Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vikaa Kouvolassa on? Kouvolan inhoaminen on yleinen vitsi. Miksi ihmiset eivät pidä siitä?

Vierailija
19.02.2022 |

Eikös siellä ole kaunista luontoa.

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouvolassa syntyneenä ja lapsuusvuodet siellä viettäneenä sanoisin, että yksikään niistä kymmenestä paikkakunnasta, joilla olen sittemmin asunut ei erityisesti poikkea Kouvolasta. Oudoimmat tapaukset löytyvät Turusta. Eivät saa suutaan auki.

Kymenlaaksolaiset ovat mun mielestä aika avointa ja puheliasta väkeä. Riippuu ja roikkuu nuo tilanteet molemmista osapuolista.

Pahinta on se murre:

sinun = sin

minun = min

Täh? Ei todellakaan Kymenlaaksossa puhuta noin.

t: syntyperäinen

Kyllä puhutaan! Oletko itse ehkä Kotkasta tai jostain kauempaa kuin Kouvola?

Kouvolasta. Ei TODELLAKAAN puhuta. En minä, eikä kukaan muukaan.

En ole tuo joka sanoi noin mutta kyllä minä olen kuullut sin ja min puhuttavan. Varmaan on alueellisia eroja murteissa tietenkin. Tai ehket ole kiinnittänyt huomiota?

Varmasti olisi kyllä kiinnittänyt huomiota niiden kymmenien vuosien aikana kun Kouvolassa asuin. Min ja sin särähtää sen verran korvaan, ettei se havaitsematta jäisi.

Min ja sin on kuusaan murretta. Tuo suomenkielen työläisperinteinen geordie.

ohis

Juuri olin tulossa sanomaan, että Kuusankoskella puhutaan noin. Oli ennen kuntaliitosta oma kaupunkinsa. Jäänyt ikuisesti mieleen, kun olin kesätöissä yhden kesän Kouvolassa ja siinä aseman kulmilla vahingossa peruutin niin, että viereiseen autoon tuli jälki. Jäin sitä siinä ihmettelemään, kun auton omistaja kaverinsa kanssa lompsi paikalle. "V*ttu kolhit sit min autoo saat*na" sai tämä jantteri tokaistua. Jäänyt ikuisesti mieleen. Ja kun siinä yhteystietoja vaihdettiin niin ilmeni, että hän asui Kuusankoskella.

Vierailija
102/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouvolassa syntyneenä ja lapsuusvuodet siellä viettäneenä sanoisin, että yksikään niistä kymmenestä paikkakunnasta, joilla olen sittemmin asunut ei erityisesti poikkea Kouvolasta. Oudoimmat tapaukset löytyvät Turusta. Eivät saa suutaan auki.

Kymenlaaksolaiset ovat mun mielestä aika avointa ja puheliasta väkeä. Riippuu ja roikkuu nuo tilanteet molemmista osapuolista.

Pahinta on se murre:

sinun = sin

minun = min

Kyllä puhutaan! Oletko itse ehkä Kotkasta tai jostain kauempaa kuin Kouvola?

Kouvolasta. Ei TODELLAKAAN puhuta. En minä, eikä kukaan muukaan.

En ole tuo joka sanoi noin mutta kyllä minä olen kuullut sin ja min puhuttavan. Varmaan on alueellisia eroja murteissa tietenkin. Tai ehket ole kiinnittänyt huomiota?

Varmasti olisi kyllä kiinnittänyt huomiota niiden kymmenien vuosien aikana kun Kouvolassa asuin. Min ja sin särähtää sen verran korvaan, ettei se havaitsematta jäisi.

Min ja sin on kuusaan murretta. Tuo suomenkielen työläisperinteinen geordie.

ohis

Juuri olin tulossa sanomaan, että Kuusankoskella puhutaan noin. Oli ennen kuntaliitosta oma kaupunkinsa. Jäänyt ikuisesti mieleen, kun olin kesätöissä yhden kesän Kouvolassa ja siinä aseman kulmilla vahingossa peruutin niin, että viereiseen autoon tuli jälki. Jäin sitä siinä ihmettelemään, kun auton omistaja kaverinsa kanssa lompsi paikalle. "V*ttu kolhit sit min autoo saat*na" sai tämä jantteri tokaistua. Jäänyt ikuisesti mieleen. Ja kun siinä yhteystietoja vaihdettiin niin ilmeni, että hän asui Kuusankoskella.

Juuri näin. Sydän läikähtää aina lämpöisesti kun muistuu mieleen kun kerrankin Napakympissä oli aito kuusaan sälli myös vääntämässä suomen geordieta joskus viime vuosituhannella. Sami Hyypiä osaa myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeet ja alkoholismi myös rehottaa neukkulandiassa, liekö vielä puukot heiluu eskolanmäessä niinku ennen vanhaa

Vierailija
104/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumeet ja alkoholismi myös rehottaa neukkulandiassa, liekö vielä puukot heiluu eskolanmäessä niinku ennen vanhaa

Telebaari kukoistaa

Vierailija
105/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko btw Laine-Krause-Slitzeyvski (tjsp) sieltä suunnalta?

Vierailija
106/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on se murre:

sinun = sin

minun = min

Toi on Kuusaata. Siellä puhutaan noin.

Vierailija
107/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa. Minä ainakin tykkään Kouvolasta ja voisin vaikka muuttaa sinne. Äitini oli Kouvolasta kotoisin ja olen käynyt Kouvolassa paljon.

Ei minua betoniarkkitehtuuri häiritse, se tuo Kouvolalle sen omaa charmia. Kouvolan keskusta on kivan kompakti. Ja yhtä rumia ne uudemmat kerrostaloalueet jossain Järvenpäässä tai Keravalla ovat, ellei rumempia, jos nyt ihan esteettisesti katsotaan.

Kouvolassa on hyvät palvelut ja hyvät yhteydet joka puolelle. Ihmettelen että se ei vedä muuttajia.

Vierailija
108/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouvostoliitto.

Nimi kertoo kaiken.

Vierailija
109/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eskolanmäessä asuin n. 20 vuotta enkä puukkoja nähnyt kertaakaan. Muutin pois kun alkoi väki tummummaan. Eskolanmäki oli aina mainettaan parempi ❤️

Vierailija
110/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat kun sanot, että Kouvolan inhoaminen on yleinen vitsi?

Siis vitsinä ovat ne inhoajat?

Sinä saat inhota mitä haluat. Se on sun oikeus. Mut älä kuvittele, että kaikki ovat sun kaltaisia. Toki jokaisella voi olla paikkakunta josta he eivät pidä, mutta siitä nyt sentään noin suurta haloota tarvitse pitää kuin mitä sinä Kouvola-inhosi kanssa pidät.

Vierailija
111/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on se murre:

sinun = sin

minun = min

Voin sanoa Kouvolassa pitkään asuneena, etten koskaan kuullut kenenkään puhuvan sin- tai min- sanoja käyttäen.

Miä ja siä on paljon yleisempää kymenlaaksolaismurretta.

Erityisen voimakkaasti tämä kuuluu Kotkan seudulla.

Vierailija
112/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko btw Laine-Krause-Slitzeyvski (tjsp) sieltä suunnalta?

Kyllä, Kuusankoskelta, ja jos on pakko sulle nyt lisää luetella kuuluisia kymenlaaksolaisia: Harri Virtanen (dramaturgi, nykyään kai psykoterapeutti tai jotain vastaavaa), Johanna Raunio (miss suomi joltain vuodelta), Harri Marstio, Pirkka-Pekka Petelius, Juha Watt Vainio, Teemu Selänteellä on sukujuuret kymenlaaksossa sillä hänen äitinsä oli syntynyt Kotkassa, Kristiina Halkola on syntynyt Kuusankoskella ja lapsuudessa asui myös Kymenlaaksossa, Erja Häkkinen on syntyjään kymenlaaksolainen,  Veikko Lavi, Roope Tonteri (lumilautailija), yhtye Peer Günt, MyPa, Kouvolassa syntyneitä Henkka Hyppönen, Arto Bryggare, Toni Gardemeister, Tuure Kilpeläinen....

Juu, joka paikkakunnalla on omat kuuluisuutensa, ympäri Suomea.

Vierailija
113/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntteja

Vierailija
114/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on se murre:

sinun = sin

minun = min

Voin sanoa Kouvolassa pitkään asuneena, etten koskaan kuullut kenenkään puhuvan sin- tai min- sanoja käyttäen.

Miä, siä, sinun, minun, siun, miun, ei mitään min tai sin.

Min ja sin, nehän ovat ruotsia. Tosiaan kuusankoskella varmaan aikoinaan paperitehtaalla pomojen suusta kuultiin ruotsia.

Vierailija
115/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juntteja

Juntteja löytyy joka puolelta Suomea. 

Vierailija
116/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouvola on suomalainen mielentila. Samaan mielentilaan pääsee myös Espoon ja Vantaan lähiöissä. Sama harmaus, samat betonikerrostalot, ostarit ja ketjumarketit. Pääasiallinen ero Kouvolan ja pääkaupunkiseudun välillä on asunnon hinta.

Vierailija
117/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on se murre:

sinun = sin

minun = min

Miä, siä, sinun, minun, siun, miun, ei mitään min tai sin.

Min ja sin, nehän ovat ruotsia. Tosiaan kuusankoskella varmaan aikoinaan paperitehtaalla pomojen suusta kuultiin ruotsia.[/quot

Kyllä vaan min ja sin on Kuusaan omaa murretta. Edelleen minunkin puheessa välillä kuuluu, vaikka olen Kuusaalta muuttanut pois jo 30 vuotta sitten. Kuusaalla asuva sisko käyttää jatkuvasti noita sanoja.

Vierailija
118/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kiinteistomaailma.fi/km/property/1246903/qkxv0t0n47nniee4u9…

Tämänlaiset rakennukset aiheuttavat painajaisten näkemistä.

Vierailija
119/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouvola - Hyvinkää - Forssa

Kolme saman profiilin kaupunkia, tylsiä kuin mitkä. Ei mitään sisältöä. Tasakattojen kaupungit.

Vierailija
120/141 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouvola on suomalainen mielentila. Samaan mielentilaan pääsee myös Espoon ja Vantaan lähiöissä. Sama harmaus, samat betonikerrostalot, ostarit ja ketjumarketit. Pääasiallinen ero Kouvolan ja pääkaupunkiseudun välillä on asunnon hinta.

Nope. Lähiöissä on kuitenkin elämää ja kirjavuutta - luonnetta. Kouvolassa ei ole.