Olen masentunut ja nyt hoitoni loppuu :(
Tilanne on se, että olen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva ammatiton ja kouluttamaton 32-vuotias nainen. Olen käynyt psyk.sairaanhoitajan luona monta vuotta psyk.polilla. Tämä on ainoa hoito jota minulle on tarjottu. Nyt hoitaja on jäämässä eläkkeelle ja minulle sanottiin suoraan että a) heillä ei ole minulle toista vastaavaa silmä kaikilla on ajat täynnä ja b) kela ei luultavasti korvaa minulle psykoterapiaa vaan minun pitää maksaa se itse. Rahaa ei sellaiseen ole :(
Mitä minä teen?!
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Menisit töihin.lopeta tuo höpinä masennuksesta. Se on vain laiskuutta. Ole vihdoinkin hyödyksi yhteiskunnalle.
Sinä et ymmärrä masennuksesta mitään.
Sä oot sentään päässyt johonkin hoitoon ja eivät vaivaa sua työkkäristä. Muilla on asiat huonomminkin.
Niinpä, täällä muilla on asiat huonommin ja saat sentään yli tonnin rahaa kuussa, toisin ku itse enkä saa edes puheluapua! Sinuna en täällä vinkuis ollenkaa
Hoitajalla, psykologilla tai terapeutilla käydään, jotta opitaan ymmärtämään omaa oireistoa ja saadaan työvälineet sen kanssa elämiseksi. Ei se pelkkä juttelu ketään paranna. Kannattaa siis miettiä mihin ne käynnit käyttää eikä vain odottaa että kaikki tulee itselle kuin manulle illallinen.
En ole ikinä ymmärtänyt miten terapua auttaa masennukseen. Itselläkin masennusta ollu ja terapia ei yhtään auttanut, vain lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärille Ehdottomasti. Kyllä pitäs psykoterapia lähete saada.
Sen lähetteen pitää olla hoitaneelta psykiatrilta, jotta kela hyväksyisi. Mielestäni aina kannattaa hakea sitä kelan psykoterapiaa, jos kokee moisesta hyötyneensä, ja katsoa sitten mitä tekee, jos kela ei sitä myönnä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 17:42"]"En tiennyt mitä eläkkeestä seuraa, siksi suostuin. Nyt valitsisin toisin :( ap"
Se eläkehän ei kai ole mitenkään lopullinen päätös, vaan voi palata vaikka normaaleihin töihin tai opiskelemaan, jos haluaa.
Näin on. Töihin voi mennä vaikka heti, ja vakuutusyhtiön voi jopa saada maksamaan opiskelut. Ymmärrän kyllä, että ajatus itsestä eläkeläisenä voi olla raskas. Mutta kannattaa ottaa se niin, että toimeentulo on turvattu, kävi mitä kävi. Helppo tilanne verrattuna siihen, että itse pitäisi tienata joka penni.Ei vakuutusyhtiö mitään uudelleenkoulutuksia maksa sellaiselle, joka ei ole ottanut vakuutusta.
Avausviesti on vuodelta 2015. Miksi joku nostelee näitä vanhoja ketjuja?
Tuut mun luokse "hoitoon" eli imutan sun tisuliinejä, sekä nuolen pimpukkaasi jonka jälkeen annan kielisuudelmia / halauksia 450 kpl. jonka jälkeen mennään naimisiin 50 vuodeksi niin parannut!!! <3 ;-)<3
Vatun outo kirjoitti:
Tuut mun luokse "hoitoon" eli imutan sun tisuliinejä, sekä nuolen pimpukkaasi jonka jälkeen annan kielisuudelmia / halauksia 450 kpl. jonka jälkeen mennään naimisiin 50 vuodeksi niin parannut!!! <3 ;-)<3
Hyi!!
Mä kävin vuoden tk psykologilla ja sitten vuoden kelaterapiassa. Myöhemmin kun paha olo löi uudestaan yli, sain yhden psyk.sairaanhoitajakäynnin sen takia koska en suostu syömään lääkkeitä. Lääkäri meinasi seota kun sanoin, että en ole syönyt lääkkeitä ja en aio syödä. Alkoi kettuilla ja sitten antoi yhden sairaanhoitajakäynnin josta ei ollut mitään hyötyä.
Että näillä sit nköjään mennään tästä eteenäin.