Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet todella älykkäät vaikuttaa päällepäin tyhmiltä?

Vierailija
17.02.2022 |

Esimerkiksi professorit on hajamielisiä ja vähän pihalla, matemaattisesti lahjakkaimmat on arkielämässä ihan kädettömiä jne.

Kommentit (172)

Vierailija
141/172 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konekivääri, ydinpommi. Älykkäiden keksintöjä. Sitten muovit ja synteettiset lannotteet. Ehkäisy.. älykkyys onkin tyhmää pahuutta ja ihmisvihaa.

Vierailija
142/172 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen juuri tällainen: ÄO yli Mensan rajan, pitkän matikan L jne. Kuitenkin käytännön asioissa hidas ja sählä, lisäksi ihmisten käyttäytymisen tulkinta on välillä vaikeaa. Työkaverit näyttävät yllättyvän, kun ratkaisen tekniset ongelmat noin vain napsis.

Olen tullut siihen tulokseen, että aivojeni osat ovat jotenkin heikommin yhteydessä toisiinsa kuin ihmisillä keskimäärin. Siksi pystyn ajattelemaan jotain asiaa kirkkaasti ja olennaiseen keskittyen, mutta en huomaa kaikkea asiaan liittyvää. Saatan sopia esim. päällekkäisiä menoja, jos aiheet eivät liity toisiinsa.

Elämäni on onneksi hyvin järjestyksessä. Minuun psykologinen vaikuttaminen tehoaa heikosti, kun katson luonnostaan asioita aika rationaalisesti. En esim. jonota ämpäritarjouksia: uusi ämpärihän maksaa kaupassa noin kaksi euroa; paljonko kannattaa käyttää aikaansa kahden euron takia? Niinpä raha-asiat ovat kunnossa, perhesuhteet tärkeysjärjestyksessä korkealla jne.

Et kuitenkaan ole niin älykäs ja usealta kantilta asioita katsova, että sinulla olisi käynyt mielessä etteivät ihmiset "jonota ämpäreitä" siksi etteivät ymmärrä miten vähän ne maksavat, saati että heillä olisi raha-asiat tämän takia huonosti ;)

Heittäisin ihan lonkalta ettet varmaankaan ole kovin älykäs. Vaikutat itseasiassa aika tyhmältä :D

En minäkään ymmärrä miksi kukaan jonottaisi ämpäriä. Mihin ihmiset niitä edes tarvitsee? Mutta olisin kiinnostunut kuulemaan ämpärin jonottajilta miksi seisovat 4 tuntia jonossa saadakseen ämpärin?

Se on hauska sosiaalinen tapahtuma, jossa näkee tuttuja, ja huvittaa toki niitä jonottelijoita itseäänkin, jotka eivät suinkaan niin hampaat irvessä kuvittele ettei ämpäriä saisi pilkkahinnalla ihan ostamalla ;) Tai ehkä tämän ymmärtäminen on ennemminkin viisautta kuin älykkyyttä.

No tämä :D Jotkut itsään kovasti älykkäänä pitävät eivät oikein taida sittenkään olla sitä terävintä kärkeä, kuin ehkä jossain yhdessä ainoassa asiassa. En kutsuisi moista älykkyydeksi, vaan kyllä pitää lisätä sanaan se kapea ala jossa on älykäs.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/172 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä varmasti vaikutan tyhmältä monen ihmisen mielestä koska ihmisten ilmoilla olen yleensä iloinen ja sosiaalinen ja vähän höppänä ja hassutteleva. Monet ei tiedä että tiedän tosi monista ajankohtaisista asioista, seuraan kaikkia uutisia, katson dokumentteja, luen tutkimustuloksia ja kaksi kertaa ala- ja yläasteen aikana mulla oli paras keskiarvo. Nauran kaikille tyhmille asioille ja käyn baareissa levittämässä tätä höpsää ilosanomaa. Mut ei haittaa, parhaat ystäväni tietävät millainen olen kahdenkesken 😄

Hei sä kuulostat minulta 😃 Mua pidetään usein vähä-älyisenä, koska olen kauhee höpöttäjä ja hymyilen aina kaikille. ÄO siellä käyrän oikeassa ääripäässä.[/quote

Sama vika rahikaisella.

Vierailija
144/172 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ajattelisin ämpärinjonotuksen älykkäämmäksi toiminnaksi kuin muumimukien keräilyn. Toki muumimukilla voi tehdä rahaa, mutta ämpärin saaminen vaatii ajoitustaitoa ja huumoria. Toki mukinkerääjältäkin niitä tarvitaan. Ämpäriä himotaan sen älyttömyyden tähden; siksi se on älykkäämpää. Tai siis on muumimukitkin aika älyttömiä...

Miksi me muuten kerätään tyhjiä astioita, me suomalaiset? 🤔

Vierailija
145/172 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
146/172 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ajattelisin ämpärinjonotuksen älykkäämmäksi toiminnaksi kuin muumimukien keräilyn. Toki muumimukilla voi tehdä rahaa, mutta ämpärin saaminen vaatii ajoitustaitoa ja huumoria. Toki mukinkerääjältäkin niitä tarvitaan. Ämpäriä himotaan sen älyttömyyden tähden; siksi se on älykkäämpää. Tai siis on muumimukitkin aika älyttömiä...

Entä jos vaan tykkää Muumimukeista? Mä tykkään siitä uudesta Norja-jotain-mukista, koska se on nätti. Tykkään myös Itämeri-mukeista. En nyt varsinaisesti niitä keräile, mutta jos jossain eteen sattuu niin saatan ostaa. Ja sit juon aamukahvin siitä ylihintaisesta mukista.

Ei se älyn puutetta ole, jos joskus nauttii järjettömistä asioista. Sehän on vain hauskaa!

Vierailija
147/172 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina luullut ihmisten jonottavan ensisijaisesti ämpärien sisältämiä ilmaistavaroita joita myymälöiden avajaisissa jaetaan, ei ämpäreitä itsessään. Voin toki olla väärässä, kun en ole jonotuksiin itse osallistunut, mutta näin olen noiden myymälöiden mainoksista päätellyt. Jostain syystä uutisoinnissa huomio kiinnittyy vain noihin ämpäreihin.

Vierailija
148/172 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaiset älykköjen kokoontumisajot, huh huh. Tavikset eivät vaan ymmärrä.

Vierailija
149/172 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en sanoisi, että tyhmältä, mutta yleisesti ottaen kirjoja lukeneet/korkeasti kouluttautuneet ihmiset eivät ole lahjakkaita välttämättä käytännön asioissa. Poikkeuksiakin on. Sitten taas tavalliset duunarit omaavat käytännön älykkyyttä ja loogisuutta jopa enemmän.

Älykkyydessä on monia muotoja ja erikseen on sitten elämänviisaus ja sydämen sivistys.

- Älykäs ihminen oppii nopeasti muualta saatua tietoa, eli muisti ja tiedon omaksuminen toimii hyvin. He reagoivat nopeasti, mutta eivät välttämättä harkituin sanoin. He eivät niinkään osaa itse tehdä loogisia päätelmiä, vaan he tarvitsevat tietoa muualta, kuten netistä tai kirjoista. Muiden ihmisten neuvoja he eivät yleensä halua kuulla, koska he arvostavat painettua ja virallisesti tutkittua tietoa enemmän. Toki ammatti-ihmisiä he kuuntelevat, enemmän kuin jonkun muun itsehankittua viisautta.

- Viisas ihminen miettii, pohdiskelee ja päättelee itse loogisesti asioita ja yleensä ei tee samoja virheitä uudelleen. Viisas harkitsee, mitä sanoo ääneen ja kenelle sanoo. Viisas osaa neuvoa hyviä elämänohjeita, mutta tyhmä tai kirjanoppinut ei niitä neuvoja kuuntele, koska ne eivät tule kirjoista, vaan viisaan omasta elämänkokemuksesta ja -näkemyksestä. Suurimmat nerot maailmassa ovat näitä viisaita, joiden oma päänsisäinen 'tehdas' raksuttaa ja tuottaa omaa luovaa tuotantoa.

- Sydämensivistys on hyvää moraalia ja toisen ihmisen kunnioittamista. Sydämensivistystä voi olla kouluttamattomilla ihmisillä jopa enemmän kuin koulutetuilla ja menestyneillä ihmisillä. Sydämensivistystä omaavat ihmiset ovat usein uskovia, joiden henkilökohtainen usko Jeesukseen vahvistaa näitä luontaisia ominaisuuksia. He ammentavat viisautta Jumalan opetuksista ja pitävät sitä korkeimpana viisautena, vaikka itsekin olisivat viisaita. Sydämensivistynyt ihminen arvottaa elämässä erilaisia asioita kuin älykkäät/kirjanoppineet ihmiset, joille menestys ja materia ovat tärkeintä. Ehkä siksi Raamattu sanoo, että tuomiopäivänä 'monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja monet viimeiset ensimmäisiksi'. Ensimmäisillä tarkoitetaan kai maailmassa menestyneitä ihmisiä ja viimeisillä vähemmän ulkoisesti menestyneitä, joilla on vilpitön usko.

Siinäpä tuli kaikki stereotypiat oikein hienosti koottuna yhteen.

Vierailija
150/172 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä varmasti vaikutan tyhmältä monen ihmisen mielestä koska ihmisten ilmoilla olen yleensä iloinen ja sosiaalinen ja vähän höppänä ja hassutteleva. Monet ei tiedä että tiedän tosi monista ajankohtaisista asioista, seuraan kaikkia uutisia, katson dokumentteja, luen tutkimustuloksia ja kaksi kertaa ala- ja yläasteen aikana mulla oli paras keskiarvo. Nauran kaikille tyhmille asioille ja käyn baareissa levittämässä tätä höpsää ilosanomaa. Mut ei haittaa, parhaat ystäväni tietävät millainen olen kahdenkesken 😄

Hei sä kuulostat minulta 😃 Mua pidetään usein vähä-älyisenä, koska olen kauhee höpöttäjä ja hymyilen aina kaikille. ÄO siellä käyrän oikeassa ääripäässä.[/quote

Sama vika rahikaisella.

Henkilökohtaisesti pidän aina äänessä olevia höpöttäjiä todella rasittavina ihmisinä, joilta lähtökohtaisesti puuttuu tilannetaju ja toisten ihmisten huomioon ottamisen kyky. Ei kovin älykästä toimintaa siis.

Vierailija
151/172 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ala-ja yläasteen ?!? Ei taivas.

Vierailija
152/172 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys harvoin on monimuotoista. Monella superälykkäällä ihmisellä sosiaalinen vuorovaikutus ei ole vahvin laji. Ei ole ketään, eikä mitään, mikä on ihan joka alalla mestari.

Vähemmän älykkäiden sosiaalinen vuorovaikutus on jotain juoruilua, niin onko se sitten sosiaalisen älyn puutetta, jos ei sulaudu siihen vurovaikutukseen.

Vierailija
153/172 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis. Se että joku tuntemasi metamaattisesti lahjakas on arjessa kädetön, ei tietwnkään ole mikään sääntö sille, että matemaattiset olivat kädettömiä. Yleistysten tekijät sen sijaan ovat tavallista tyhmempiä. Tai tavallisen tyhmiä.

Professorejakin on moneen junaan. Toisella on hajamielinen persoona, toinen on joka hetkestä äärimmäisen tietoinen.

Sosiaalisuuden ja sosiaalisten taitojen suhteen ei voi vetää sen enempää korrelaatiota älyyn. Joku on, joku ei ole. Älykäs tai vähemmän älykäs. Tuleehan siitä on toki hyvä mieli, jos kaikki superälykkäät eivät olisi sosiaalisten ja tunneältlliset lahjakkaita. Mutta toisille vain annetaan enemmän, toisille vähemmän. Jokaiselle tarpeen mukaan.

Ihan hömpötyksiä.

Vierailija
154/172 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla yliopistossa oli myös sellainen ikivanha elämäänsä tympääntynyt fysiikan opettaja, joka väitti yhdellä luennolla, että polkupyörässä on alhaisempi paine kuin auton renkaassa. Kyseenalaistaessani hän alkoi vänkäämään.

Jos se oli tämän opettajan oma fillari, jonka kumit oli tyhjät. 😁

Vierailija
155/172 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melko älykäs testien perusteella, mutta kovin viisas en silti ole. Tyhmiä ratkaisuja riittää. Käytännön hommissa en kuitenkaan ole kädetön, vaikka välillä kyllä pitää miettiä, että mikä järki tässäkin laitteessa tai sovelluksessa on.

Enkä ole introvertti muuten kuin, että rasitun ylenpalttisesta ihmismäärästä ja turhanpäiväisestä kälkätyksestä.

Vierailija
156/172 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama vika rahikaisella.

Henkilökohtaisesti pidän aina äänessä olevia höpöttäjiä todella rasittavina ihmisinä, joilta lähtökohtaisesti puuttuu tilannetaju ja toisten ihmisten huomioon ottamisen kyky. Ei kovin älykästä toimintaa siis.

Mäkin. Omassa suvussa ja perheessä on muutama tämmönen kuvailemasi ihminen, niin havainnoimalla oon saanut selkoa, millainen tuon ihmistyypin edustaja voi olla. Mulla on siis diagnosoitu asperger ja ajattelen kyllä rehellisesti enemmän järjellä kuin tunteella, mutta kyllä multakin empatiaa ja tunteita löytyy kun oikeesti liikutun. Autisminkirjon diagnoosi ei sulje pois empatian ja aitojen tunteiden tuntemista. Niitä voi tuntea vain vähän eri tavalla kuin neurotyypilliset eli "tavalliset" ihmiset. Oon ainoa aspergerdiagnoosin saanut meijän suvussa tällä hetkellä ja epäilen, että mun tapauksessa se on voinut periytyä hyppäämällä yhen sukupolven yli, sillä mun äidin puolen edesmennyt ukki oli luonteeltaan hyvin hiljainen vieraassa seurassa ja oli todella puhelias vain kännissä eli perus suomalainen mies. Hänen edesmennyt veljensä oli myös hyvin hiljainen peräkammarin poika ja keskeytti esim. yliopisto-opinnot aikoinaan vain sen takia, kun joutui tekemään ryhmätöitä. Molemmat näistä eivät saaneet koskaan aspergerdiagnoosin, mutta luulen että heillä oli aika varmasti asperger. Itse en kyllä pelkkien ryhmätöiden takia kyllä aio keskeyttää yliopisto-opintojani, sillä tunnen kovaa paloa opiskelemaan kohtaan. Kieliä kun voi opiskella muutenkin kuin vain pelkkiä ryhmätöitä tekemällä.

T: se ranskan pääaineopiskelija

Vierailija
157/172 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteenkin jo vartuneemmat erittäin älykkäät haasteellista ja vaativaa aivotyötä tekevät elävät usein samankaltaisten ihmisten kanssa tai ovat pitkiä aikoja tällaisten seurassa. He ovat usein myös ihan omissa ajatuksissaan eivätkä kiinnitä huomiota ulkoisiin tekijöihin.

Niissä piireissä muut asiat ovat tärkeämpiä kuin tekohymy ja pirtskka hissipuhe.

Seura tekee kaltaisekseen.

Vierailija
158/172 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä saattaisi varmaan löytyä jotain tutkimustuloksiakin, mutta monien älykköjen aivot ovat rakentuneet hiukan eri tavalla kuin muiden. Se teke jo heistä hiukan omanlaisia.

Eiväthän kaikki älyköt ole samasta puusta veistettyjä, ei voida yleistää.

Uskon (ja tiedän kokemuksesta) että mitä korkeammin koulutettu olet, sitä todennäköisemmin sinua ei enää kiinnostaa mikään yleistason hömppä, typerät junttijutut, alatyylin vitsit ja jonain bimb...na esiintyminen. Ketään ei enää naurata samat jutut kuin perus duunaria.

Fiksuilla ja älykkäillä on erilainen huumorintaju ja ihan eri kiinnostuksen kohteet kuin tavisväestöllä.

Vierailija
159/172 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät ja sosiaaliset "hyvin pärjääjät" eivät edes ymmärrä mistä kaveri puhuu ja sitten puheille naureskellaan. Tyhmän ihmisen kanssa on tosi vaikea keskustella. Näin voin sanoa vaikka olen itse ihan keskitasoa.

Vierailija
160/172 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä taidoissa ja osa-alueilla kehittyy, joita eniten käyttää.

Toiset käyttävät aivojaan, toiset pelkkää suutaan.

Kun suulautta on pidetty vuosikymmenet hyvänä piirteenä ja jopa älyn osoituksena, ajattelevat ja ajattelijat erottuvat joukosta. Tyhjänpuhujat ja t-toimittajat valtaavat tilan, eikä älykkäämmät hyvine käytöstapoineen pyri aina raivaamaan tilaa itselleen ja ajatuksilleen, vaikka pitäisi.

Päällepäin voi näyttää miltä tahansa, vasta käytös: päsmäröinti tai sen puuttuminen, ylimieliset jutut ja aina äänessä oleminen tai sitten tiedot, harkinta, maltti ja toisten huomioon ottaminen paljastavat sen todellisen älykkyyden. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi