius, Juha Watt Vainio, Teemu Selänteellä on sukujuuret kymenlaaksossa sillä hänen äitinsä oli syntynyt Kotkassa, Kristiina Halkola on syntynyt Kuusankoskella ja lapsuudessa asui myös Kymenlaaksossa, Erja Häkkinen on syntyjään kymenlaaksolainen,  Veikko Lavi, Roope Tonteri (lumilautailija), yhtye Peer Günt, MyPa, Kouvolassa syntyneitä Henkka Hyppönen, Arto Bryggare, Toni Gardemeister, Tuure Kilpeläinen....

Jatkan listaa, Kymenlaaksosta lähtöisin mm. Satu Silvo, Elina Knihtilä, Janni Hussi, Eevi Teittinen...

Vierailija
135/141 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan listaa, Kymenlaaksosta lähtöisin mm. Satu Silvo, Elina Knihtilä, Janni Hussi, Eevi Teittinen...

Ai niin, Teemu Pukki, Sami Hyypiä...

Vierailija
136/141 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vuoden ja pois piti päästä tod nopeasti. Ihmiset on tylyjä ja jopa vihamielisiä ja inhottavia. 

Jos yritit avoimesti tutustua tai jutella, niin naureskelivat. Ilmapiiri on tosi ahdistava ja sisäänpäinlämpeävä. Nopeasti pois!

Vierailija
137/141 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin viime vuonna monta kertaa Kouvolassa ja tykkäsin kyllä. En ymmärrä sitä haukkumista. Kaupungilla oli laitettu kauniisti kesäkukkia ja talot olivat mielestäni hienoja. Näin myös miehen, jolla oli takatukka ja kalapuikkoviikset.

Vierailija
138/141 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin seitsemän vuotta, tosin Myllykoskella, silloin kuin se oli vielä elinvoimainen kylä. Terveiseni maailman parhaalle naiskuorolle, Sävelsiskoille. :)

Vierailija
139/141 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, miksihän eivät asu enää siellä???

Vierailija
140/141 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/viihde/a/2015032319409407

Syntyperäinen Kouvolalainen ei suostunut mainostamaan Kouvolaa edes maksusta :D