Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkärin asiakkaana

Vierailija
03.07.2015 |

Miten pian teille on tullut työvoimatoimistosta yhteydenottoja? Ilmoittauduin toukokuun lopussa opinnoista valmistuessani te-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi. Tein netti-CV:n yms. ja ansiosidonnaista saan työttömyyskassalta. TE-toimistosta en ole kuullut mitään muuta, kuin saanut paperisena lausunnon, ettei te-toimiston puolesta ole mitään ongelmaa ansiosidonnaisen maksun suhteen. Missä ovat ne kaikki yhteydenotot, joissa vaaditaan hakemaan koulutustani vastaamatonta työtä ja ilmoittautumaan typerille pakollisille cv-kursseille tms., joista kaikki aina valittavat? Olen siis toki itse hakenut koko ajan töitä, osaan nimittäin etsiä itselleni sopivia hommia itsekin MOL:in sivuilta. Mutta on pikkuhiljaa alkanut epäilyttää, miksei toimistolta kuulu mitään... Millaisia kokemuksia teillä muilla on?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:48"] Odota vielä hetki. "Ammattitaitosuoja: Kolmen ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana voit kieltäytyä työstä, joka ei vastaa koulutukseesi tai työkokemukseesi perustuvaa..." Tuon jälkeen alkaa kuulua kutsuja siivoamaan ja pajalle poraamaan puuhevoselle persereikiä. Sitten alkaa TYP. [/quote] Näinkö tosiaan on! Onpa naurettavaa. Minullakin on kuitenki ylempi korkeakoulututkinto, ja jos sattuisin saamaan työtarjouksen johonkin siivous- tms. hommaan, mitä nyt en todellakaan ensisijaisesti hae, on omalle alalle työllistymisen kannalta sillä huono vaikutus. Sijaisuuksista yms. (olen siis opetusalalla) ilmoitetaan yleensä päivän tai parin varoitusajalla, siinä on kiva sitten kieltäytyä kun "olen nyt siivoojana ja minulla on 2 viikon irtisanomisaika". :D [/quote] Sinun tapauksessasi ansiosidonnainen taitaa olla parempi kuin palkka siivoustyöstä. Eikö se ole hyväksyttävä syy kieltäytyä? Yleisesti ottaen olen kyllä sitä mieltä, että pitäisi tehdä mitä tahansa laillista työtä, ennemmin kuin elää tuilla. Ylimielisyyteen ei sinunkaan tilanteessasi ole aihetta.

[/quote]

Ettei vaan tulis karenssia, jos tuollaisella syyllä kieltäytyy?

[/quote]

Siellä on asiakkaina satoja päteviä siivoojia ja laitoshuoltajia, ei ne ihan ensimmäisenä ala ammattitaidottomille siivoojille töitä osoittamaan!

[/quote]

Hyshys! Kun ne siivoojan työt pitää antaa työttömille tohtoreille ensisijaisesti! Tietääpähän sitten, mikä on työ! Ei niitä nyt ensiksi anneta työttömälle Mirkulle, jonka koulutus on peruskoulu ja valmistuminen amiksen priimuksena "Akateemisten mollaaminen"-linjalta.

Vierailija
2/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:50"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:48"] Odota vielä hetki. "Ammattitaitosuoja: Kolmen ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana voit kieltäytyä työstä, joka ei vastaa koulutukseesi tai työkokemukseesi perustuvaa..." Tuon jälkeen alkaa kuulua kutsuja siivoamaan ja pajalle poraamaan puuhevoselle persereikiä. Sitten alkaa TYP. [/quote] Näinkö tosiaan on! Onpa naurettavaa. Minullakin on kuitenki ylempi korkeakoulututkinto, ja jos sattuisin saamaan työtarjouksen johonkin siivous- tms. hommaan, mitä nyt en todellakaan ensisijaisesti hae, on omalle alalle työllistymisen kannalta sillä huono vaikutus. Sijaisuuksista yms. (olen siis opetusalalla) ilmoitetaan yleensä päivän tai parin varoitusajalla, siinä on kiva sitten kieltäytyä kun "olen nyt siivoojana ja minulla on 2 viikon irtisanomisaika". :D [/quote] Sinun tapauksessasi ansiosidonnainen taitaa olla parempi kuin palkka siivoustyöstä. Eikö se ole hyväksyttävä syy kieltäytyä? Yleisesti ottaen olen kyllä sitä mieltä, että pitäisi tehdä mitä tahansa laillista työtä, ennemmin kuin elää tuilla. Ylimielisyyteen ei sinunkaan tilanteessasi ole aihetta.

[/quote]

[/quote]

Siellä on asiakkaina satoja päteviä siivoojia ja laitoshuoltajia, ei ne ihan ensimmäisenä ala ammattitaidottomille siivoojille töitä osoittamaan!

[/quote]

Hyshys! Kun ne siivoojan työt pitää antaa työttömille tohtoreille ensisijaisesti! Tietääpähän sitten, mikä on työ! Ei niitä nyt ensiksi anneta työttömälle Mirkulle, jonka koulutus on peruskoulu ja valmistuminen amiksen priimuksena "Akateemisten mollaaminen"-linjalta.

[/quote]

Repesin! Just tollasia amissit on, tääkin ketju todistaa asiaa kanssa. Voi jee, mitä pellejä ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:50"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Repesin! Just tollasia amissit on, tääkin ketju todistaa asiaa kanssa. Voi jee, mitä pellejä ;-)

[/quote]

Joo. Hohohoho! Katso toikin pelle, joka syyttelee ylimielisyydestä. Hahahahahaha!

Vierailija
4/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin meno on muuttunut aika paljon tässä parissa vuodessa. Nyt siellä kai voi jo asioida sähköisesti eikä enää tarvitse mennä jonottamaan x kuukauden välein. Ennen siellä tosiaan oli pitkät jonot ulos asti, kun puhelimitse ei saanut yhteyttä ja jokainen lippulappunen piti henkilökohtaisesti toimittaa tiskille leimattavaksi. Tiskillä saattoi olla joku oikein ystävällinen ulkomaalainen joka puhui ihan hyvää suomea, mutta joka ei nyt vaan ymmärtänyt täysin kaikkea asiakkaan puhetta, vaikeitahan nuo asiat ovat.

Nyt ei kai tarvitse enää jonottaa eikä kutsuta käymään. Soitetaan ehkä joskus jos ehditään ja luultavasti ei. Myös kaikenlaisia tempputyöllistämisrahoja on vähennetty, joten enää ei joudu niin herkästi jonnekin turhalle kurssille.

90 % työnhakijoista työkkärin palveluille ei ole mitään tarvetta ja lopuistakin 90 % tarvitsee vain uuden koulutuksen. Työkkärin palveluita on vieläkin varaa ihan reilusti vähentää.

Vierailija
5/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 14:50"]

Työkkärin meno on muuttunut aika paljon tässä parissa vuodessa. Nyt siellä kai voi jo asioida sähköisesti eikä enää tarvitse mennä jonottamaan x kuukauden välein. Ennen siellä tosiaan oli pitkät jonot ulos asti, kun puhelimitse ei saanut yhteyttä ja jokainen lippulappunen piti henkilökohtaisesti toimittaa tiskille leimattavaksi. Tiskillä saattoi olla joku oikein ystävällinen ulkomaalainen joka puhui ihan hyvää suomea, mutta joka ei nyt vaan ymmärtänyt täysin kaikkea asiakkaan puhetta, vaikeitahan nuo asiat ovat.

Nyt ei kai tarvitse enää jonottaa eikä kutsuta käymään. Soitetaan ehkä joskus jos ehditään ja luultavasti ei. Myös kaikenlaisia tempputyöllistämisrahoja on vähennetty, joten enää ei joudu niin herkästi jonnekin turhalle kurssille.

90 % työnhakijoista työkkärin palveluille ei ole mitään tarvetta ja lopuistakin 90 % tarvitsee vain uuden koulutuksen. Työkkärin palveluita on vieläkin varaa ihan reilusti vähentää.

[/quote]

Näin on. Ikävä kyllä poliitikot asettavat työkkärille tyhjäpäisiä velvollisuuksia. Minullekin IT-alan ihmisenä vuoden työttömyyden jälkeen sateli työtarjouksia, joista tiesi, ettei niistä mitään poikisi.

Vierailija
6/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 14:50"]

[/quote]

Näin on. Ikävä kyllä poliitikot asettavat työkkärille tyhjäpäisiä velvollisuuksia. Minullekin IT-alan ihmisenä vuoden työttömyyden jälkeen sateli työtarjouksia, joista tiesi, ettei niistä mitään poikisi.
[/quote]

Hyviä pointteja. Kyllä aikuinen ihminen osaa töitä hakea, ja jos ei osaa, panee miettimään, osaisiko niitä tehdäkään.

Vierailija
7/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli että uudenmaan työkkäriltä on rahat loppu eikä olla kuin puolessa välissä vuotta kun työttömiä punkee ovisa ja ikkunoita. Työntekijöitä vähän ja varmaan niilläkin kauheat paineet.

Itse yritin soitella niin puhelimella ei pääse edes jonoon vaan heitää pihalle. 

Vierailija
8/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:05"]

Juuri oli että uudenmaan työkkäriltä on rahat loppu eikä olla kuin puolessa välissä vuotta kun työttömiä punkee ovisa ja ikkunoita. Työntekijöitä vähän ja varmaan niilläkin kauheat paineet.

Itse yritin soitella niin puhelimella ei pääse edes jonoon vaan heitää pihalle. 

[/quote]

Mitä helvettiä? Kuka siellä rahojen käyttämisestä päättää, ja jos ei pääse edes jonoon, kuuluu esimerkiksi laittaa sähköpostia niin virkamies vastaa siihen muutamassa päivässä.

Vierailija
9/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta ollut 10 kuukautta työttömänä, eikä alkuhaastattelun jälkeen ole työvoimatoimiston puolelta oltu minuun missään yhteydessä. Itse olen heille muutaman kerran soittanut ja kysynyt mm. omaehtoisesta opiskelusta. Tämän jälkeen laittoivat yhden työtarjouksen. Aika rauhassa saat varmasti olla.

Vierailija
10/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota vielä hetki.

"Ammattitaitosuoja: Kolmen ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana voit kieltäytyä työstä, joka ei vastaa koulutukseesi tai työkokemukseesi perustuvaa..."

Tuon jälkeen alkaa kuulua kutsuja siivoamaan ja pajalle poraamaan puuhevoselle persereikiä. Sitten alkaa TYP.

Vierailija
11/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen minä. Olen saanut vain yhden työtarjouksen jossa hakuaika meni umpeen jo ennenkun ne lähetti kirjeen, ja yhden vaatimuksen lähteä kuntouttavaan työtoimintaan.

t. kuusi vuotta asiakkaana, joista 4 työttömänä ja 2 opiskelijahakijana.

Vierailija
12/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:48"]

Odota vielä hetki.

"Ammattitaitosuoja: Kolmen ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana voit kieltäytyä työstä, joka ei vastaa koulutukseesi tai työkokemukseesi perustuvaa..."

Tuon jälkeen alkaa kuulua kutsuja siivoamaan ja pajalle poraamaan puuhevoselle persereikiä. Sitten alkaa TYP.

[/quote]

Höpsis, ei todellakaan ala tulla mitään kutsuja siivoojanhommiin. t. 2

Vierailija
13/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten TE-toimiston passiivisuudesta voi tehdä valitus?

Vierailija
14/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota vielä hetki.

[/quote]

Näinkö tosiaan on! Onpa naurettavaa. Minullakin on kuitenki ylempi korkeakoulututkinto, ja jos sattuisin saamaan työtarjouksen johonkin siivous- tms. hommaan, mitä nyt en todellakaan ensisijaisesti hae, on omalle alalle työllistymisen kannalta sillä huono vaikutus. Sijaisuuksista yms. (olen siis opetusalalla) ilmoitetaan yleensä päivän tai parin varoitusajalla, siinä on kiva sitten kieltäytyä kun "olen nyt siivoojana ja minulla on 2 viikon irtisanomisaika". :D

Vierailija
15/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen minä. Olen saanut vain yhden työtarjouksen jossa hakuaika meni umpeen jo ennenkun ne lähetti kirjeen, ja yhden vaatimuksen lähteä kuntouttavaan työtoimintaan.

t. kuusi vuotta asiakkaana, joista 4 työttömänä ja 2 opiskelijahakijana.

[/quote]

AP ei ole käynyt edes alkuhaastattelussa, netissä ilmoittauduin työnhakijaksi ja sain viikkoa myöhemmin myöntävän lausunnon kirjeellä. That's it. Mitään muuta ei ole kuulunut. 

Vierailija
16/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut työttömänä 1,5 vuotta. Kaksi lyhyttä käyntiä, pari meiliä. Jatko-opiskelin vuoden. Nyt yhteydenotto 31.8.

Vierailija
17/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:54"]

Miten TE-toimiston passiivisuudesta voi tehdä valitus?

[/quote]

En minä nyt varsinaisesti valittaa halua, kivempihan se on ettei pakoteta istumaan missään hyödyttömillä kursseilla jne. Vähän vain ihmetyttää, kun olen kuullut niin paljon "kauhutarinoita". Ja toisaalta myös hirvittää, onko haussani kaikki kunnossa vai olenko unohtanut jonkun täpän nettisivulla tms. Mutta tuskin sitä lausuntoa olisi tullut, jos ilmoittautuminen ei olisi mennyt läpi.

Vierailija
18/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa yhteys

tuija.oivo@tem.fi

ja kertokaa,

mikä te-toimisto:

koska ilmoittauduille työttömäksi:

koska ensimmäinen yhteydenotto te-toimistosta ja miten (soitto, kirje):

Lain mukaan TE-toimiston on otettava yhteyttä, koska lain mukaan "

Työ- ja elinkeinoviranomainen järjestää työnhakijalle ensimmäisen haastattelun kahden viikon kuluessa työnhaun alkamisesta, jollei se työnhakijan tilanne huomioon ottaen ole ilmeisen tarpeetonta.

Työ- ja elinkeinoviranomaisen tulee varata työnhakijalle tilaisuus myöhempiin haastatteluihin määräajoin työnhakijan palvelutarpeen mukaisesti. Työttömän työnhakijan haastattelu tulee kuitenkin aina järjestää työttömyyden jatkuttua yhdenjaksoisesti kolmen ja kuuden kuukauden ajan sekä kuuden kuukauden työttömyyden jälkeen aina kuuden kuukauden välein, jollei se työnhakijan tilanne huomioon ottaen ole ilmeisen tarpeetonta." - tuo "työnhakijan tilanteen huomioon ottaen" tarkoittaa esim. sitä, että on ensin vuoden työttömänä ja sitten lähtee armeijaan => ei tarvetta haastattelulle.

Vierailija
19/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:48"]

Odota vielä hetki.

[/quote]

Näinkö tosiaan on! Onpa naurettavaa. Minullakin on kuitenki ylempi korkeakoulututkinto, ja jos sattuisin saamaan työtarjouksen johonkin siivous- tms. hommaan, mitä nyt en todellakaan ensisijaisesti hae, on omalle alalle työllistymisen kannalta sillä huono vaikutus. Sijaisuuksista yms. (olen siis opetusalalla) ilmoitetaan yleensä päivän tai parin varoitusajalla, siinä on kiva sitten kieltäytyä kun "olen nyt siivoojana ja minulla on 2 viikon irtisanomisaika". :D
[/quote]
Sinun tapauksessasi ansiosidonnainen taitaa olla parempi kuin palkka siivoustyöstä. Eikö se ole hyväksyttävä syy kieltäytyä?
Yleisesti ottaen olen kyllä sitä mieltä, että pitäisi tehdä mitä tahansa laillista työtä, ennemmin kuin elää tuilla. Ylimielisyyteen ei sinunkaan tilanteessasi ole aihetta.

Vierailija
20/32 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu kuukauden oon ollut työtön. Ekan viikon sisällä soittivat ja kysyivät mua työnhakukurssille. Suostuin ja se oli ihan hyvä kurssi. Toki oonki vastavalmistunu amiksesta, tuskin kurssista on hyötyä enää esim. +30vuotiaalle. Ei oo tullu mitää työtarjouksia.