Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko aihetta lastensuojeluilmoitukseen?

Vierailija
03.07.2015 |

- Lapsen äiti "entinen" huumeidenkäyttäjä, tosin käyttää myös kun lapsi on hoidossa; lapsen kanssa aina selvinpäin

- Koti on todella likainen, niin likainen että lapsella aina likaiset jalkapohjat. Epäjärjestys on sanoinkuvaamaton

- Lapsen isä on korvaushoidossa, juo joka päivä. Ei kuitenkaan koskaan humalassa

- Eivät käy missään. Lapsi viettää suurimman osan ajastaan sisällä äidin ja isän kanssa. Edes kaupassa eivät käy, ruuat tuodaan heille kotiin äidin sukulaisten toimesta. Äidin puolen isovanhemmat käyttävät silloin tällöin lasta ulkona

- Lapsella ei juuri ole vaatteita, vain muutama vaatekerta

- Lapsi 3v, ei osaa puhua muutamaa sanaa enempää

- Lapsi on todella ylipainoinen, kotona ei puuron lisäksi ruokaa vaan lähinnä pilttiä/herkkuja/einestä

- Lapsi ei käy päivähoidossa

- Kotona ilmapiiri negatiivinen, jatkuvaa kiroilua ja riitelyä

- Lapsella ei juuri leluja tai muita virikkeitä

Lähipiirissä tällainen. Olen käynyt äidin kanssa siivoamassa, olen kannustanut ulkoiluun ja aktiivisempaan elämään. Siivotaan lähinnä silloin kun on vieraita tulossa. Enää en kanna ruokaa&muuta perheelle, perheen isä on joutunut jopa muutaman kerran lähtemään itse kauppaan. Asunto missä asuvat on pieni, ja täynnä romua. Lapsesta kyllä pidetään huolta (ainakin silloin kun minä olen paikalla) eikä ikinä ole ollut mitään väkivallan, fyysisen tai henkisen merkkejä ilmassa. Lapsi siis voi hyvin mutta kasvuympäristö huolettaa. Onko lastensuojeluilmoituksen paikka? Voisivat saada apua mm. kodinhoitoon, kerhoja ja muita virikkeitä.

Mielipiteitä?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:40"]mitäpä luulet onkohan sosiaalitoimisto tietoinen tuosta tilanteesta?

Olen varma että tuo perhe on suurennuslasin alla koko ajan. Älä sinä enä mene siihen puuttumaan mitenkän.
[/quote]
mieheni sisko oli suurennuslasin alla ja sossua tapasi viikottain. Silti oli osannut valehdella asiat ja sossuillekin totuus selvisi vasta kun äiti joutui poliisien kanssa tekemisiin ja mieheni ilmoitti sossuun asian ja päivystävä sossu sitten myöhemmin
Niin lähti lapset samantien ja sossukin vielä kertoi että olivat jopa uskoneet äidin olevan uhri,josta suku muuten vaan tekee ilmoituksia. Sen jälkeen sossun kanssa palaveri jossa oli mieheni,hänen vanhemmat ja toiset lasten isovanhemmat.Johan selkeni totuus sossullekin.
Aina ilmoitus,oli perhe sossun suurennuslasin alla tai ei.

Vierailija
22/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:44"]

No tottakai ne on suurennuslasin alla jos äiti on entinen käyttäjä.

[/quote]

Eivät ole, sillä terveydenhoidossa(tai missään muuallakaan) ei tiedetä äidin huumetaustasta. 

ap

[/quote]

Eli tää äiti vaan lopetti huumeiden käytön kun tuli raskaaks?

[/quote]

Juurikin näin. Tosin nykyäänkin käyttää satunnaisesti kun lapsi ei ole paikalla; kerran myös epäilen hänen käyttäneen amfetamiinia lapsen ollessa paikalla. Varma en voi olla, enkä tätä todellakaan tule viranomaisille kertomaan koska varmaa tietoa minulla ei ole. Lähinnä minua huolettaa se että lapsi viettää lähes kaiken aikansa sisällä sotkuisessa asunnossa. Eivät käy puistoissa, vaikka lähimpään on sata metriä matkaa.

ap

[/quote]

No ei se varmaan sit kauheesti oo käyttäny jos ilman apua pysty lopettaan? Koska subutexia etenkin on tosi vaikee lopettaa ilman apua tai lääkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:51"]

Tutuista tehtiin lasu tästä: kämppä todella sotkuinen, roskat heitetään ulos ovesta, lämmintä ruokaa ehkä kerran viikossa ja muuten lapset tekee itse leivän tai mikronakkeja, kissan pissa haisee lähes aina... lapsia kyllä rakastetaan, on harrastukset ja tukea saavat koulujutuissa ja terveyspuoli hoidetaan. Ympäristö vaan on järkyttävä ja ruoka yksipuolista.

[/quote]

Minkälaisia toimia tuli? Oliko apua? ap
[/quote]
Tekivät yllätyskäynnin ja juttelivat. Perheen äiti huokaili jälkeenpäin että onneksi olivat juuri siivonneet normaalia enemmän. Eipä oikein muuta. Nyt on pari kertaa käynyt perhehoitaja katsomassa lapsia vanhempien ollessa töissä, siivosi keittiön ja teki hyvää ruokaa, tiedä sitten johtuiko tämä lasusta tai perheen pyynnöstä..

Vierailija
24/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:52"]

Moni sanoo, että naiset ovat huoria tänä päivänä. Minäpä sanon, että naiset ovat aina olleet huoria. Jopa profeetta Nooan vaimo oli huora ja juuri profeetta Nooan vaimon aiheuttamien vitsauksien takia Jumala rankaisi profeetan kansaa.

[/quote]

Mene vaikka rannalle, kun on niin aurinkoista!

Itse joudun olemaan töissä, sinä tuskin mielenterveysongelmista päätellen. 

´´´´´´´´´´´´

Mistä ap tiedät, etteivät ole lastensuojelun piirissä? Jos kertomasi on totta, että eivät ole, niin suosittelen ilmoitusta. Asiat sitten vain tutkitaan, ei se mikään maailmanloppu ole kenellekään. Turhaan sitä ilmoistusta varotaan, jos on tosiasiallista syytä huoleen. 

Lasta nyt ei kuitenkaan pahoinpidellä eli asia ei varsinaisesti ole akuutti. 

Vierailija
25/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ihmeessä! Toivottavasti tutkivat myös sun taustat, koska tuollaisen tuttavapiirin omaaminen ei ole normaalia!!

Vierailija
26/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ilmoittaisin. Kodinhoitoapu ja päivähoito tulisivat varmasti tarpeeseen! Tuosta äidin huumeidenkäytöstä en olisi niin huolissani jos todellakin rajoittuu vain sinne "vapaa-aikaan", sen varmaan jättäisin mainitsematta. Siitä leimasta kun on vaikea päästä eroon. Ja kyllä ne viranomaiset sen huomaavat jos aihetta on. Mutta sotkuisuus&pieni elinympäristö ovat minusta suurimpia huolenaiheita.

Vierailija
27/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo

Vierailija
28/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:57"]

Moni sanoo, että naiset ovat huoria tänä päivänä. Minäpä sanon, että naiset ovat aina olleet huoria. Jopa profeetta Nooan vaimo oli huora ja juuri profeetta Nooan vaimon aiheuttamien vitsauksien takia Jumala rankaisi profeetan kansaa.

[/quote]

´´´´´´´´´´´´

Mistä ap tiedät, etteivät ole lastensuojelun piirissä? Jos kertomasi on totta, että eivät ole, niin suosittelen ilmoitusta. Asiat sitten vain tutkitaan, ei se mikään maailmanloppu ole kenellekään. Turhaan sitä ilmoistusta varotaan, jos on tosiasiallista syytä huoleen. 

[/quote]

Olen sukulainen, ja olemme todella läheisissä väleissä. Hän on hyvin avoimesti kertonut heidän tilanteestaan, olen ollut mukana neuvolassa. 

ap

Vierailija
29/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:58"]

Tee ihmeessä! Toivottavasti tutkivat myös sun taustat, koska tuollaisen tuttavapiirin omaaminen ei ole normaalia!!

[/quote]

Minun taustat saa ihan vapaasti tutkia. Valitettavasti sukulaisiaan ei voi valita! Voin vain yrittää omalta osaltani auttaa.

ap

Vierailija
30/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aihetta. Tee.

Vierailija
31/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:57"]

[/quote]

´´´´´´´´´´´´

[/quote]

Olen sukulainen, ja olemme todella läheisissä väleissä. Hän on hyvin avoimesti kertonut heidän tilanteestaan, olen ollut mukana neuvolassa. 

ap
[/quote]

Oletko ihan aidosti oikeasti apuna ja tukena vai haluatko vain udella ja juoruilla heidän asioistaan? Tarjoudu auttamaan ja kysy onko kaikki hyvin.

Vierailija
32/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:51"]

[/quote]

Eivät ole, sillä terveydenhoidossa(tai missään muuallakaan) ei tiedetä äidin huumetaustasta. 

ap

[/quote]

[/quote]

Juurikin näin. Tosin nykyäänkin käyttää satunnaisesti kun lapsi ei ole paikalla; kerran myös epäilen hänen käyttäneen amfetamiinia lapsen ollessa paikalla. Varma en voi olla, enkä tätä todellakaan tule viranomaisille kertomaan koska varmaa tietoa minulla ei ole. Lähinnä minua huolettaa se että lapsi viettää lähes kaiken aikansa sisällä sotkuisessa asunnossa. Eivät käy puistoissa, vaikka lähimpään on sata metriä matkaa.

ap

[/quote]

No ei se varmaan sit kauheesti oo käyttäny jos ilman apua pysty lopettaan? Koska subutexia etenkin on tosi vaikee lopettaa ilman apua tai lääkitystä.

[/quote]

Tää on totta, ap:n tarina haiskahtaa vähän provolta.

Vierailija
33/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:51"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]
Anteeksi ohis, mutta kyllä sen subun pystyy lopettamaan ilmankin apua. Ei se ole helppoa, mutta mahdollista.

Vierailija
34/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provon makua?

Kolmivuotias voi olla pullukka, mutta nyt sanottiin, että "todella ylipainoinen". Jos kolmivuotias ei puhu vielä kuin yksittäisiä sanoja, tähän puututaan neuvolassa kyllä. 

Siellä muuten seurataa myös perheitä, jotka eivät käy neuvolassa. Ettei lapsella olisi jokin vamma? Vaikka kuinka olisi WT-lapsi, niin kyllähän kolmivuotias nyt puhua pulputtaa vaikka mitä juttuja?

Vierailija
35/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:06"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:51"] [quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:48"] [quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:46"] [quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:44"] No tottakai ne on suurennuslasin alla jos äiti on entinen käyttäjä. [/quote] Eivät ole, sillä terveydenhoidossa(tai missään muuallakaan) ei tiedetä äidin huumetaustasta.  ap [/quote] Eli tää äiti vaan lopetti huumeiden käytön kun tuli raskaaks? [/quote]   Juurikin näin. Tosin nykyäänkin käyttää satunnaisesti kun lapsi ei ole paikalla; kerran myös epäilen hänen käyttäneen amfetamiinia lapsen ollessa paikalla. Varma en voi olla, enkä tätä todellakaan tule viranomaisille kertomaan koska varmaa tietoa minulla ei ole. Lähinnä minua huolettaa se että lapsi viettää lähes kaiken aikansa sisällä sotkuisessa asunnossa. Eivät käy puistoissa, vaikka lähimpään on sata metriä matkaa. ap [/quote] No ei se varmaan sit kauheesti oo käyttäny jos ilman apua pysty lopettaan? Koska subutexia etenkin on tosi vaikee lopettaa ilman apua tai lääkitystä. [/quote] Anteeksi ohis, mutta kyllä sen subun pystyy lopettamaan ilmankin apua. Ei se ole helppoa, mutta mahdollista.

[/quote]

No jos paljon on käyttäny niin se on kyl niin vaikeeta, etenkin raskauden aikaan että vähän epäilen.... Mutta ihmeitäkin tapahtuu maailmassa.

Vierailija
36/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein juuri viime viikolla siskon lapsesta huolisoiton ls, todella huono tilanne mutta ei mitään päihteitä kuvioissa kuitenkaan.

Vuorovaikutus on huutoa, läiskimistä, raivoa ja kiroilua, sisko on vihainen ja äkäinen ja ainoastaan puhuu rumasti. Lapsi reagoi pahasti psyykeongelmia puremalla itsensä ihan verille. Lisäksi kämppä on vaarallinen koska äiti ei voi laittaa saksia, pattereita ja muuta ikävää pois.

Olin ihan helvetin yllättynyt ls soitettuaan äidille  toimista: ota yhteyttä perheneuvolaan.

Sai ajan elokuulle. Soitin uudestaan että ootteko te nyt ihan tosissanne, sinne pitää mennä NYT! Menivät sitten kuitenkin ja aika tyhjän kanssa, mutta sossu lupasi käydä siellä useammin.

Mielestäni lapsi pitäisi ottaa pois.

Soita ihmeessä, voit myös linkata äidille paikkakunnan kotiavun puhelinnumeron ja soittoajan viestillä, löytynee googlettamalla paikkakunta+kotiapu.

Vierailija
37/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP todellakin ilmoitat! Karmeat olosuhteet lapselle ja huoli on aiheellinen. Paljon puhutaan lasuilmoista kiusaamistarkoituksena, mutta tössä on aito huoli. Niin, ja laiminlyöntiä on monenlaista. Uskomaton ajattelu jollakin joka kirjoitti, että aiheellinen ilmo on jos on pahoinpitelyä.. Huh.

Vierailija
38/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kukaan muka tiedä ton isänkään huume oneglmista?

Vierailija
39/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP! Jos äiti kerran puhuu sinulle avoimesti asioistaan niin mielestäni voisit yhtä avoimesti puhua hänelle ja kertoa että olet huolissasi. Kannustaa äitiä olemaan itse yhteydessä lastensuojeluun.

Vierailija
40/73 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aihetta, tee ilmoitus.

t. ls-sos.tt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan