Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkärin asiakkaana

Vierailija
03.07.2015 |

Miten pian teille on tullut työvoimatoimistosta yhteydenottoja? Ilmoittauduin toukokuun lopussa opinnoista valmistuessani te-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi. Tein netti-CV:n yms. ja ansiosidonnaista saan työttömyyskassalta. TE-toimistosta en ole kuullut mitään muuta, kuin saanut paperisena lausunnon, ettei te-toimiston puolesta ole mitään ongelmaa ansiosidonnaisen maksun suhteen. Missä ovat ne kaikki yhteydenotot, joissa vaaditaan hakemaan koulutustani vastaamatonta työtä ja ilmoittautumaan typerille pakollisille cv-kursseille tms., joista kaikki aina valittavat? Olen siis toki itse hakenut koko ajan töitä, osaan nimittäin etsiä itselleni sopivia hommia itsekin MOL:in sivuilta. Mutta on pikkuhiljaa alkanut epäilyttää, miksei toimistolta kuulu mitään... Millaisia kokemuksia teillä muilla on?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:48"] Odota vielä hetki. "Ammattitaitosuoja: Kolmen ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana voit kieltäytyä työstä, joka ei vastaa koulutukseesi tai työkokemukseesi perustuvaa..." Tuon jälkeen alkaa kuulua kutsuja siivoamaan ja pajalle poraamaan puuhevoselle persereikiä. Sitten alkaa TYP. [/quote] Näinkö tosiaan on! Onpa naurettavaa. Minullakin on kuitenki ylempi korkeakoulututkinto, ja jos sattuisin saamaan työtarjouksen johonkin siivous- tms. hommaan, mitä nyt en todellakaan ensisijaisesti hae, on omalle alalle työllistymisen kannalta sillä huono vaikutus. Sijaisuuksista yms. (olen siis opetusalalla) ilmoitetaan yleensä päivän tai parin varoitusajalla, siinä on kiva sitten kieltäytyä kun "olen nyt siivoojana ja minulla on 2 viikon irtisanomisaika". :D [/quote] Sinun tapauksessasi ansiosidonnainen taitaa olla parempi kuin palkka siivoustyöstä. Eikö se ole hyväksyttävä syy kieltäytyä? Yleisesti ottaen olen kyllä sitä mieltä, että pitäisi tehdä mitä tahansa laillista työtä, ennemmin kuin elää tuilla. Ylimielisyyteen ei sinunkaan tilanteessasi ole aihetta.

[/quote]

En ollutkaan ylimielinen! Olen opintojen aikana tehnyt paljonkin ns. "paskaduunia" ja ei se niin kamalaa ole. Mielelläni tekisin työtä kuin työtä, pointti oli se, että minkä tahansa työpaikan ottaminen vastaan ja siihen sitoutuminen ajallisesti voi oikeasti huonontaa mahdollisuuksiani työllistyä omalle alalleni, joka kuitenkin varmaan olisi kaikkien etu. Opetusalalla töitä kuitenkin riittää, mutta ei näin kesäisin.

Vierailija
22/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu kuukauden oon ollut työtön. Ekan viikon sisällä soittivat ja kysyivät mua työnhakukurssille. Suostuin ja se oli ihan hyvä kurssi. Toki oonki vastavalmistunu amiksesta, tuskin kurssista on hyötyä enää esim. +30vuotiaalle. Ei oo tullu mitää työtarjouksia.

[/quote]

Niin, en usko että noista työnhakukursseista läheskään kaikille on paljoa hyötyä. Itse olen esimerkiksi suorittanut sivuaineina paljon henkilöstöhallintoon ja ihan rekrytointiinkin liittyviä opintoja, joten luulen että työnhaku itsessään on hanskassa :D Ei vain näin kesäaikana ole kauheasti avoinna mun alan paikkoja, syksyllä tiedän, että taas on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:48"] Odota vielä hetki. "Ammattitaitosuoja: Kolmen ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana voit kieltäytyä työstä, joka ei vastaa koulutukseesi tai työkokemukseesi perustuvaa..." Tuon jälkeen alkaa kuulua kutsuja siivoamaan ja pajalle poraamaan puuhevoselle persereikiä. Sitten alkaa TYP. [/quote] Näinkö tosiaan on! Onpa naurettavaa. Minullakin on kuitenki ylempi korkeakoulututkinto, ja jos sattuisin saamaan työtarjouksen johonkin siivous- tms. hommaan, mitä nyt en todellakaan ensisijaisesti hae, on omalle alalle työllistymisen kannalta sillä huono vaikutus. Sijaisuuksista yms. (olen siis opetusalalla) ilmoitetaan yleensä päivän tai parin varoitusajalla, siinä on kiva sitten kieltäytyä kun "olen nyt siivoojana ja minulla on 2 viikon irtisanomisaika". :D [/quote] Sinun tapauksessasi ansiosidonnainen taitaa olla parempi kuin palkka siivoustyöstä. Eikö se ole hyväksyttävä syy kieltäytyä? Yleisesti ottaen olen kyllä sitä mieltä, että pitäisi tehdä mitä tahansa laillista työtä, ennemmin kuin elää tuilla. Ylimielisyyteen ei sinunkaan tilanteessasi ole aihetta.

[/quote]

Ettei vaan tulis karenssia, jos tuollaisella syyllä kieltäytyy?

Vierailija
24/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:46"]

[/quote]

Ettei vaan tulis karenssia, jos tuollaisella syyllä kieltäytyy?

[/quote]

Siellä on asiakkaina satoja päteviä siivoojia ja laitoshuoltajia, ei ne ihan ensimmäisenä ala ammattitaidottomille siivoojille töitä osoittamaan!

Vierailija
25/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avopuoliso valmistui toukokuussa ja ilmoittautui työttömäksi. Tuli se päätös, että ei ole estettä työmarkkinatuen maksamiselle, ja sivuilla lukee että TE-keskus ottaa yhteyttä lokakuussa. Ei mitään muuta. Ja erikseen vielä niihin ilmoittautumisiin kirjoitti, että haluaisi tulla juttelee, neuvoja yms. kun on ekaa kertaa nyt työmarkkinoilla, ja työnhaku yms. on kaikki melkoisen vierasta ja uutta.

Vierailija
26/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei siivousfirmalla ole mitään järkeä palkata henkilöä, jolla on koulutus muulle alalle ja joka sanoo lähtevänsä heti, kun saa toisen työn. Jo pelkkään perehdytykseen menee vähintään viikko (ei ole itsestäänselvää, että siivooja tietää toimistossa, mikä käytävä on tänään vuorossa jne.)

Vierailija
27/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen vuoden kuluttua tais tulla eka työtarjous työkkäristä. Sullahan on 3kk ammattisuoja eli 3 ekan työttömyyskuukauden aikana ei tarvi hakea muuta kuin koulutusta vastaavaa työtä. 

Vierailija
28/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:52"]

Puolen vuoden kuluttua tais tulla eka työtarjous työkkäristä. Sullahan on 3kk ammattisuoja eli 3 ekan työttömyyskuukauden aikana ei tarvi hakea muuta kuin koulutusta vastaavaa työtä. 

[/quote]

Mutta ei mulle ole tullut työkkäriltä hakukehoituksia edes niihin oman alan tehtäviin, vaikka kesäkuun puolella vielä joitain opettajanpaikkojakin oli haettavana. Senkin takia jo epäilyttää. (Toki niitä oma-aloitteisesti hain!)

Vierailija
29/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse työtön, mutta tiedän että se on aika mahdotonta saada sitä kautta töitä. Sillä elämme syvää lamaa täällä suomessa. Nyt on työttömyys samaa luokkaa kuin 90-luvun laman aikaan. Siitä vain ei puhuta ääneen.

Vierailija
30/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sieltä ole yhteydessä kuin harvoin jos silloinkaan, työvoimapulaa heilläkin.

Omatoimisesti niitä töitä muutenkin etsitään, jokaiselle normaalille ihmiselle ne yhteydenotot on turhia.

Vierailija
31/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:50"]

Avopuoliso valmistui toukokuussa ja ilmoittautui työttömäksi. Tuli se päätös, että ei ole estettä työmarkkinatuen maksamiselle, ja sivuilla lukee että TE-keskus ottaa yhteyttä lokakuussa. Ei mitään muuta. Ja erikseen vielä niihin ilmoittautumisiin kirjoitti, että haluaisi tulla juttelee, neuvoja yms. kun on ekaa kertaa nyt työmarkkinoilla, ja työnhaku yms. on kaikki melkoisen vierasta ja uutta.

[/quote]

Siellä työkkärissä virkailijalla on noin 1000 asiakasta. Ei ole aikaa ottaa vastaan henkilökohtaisesti kuin muutamia. Jos koulutus on kunnossa ja ammattitaitoa löytyy, ei niillä ole mahdollisuutta palvella henkilökohtaisesti.

Vierailija
32/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:54"]Miten TE-toimiston passiivisuudesta voi tehdä valitus?
[/quote]

Häh? Ai että pitäisi aikuisia paapoa? Se on ihan jokaisen omalla vastuulla löytää työ, valtio antaa ilmaista rahaa, sen pitäisi riittää.