Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täti kastoi lapsemme salaa!

Vierailija
04.07.2015 |

Saimme mieheni kanssa lapsen talvella, ja koska kumpikaan meistä ei ole uskovainen tai kuulu kirkkoon, ei lastakaan kastettu. Nimenantotilaisuus pidettiin lähisukulaisille, ja siellä jo herätti muutamissa sukulaisissani närää tämä valintamme. Sukuni on äidin puolelta siis uskovaisia kristittyjä. Muuten mukavaa porukkaa, mutta pari turhan vanhoillista minun makuuni... No, kaikki muut antoivat asian kohteliaasti olla muutaman ihmettelevän kommentin jälkeen (joihin saivat tiukat vastaukset meiltä tietysti) PAITSI tätini. Lapsi oli viikolla tällä hoidossa muutaman tunnin, ja kun haimme tämän kotiin, ilmoitti täti "kastaneensa lapsen ja liitäneensä tämän osaksi Jumalan valtakuntaa ja iänkaikkisen elämän ja armon lahjaa". Vaikka ev.lut.kirkossa on se yleinen pappeus, niin tietenkään tämä ei juridisesti merkitse mitään, mutta perkele, että raivostuttaa! Ei jestas, että räjähdin. Ja voitte kuvitella, miten solmussa sukumme on nyt tuon riidan jälkeen...
Tätini jauhaa, että ajatteli lapsen parasta, mutta minä koen tuon ennemminkin loukkauksena minun (ja mieheni) vakaumusta vastaan.

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:18"]

Siis mitä väliä sillä nyt sitten on jos on pari pisaraa vettä pirskotettu päähän? Sukulaiset saavat siitä kenties mielenrauhaa. Itselleni olisi aivan sama tuossa tilanteessa.

[/quote]

Samaa mieltä. Tokihan se oli vähän ikävä temppu tehdä vanhempien toiveiden vastaisesti, mutta ei sillä nyt ihan oikeasti ollut minkäänlaisia negatiivisia vaikutuksia yhtään kehenkään. Korkeintaan vanhempien ylpeyden päälle ottaa. Laskisin tuon samaan kategoriaan sen kanssa, jos joku olisi antanut lapselle sokeria, vaikka vanhemmat olisivat kieltäneet. Suuttuisin vasta siinä vaiheessa, jos sukulaiset rupeaisivat tuputtamaan uskontoa lapsen ollessa siinä iässä, että jo ymmärtääkin jotain.
[/quote]
Kyseessä uskonvakaus, on se vähän isompi asia kuin sokerin syöttäminen lapselle...

Vierailija
2/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit heräsit ja ajattelit: "Vitsi mikä uni! Kirjotanpa tästä av:lle!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:26"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:18"]Siis mitä väliä sillä nyt sitten on jos on pari pisaraa vettä pirskotettu päähän? Sukulaiset saavat siitä kenties mielenrauhaa. Itselleni olisi aivan sama tuossa tilanteessa. [/quote] Se siinä loukkaa, että minä ja mieheni lapsemme vanhempina ja aikuisina ihmisinä olemme tehneet päätöksen koskien omaa lastamme ja omaa vakaumustamme, ja joku sitä vakaumustamme vastustaa ja koettaa jälkikäteen "pyörtää" päätöksemme. Se on symbolisena tekona todella hyökkäävä. Ap

[/quote]

Ymmärtäisin, että harmittaisi jos olisit saatananpalvoja. Ateistina en ymmärrä. Antaa tonttujen hääräillä juttuijaan ihan rauhassa. Tädin näkökulmasta on varmasti vaikeaa kunnioittaa näkökulmaa lähettää lapsi helvettiin, eli hänenkin toimintansa osoittaa lähinnä välittämistä perheestäsi.

Itse näen asian niin, että kaste on ihan samanlainen leikki, kun olisi tehnyt palapeliä tai jotain. En ymmärrä mikä ateistin periaate tässä tulee loukatuksi. Kyse on mielestäni enemmän siitä, että tunnet, että omille varpaillesi on jotenkinastuttu. Elät kuitenkin ihan samanlaisessa mielikuvitusmaailmassa kuin tätisi, jos oikeastiajattelet tuolla kasteella olevan jotain merkitystä.

Vierailija
4/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:38"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:18"] Siis mitä väliä sillä nyt sitten on jos on pari pisaraa vettä pirskotettu päähän? Sukulaiset saavat siitä kenties mielenrauhaa. Itselleni olisi aivan sama tuossa tilanteessa. [/quote] Samaa mieltä. Tokihan se oli vähän ikävä temppu tehdä vanhempien toiveiden vastaisesti, mutta ei sillä nyt ihan oikeasti ollut minkäänlaisia negatiivisia vaikutuksia yhtään kehenkään. Korkeintaan vanhempien ylpeyden päälle ottaa. Laskisin tuon samaan kategoriaan sen kanssa, jos joku olisi antanut lapselle sokeria, vaikka vanhemmat olisivat kieltäneet. Suuttuisin vasta siinä vaiheessa, jos sukulaiset rupeaisivat tuputtamaan uskontoa lapsen ollessa siinä iässä, että jo ymmärtääkin jotain. [/quote] Kyseessä uskonvakaus, on se vähän isompi asia kuin sokerin syöttäminen lapselle...

[/quote]

Ei ole. Olen itsekin ateisti, eikä minulla ole mitään uskon vakaamuksia edes olemassa.

Vierailija
5/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ainakin toisen vanhemmista pitää kuulua kirkkoon, jotta alle 12-vuotias lapsi voi liittyä kirkon jäseneksi." eroakirkosta.fi

Paska trolli

Vierailija
6/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan provohan tämä on. Tuollainen ei ole mahdollista. T. Kirkon työntekijä

Vierailija
7/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:54"]Ihan provohan tämä on. Tuollainen ei ole mahdollista. T. Kirkon työntekijä
[/quote]

En sanonutkaan, että olisi liitetty kirkkoon. Se, mikä tässä ärsyttää, on nimenomaan se, ettei päätöstämme kunnioitettu! Vaikka tuolla "kasteella" ei ole käytännössä mitään merkitystä, niin raivostuttaa tuollainen käytös - kuten jo aloituksessani sanoin. Ap

Vierailija
8/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:18"]Siis mitä väliä sillä nyt sitten on jos on pari pisaraa vettä pirskotettu päähän? Sukulaiset saavat siitä kenties mielenrauhaa. Itselleni olisi aivan sama tuossa tilanteessa.
[/quote]

Itse en kyllä moista suvaitsisi, enkä ihan helposti unohtaisikaa.

Meillä sama tilanne edessä, haluamme pitää nimiäiset koska emme halua kastaa lastamme ja tämä tuntuu olevan vuosisadan ongelma mun puolen sukulaisille.
Ei tarvitse sitten osallistua jos meidän kantaa ei voi tukea.

Vierailija
9/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti on vaan välittänyt ja ollut huolissaan. Kun tosissaan itse uskoo kasteen voimaan ja muuhun, on tädistä varmasti tuntunut kauhealta. Todella väärin se teki teitä kohtaan, mutta huoli lapsista on ollut päälimmäisenä, ei se, että saisi teitä loukata.

Vierailija
10/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:26"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:18"]Siis mitä väliä sillä nyt sitten on jos on pari pisaraa vettä pirskotettu päähän? Sukulaiset saavat siitä kenties mielenrauhaa. Itselleni olisi aivan sama tuossa tilanteessa. [/quote] Se siinä loukkaa, että minä ja mieheni lapsemme vanhempina ja aikuisina ihmisinä olemme tehneet päätöksen koskien omaa lastamme ja omaa vakaumustamme, ja joku sitä vakaumustamme vastustaa ja koettaa jälkikäteen "pyörtää" päätöksemme. Se on symbolisena tekona todella hyökkäävä. Ap

[/quote]

Koska te ette usko kasteeseen, teolla ei pitäisi olla teille mitään merkitystä.

Vierailija
11/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:57"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:54"]Ihan provohan tämä on. Tuollainen ei ole mahdollista. T. Kirkon työntekijä [/quote] En sanonutkaan, että olisi liitetty kirkkoon. Se, mikä tässä ärsyttää, on nimenomaan se, ettei päätöstämme kunnioitettu! Vaikka tuolla "kasteella" ei ole käytännössä mitään merkitystä, niin raivostuttaa tuollainen käytös - kuten jo aloituksessani sanoin. Ap

[/quote]

Ymmärrän että ärsyttää, mutta tuo ei ole mikään oikea kaste. Ainoastaan hätäkaste on maallikon antamana ns. pätevä, ja sekin pitäisi papin vahvistaa. Ottaisin silti kyllä kunnolla etäisyyttä tätiin tuon jälkeen ja tekisin kaikille selväksi miksi niin tapahtui.

Vierailija
12/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tähän on ihan simppeli vastaiskun paikka. Antakaa tädin olla rauhassa ja pyytäkää sitten joskus tädin lasten lasta lainaan. Käytte sitten saatananpalvojien tykönä "kastamassa" muksun. Eihän siitä mitään haittaa voi olla kun tätikin selän takana kastelee lapsia ....

Vierailija
13/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka idiootteja joidenkin pitää olla. Totta kai ateistina on todella loukkaavaa jos lapsi kastetaan edes leikisti. Ateismi on yhtälailla "uskonto" kun uskis uskisuus. Tämmöisellä kasteella loukata vanhempien vakaamusta ja heidän päätöstään antaa lapsen kasvaa ilman aivopesua ja antaa lapsen itse valita aikuisena. Jos tämä olisi tapahtunut minun lapselle tuo ämmä ei enää ikinä tulisi näkemään lastani tai meitä. Lisäksi tekisin selväksi muulle suvulle että jos yrittävät mitään samankaltaista niin voi liittyä sen tätylin seuraan

Vierailija
14/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:13"]No tähän on ihan simppeli vastaiskun paikka. Antakaa tädin olla rauhassa ja pyytäkää sitten joskus tädin lasten lasta lainaan. Käytte sitten saatananpalvojien tykönä "kastamassa" muksun. Eihän siitä mitään haittaa voi olla kun tätikin selän takana kastelee lapsia ....
[/quote]

No enpä taida alentua samalle tasolle. Itse kun kunnioitan kyllä muiden vakaumusta... Ap

Vierailija
15/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pienen olette jättäneet tädille hoitoon..

Vierailija
16/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sentään kastroinut. 

Vierailija
17/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:21"]

Ei sentään kastroinut. 

[/quote]

Onneksi eivät sitten olleet juutalaisia :) ...

Vierailija
18/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi näitä helleprovoja

Vierailija
19/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin kyllä hajurakoa tuohon tätyliin. Tuollaisen vakaumuksen kanssa kuin hänellä, hän ei koskaan tule kunnioittamaan uskonnottomuuttanne. Todennäköisesti hän ottaa elämän tehtäväkseen kasvattaa lastanne kristinuskoon nyt kun hän on lapsen "kastanutkin". Eiköhän sieltä ala tulemaan ne normaalit enkelijutut ja helvetillä pelottelut, jos annatte hänen hoitaa lasta.
Itselläni olisi mennyt kyllä luottamus täysin, vaikka teko periaatteessa onkin symbolinen.

Vierailija
20/111 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oo näköjään oikea ateisti vaan piilouskovainen, vain angstinen ja Jumalalle kiukutteleva sellainen. Oikea ateisti ois suhtautunut tuohon samalla tavalla kuin täti ois laittanut lapselle vaikka kukkaseppeleen hetkeksi päähän ja lausunut jonkun lastenlorun ja taikonut siitä keijun, eli viis välittäis koko jutusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme