Täti kastoi lapsemme salaa!
Saimme mieheni kanssa lapsen talvella, ja koska kumpikaan meistä ei ole uskovainen tai kuulu kirkkoon, ei lastakaan kastettu. Nimenantotilaisuus pidettiin lähisukulaisille, ja siellä jo herätti muutamissa sukulaisissani närää tämä valintamme. Sukuni on äidin puolelta siis uskovaisia kristittyjä. Muuten mukavaa porukkaa, mutta pari turhan vanhoillista minun makuuni... No, kaikki muut antoivat asian kohteliaasti olla muutaman ihmettelevän kommentin jälkeen (joihin saivat tiukat vastaukset meiltä tietysti) PAITSI tätini. Lapsi oli viikolla tällä hoidossa muutaman tunnin, ja kun haimme tämän kotiin, ilmoitti täti "kastaneensa lapsen ja liitäneensä tämän osaksi Jumalan valtakuntaa ja iänkaikkisen elämän ja armon lahjaa". Vaikka ev.lut.kirkossa on se yleinen pappeus, niin tietenkään tämä ei juridisesti merkitse mitään, mutta perkele, että raivostuttaa! Ei jestas, että räjähdin. Ja voitte kuvitella, miten solmussa sukumme on nyt tuon riidan jälkeen...
Tätini jauhaa, että ajatteli lapsen parasta, mutta minä koen tuon ennemminkin loukkauksena minun (ja mieheni) vakaumusta vastaan.
Kommentit (111)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:30"]Et oo näköjään oikea ateisti vaan piilouskovainen, vain angstinen ja Jumalalle kiukutteleva sellainen. Oikea ateisti ois suhtautunut tuohon samalla tavalla kuin täti ois laittanut lapselle vaikka kukkaseppeleen hetkeksi päähän ja lausunut jonkun lastenlorun ja taikonut siitä keijun, eli viis välittäis koko jutusta. [/quote] Saako kristittyjen lapsia liittää "leikisti" muihin uskontoihin? Eihän ne mitään vaikuta, kun on vaan yks Jumala.
[/quote]
En osaa vastata kristittyjen puolesta, mutta ateistin kannalta on aivan sama mihin sitä leikisti liittää, kun leikkiä ja mielikuvitustahan se on. Sitten tietysti jos liittää oikeasti johonkin islamiin, niin siitä saattaa tulla ongelmia matkustellessa, eli sellasta en suosi. (lento-onnettomuuksissakin aina ekana tarkastetaan onko ollut muslimeita koneessa ja heti epäillään niitä terrorismista)
[/quote]
Se on silti hyökkäys vanhempien arvoja ja maailmankuvaa vastaan ja suora ilmoitus siitä että pyrkii kasvattamaan lasta erilaiseen maailmankuvaan kuin vanhemmat. Hyvin loukkaavaa.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:30"]Et oo näköjään oikea ateisti vaan piilouskovainen, vain angstinen ja Jumalalle kiukutteleva sellainen. Oikea ateisti ois suhtautunut tuohon samalla tavalla kuin täti ois laittanut lapselle vaikka kukkaseppeleen hetkeksi päähän ja lausunut jonkun lastenlorun ja taikonut siitä keijun, eli viis välittäis koko jutusta.
[/quote]
No true scotsman... Enpä olisi uskonut että ateisti sortuu näin alkeelliseen argumentaatiovirheeseen.
Esirukoilijat ovat työssä lapsesi pelastuksen puolesta, Jeesuksen Kristuksen armossa ja kaikkitietävän Jumalan silmien edessä. Lapsesi pelastus helvetin liekeistä ei ole vain sinun ja miehesi asia vaan koko seurakunnan asia. Jos kaikki suomalaiset vanhemmat jättävät lapsensa uhriksi saatanalle, yhdessä sukupolvessa muualta tulleet uskonnot leviävät paholaisen auttamana enemmistöksi maassamme. Minareetit korvaavat kirkontornit, helvetin liekit polttavat jumalattomien lasten lihan, kuumuus halkaisee viattomien kastamatta jääneiden sikiöiden kallot.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:54"]Esirukoilijat ovat työssä lapsesi pelastuksen puolesta, Jeesuksen Kristuksen armossa ja kaikkitietävän Jumalan silmien edessä. Lapsesi pelastus helvetin liekeistä ei ole vain sinun ja miehesi asia vaan koko seurakunnan asia. Jos kaikki suomalaiset vanhemmat jättävät lapsensa uhriksi saatanalle, yhdessä sukupolvessa muualta tulleet uskonnot leviävät paholaisen auttamana enemmistöksi maassamme. Minareetit korvaavat kirkontornit, helvetin liekit polttavat jumalattomien lasten lihan, kuumuus halkaisee viattomien kastamatta jääneiden sikiöiden kallot.
[/quote]
Just joo, ettei tää helle olisi nyt sekoittanut sinun pääsi. Laitahan äkkiä kylmää käärettä.otsallesi.
Vähän vastaavanlainen kokemus, joskaan mitään kastetta ei (kai) ole tehty.
Lapseni isovanhemmat olivat hörähtäneet Jehovantodistajien juttuihin. Tiesin että se porukka käy usein heillä juttelemassa ja hakemassa rahaa, joten katsoin viisaaksi sanoa isovanhemmille että pitävät 4-v lapseni erossa siitä jauhannasta. Lapsen isä ja minä emme ole yhdessä koskaan olleetkaan (yhden illan juttu...), joten aviottomuus on nyt todella suuri paha heille tämän jehovalaisuuden mukaan tultua. Asuimme lapsen kanssa kahden.Kun vein lapsen mummolaan, kaikki vaikutti ihan normaalilta. Mutta selän takana olikin sovittu muuta: näitä jehovatuttuja oli lähdettyäni tullut kylään. Siitä se riemu sitten repesi ...
Kun menin hakemaan lasta, vastaan tuli itkevä ja hätääntynyt, paniikissa oleva lapsi. Isovanhemmat sekä nämä jehovavieraat olivat valistaneet lasta, että jumala rankaisee minua huorinteosta varmasti ja olen tuomittu, ja että lapsi itsekin on aviottomana automaattisesti huonompi kuin muut. Vastikään olleet 4-v synttärit oli tuomittu kamalana tekona, ja lahjat käsketty tuhota. Oli näytetty videoita, ja muuta aivopesumateriaalia, kerrottu maailman tuhotuvan kohtapuoliin...koko uskomussetti oli räväytetty lapsellepäin naamaa. Ainoa pelastus lapsen tilanteeseen olisi muutto isovanhempien luo "parempaan perheeseen"ja jehovan opeissa eläminen. Kuulin myöhemmin isänsä uudelta vaimolta, että huonekin oli ehditty osin sisustaa hänelle pysyvää muuttoa varten.
Minua sitten odotti sama saarna sisällä, ja uhkailivat ottaa lapsi omatoimisesti seurakunnan huostaan siltä istumalta.No, enempää en jäänyt kuuntelemaan enkä odottamaan, vaan toivotin hyvää jatkoa elämälle, ja lähdimme pois hetimiten. Jokunen vaatekappale lapselta sinne jäi, en halunnut jäädä etsimään enää.
Arvatkaapa menikö lapsi enää koskaan mummolaansa...onneksi lapsen isäkin tämän nyt käsittää, ja että uskonto tuossa kiihkossa on vahingollista lapselle. Lapsi on muutaman kerran nähnyt heitä sen jälkeen isänsä mukana ollessaan , mutta ilman valvontaa isäkään ei häntä vanhempiensa kanssa jätä, ja minkäänlainen yhteydenotto&puhuminen lapselle on kielletty ehdottomasti ilman meitä vanhempia. Nyt lapseni on 12-v, mutta yhä muistaa tämän mummolakäynnin ja "jumalallisen elämäänpuuttumisen" erittäin ahdistavana. Eikä lapsi itse halua heitä nähdäkään.
Hienoja nämä hörhötasolle menevät uskonnot ja uskovaiset...
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:55"]Valitan että ette halunneet sitä mutta kaste on täysin pätevä. Olen iloinen lapsenne puolesta :) Esimerkiksi jos nyt haluaisitte että pappi kastaa lapsenne ei vietettäisi ristiäisiä vaan kasteen vahvistusta :) :) :)
[/quote]
Ja hölönpölön. Ensin tulee usko ja sitä seuraa kaste. Ei siis mikään luterilaisen kirkon lapsikaste
Uskomatonta, että näinkin moni täällä puolustelee tätiä. Suomessa on uskonnonvapaus, joka toteutuu perheissä niin, että vanhemmat päättävät lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta. On aivan käsittämättömän törkeää puuttua tähän, vaikka kuinka ajattelisi lapsen parasta. Vaikka kyse on pienestä vauvasta, joka ei muista tapahtunutta jälkikäteen, en jatkossa veisi lasta tädille hoitoon. Tapahtunut kuvaa hyvin tädin asennetta, ja on selvä, että jahka lapsi vähän kasvaa, alkaa helvetillä pelottelu ym. Olen itse joutunut kerran lapsena tilanteeseen, jossa puolestani on esirukoiltu minulta kysymättä. Tilanne oli todella hämmentävä ja ahdistava. Olen kasvanut uskonnottomassa perheessä, joten en ollut tottunut rukoiluun tai muuhun uskonnon harjoittamiseen.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:54"]Esirukoilijat ovat työssä lapsesi pelastuksen puolesta, Jeesuksen Kristuksen armossa ja kaikkitietävän Jumalan silmien edessä. Lapsesi pelastus helvetin liekeistä ei ole vain sinun ja miehesi asia vaan koko seurakunnan asia. Jos kaikki suomalaiset vanhemmat jättävät lapsensa uhriksi saatanalle, yhdessä sukupolvessa muualta tulleet uskonnot leviävät paholaisen auttamana enemmistöksi maassamme. Minareetit korvaavat kirkontornit, helvetin liekit polttavat jumalattomien lasten lihan, kuumuus halkaisee viattomien kastamatta jääneiden sikiöiden kallot.
[/quote]
Mihinkäs lahkoon kuulut? Raamatun kanssa höpinöilläsi ei ole tekemistä. Jäitä hattuun nyt.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:48"]Siis teki omin päin jonkun mukakasteen, vai vei oikein papin luokse? ei kai se onnistu ilman vanhempien lupaa. [/quote] Omin päin. Selitti siitä yleisestä pappeudesta ja jokaisen kristityn oikeudesta ja jopa velvollisuudesta kastaa. Vaikka tuolla ei ole mitään käytännön merkitystä, niin minua loukkasi. Samoin miestäni. Ap
[/quote]No kunhan tuosta tokenette, niin unohtakaa koko juttu.
[/quote]
Eikös kasteesta saa jonkun todistuksen? Menkää sen kanssa kirkkoherran virastoon ja ilmoittakaa, että lapsenne pitää heti poistaa kirjon jäsenyysestä, koska se on teidän valintanne. Kukaan muu ei voi vaikuttaa asiaan. Ja sitten vielä tädistä rikosilmoitus.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:54"]Hoh. Toivottavasti lapsenne ei koskaan oikeasti rupea kristityksi, koska jos tuosta kasteesta ei jää mitään merkintää kirkonkirjoihin, hänet voidaan vahingossa uudelleenkastaa ja sitä pidetään raskaana syntinä.
[/quote]
Raskaana syntinä? Hei haloo, mitäs kuppikuntaa sinä edustat? Luterilaista lahkoa vai mitä?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:16"]Vähän vastaavanlainen kokemus, joskaan mitään kastetta ei (kai) ole tehty.
Lapseni isovanhemmat olivat hörähtäneet Jehovantodistajien juttuihin. Tiesin että se porukka käy usein heillä juttelemassa ja hakemassa rahaa, joten katsoin viisaaksi sanoa isovanhemmille että pitävät 4-v lapseni erossa siitä jauhannasta. Lapsen isä ja minä emme ole yhdessä koskaan olleetkaan (yhden illan juttu...), joten aviottomuus on nyt todella suuri paha heille tämän jehovalaisuuden mukaan tultua. Asuimme lapsen kanssa kahden.Kun vein lapsen mummolaan, kaikki vaikutti ihan normaalilta. Mutta selän takana olikin sovittu muuta: näitä jehovatuttuja oli lähdettyäni tullut kylään. Siitä se riemu sitten repesi ...
Kun menin hakemaan lasta, vastaan tuli itkevä ja hätääntynyt, paniikissa oleva lapsi. Isovanhemmat sekä nämä jehovavieraat olivat valistaneet lasta, että jumala rankaisee minua huorinteosta varmasti ja olen tuomittu, ja että lapsi itsekin on aviottomana automaattisesti huonompi kuin muut. Vastikään olleet 4-v synttärit oli tuomittu kamalana tekona, ja lahjat käsketty tuhota. Oli näytetty videoita, ja muuta aivopesumateriaalia, kerrottu maailman tuhotuvan kohtapuoliin...koko uskomussetti oli räväytetty lapsellepäin naamaa. Ainoa pelastus lapsen tilanteeseen olisi muutto isovanhempien luo "parempaan perheeseen"ja jehovan opeissa eläminen. Kuulin myöhemmin isänsä uudelta vaimolta, että huonekin oli ehditty osin sisustaa hänelle pysyvää muuttoa varten.
Minua sitten odotti sama saarna sisällä, ja uhkailivat ottaa lapsi omatoimisesti seurakunnan huostaan siltä istumalta.No, enempää en jäänyt kuuntelemaan enkä odottamaan, vaan toivotin hyvää jatkoa elämälle, ja lähdimme pois hetimiten. Jokunen vaatekappale lapselta sinne jäi, en halunnut jäädä etsimään enää.
Arvatkaapa menikö lapsi enää koskaan mummolaansa...onneksi lapsen isäkin tämän nyt käsittää, ja että uskonto tuossa kiihkossa on vahingollista lapselle. Lapsi on muutaman kerran nähnyt heitä sen jälkeen isänsä mukana ollessaan , mutta ilman valvontaa isäkään ei häntä vanhempiensa kanssa jätä, ja minkäänlainen yhteydenotto&puhuminen lapselle on kielletty ehdottomasti ilman meitä vanhempia. Nyt lapseni on 12-v, mutta yhä muistaa tämän mummolakäynnin ja "jumalallisen elämäänpuuttumisen" erittäin ahdistavana. Eikä lapsi itse halua heitä nähdäkään.
Hienoja nämä hörhötasolle menevät uskonnot ja uskovaiset...
[/quote]
Ei jestas...tuo on jo todella sairasta! :O Ap
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:48"]Siis teki omin päin jonkun mukakasteen, vai vei oikein papin luokse? ei kai se onnistu ilman vanhempien lupaa.
[/quote]
Ei ominpäin tehty kaste ole mikään "mukakaste", ihan oikea kaste se on vaikka kasteen hoitaakin yleensä pappi. Tosin olen ymmärtänyt että ominpäin saisi kastaa vain jos kyse on hengenvaarasta.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:24"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:48"]Siis teki omin päin jonkun mukakasteen, vai vei oikein papin luokse? ei kai se onnistu ilman vanhempien lupaa. [/quote] Omin päin. Selitti siitä yleisestä pappeudesta ja jokaisen kristityn oikeudesta ja jopa velvollisuudesta kastaa. Vaikka tuolla ei ole mitään käytännön merkitystä, niin minua loukkasi. Samoin miestäni. Ap
[/quote]No kunhan tuosta tokenette, niin unohtakaa koko juttu.
[/quote]
Eikös kasteesta saa jonkun todistuksen? Menkää sen kanssa kirkkoherran virastoon ja ilmoittakaa, että lapsenne pitää heti poistaa kirjon jäsenyysestä, koska se on teidän valintanne. Kukaan muu ei voi vaikuttaa asiaan. Ja sitten vielä tädistä rikosilmoitus.
[/quote]
Lasta ei siis liitetty kirkkoon. Sitä toki täti ei voisi omin päin tehdä. Ap
Menen minäkin tähän provoon mukaan. Tädin suorittama kaste merkitsee yhtä paljon kuin jos hän olisi laulanut Ukko Nooaa lasten hiuksia pestessä. Anna idiootin uskoa, että hänellä on jumalallisia voimia.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:48"]Siis teki omin päin jonkun mukakasteen, vai vei oikein papin luokse? ei kai se onnistu ilman vanhempien lupaa.
[/quote]
Ei ominpäin tehty kaste ole mikään "mukakaste", ihan oikea kaste se on vaikka kasteen hoitaakin yleensä pappi. Tosin olen ymmärtänyt että ominpäin saisi kastaa vain jos kyse on hengenvaarasta.
[/quote]
Älä ny viitti. Tuntuu olevan ymmärryksessä häikkää. Etsipäs Raamattu ja tutki mitä siinä sanotaan.
Tilatkaa sille vuoden wicca tms. lehti.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:01"]Täti on vaan välittänyt ja ollut huolissaan. Kun tosissaan itse uskoo kasteen voimaan ja muuhun, on tädistä varmasti tuntunut kauhealta. Todella väärin se teki teitä kohtaan, mutta huoli lapsista on ollut päälimmäisenä, ei se, että saisi teitä loukata.
[/quote]
En olisi siitä niin varma. Omien kokemusten perusteella hihhuleille lapsen parhaalla ei ole niin väliä, mutta voi sitä virnustelyä päästessään "näpäyttämään pakanoita".
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:24"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:54"]Hoh. Toivottavasti lapsenne ei koskaan oikeasti rupea kristityksi, koska jos tuosta kasteesta ei jää mitään merkintää kirkonkirjoihin, hänet voidaan vahingossa uudelleenkastaa ja sitä pidetään raskaana syntinä.
[/quote]
Raskaana syntinä? Hei haloo, mitäs kuppikuntaa sinä edustat? Luterilaista lahkoa vai mitä?
[/quote]
Ei uudelleen kastaminen ole edes mahdollista koska kastaa voi vain kerran. Jos joku kastettu antaa toimittaa itselleen uuden kasteen niin se on ihan yhtä tyhjän kanssa koska tyyppihän on jo kerran kastettu.
No, lapsi ei vahingittunut eikä kristityksi muuttunut. Vanhempien ylpeyttä on loukattu.
Kyllä mä tässä tapauksessa pitäisin etäisyyttä tätiin ja kertoisin, miksi. Mutta oikeasti nyt ei ole tapahtunut mitään vahingollista lapselle. joten päät pois perseestä, vanhemmat.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:30"]Et oo näköjään oikea ateisti vaan piilouskovainen, vain angstinen ja Jumalalle kiukutteleva sellainen. Oikea ateisti ois suhtautunut tuohon samalla tavalla kuin täti ois laittanut lapselle vaikka kukkaseppeleen hetkeksi päähän ja lausunut jonkun lastenlorun ja taikonut siitä keijun, eli viis välittäis koko jutusta.
[/quote]
Saako kristittyjen lapsia liittää "leikisti" muihin uskontoihin? Eihän ne mitään vaikuta, kun on vaan yks Jumala.