Onko aihetta lastensuojeluilmoitukseen?
- Lapsen äiti "entinen" huumeidenkäyttäjä, tosin käyttää myös kun lapsi on hoidossa; lapsen kanssa aina selvinpäin
- Koti on todella likainen, niin likainen että lapsella aina likaiset jalkapohjat. Epäjärjestys on sanoinkuvaamaton
- Lapsen isä on korvaushoidossa, juo joka päivä. Ei kuitenkaan koskaan humalassa
- Eivät käy missään. Lapsi viettää suurimman osan ajastaan sisällä äidin ja isän kanssa. Edes kaupassa eivät käy, ruuat tuodaan heille kotiin äidin sukulaisten toimesta. Äidin puolen isovanhemmat käyttävät silloin tällöin lasta ulkona
- Lapsella ei juuri ole vaatteita, vain muutama vaatekerta
- Lapsi 3v, ei osaa puhua muutamaa sanaa enempää
- Lapsi on todella ylipainoinen, kotona ei puuron lisäksi ruokaa vaan lähinnä pilttiä/herkkuja/einestä
- Lapsi ei käy päivähoidossa
- Kotona ilmapiiri negatiivinen, jatkuvaa kiroilua ja riitelyä
- Lapsella ei juuri leluja tai muita virikkeitä
Lähipiirissä tällainen. Olen käynyt äidin kanssa siivoamassa, olen kannustanut ulkoiluun ja aktiivisempaan elämään. Siivotaan lähinnä silloin kun on vieraita tulossa. Enää en kanna ruokaa&muuta perheelle, perheen isä on joutunut jopa muutaman kerran lähtemään itse kauppaan. Asunto missä asuvat on pieni, ja täynnä romua. Lapsesta kyllä pidetään huolta (ainakin silloin kun minä olen paikalla) eikä ikinä ole ollut mitään väkivallan, fyysisen tai henkisen merkkejä ilmassa. Lapsi siis voi hyvin mutta kasvuympäristö huolettaa. Onko lastensuojeluilmoituksen paikka? Voisivat saada apua mm. kodinhoitoon, kerhoja ja muita virikkeitä.
Mielipiteitä?
Kommentit (73)
Kyllä soitto ls-työntekijälle todella aiheellista.
Lasten etua tässä ajatellaan.
Neuvolan th
Kerrankin voi sanoa että velvollisuutesi on tehdä ilmoitus!
Lastensuojeluilmoitusta ei pitäisi ikinä ajatella minään turhana kiusaamisena, vaan sehän on aina ilmaisu huolesta ja tarjous apuun. Jos kaikki on todella kunnossa, ei mitään pahaakaan tapahdu, joten ei noita lastensuojeluilmoituksia oikeasti tarvitse pelätä. Parhaimmillaan perhe saa niistä todella hyödyllistä apua. Tässä ei tulisi ajatella mitään vanhemman oikeuksia, vaan aina nimenomaan lapsen oikeuksia - jos vanhemmat toimivat oikein, ilmoitus ei johda mihinkään. Tee siis vain rohkeasti ilmoitus ja voit myös kertoa äidille olevasi huolissasi. Tuo perhe tarvitsee selvästikin apua, vaikka varmasti rakastaakin lastaan paljon. Lastensuojelu auttaa eikä kiusaa, luottakaa ihmiset siihen. Aina välillä nousee julkisuuteen juttuja näistä "turhista" huostaanotoista, mutta kyllä niissä on aina kerrottu vain se toinen puoli... Huostaanottoon on AINA painava syy, resurssit ovat sen verran rajalliset, että ei niitä huvin vuoksi tehdä. AP:n kuvaamassa tapauksessa tuskin päädyttäisiin huostaanottoon, vaan ainoastaan tarjottaisiin perheelle erilaisia tukitoimia.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:19"]AP! Jos äiti kerran puhuu sinulle avoimesti asioistaan niin mielestäni voisit yhtä avoimesti puhua hänelle ja kertoa että olet huolissasi. Kannustaa äitiä olemaan itse yhteydessä lastensuojeluun.
[/quote] olen aivan samaa mieltä. Selän takana et saa toimia.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:45"]
Pilveä polttaa?
[/quote]
Sitäkin, pääasiassa kuitenkin Subutexia. Sekä äiti että isä.
ap
[/quote]
Miehellekö sitä Subua kirjoitetaan ja kumpikin käyttää niitä?
Osa noista jutuista oli tosi huolestuttavia, mutta: tekisit lastensuojeluilmoituksen mm sillä perusteella että käyttävät eineksiä ja lapsi ei ole päiväkodissa? Mitä vit?
Ap taisi kertoa ihan ikiomasta elämästään.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:52"]
Moni sanoo, että naiset ovat huoria tänä päivänä. Minäpä sanon, että naiset ovat aina olleet huoria. Jopa profeetta Nooan vaimo oli huora ja juuri profeetta Nooan vaimon aiheuttamien vitsauksien takia Jumala rankaisi profeetan kansaa.
[/quote]
Mene vaikka rannalle, kun on niin aurinkoista!
Itse joudun olemaan töissä, sinä tuskin mielenterveysongelmista päätellen.
´´´´´´´´´´´´
Mistä ap tiedät, etteivät ole lastensuojelun piirissä? Jos kertomasi on totta, että eivät ole, niin suosittelen ilmoitusta. Asiat sitten vain tutkitaan, ei se mikään maailmanloppu ole kenellekään. Turhaan sitä ilmoistusta varotaan, jos on tosiasiallista syytä huoleen.
Lasta nyt ei kuitenkaan pahoinpidellä eli asia ei varsinaisesti ole akuutti.
[/quote]
Olen sukulainen, ja olemme todella läheisissä väleissä. Hän on hyvin avoimesti kertonut heidän tilanteestaan, olen ollut mukana neuvolassa.
ap
[/quote]
Oletko ihan aidosti oikeasti apuna ja tukena vai haluatko vain udella ja juoruilla heidän asioistaan? Tarjoudu auttamaan ja kysy onko kaikki hyvin.
[/quote]
Kuule on yritetty auttaa, on kysytty onko kaikki hyvin. Se vaihe on jo ohitettu ajat sitten. Lapsen hyvinvointi on etusijalla, törkeää edes vihjailla että ilkeyttäni tonkisin heidän asioita.
Eivät vaan tunnu pärjäävän yksin lapsen kanssa, mieti nyt, eivät edes kauppaan mene puolen kilometrin matkaa - pitää saada autokyyti ja yleensä vielä "lainata"(=antaa) rahaa kauppaan. Sieltä ei ikinä tule mitään oikeaa ruokaa vaan pullia, karkkia, sipsejä, pari mikropitsaa ja pilttiä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:08"]Provon makua?
Kolmivuotias voi olla pullukka, mutta nyt sanottiin, että "todella ylipainoinen". Jos kolmivuotias ei puhu vielä kuin yksittäisiä sanoja, tähän puututaan neuvolassa kyllä.
[/quote]
Ei ole vammaa, lapsi on fiksu mutta ei puhu. Neuvolassa ei ole puututtu, en osaa sanoa miksi. Lapsi on minun silmääni enempi kuin pullukka; painoa on n.25kg. Pituutta ei ole keskivertoa 3vtä enempää. Ehkä noin 90cm.
Ehkä todella ylipainoinen oli liioittelua kuitenkin, myönnän. Ja lastensuojelu ei seuraa perhettä, tämä on nyt viimeinen kerta kun sen sanon. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:19"]AP! Jos äiti kerran puhuu sinulle avoimesti asioistaan niin mielestäni voisit yhtä avoimesti puhua hänelle ja kertoa että olet huolissasi. Kannustaa äitiä olemaan itse yhteydessä lastensuojeluun.
[/quote]
Tämä vaihe on jo odotettu, olen avoimesti kertonut että minun tai kenenkään muun läheisen resurssit ei riitä heidän auttamiseen, emmekä välttämättä edes pysty tarjoamaan sellaista apua mitä he tarvitsisivat. Olen ehdottanut että he ottaisivat yhteyttä lasuun, mutta heillä ei kuulemma ole aihetta. Minusta on, ja nyt kysyn teiltäkin mielipidettä että onko. Akuuttia hätää ei ole, mutta kyllä minusta tarvitsevat apua elämänhallintaan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:45"]
Pilveä polttaa?
[/quote]
Sitäkin, pääasiassa kuitenkin Subutexia. Sekä äiti että isä.
ap
[/quote]
Miehellekö sitä Subua kirjoitetaan ja kumpikin käyttää niitä?
[/quote]
Kyllä, juuri näin. Korvaushoito on jatkunut jo vuosia, luulen että siksi eivät ole sossun asiakkaita. Lasten isän korvaushoito on luonnollisesti viranomaisten tiedossa, mutta lapsihan ei siis virallisesti isän kanssa asu.
Ap
Kiitos kaikille vastauksista, ei kai se auta kuin olla huomenna tähän äitiin yhteydessä ja kertoa että aion ilmoituksen tehdä. Ap
Ap lopeta täällä vouhkaaminen ja mene hakemaan se lapsi ulos kanssasi. Voisit myös siivota heillä ja sanoa että mennään yhdessä kävellen kauppaan
Kuulkaas provonhuutelijat. Ehkä ap on muuttanut yksityiskohtia suojellakseen perhettä.
Sitten aiheeseen. Minä tekisin ilmon. Nyt on oikea aika puuttua. Ympäristö ei kuulosta turvalliselta ja tasapainoiselta kasvuympäristöltä. Koti suht siistiksi, lapsi kerhoon ja vanhemmille tukea. Kyllä se siitä.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:19"]
Kiitos kaikille vastauksista, ei kai se auta kuin olla huomenna tähän äitiin yhteydessä ja kertoa että aion ilmoituksen tehdä. Ap
[/quote]
Tuota, minä en kyllä sanoisi etukäteen. Saattaa heidän ovensa sulkeutua sinulta lopullisesti, eikä enää kukaan pääse auttamaan lasta. Tee vain se ilmoitus.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:21"]Ap lopeta täällä vouhkaaminen ja mene hakemaan se lapsi ulos kanssasi. Voisit myös siivota heillä ja sanoa että mennään yhdessä kävellen kauppaan
[/quote]
Usko tai älä mutta kolme ensimmäistä vuotta minä olen tuota tehnyt. Siivotaan yhdessä, alatte katsokaas laittaa tavarat pois käytön jälkeen, ylläpitosiivous, kaatunut juoma siivotaan heti, likaiset tiskit astianpesukoneeseen. Niin ei, lapsi kävelee sisällä jalat mustana kaiken romun keskellä. Kauppaan ei mennä ollenkaan jos ei autolla pääse, kyllä joku muu käyttää autolla. Ei minulla riitä voimat toimia kahden aikuisen ihmisen huoltajana! Jostakin tästä on pakko puhua!
Ap
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:23"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:19"]
[/quote]
Tuota, minä en kyllä sanoisi etukäteen. Saattaa heidän ovensa sulkeutua sinulta lopullisesti, eikä enää kukaan pääse auttamaan lasta. Tee vain se ilmoitus.
[/quote]
Jos sulkeutuu niin se sulkeutuu. Kyllä se kuitenkin tulee selville että minä sen ilmoituksen olen tehnyt. Ap
"Ei käy päivähoidossa". Miten tämä liittyi nyt mihinkään?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:16"]
Eikä kukaan muka tiedä ton isänkään huume oneglmista?
[/quote]
Tätä mäkin mietin, ja ihmeellistä ettei kumpikaan oo esim. sossun asiakas.