Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täti kastoi lapsemme salaa!

Vierailija
04.07.2015 |

Saimme mieheni kanssa lapsen talvella, ja koska kumpikaan meistä ei ole uskovainen tai kuulu kirkkoon, ei lastakaan kastettu. Nimenantotilaisuus pidettiin lähisukulaisille, ja siellä jo herätti muutamissa sukulaisissani närää tämä valintamme. Sukuni on äidin puolelta siis uskovaisia kristittyjä. Muuten mukavaa porukkaa, mutta pari turhan vanhoillista minun makuuni... No, kaikki muut antoivat asian kohteliaasti olla muutaman ihmettelevän kommentin jälkeen (joihin saivat tiukat vastaukset meiltä tietysti) PAITSI tätini. Lapsi oli viikolla tällä hoidossa muutaman tunnin, ja kun haimme tämän kotiin, ilmoitti täti "kastaneensa lapsen ja liitäneensä tämän osaksi Jumalan valtakuntaa ja iänkaikkisen elämän ja armon lahjaa". Vaikka ev.lut.kirkossa on se yleinen pappeus, niin tietenkään tämä ei juridisesti merkitse mitään, mutta perkele, että raivostuttaa! Ei jestas, että räjähdin. Ja voitte kuvitella, miten solmussa sukumme on nyt tuon riidan jälkeen...
Tätini jauhaa, että ajatteli lapsen parasta, mutta minä koen tuon ennemminkin loukkauksena minun (ja mieheni) vakaumusta vastaan.

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että kitokseksi tästä ei hän tule tapaamaan lastanne enää koskaan :) ja teillekin hän voi olla yhtä kuin kuollut

Vierailija
102/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä väliä sillä nyt sitten on jos on pari pisaraa vettä pirskotettu päähän? Sukulaiset saavat siitä kenties mielenrauhaa. Itselleni olisi aivan sama tuossa tilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:48"]Siis teki omin päin jonkun mukakasteen, vai vei oikein papin luokse? ei kai se onnistu ilman vanhempien lupaa.
[/quote]

Omin päin. Selitti siitä yleisestä pappeudesta ja jokaisen kristityn oikeudesta ja jopa velvollisuudesta kastaa. Vaikka tuolla ei ole mitään käytännön merkitystä, niin minua loukkasi. Samoin miestäni. Ap
[/quote]
Voit sanoa tädille, että yleinen lähimmäisen pappeus toimii kasteena vain, jos kyseessä on hätäkaste. Muuten pitää olla ihan se pappi lausumassa liibalaabat. Kyllä minäkin olisin räjähtänyt tädille, sillä tuo oikeasti on törkeää vaikka se onkin vain muka "kaste". Valintanne ei kuulu hänelle pätkääkään. Jäisi itseltä kyllä kyläilyt vähiin tuon jälkeen... Ja siis olen itse agnostikko ja kunnioitan uskovaisia sama mihin kuppikuntaan kuuluu. (Ja liibalaabaksi sanoin kastepuhetta, koska en usko lapsikasteeseen.) Mutta kunnioitus loppuisi minulta kuin seinään, jos vastapuoli ei kunnioita ratkaisua, joka koskee minun lasta. Todella törkeä temppu tädiltä...

Vierailija
104/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:18"]Siis mitä väliä sillä nyt sitten on jos on pari pisaraa vettä pirskotettu päähän? Sukulaiset saavat siitä kenties mielenrauhaa. Itselleni olisi aivan sama tuossa tilanteessa.
[/quote]

Se siinä loukkaa, että minä ja mieheni lapsemme vanhempina ja aikuisina ihmisinä olemme tehneet päätöksen koskien omaa lastamme ja omaa vakaumustamme, ja joku sitä vakaumustamme vastustaa ja koettaa jälkikäteen "pyörtää" päätöksemme. Se on symbolisena tekona todella hyökkäävä. Ap

Vierailija
105/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:18"]

Siis mitä väliä sillä nyt sitten on jos on pari pisaraa vettä pirskotettu päähän? Sukulaiset saavat siitä kenties mielenrauhaa. Itselleni olisi aivan sama tuossa tilanteessa.

[/quote]

Samaa mieltä. Tokihan se oli vähän ikävä temppu tehdä vanhempien toiveiden vastaisesti, mutta ei sillä nyt ihan oikeasti ollut minkäänlaisia negatiivisia vaikutuksia yhtään kehenkään. Korkeintaan vanhempien ylpeyden päälle ottaa. Laskisin tuon samaan kategoriaan sen kanssa, jos joku olisi antanut lapselle sokeria, vaikka vanhemmat olisivat kieltäneet. Suuttuisin vasta siinä vaiheessa, jos sukulaiset rupeaisivat tuputtamaan uskontoa lapsen ollessa siinä iässä, että jo ymmärtääkin jotain.

Vierailija
106/111 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasteen voi suorittaa kuka tahansa kirkkoon kuuluva todistajien läsnäollessa. Tehdäänhän sairaalassakin hätäkasteita ilman pappia. Sinänsä kyllä ihmettelen sitä, että ap on antanut pienen lapsensa hoitoon tuollaiselle tädille, jonka maailmankatsomus poikkeaa niin jyrkästi hänen omastaan, ja että hän ateistina edes uskoo kasteeseen.

Vierailija
107/111 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:19"]Ettekö te nyt ilmiselvää provoa tajua?? Eihän mitään randomia vauvaa kasteta tuosta vaan, siitä pitää täyttää paperit allekirjoituksineen jne. Vähän nyt hei suhteellisuudentajua, vajakit...
[/quote]

Jospa luet vaikka aloituksen, vajakki, niin huomaat että ei tässä mistään virallisesta kasteesta ole kysymään.

Vierailija
108/111 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tällaisen tädin toiminnasta tehdä rikosilmoituksen?

Vierailija
109/111 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:19"]

Ettekö te nyt ilmiselvää provoa tajua?? Eihän mitään randomia vauvaa kasteta tuosta vaan, siitä pitää täyttää paperit allekirjoituksineen jne. Vähän nyt hei suhteellisuudentajua, vajakit...

[/quote] Hei, minäkin kastan seuraavalla lapsenhoitovuorolla suvun "pakanalapset", mutta en kerro mitään kenellekään. Sipasen vettä päähän ja luen pienen värrssyn Raamatusta ja sillä hyvä. Toivottaahan se Niinistökin vuoden vaihteessa uuden vuoden puheessaan Jumalan siunausta kaikille( myös ei-uskovaisille).

Eihän se ei-uskovaisessa perheessä missään tunnu, jos ei kerran usko?

Vierailija
110/111 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää. Minulla myös käsitys, että maallikko voi antaa vain hätäkasteen. Soita johonkin seurakuntaa ja kysy kuinka on, jos ei ole pätevä kaste kirkon silmissä voit sylkäistä tiedon tädille.

Vierailija
111/111 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaste on aina Kaste, suoritti sen kuka tahansa. Kasteessa subjektina on Jumala, ja objektina on kastettava henkilö, oli hän lapsi tai aikuinen.

Ymmärrän vanhempien suuttumuksen, jos vastoin heidän vakaumustaan on heidän lapsensa kastettu.

Mutta, itse uskovana ihmisenä olen tuon kastetun lapsen puolesta onnellinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä