Täti kastoi lapsemme salaa!
Saimme mieheni kanssa lapsen talvella, ja koska kumpikaan meistä ei ole uskovainen tai kuulu kirkkoon, ei lastakaan kastettu. Nimenantotilaisuus pidettiin lähisukulaisille, ja siellä jo herätti muutamissa sukulaisissani närää tämä valintamme. Sukuni on äidin puolelta siis uskovaisia kristittyjä. Muuten mukavaa porukkaa, mutta pari turhan vanhoillista minun makuuni... No, kaikki muut antoivat asian kohteliaasti olla muutaman ihmettelevän kommentin jälkeen (joihin saivat tiukat vastaukset meiltä tietysti) PAITSI tätini. Lapsi oli viikolla tällä hoidossa muutaman tunnin, ja kun haimme tämän kotiin, ilmoitti täti "kastaneensa lapsen ja liitäneensä tämän osaksi Jumalan valtakuntaa ja iänkaikkisen elämän ja armon lahjaa". Vaikka ev.lut.kirkossa on se yleinen pappeus, niin tietenkään tämä ei juridisesti merkitse mitään, mutta perkele, että raivostuttaa! Ei jestas, että räjähdin. Ja voitte kuvitella, miten solmussa sukumme on nyt tuon riidan jälkeen...
Tätini jauhaa, että ajatteli lapsen parasta, mutta minä koen tuon ennemminkin loukkauksena minun (ja mieheni) vakaumusta vastaan.
Kommentit (111)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:37"]Menen minäkin tähän provoon mukaan. Tädin suorittama kaste merkitsee yhtä paljon kuin jos hän olisi laulanut Ukko Nooaa lasten hiuksia pestessä. Anna idiootin uskoa, että hänellä on jumalallisia voimia.
[/quote]
Ei kastamiseen mitään jumalallisia voimia tarvita, muutenhan kukaan ei voisi kastaa. Meidän seurakunnan pappi kertoi taannoin että kun sen sisko oli kuolemanvaarassa ja ambulanssi oli matkalla hakemaan sitä niin äiti hätäkastoi lapsen nopeasti lavuaarissa ja kastetta pidetään pätevänä.
Siis lapsi on nyt... 1/2 v vanha ja olette ennenkin jättäneet hänet hoitoon tätisi luo ? Kannattaisko vaikka kiitollisuuden velassa antaa tämä episodi tädille anteeksi, tuskin ootte mitään hänelle maksaneet ja ilmaisen lapsenvahdin kanssa ei kannata ryhtyä sotajalkaan. Mitään merkitystähän tällä ei ollut ja lapsikaan ei tapahtumaa muista.
lapseni luokalla, asumme pienellä pitäjällä, on 1 kiihko-ei uskovainen jota välttämättä haluaa lapselleen tätä ateistidiipadaapaa. Mutta koska sitä ei kukaan muu vaadi, ei sitä ole järjestetty, ainoastaan tämä pieni, herttainen tyttö saa istua rehtorin työhuoneessa silloin ja tehdä muita läksyjä.
tyttö ei tykkää siellä olostaan lainkaan ja oli kertonut äidilleen rehtori katsoo häntä sillä silmällä, jolloin äiti tietty veti kilarit, tuli huutaen kouluun, haukkui pedofiiliksi ja jne.
No, lopulta tuli joku kuraattori paikalle ja syy kaikkeen oli se kun tyttö olis ollut mielummin kavereittensa kanssa.
pahimpia on nämä uskonnon kieltäjät.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:48"]Siis teki omin päin jonkun mukakasteen, vai vei oikein papin luokse? ei kai se onnistu ilman vanhempien lupaa. [/quote] Omin päin. Selitti siitä yleisestä pappeudesta ja jokaisen kristityn oikeudesta ja jopa velvollisuudesta kastaa. Vaikka tuolla ei ole mitään käytännön merkitystä, niin minua loukkasi. Samoin miestäni. Ap
[/quote]
Mä lähdenkin tästä letkun kanssa pakkokastamaan väkeä:-D Se on niitten omaks parhaaks.
Riittääkö pelkkä ilmoitus, että minä kastoin jonkun. Ja kenelle se riittää.
mäkin alan kastamaan uskiksia saatanan palvontaan! ihan niitten omaks parhaaks!!
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:55"]
Valitan että ette halunneet sitä mutta kaste on täysin pätevä. Olen iloinen lapsenne puolesta :) Esimerkiksi jos nyt haluaisitte että pappi kastaa lapsenne ei vietettäisi ristiäisiä vaan kasteen vahvistusta :) :) :)
[/quote]
Ja vielä toinen kaheli vedättämässä tätä provoa. Ei lapsi kuitenkaan seurakunnan jäseneksi noin vaan päädy.
Suomen ev.lut kirkossa ei riitä tällainen maallikon suorittama "kaste". On tietyt poikkeustilanteet (kuten aiemmin mainittu hengenvaara), jolloin maallikon tekemä kaste riittää. Silloinkin se myöhemmin vahvistetaan papin toimesta. Suomen ev.lut kirkon kasteessa kastettava otetaan kirkon jäsenyyteen ja seurakunnan yhteyteen, mitä tässä tapauksessa ei myöskään ole tapahtunut. Suomen ev.lut kirkolle kaste ja ehtoollinen ovat sakramentit. Sakramentin asettamiseen tarvitaan pappi. Tietyt tilanteet sallivat tästä säännöstä poikkeamisen, mutta ne ovat harvinaisia tilanteita.
Uskonnonvapautta ap:n tädin teko loukkaa. Kaikilla on oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Lapsen katsomuksellisesta kasvatuksesta päättävät lapsen vanhemmat.
- teologian opiskelija
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 20:00"]Kastamatta jättäminen on sama kuin jättäisi lapsen rokottamatta. Saatana ottaa kastamattomat valtaansa ja levittää pahuutta maailmaan heidän kauttaan. Yksikin kastamaton kristillisen avioliiton ulkopuolinen huorinteon hedelmä pystyy myrkyttämään useita ympärillään. Juuri äsken Barcelonassa kuoli tuberkuloosiin lapsi, joka oli jätetty rokottamatta.
[/quote]
Kerrohan nyt oma "uskonnollinen" taustasi.
Kastamatta jättäminen on sama kuin jättäisi lapsen rokottamatta. Saatana ottaa kastamattomat valtaansa ja levittää pahuutta maailmaan heidän kauttaan. Yksikin kastamaton kristillisen avioliiton ulkopuolinen huorinteon hedelmä pystyy myrkyttämään useita ympärillään. Juuri äsken Barcelonassa kuoli tuberkuloosiin lapsi, joka oli jätetty rokottamatta.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 20:00"]
Kastamatta jättäminen on sama kuin jättäisi lapsen rokottamatta. Saatana ottaa kastamattomat valtaansa ja levittää pahuutta maailmaan heidän kauttaan. Yksikin kastamaton kristillisen avioliiton ulkopuolinen huorinteon hedelmä pystyy myrkyttämään useita ympärillään. Juuri äsken Barcelonassa kuoli tuberkuloosiin lapsi, joka oli jätetty rokottamatta.
[/quote]
Voi hyvä ihme etä joku voikin tehdä elämästään noin ahdasta :D
Ja uskonnotko on niitä suvaitsevaisuuden, anteeksiannon ja rauhan tiloja, on on...:DDD
Outo logiikka kun vetää herneet nenään asiasta jolla ei ole itselle merkitystä... ateisti suuttuu ja hyökkää aina uskoasioita kohtaan , olisko hän silloin kuitenkin pahan puolella eli ne puolet ja kaikissa vaikuttava henkimaailma siis on olemassa, jos ei olis niin mitä väliä, miksi hermostuis?
Ja näinhän se menee;
Onkohan sun täti mun äiti? Hän ei tosin ole ev.lut, mutta vapaiden suuntien hihhuliuskovainen. Sellaisessa kodissa kasvaneena olen aikuisena päätynyt uskonnottomaksi...
Päätimme mieheni kanssa kuitenkin, että lastamme ei kasteta. Järjestimme hänelle vapaamuotoiset nimiäisjuhlat vanhempieni luona. Äitini oli mitään neuvottelematta (!!!!!) kutsunut seurakunnastaan pastorin siunaamaan lapseni. Hän oli valinnut mitään meiltä kysymättä myös esimerkiksi yhteislauluja juhlaan.
Niin, KENEN lapsesta oli kysymys? Ei minua siunaus sinällään haittaa, mutta on ihan järkyttävää ylikävelyä järjestää tuollaista mitään kysymättä MINUN lapseni juhliin. Oksettaa. Ja olen ihan aikuinen, en mikään teiniäiti :D
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 12:40"]
Outo logiikka kun vetää herneet nenään asiasta jolla ei ole itselle merkitystä... ateisti suuttuu ja hyökkää aina uskoasioita kohtaan , olisko hän silloin kuitenkin pahan puolella eli ne puolet ja kaikissa vaikuttava henkimaailma siis on olemassa, jos ei olis niin mitä väliä, miksi hermostuis?
Ja näinhän se menee;
[/quote]
Kyse ei yhäkään ole itse uskonnosta vaan siitä että jos luotettu sukulainen ryhtyy tekemään omiaan vanhempien selän takana niin tämähän saattaa tehdä jotain muutakin arvaamatonta. Toisaalta tietenkin myös kunnioituksen puute lapsen vanhempia kohtaan, vaikuttaa epäsuorasti lapseen negatiivisella tavalla. Samoin säännöt ja näkemykset, jotka eivät ole linjassa vanhempien kasvatuksen kanssa.
Olen muuten ateisti, mutta en kiellä henkimaailman olemassa oloa. Jumalan olemassa oloa sen sijaan pidän epätodennäköisenä. Ateismi kun viittaa jälkimmäiseen.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:18"]Siis mitä väliä sillä nyt sitten on jos on pari pisaraa vettä pirskotettu päähän? Sukulaiset saavat siitä kenties mielenrauhaa. Itselleni olisi aivan sama tuossa tilanteessa.
[/quote]
On sillä väliä. Mulla ainakin menee vatta ihan kuralle jo parista Jeesuksesta. Varmaan joku kristoosi-intoleranssi.
Vaikka ei olekkaan merkitystä niin hohhoijjaa. Ja mitä kaikkea se vielä keksiskään jos jää lapsen kanssa kahden.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:48"]Siis teki omin päin jonkun mukakasteen, vai vei oikein papin luokse? ei kai se onnistu ilman vanhempien lupaa.
[/quote]
Omin päin. Selitti siitä yleisestä pappeudesta ja jokaisen kristityn oikeudesta ja jopa velvollisuudesta kastaa. Vaikka tuolla ei ole mitään käytännön merkitystä, niin minua loukkasi. Samoin miestäni. Ap
[/quote]
Ei vitsi mikä idiootti. Onneksi tuolla ei ole mitään käytännön merkitystä mutta onhan se epäkunnioittavaa teidän vakaumusta kohtaan. Vähän kuin syöttäisi muslimille salsa kinkkua.
[/quote]
Eihän tuo ole mitenkään vastaava esimerkki! Missään uskonnossa ei tietääkseni kinkkua syömällä pääse taivaaseen. Sen sijaan sian lihan syöminen on muslimeille saastaista. Kastaminen ei ole ateisteisteille saastaista, koska eihän he usko.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:18"]Siis mitä väliä sillä nyt sitten on jos on pari pisaraa vettä pirskotettu päähän? Sukulaiset saavat siitä kenties mielenrauhaa. Itselleni olisi aivan sama tuossa tilanteessa. [/quote] Se siinä loukkaa, että minä ja mieheni lapsemme vanhempina ja aikuisina ihmisinä olemme tehneet päätöksen koskien omaa lastamme ja omaa vakaumustamme, ja joku sitä vakaumustamme vastustaa ja koettaa jälkikäteen "pyörtää" päätöksemme. Se on symbolisena tekona todella hyökkäävä. Ap
[/quote]
Ottamatta kantaa tädin tekoihin:
Millä hiton oikeudella sinä teet tuommoisia päätöksiä lapsesi puolesta?
Vakaumukset on paskaa, aivan kaikki niistä. Jos et järjellä pysty perustelemaan tekojasi niin jätä tekemättä.
(mutkumutku minä päätän lapsestani ja laki ja mussunmussun...)
Ateistit on pahimpia näistä uskovaishihhuleista.
Jos näkee jonkun vaikka ihan vieraankin vauvan olevan vaarassa, niin oletettavasti jokainen yrittäisi pelastaa sen vanhemmista huolimatta. Täti on kokenut voimakkaasti, että lapsi on vaarassa ja varmaan vielä laskenut ettei hänen pelastustoimet aiheuta ainakaan lapselle mitään pahaa. Usko on voimakkaasti uskon asia ja siksi niin tärkeä ja ateistien vaikea ymmärtää. Mielestäni ateistin on helpompi katsoa asioita vähän läpi sormien. Siis vähäisissä asioissa. Ateistinä ymmärrän närkästyksen, mutta ainakaan minulle ateismi ei ole niin voimakas aate, ettenkö voisi osallistua esim. kirkollisiin toimituksiin tai yrittää ymmärtää tädin epätoivoa. Ärsyttäisi, mutta ei loukkaisi.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:18"]Siis mitä väliä sillä nyt sitten on jos on pari pisaraa vettä pirskotettu päähän? Sukulaiset saavat siitä kenties mielenrauhaa. Itselleni olisi aivan sama tuossa tilanteessa. [/quote] Se siinä loukkaa, että minä ja mieheni lapsemme vanhempina ja aikuisina ihmisinä olemme tehneet päätöksen koskien omaa lastamme ja omaa vakaumustamme, ja joku sitä vakaumustamme vastustaa ja koettaa jälkikäteen "pyörtää" päätöksemme. Se on symbolisena tekona todella hyökkäävä. Ap
[/quote]
Koska te ette usko kasteeseen, teolla ei pitäisi olla teille mitään merkitystä.
[/quote]
Ei kyse ole siitä, mitä käytännössä tapahtui, vaan mitä symbolisesti tehtiin.
Kyllä minä tiedän, etten ole ruma enkä tyhmä, mutta kyllä se loukkaa, jos joku sellaiseksi haukkuu.
- ei ap
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:54"]Esirukoilijat ovat työssä lapsesi pelastuksen puolesta, Jeesuksen Kristuksen armossa ja kaikkitietävän Jumalan silmien edessä. Lapsesi pelastus helvetin liekeistä ei ole vain sinun ja miehesi asia vaan koko seurakunnan asia. Jos kaikki suomalaiset vanhemmat jättävät lapsensa uhriksi saatanalle, yhdessä sukupolvessa muualta tulleet uskonnot leviävät paholaisen auttamana enemmistöksi maassamme. Minareetit korvaavat kirkontornit, helvetin liekit polttavat jumalattomien lasten lihan, kuumuus halkaisee viattomien kastamatta jääneiden sikiöiden kallot.
[/quote]
Sulla meni nyt vähän överiksi. Periaatteessa oot ihan oikeessa siinä että kun perinteisen luterilaisuuden vaikutus suomalaisten keskuudessa vähenee, tilalle tulee jotain muuta kuten vaikka islam tai wicca. Erilaiset aiemmin Suomessa melko tuntemattomat uskonnot on saanu jalansijaa ja Suomesta on tullut uskonnollisesti paljon moninaisempi maa viimeisen 30 vuoden aikana. Ei ne muslimit kuitenkaan tule olemaan enemmistö joten ei tarvitse sitä murehtia.