Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaus ja syrjintä opiskelijavalinnassa

Vierailija
03.07.2015 |

Hain amk-koulutukseen johon on opiskelijavalinnassa haastattatelu, jonka suorittavat koulun opettajat. Cv:ssä on vuosien aukot sairauden vuoksi. Sain haastattelusta nollapisteet, arvioinnin kohteena olivat "sosiaaliset taidot ja opiskeluvalmiudet". Itse valintakokeesta sain lähes maksimipisteet. Opiskeluvalmiuteni eivät siis mitenkään voi olla nollatasolla ja sosiaalisestikin kyllä pärjään ihmisten kanssa vähintään keskitasoisesti. Haastattelun aikana jankutettiin suurin osa ajasta cv:n aukoista, mikään muu ei tuntunut haastattelijaa kiinnostavan.

Miten ihmeessä saan ikinä opiskelupaikkaa haluamaltani alalta?

Kommentit (162)

Vierailija
141/162 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 23:50"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 01:20"]

Nimenomaan. Esimerkiksi sairaanhoitajana työskentelevän on oltava psyykeltään vahva, tasapainoinen ja muutenkin vakaa sekä stressinsietokykyinen, että selviää työpaikalla edes sen ilmapiirin osalta.

Kenelle tahansa voi se uupumus/masennus iskeä vasta vaikka siellä töissä ollessaan, mutta aiemmin koetut (ap puhui pitemmistä aukoista CV:ssä sairauden vuoksi) mt ongelmat, altistavat herkemmin niihin uudelleen paineen ja stressin alla. Ihme, jos lääketieteen opikelija ei tätä tiedä.

[/quote]

Eikö sinne kuitenkin kannattaisi valita fiksuimmat ja motivoituneimmat? Eiköhän se ennusta parhaiten, kuinka kauan ja hyvin sh:na tulee toimimaan. Sitä paitsi masennus ei automaattisesti tarkoita huonoa stressinsietokykyä. Ihme yleistyksiä täälläkin.

[/quote]

Miten määrittelet sen fiksun? Edellisen todistuksen keskiarvolla?

Ja motivoituneisuutta haastatteluissa yritetäänkin mitata, jos historia on täynnä pätkiä sieltä ja täältä ja hakupaperikin sillisalaattia täysin erilaisine hakualoineen, niin ei se kovin kummoista motivaatiota osoita. 

Ja se fiksuus, pitäisikö siis sinusta sote-alalle hyväksyä ne, joilla on parhain keskiarvo ja jotka saavat kirjallisista parhaimmat pisteet, noteeraamatta persoonaa ollenkaan? Miksi näin?

Vierailija
142/162 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan voi olla CV ennakkotehtävissä. Kaverini haki nyt oisko ollut Humakiin ja siellä oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/162 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän asian viertä hipoen, miksi sote-alalle ylipäätään haluaa masennukseen taipuvaisia ja muutoin alalle soveltumattomia? Mitä sen työn kuvitellaan olevan, kun ajatellaan että masennukseen taipuva ihminen voisi sitä helposti tehdä? 

Samoin ns. vääränlaiset persoonat. Itselläni on tuttava, joka on todella vahvasti myötäelävä ja samalla herkkä. Hän kuuli, kuinka jonkun lapsi oli kuollut syöpään (ei tuntenut lasta eikä vanhempia millään tavalla) ja purskahti itkuun tämän kuullessaan. Ja hän haluaa sote-alalle opiskelemaan.

Ei siinä, tietynlainen herkkyys voi olla jopa vahvuus ihmisläheisessä työssä, mutta tuossa tapauksessa luulisin olevan kaikille huono diili, että sairaanhoitaja itkisi päivästä toiseen sairaita ja sairauksiinsa kuolleita. 

Vierailija
144/162 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mun kokemukseni noista AMK:n pääsykokeista on, että ne on aika naurettavat. Olen ollut niissä useamman kerran ja välillä olen päässyt sisään ja toisinaan en. Se, minkä olen huomannut, että taktikointia ne vaativat.

Todellakin ne on mainostilaisuuksia, joissa kannattaa itseään mainostaa mahdollisimman hyvin. Heikkoudet peitetään. En nyt suoranaisesti sano, että kannattaa valehdella. Tosin olen sitäkin tehnyt ja päässyt sisään, valmistunut ja pärjännyt työelämässä. Kyllä minä ap:na miettisin, miten peittäisin tai selittäisin toisella tavalla nuo aukot. Kyllä mä uskon, että ihminen, joka kerta toisensa jälkeen yrittää opiskelemaan tietylle alalle, tuntee itsensä, omat voimavaransa ja motivaationsa paremmin, kuin joku haastattelija, joka tapaa kymmeniä/satoja ihmisiä sen päivän aikana ja tekee niistä arvion. Heillä on tietty logiikka, jolla pisteyttävät hakijat. En usko, että siinä on mitään pintaa syvempää. Eihän kukaan ehdi saamaan mitään syvällistä kenestäkään irti siinä lyhyessä ajassa.

Ota opiksesi aikaisemmista kokemuksista ja muuta taktiikkaasi. Juu, ei tässä maailmassa rehellisyydellä ja vaatimattomuudella pärjää, sen olen huomannut. Sun täytyy yrittää saada kokeista vain mahdollisimman täydelliset pisteet. Mieti, miten ne parhaiten saavutat.

Jos haet yliopistoon lukemaan sosiaalitieteitä, sosiaalityötä, sosiaalipolitiikkaa, niin ei niissäkään kukaan mittaa sun kykyjäsi, persoonaasi, mielenterveyttäsi. Ja ne kaikista hulluimmat ja masentuneimmat on vielä yleensä hyvin älykkäitä. Täysin pimeä tämä hakusysteemi Suomen korkeakouluihin.

Vierailija
145/162 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 01:19"]

Joku tuossa vetosi siihen, että sh:lla on oltava hyvä stressinsietokyky ja vahva psyyke. No kummasti vaan tuntuu meillä "ongelmaisilla" olevan vahvempi psyyke kuin normi-ihmisillä. 

Itse pystyn kuuntelemaan ja näkemään monia asioita ilmekään värähtämättä. Kyse ei ole empatian puutteesta eikä siitä, etten ymmärtäisi miten vakava asia kyseessä. Päinvastoin, ymmärrän asioiden vakavuuden mutta myös sen, ettei mikään ole sellainen mistä ei voisi selvitä, eikä mikään ole sellainen mistä minun kannattaisi menettää henkilökohtaista kontrollia tai mielenrauhaa, kun asia ei koske minua. 

Tämä tullut ilmi monesti kun jotain potilasta haastateltu työparin/työporukan kanssa ja työporukasta moni alkanut itkemään ja mennyt pois tolaltaan kuunellessa potilaan kertomuksia, kun itse olen ollut ainoa asiallinen joka pystynyt vetämään haastattelun loppuun ja rauhoittelemaan potilasta muiden hoitajien itkiessä/haukkoessa henkeä. 

[/quote]

Nimenomaan. On ihan väärä ennakkoluulo, että esim. masennuksesta kärsineet olisivat erityisen herkkiä ja haavoittuvia. Itse olin terveydenhuoltoalan työpaikassa, joka on psyykkisesti aivan rankimpia työpaikkoja, siis väkivallan uhkaa, todella rankkoja kohtaloita potilailla ym. Pystyin vaikeasta masennushistoriastani huolimatta hoitamaan hommani kylmän rauhallisesti. Kertaakaan asiat eivät tulleet uniin ja harvoin edes pyörivät mielessä työpäivän jälkeen. Päinvastoin olen kohdannut elämässäni niin rankkoja juttuja, että kestän lähes mitä vain. Olen silti myös empaattinen tarvittaessa, mutta pystyn tarvittaessa asettamaan rajat empatialleni. Olen toki käynyt lisäksi myös pitkän psykoterapian, joka vielä antaa muun lisäksi ylimääräisiä työkaluja.

Vierailija
146/162 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 08:49"]

Myös mun kokemukseni noista AMK:n pääsykokeista on, että ne on aika naurettavat. Olen ollut niissä useamman kerran ja välillä olen päässyt sisään ja toisinaan en. Se, minkä olen huomannut, että taktikointia ne vaativat.

Todellakin ne on mainostilaisuuksia, joissa kannattaa itseään mainostaa mahdollisimman hyvin. Heikkoudet peitetään. En nyt suoranaisesti sano, että kannattaa valehdella. Tosin olen sitäkin tehnyt ja päässyt sisään, valmistunut ja pärjännyt työelämässä. Kyllä minä ap:na miettisin, miten peittäisin tai selittäisin toisella tavalla nuo aukot. Kyllä mä uskon, että ihminen, joka kerta toisensa jälkeen yrittää opiskelemaan tietylle alalle, tuntee itsensä, omat voimavaransa ja motivaationsa paremmin, kuin joku haastattelija, joka tapaa kymmeniä/satoja ihmisiä sen päivän aikana ja tekee niistä arvion. Heillä on tietty logiikka, jolla pisteyttävät hakijat. En usko, että siinä on mitään pintaa syvempää. Eihän kukaan ehdi saamaan mitään syvällistä kenestäkään irti siinä lyhyessä ajassa.

Ota opiksesi aikaisemmista kokemuksista ja muuta taktiikkaasi. Juu, ei tässä maailmassa rehellisyydellä ja vaatimattomuudella pärjää, sen olen huomannut. Sun täytyy yrittää saada kokeista vain mahdollisimman täydelliset pisteet. Mieti, miten ne parhaiten saavutat.

Jos haet yliopistoon lukemaan sosiaalitieteitä, sosiaalityötä, sosiaalipolitiikkaa, niin ei niissäkään kukaan mittaa sun kykyjäsi, persoonaasi, mielenterveyttäsi. Ja ne kaikista hulluimmat ja masentuneimmat on vielä yleensä hyvin älykkäitä. Täysin pimeä tämä hakusysteemi Suomen korkeakouluihin.

[/quote]

Ja juuri tuollaisissa mainostilaisuuksissa pärjäävät parhaiten luonnehäiriöiset narsistit. He hurmaavat haastattelijat sujuvilla vastauksillaan ja tyylikkäällä itsekehullaan. CV:n heikkoudet he kääntävät sujuvasti vahvuuksiksi ja ryhmätilanteissa loistavat kirkkaina tähtinä. 

Oikeasti nuo AMK-pääsykokeet hyödyttävät juuri niitä, joiden EI pitäisi päästä opiskelemaan sosiaali- ja terveysalaa.

Vierailija
147/162 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:34"]

Mikä sairaus?

[/quote]

Sellainen joka ei enää vaikuta opinnoista suoriutumiseen mitenkään. -ap

[/quote]

jos sulla on vuosien aukkoja sen takia cvssä NIIN VAIKUTTAAHAN! 

Vierailija
148/162 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 05:40"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:34"]

Mikä sairaus?

[/quote]

Sellainen joka ei enää vaikuta opinnoista suoriutumiseen mitenkään. -ap

[/quote]

jos sulla on vuosien aukkoja sen takia cvssä NIIN VAIKUTTAAHAN! 

[/quote]

Siinä ap:n viestissä luki "enää". Äläkä huuda.

Vierailija
149/162 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ylimieliset kiukkuviestit osoittivat jo väitteen riittämättömistä sosiaalisista taidoista. Ei tuollaista voida sote-alalle ottaa! Helpompihan se on noin muotoilla kuin kirjoittaa paperiin että v-mäinen tyyppi.

Vierailija
150/162 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kamppailin 3,5 vuotta syöpien kanssa ja pääsin vasta seitsemänteen hakemaani opiskelupaikkaan.

Vierailija
151/162 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:42"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:41"]

En usko että CV oli pakollinen, vaikka se olisikin ollut ns. "osana ennakkotehtävää". Kyllähän AMK-haussakin kysellään työkokemuksen perään, mutta siitä ei menetä kyllä pisteitä yhtään vaikkei sitä työkokemusta yhtään olisikaan. Eli varmasti olisi käynyt vaikka olisit ilman cv'tä marssinut haastatteluun.

[/quote]

Cv nimenomaisesti vaadittiin.

[/quote]Varmaankin siis niiltä, jolla sellainen oli esittää! Ei taatusti ollut esteenä että jos ei ole työkokemusta, ei pääse alalle! :D Se ei ole mahdollista.

Vierailija
152/162 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:48"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:42"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:41"]

En usko että CV oli pakollinen, vaikka se olisikin ollut ns. "osana ennakkotehtävää". Kyllähän AMK-haussakin kysellään työkokemuksen perään, mutta siitä ei menetä kyllä pisteitä yhtään vaikkei sitä työkokemusta yhtään olisikaan. Eli varmasti olisi käynyt vaikka olisit ilman cv'tä marssinut haastatteluun.

[/quote]

Cv nimenomaisesti vaadittiin.

[/quote]Varmaankin siis niiltä, jolla sellainen oli esittää! Ei taatusti ollut esteenä että jos ei ole työkokemusta, ei pääse alalle! :D Se ei ole mahdollista.

[/quote]

Se oli kirjallisesti valintaoppaassa ennakkotehtävän osana, kuten myös motivaatiokirje.

Vierailija
153/162 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:25"]

Onpas omituisia vastauksia. Mikä ihmeen järki olisi haastattelussa valehdella jostain vapaaehtoistyöstä tms? Valheestahan jäisi heti kiinni, kun kyseltäisiin yksityiskohtia. Kyllä valehtelu on paljon pahempi juttu, kuin aukot cv:ssä.

Eikä tämä ole mikään työhaastattelu, jossa mietitään, kuka on pätevin, koulutetuin ja tuottavin. Ei kai niiden opettajien tarvitse miettiä, miten monta vuotta tämä henkilö on käytettävissä, jääkö hän mahdollisesti äitiysvapaille tai vaihtaako mahdollisesti oppilaitosta. Jos työ ja opiskelu vaatii jotain terveydellisiä ominaisuuksia, joiden perusteella hakijat pistetään järjestykseen, kai se pisteytettäisiin erikseen, eikä missään sosiaalisia taitoja kartoittavassa haastattelussa.

[/quote]Oletko hieman naivi?

Vierailija
154/162 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:11"]

Johonkin se raja vain on vedettävä niissä opiskelijavalinnoissa, ehkä sinun on mietittävä josko todella soveltuisitkin paremmin jollekin muulle alalle? Eivät he siellä ketään sen kummemmin syrji, mutta fakta vain on se, että paikkoja on rajallinen määrä.

[/quote]

Raja on vedettävä, mutta kriteerien pitää olla etukäteen tiedossa. Siis vain sosiaalisten taitojen ja opiskeluvalmiuksien piti olla ratkaiseva. Ei esim. naaman kauneuden, terveyshistorian tai pituuden. Haastattelijat eivät voi päättää itse omista valintakriteereistään miten sattuu kunkin hakijan kohdalla. Valinta ei ole oikeudenmukainen, tasapuolinen, tai ehkä edes laillinen, jos se ei ole taspuolinen ja strukturoitu. -ap

[/quote]

Mitä tosiasiallisia realistisia arvioita sulle on tehty sosiaalisista taidoistasi ennen tätä arviointia? Miten voit olla varma, että sun sosiaaliset taidot on oikeasti mitenkään riittävät?

Ja vaikka ne olisi riittävät, niin yksinkertaisesti et ollut tarpeeksi hyvä vaan oli sua parempia. Tässä syy mikset nyt päässyt sisälle, ensi vuonna voisi olla eri juttu.

[/quote]

Sosiaaliset taitoni eivät takuulla ole nollatasoa, sillä en sairasta Aspergerin syndroomaa tai muuta vastaavaa sairautta. En myöskään ole sairaalloisen ujo, näytä ulospäin kummalliselta tai muutakaan vastaavaa. En takuulla erottautunut negatiivisesti muista hakijoista keskitasoon nähden niin paljoa, että minulle olisi annettu likimain huonoimmat pisteet. Juttelin jo ennen pääsykoettakin muiden hakijoiden kanssa aulassa, tervehdin ihmisiä jne. Haastattelussa käyttäydyin rauhallisesti ja ystävällisesti vastaillen kaikkiin kysymyksiin. Pidin huolta myös nonverbaalisesta kommunikaatiosta, eli katsoin silmiin, istuin ryhdikkäästi jne. -ap
[/quote]
Aspergerin syndr.ei ole sairaus. Vähän ot.

Vierailija
155/162 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:23"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:10"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:06"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:03"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:53"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:38"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:35"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:30"]

Siis oletteko te jotenkin jälkeenjääneitä tuon "rehellisyytenne" kanssa? Ei siellä haastattelussa todellakaan saa kertoa omista sairauksista, esim. masennuksesta, vaan siellä pitää oikeasti mainostaa itseään ylitse muiden ja jopa vähän parannella totuutta, eli miettiä mitä se haastattelija haluaa teidän sanovan. Eli kannattaa mainostaa omia sosiaalisia taitoja, valmiuksia sekä motivaatiota - ei missään nimessä tuoda rehellisyydenkään nimessä ilmi mitään masennusjaksoja ym. Valitettavasti näin vain on, jotkut asiat on huomattavasti parempi jättää tällaisissa tilanteissa kertomatta, vaikkei masennus näin muuten mitenkään häpeä ole. Mutta opiskelupaikan saamiseen se nyt valitettavasti vaikuttaa erittäin kielteisesti, jos vähänkin haastattelussa menet masennuksen tapaisesta kitisemään. Ihan näin opiksi ensi kertaa varten.

[/quote]

Ap:tahan oli hiillostettu CV:ssä olevien aukkojen takia?

[/quote]So what? Ne sitten oli pakko selittää nimenomaan sillä sairaudella? :D Äly hoi, aina voi vähän muutella totuutta itselle edullisempaan suuntaan. Deal with it.

[/quote]

Sä olet selkeästi ollut vain siellä haastateltavien puolella. Oikeasti nuo kliseet omaishoitamisesta yms. on usein tuhoontuomittuja. AMK nimittäin ainakin hakemallani alalla vaatii kaikki työ ym. todistukset. Omaishoitamisesta jää byrokratialappuja, joilla sen voi todistaa ja tässä tapauksessa siis pitää. Joku arvovalinta kuulostaa ihan totaalihuuhaalta: sehän voi tarkoittaa vaikka vankilassa istumista. -ap

[/quote]No aika tuhoontuomittuja oli kyllä näköjään myös noi sun "sairauskertomukset", että en kauheasti siellä neuvoja jakelisi. :D

[/quote]

Minähän en kertonut mitään diagnoosia. Ilmoitin aukkojen syynä olevan sairauden, joka on sittemmin hoidon avulla saatu hoidettua pois päiväjärjestyksestä, eikä se nyt estä opintoja -ap

[/quote]On se silti aina riski, että jossain vaiheessa uusiutuu ja estää opinnot. Näin se psykoloogi kuules ajattelee, darling!

[/quote]

Siinä haastattelussa ei ollut mitään psykologia. -ap

[/quote]No voi jumalauta miten voi yhteen sanaan tarttua.. :D Ilmankos sua ei valittu. Ihan sama oli se sitten psykologi tai kuka tahansa muu haastattelija, sama asia.

[/quote]

Mielestäni aika oleellista. Psykologi on terveydenhuollon ammattihenkilö, joka oikeastikin pystyy arvioimaan henkilön psyykkistä tilaa, sosiaalisia taitoja ym. Joku sairaanhoitaja tai optikko ei pysty.

[/quote]

Psykologi terveydenhuollon ammattihenkilö? Ei todellakaan :D!
[/quote]

No minkä alan sitten?

Vierailija
156/162 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:59"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:25"]

Onpas omituisia vastauksia. Mikä ihmeen järki olisi haastattelussa valehdella jostain vapaaehtoistyöstä tms? Valheestahan jäisi heti kiinni, kun kyseltäisiin yksityiskohtia. Kyllä valehtelu on paljon pahempi juttu, kuin aukot cv:ssä.

Eikä tämä ole mikään työhaastattelu, jossa mietitään, kuka on pätevin, koulutetuin ja tuottavin. Ei kai niiden opettajien tarvitse miettiä, miten monta vuotta tämä henkilö on käytettävissä, jääkö hän mahdollisesti äitiysvapaille tai vaihtaako mahdollisesti oppilaitosta. Jos työ ja opiskelu vaatii jotain terveydellisiä ominaisuuksia, joiden perusteella hakijat pistetään järjestykseen, kai se pisteytettäisiin erikseen, eikä missään sosiaalisia taitoja kartoittavassa haastattelussa.

[/quote]Oletko hieman naivi?

[/quote]Ehkä olen. Miksi ihmeessä oppilaitokset ajattelisivat työnantajan näkökulmasta? Sinnehän mennään opiskelemaan eikä tekemään töitä. Miksi ihmeessä oppilaitosta kiinnostaisi, onko hakija ollut joskus työttömänä tai millaisissa kesätöissä hän on ollut? Millä tavalla oppilaitos ajattelee hyötyvänsä opiskelijan aiemmasta työkokemuksesta?

Vierailija
157/162 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:25"] [quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:23"] [quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:10"] [quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:06"] [quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:03"] [quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:59"] [quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:53"] [quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:38"] [quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:35"] [quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:30"] Siis oletteko te jotenkin jälkeenjääneitä tuon "rehellisyytenne" kanssa? Ei siellä haastattelussa todellakaan saa kertoa omista sairauksista, esim. masennuksesta, vaan siellä pitää oikeasti mainostaa itseään ylitse muiden ja jopa vähän parannella totuutta, eli miettiä mitä se haastattelija haluaa teidän sanovan. Eli kannattaa mainostaa omia sosiaalisia taitoja, valmiuksia sekä motivaatiota - ei missään nimessä tuoda rehellisyydenkään nimessä ilmi mitään masennusjaksoja ym. Valitettavasti näin vain on, jotkut asiat on huomattavasti parempi jättää tällaisissa tilanteissa kertomatta, vaikkei masennus näin muuten mitenkään häpeä ole. Mutta opiskelupaikan saamiseen se nyt valitettavasti vaikuttaa erittäin kielteisesti, jos vähänkin haastattelussa menet masennuksen tapaisesta kitisemään. Ihan näin opiksi ensi kertaa varten. [/quote] Ap:tahan oli hiillostettu CV:ssä olevien aukkojen takia? [/quote]So what? Ne sitten oli pakko selittää nimenomaan sillä sairaudella? :D Äly hoi, aina voi vähän muutella totuutta itselle edullisempaan suuntaan. Deal with it. [/quote] Sä olet selkeästi ollut vain siellä haastateltavien puolella. Oikeasti nuo kliseet omaishoitamisesta yms. on usein tuhoontuomittuja. AMK nimittäin ainakin hakemallani alalla vaatii kaikki työ ym. todistukset. Omaishoitamisesta jää byrokratialappuja, joilla sen voi todistaa ja tässä tapauksessa siis pitää. Joku arvovalinta kuulostaa ihan totaalihuuhaalta: sehän voi tarkoittaa vaikka vankilassa istumista. -ap [/quote]No aika tuhoontuomittuja oli kyllä näköjään myös noi sun "sairauskertomukset", että en kauheasti siellä neuvoja jakelisi. :D [/quote] Minähän en kertonut mitään diagnoosia. Ilmoitin aukkojen syynä olevan sairauden, joka on sittemmin hoidon avulla saatu hoidettua pois päiväjärjestyksestä, eikä se nyt estä opintoja -ap [/quote]On se silti aina riski, että jossain vaiheessa uusiutuu ja estää opinnot. Näin se psykoloogi kuules ajattelee, darling! [/quote] Siinä haastattelussa ei ollut mitään psykologia. -ap [/quote]No voi jumalauta miten voi yhteen sanaan tarttua.. :D Ilmankos sua ei valittu. Ihan sama oli se sitten psykologi tai kuka tahansa muu haastattelija, sama asia. [/quote] Mielestäni aika oleellista. Psykologi on terveydenhuollon ammattihenkilö, joka oikeastikin pystyy arvioimaan henkilön psyykkistä tilaa, sosiaalisia taitoja ym. Joku sairaanhoitaja tai optikko ei pysty. [/quote] Psykologi terveydenhuollon ammattihenkilö? Ei todellakaan :D! [/quote] No minkä alan sitten?

[/quote]

no siivousalan XDDD

Vierailija
158/162 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei halua kertoa tarkemmin sairaudestaan, joten oletamme sen olevan joku mt-puolen juttu. Hän pitää itse itseään parantuneena eikä halua keskustella asiasta, eikä näe sen vaikuttavan sosiaalisten kykyjen arviointiin tai opiskeluista suoriutumiseen. Joo. Varmaan menyt hyvin tuo haastattelu. Itse tapaan työssäni ihmisiä, joilta minun tulee kysyä myös heidän terveydentilaansa liittyviä tietoja. Käytännössä eniten ongelmia jatkossa tulee niiden kanssa, jotka ovat joko kokonaan kieltäneet sairaushistoriansa olemassaolon ja joiden mielestä mikään ei vaikuta mihinkään. Yleensä myöhemmin vaikutukset kuitenkin näkyvät.

Vierailija
159/162 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 16:16"]

Jaa. Sinä olit hyvä mutta muut olivat vielä parempia.

[/quote]

Siis miten niin parempia? Minähän sain lähestulkoot parhaat pisteet kaikista hakijoista. No jokatapauksessa antaa olla. Haen sitten ensi keväällä yliopistoon, sinne nimittäin oikeasti otetaan vain parhaat. -ap

[/quote]

Tämä karahti nyt hieman korvaan. Sait siis hyvät pisteet kirjallisista, mutta haastattelusta huonot? 

Sote-alalla painopiste on siinä, että sovellutko alalle ja tätähän siinä haastattelussa yritetään sen koko ajan katsoa. Ymmärrät varmaan itsekin, että yritys on vain saada alalle sinne sopivia ihmisiä, ei niinkään niitä  joilla tietotaito on jo hyvä kouluun hakiessa? Toki kirjallinenkin vaikuttaa, jos ei vaivauduta tutustumaan ennakkomateriaaleihin piiruakaan ja vedetään surkeat pisteet kirjallisista, ei voi haastattelupisteiden tuomaan sisäänpääsyyn luottaa.

Joten kyllä ammattikorkeaan pyritään saamaan ne "oikeasti hyvät", joilla on todennäköisimmin parhaat valmiudet toimia ammatissa, joka tässä tapauksessa voi olla toisinaan henkisesti hyvinkin kuormittavaa. 

Vierailija
160/162 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 01:04"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 23:53"]

Eihän ole mitään järkeä kouluttaa sellaista ihmistä, joka ei todennäköisyydellä itse työstä tule selviytymään.

[/quote]

Mikä työ muka on sellainen AMK:ssa, josta kutakuinkin normaali ihminen ei selviäisi, siis sos.- ja terveysalalla? Nuo AMK:n opiskelijavalinnat kyllä epäilyttävät muutenkin, jos vähänkään on vaikkapa sairaanhoitajiin työyhteisöjä sivusta seurannut. Pahimpia työpaikkakiusaamisen ja nokkimisen pesäkkeitä. En sanoisi, että lääkärit olisivat mallikelpoisia, mutta kylläkin ehdottomasti hoitajia tervejärkisempiä noin keskimäärin. Lääkiksissä ei ole mitään soveltuvuuskokeita, tosin vaativa pääsykoeurakka karsii tehokkaasti lyhytjännitteisiä, luonnehäiriöisiä ja tyhjänjauhajia. Ja kysymys ei ole siitä, ettenkö arvostaisi hoitajia. Minua harmittaa niiden kilttien ja ystävällisten hoitajien ja hoitajaopiskelijoiden puolesta millaiseen käärmeenpesään he usein joutuvat T. lääketieteen opiskelija

[/quote]

Sinusta varmaan olisi, kerran lääketiedettä opiskelet, mutta sinun tulisi tosin myös tietää ettei kaikista olisi esim. lasten syöpäosaston hoitajiksi tai esimerkiksi kriisityöntekijäksi. Teoriassa varmasti voisi lähes kaikki pärjätä, mutta käytäntö onkin sitten eri, tositilanteessa kun ei voida henkisesti murtua vaikeiden asioiden edessä, etenkin kun pitäisi hoitaa ja tukea sitä jolla se vaikea tilanne on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä