Täti kastoi lapsemme salaa!
Saimme mieheni kanssa lapsen talvella, ja koska kumpikaan meistä ei ole uskovainen tai kuulu kirkkoon, ei lastakaan kastettu. Nimenantotilaisuus pidettiin lähisukulaisille, ja siellä jo herätti muutamissa sukulaisissani närää tämä valintamme. Sukuni on äidin puolelta siis uskovaisia kristittyjä. Muuten mukavaa porukkaa, mutta pari turhan vanhoillista minun makuuni... No, kaikki muut antoivat asian kohteliaasti olla muutaman ihmettelevän kommentin jälkeen (joihin saivat tiukat vastaukset meiltä tietysti) PAITSI tätini. Lapsi oli viikolla tällä hoidossa muutaman tunnin, ja kun haimme tämän kotiin, ilmoitti täti "kastaneensa lapsen ja liitäneensä tämän osaksi Jumalan valtakuntaa ja iänkaikkisen elämän ja armon lahjaa". Vaikka ev.lut.kirkossa on se yleinen pappeus, niin tietenkään tämä ei juridisesti merkitse mitään, mutta perkele, että raivostuttaa! Ei jestas, että räjähdin. Ja voitte kuvitella, miten solmussa sukumme on nyt tuon riidan jälkeen...
Tätini jauhaa, että ajatteli lapsen parasta, mutta minä koen tuon ennemminkin loukkauksena minun (ja mieheni) vakaumusta vastaan.
Kommentit (111)
Ottakaa Jumalaan yhteyttä ja pyytäkää ruksaamaan nimi yli valtakunnan henkikirjoista.
Siis teki omin päin jonkun mukakasteen, vai vei oikein papin luokse? ei kai se onnistu ilman vanhempien lupaa.
Pesu tekee hyvää vauvoillekin näillä helteillä
Onneksi olkoon, lapsesi ei pala helvetin tulessa.
Aika kummalliselta tuntuu muuta syyte papille, jos tuollaista tekee ilman vanhempien lupaa. Lähtee virasta kuin leppäkeihäs.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:48"]Siis teki omin päin jonkun mukakasteen, vai vei oikein papin luokse? ei kai se onnistu ilman vanhempien lupaa.
[/quote]
Omin päin. Selitti siitä yleisestä pappeudesta ja jokaisen kristityn oikeudesta ja jopa velvollisuudesta kastaa. Vaikka tuolla ei ole mitään käytännön merkitystä, niin minua loukkasi. Samoin miestäni. Ap
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:48"]Siis teki omin päin jonkun mukakasteen, vai vei oikein papin luokse? ei kai se onnistu ilman vanhempien lupaa. [/quote] Omin päin. Selitti siitä yleisestä pappeudesta ja jokaisen kristityn oikeudesta ja jopa velvollisuudesta kastaa. Vaikka tuolla ei ole mitään käytännön merkitystä, niin minua loukkasi. Samoin miestäni. Ap
[/quote]No kunhan tuosta tokenette, niin unohtakaa koko juttu.
Provot sen kun huononee päivä päivältä. Ei näitä jaksa, menen vetää perseet.
Hoh. Toivottavasti lapsenne ei koskaan oikeasti rupea kristityksi, koska jos tuosta kasteesta ei jää mitään merkintää kirkonkirjoihin, hänet voidaan vahingossa uudelleenkastaa ja sitä pidetään raskaana syntinä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:48"]Siis teki omin päin jonkun mukakasteen, vai vei oikein papin luokse? ei kai se onnistu ilman vanhempien lupaa.
[/quote]
Omin päin. Selitti siitä yleisestä pappeudesta ja jokaisen kristityn oikeudesta ja jopa velvollisuudesta kastaa. Vaikka tuolla ei ole mitään käytännön merkitystä, niin minua loukkasi. Samoin miestäni. Ap
[/quote]
Ei vitsi mikä idiootti. Onneksi tuolla ei ole mitään käytännön merkitystä mutta onhan se epäkunnioittavaa teidän vakaumusta kohtaan. Vähän kuin syöttäisi muslimille salsa kinkkua.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:48"]Pesu tekee hyvää vauvoillekin näillä helteillä
[/quote]
:D Näin juuri. Tosin tuollainen täti ei lasta enää näkisi kun ei voi kunnioittaa vanhempia sen vertaa. Lapselle itselleenhän (toivottavasti viileä) vesi on tehnyt vain hyvää.
Sano tädilleni tykkäisikl hän jos sinä vaikka luottaisit hänet johonkin voodoouskontopiiriin hölynpölyntaikatempuilla?
Ateisti
Valitan että ette halunneet sitä mutta kaste on täysin pätevä. Olen iloinen lapsenne puolesta :) Esimerkiksi jos nyt haluaisitte että pappi kastaa lapsenne ei vietettäisi ristiäisiä vaan kasteen vahvistusta :) :) :)
Voi jessus, vissiin aika kaheli täti teillä. No anna olla, vaikka onhan tuo nyt erittäin törkeää. Ei toi ihminen ihan ole järjissään, että sinänsä.
Täti toimi tietysti typerästi. Mutta miksi ihmeessä edes lapsenne hoitoon tuollaiselle hihhulille? Minä en uskaltaisi.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:01"]Täti toimi tietysti typerästi. Mutta miksi ihmeessä edes lapsenne hoitoon tuollaiselle hihhulille? Minä en uskaltaisi.
[/quote]
Koska on mukava ihminen ja oletin, että hänkin antaa asian olla, vaikka ei ajatuksesta jättää lapsi kastamatta selvästi pitänytkään. Asuu myös lähellä ja on eläkkeellä, joten pystyi helposti ottamaan lapsen hoitoon. Ap
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:01"]Täti toimi tietysti typerästi. Mutta miksi ihmeessä edes lapsenne hoitoon tuollaiselle hihhulille? Minä en uskaltaisi. [/quote] Koska on mukava ihminen ja oletin, että hänkin antaa asian olla, vaikka ei ajatuksesta jättää lapsi kastamatta selvästi pitänytkään. Asuu myös lähellä ja on eläkkeellä, joten pystyi helposti ottamaan lapsen hoitoon. Ap
[/quote]
Ihan ymmärrettävä selitys. Itselläni vain on niin huonoja kokemuksia hihhuleista, etten enää uskalla. Tavallisille tapakristityille tai ateisteille annan lapseni huoletta hoitoon. Silloin ei ole pelkoa, että lapsi altistuu joillekin omituisuuksille.
Me teimme nimiäisten osalta niin, että jätimme kutsumatta kaikki sellaiset, joilla on jotain kyseistä käytäntöä vastaan. Näin saimme itse olla rauhassa, eikä näiden sukulaisten tarvinnut osallistua tilaisuuteen, joka selvästi oli heille vakaumuksensa puolesta vastenmielinen.
Ainoastaan lapsemme isoäidille olemme kerran joutuneet sanomaan, ettei lapsellemme saa puhua mitään uskonasioita.
Toivottavasti sai hyvät kummit.