Olen masentunut ja nyt hoitoni loppuu :(
Tilanne on se, että olen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva ammatiton ja kouluttamaton 32-vuotias nainen. Olen käynyt psyk.sairaanhoitajan luona monta vuotta psyk.polilla. Tämä on ainoa hoito jota minulle on tarjottu. Nyt hoitaja on jäämässä eläkkeelle ja minulle sanottiin suoraan että a) heillä ei ole minulle toista vastaavaa silmä kaikilla on ajat täynnä ja b) kela ei luultavasti korvaa minulle psykoterapiaa vaan minun pitää maksaa se itse. Rahaa ei sellaiseen ole :(
Mitä minä teen?!
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 00:05"]
Aika traagista. Ihmiset käy jossain, eikä edes tiedä missä.
[/quote]
Joo, näinhän se on. Moni luulee käyvänsä ihan oikeassa psykoterapiassa ja käykin psyk polilla tai mielenterveystoimistossa hoitajalla ja nämä käynnit sitten kuvataan lääkärin lausunnoissa ja hoitosuunnitelmissa psykoterapiana vaikkkeivat sitä ole. Itse olen käynyt sen Kelan tukeman 3 vuoden terapian (Kela ei tue pidempään yhtäjaksoisesti ja karenssi seuraavaan jaksoon viisi vuotta) ja sen lisäksi ollut monta vuotta julkisella puolella. Inhottavaa ajatella, että moni luulee ettei hyödy psykoterapiasta kun ei hyödy sairaanhoitajan jutustelusta.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 00:00"]
Kyllä poli on velvollinen tarjoamaan sulle hoitoa sairauteesi, eikä aikojen vähyys ole syy päättää hoitoa. Ota yhteys potilasasiamieheen joka hoitaa asian kanssasi.
[/quote]
Mutta kun niitä aikoja ei ole. Jonot on niin tukossa että niitä on pakko purkaa eikä hoitajatkaan voi tehdä mitään 20 h työpäivää. Täällä missä minä asun, niin jonot on PITKÄT ja koko ajan pitää purkaa. Sairaita on liikaa hoitajien määrää kohden.
Se on kyllä surkeaa, kun ei ole rahaa terapiaan. Oma terapiani loppui pari vuotta sitten ja vielä pitäisi odottaa muutama vuosi, että voi hakea sitä uudestaan. Ei ole rahaa maksaa koko summa itse. Käyn mielenterveystoimistossa aina välillä mutta ei se ole yhtään sama asia. Hoitaja vain kyselee kuulumisia. Olen hänellekin ilmoittanut toiveeni päästä psykoterapiaan, mutta tässä kaupungissa ei julkisella puolella sitä ole ollenkaan vaan kaikki, myös todella vaikeat tapaukset, hakevat sitä yksityiseltä. On tää kyllä kumma juttu.
Kuinka monta vuotta sitä terapiaa pitäisi saada, jotta ihminen paranisi?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 17:28"]Masennus on laiskuutta
[/quote]
Ja tietämättömyys tyhmyyttä.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 01:51"]
[/quote]
Sehän riippuu ihan sairaudesta. Itsellä on pakko-oireinen häiriö ja kolme vutta terapiaa takana. Nyt eläkkeellä, en siis parantunut. Yli kolmea vuottahan ei saa. Ota myös huomioon, että iso osa ei pysty maksamaan edes sitä terapian omavastuuta, joten he eivät saa mitään terapiaa vaan pelkästään jutustelua hoitajan kanssa julkisella puolella.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 17:27"]
Neuvo mullekin miten mä pääsen eläkkeelle? Oon saman ikäinen masentunut mies, mutta tuntuu että kaikki haluaa vaan että tapan itteni, eikä mulle mitään eläkkeitä anneta.
[/quote]
Jospa menisit välillä töihin niin saisit elämääsi sisältöä.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:33"]Minun diagnoosini on ihan normaali (keskivaikea masennus, yleinen ahdistuneisuushäiriö). Alan uskoa, että oman polini lääkäri on joku nero kirjoittamaan. Tai velho. Tai molempia. Ap
[/quote]
Kela sen eläkkeen saamisen päättää, ei lääkäri.
Ja lopulta se on yksi ja sama mitä lääkäri kirjoitaa lausuntoosi, kun Kelalla on tietyt taudit listassa mistä saa eläkkeen ja lopuista ei. Toki potilaan historiikki vaikuttaa myös.
Tästä tuli dokumenttikin. Ja tähän perustaa se fakta miksi lääkärin mukaan potilas olisi eläkekamaa, mutmut Kela on toista mieltä eikä eläkettä tipu - tauti kun ei sijoitu Kelan paperitaulukossa "eläkettä saavat".
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 01:51"]
[/quote]
Kaikki eivät parane välttämättä koskaan jos tauti on liian paha. Sitten on kyllä aivan turha käydä enää terapiassa kun rahaa menee vain kankkulan kaivoon. Siksi onkin tärkeä miettiä aika ajoin olisiko hoitoa jotenkin muutettava.
Käsittääkseni Kela ei kustanna eläkeläisille terapioita kun katsotaan että hyötyä saadaan enemmän kuntouttamalla sairauslomalla olevia ja mahdollisesti vielä työhön palaavia. Siis eläkepäätöksen myötä ollaan hoidon suhteen eriarvoisessa asemassa.
Suomessa on masentuneita jotain puoli mlljoonaa joten hoitoa on keskitettävä niille jotka sitä eniten tarvitsevat eli vakavasti ja keskivaikeasti masentuneille. Tehokas hoito sairastumisen alussa estää masennuksen etenemisen vaikeammaksi eli lääkehoidon lisäksi terapiaa ei pitäisi joutua odottamaan liian kauan.
Vielä tärkeämpää olisi löytää syyt masennukseen ja puuttua niihin jo ennen sairastumista. Valitettavasti suomalainen yhteiskunta ei monella tapaa ole kovin terveellinen kun eletään yksin ilman ystäviä ja viinaa käytetään aivan holtittomasti jne. Jos jokaisella olisi edes yksi ystävä niin masennusta olisi paljon vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 02:56"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:33"]Minun diagnoosini on ihan normaali (keskivaikea masennus, yleinen ahdistuneisuushäiriö). Alan uskoa, että oman polini lääkäri on joku nero kirjoittamaan. Tai velho. Tai molempia. Ap
[/quote]
Kela sen eläkkeen saamisen päättää, ei lääkäri.
Ja lopulta se on yksi ja sama mitä lääkäri kirjoitaa lausuntoosi, kun Kelalla on tietyt taudit listassa mistä saa eläkkeen ja lopuista ei. Toki potilaan historiikki vaikuttaa myös.
Tästä tuli dokumenttikin. Ja tähän perustaa se fakta miksi lääkärin mukaan potilas olisi eläkekamaa, mutmut Kela on toista mieltä eikä eläkettä tipu - tauti kun ei sijoitu Kelan paperitaulukossa "eläkettä saavat".
[/quote]
Tämä Kelan eläkeprosessi on hyvin mekaaninen toimenpide eikä siihen juuri lääkärin lirutukset auta.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:04"]
Asperger-Henna?
[/quote]
Kaippa niitä muitakin 32-vuotiaita, kouluttamattomia, masentuneita, eläkkeellä olevia naisia on, jotka täällä kirjoittavat.
Joku suositteli ottamaan lainan jotta pääsisi psykoterapiaan. No minä en suosittele. Itselleni psykoterapiasta ei ole ollut kovin kummoista hyötyä. Saan siihen kelakorvauksen, mutta siltikin tuo 120 kuussa on iso raha minulle. Kaikilla kun eläke ei ole 1700 euroa vaan voi olla puolet pienempikin. Jos terapiassa kävisi ilman kelan tukea niin se olisi 280 euroa kuussa. Noin kymppitonni kolmessa vuodessa. Jos tulot on vaikkapa 900 euroa kuussa niin ei kyllä kannata suositella lainan ottamista, josko tuota saisikaan. Saattaisi jo valmiiksi tiukka ja tukala tilanne pahentua kun saisi raha-asiansa ihan solmuun kun mistä tuollaisia kymppitonnin lainoja makselisi pois.
Nimimerkillä ei rahaa edes mansikoihin
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 17:38"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 17:29"]Miksi käyt hoidoissa?
[/quote]
Käyn myös hiljalleen lukiota loppuun. Ja syksyllä alkaa avoin yo. Masennus ja ahdistus on ja pysyy, miksi EN kävisi edes jollekin puhumassa? Minulla on taas pahoja paniikkeja ja pelkotiloja. En ymmärrä, miten voivat vain sanoa noin. Mutta olen eläkkeellä (sain sen helposti, ehkä lääkäri oli taitava kirjoittamaan?) ja se on kaikille ihan sama mitä teen kun en ole velvoitettu mihinkään. En tiennyt mitä eläkkeestä seuraa, siksi suostuin. Nyt valitsisin toisin :( ap
[/quote]
Keksi parempi provo.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:54"]Olen sairastanut masennusta kohta 30 vuotta. Ollut välillä työelämässä, nyt olen ollut jo 10 vuotta pois työelämästä. Olen pitkällä sairaslomalla ja minut on todettu työkyvyttömäksi (osastojaksolla nyt keväällä) mutta sanoivat että masennuksen takia on nykyään käytännössä mahdotonta päästä eläkkeelle. Olen itsekin sitä mieltä että minun kohdalla eläkkeelle pääsy olisi helpotus, mutta ei puhettakaan. En tiedä mitä sitten kun sairasloma loppuu ensi vuoden alussa. Opiskelemaan en lähde koska tiedän, että minulla ei ole sellaiseen voimia. On tullut sekin kokeiltua ihan riittävän monta kertaa. Olen keski-ikäinen akka jota kukaan ei takuulla edes ottaisi töihin, jo tosi katkonaisen työhistorian takia. [/quote] Jos sairauslomasi jatkuu niin seuraavana voisi olla kuntoutus. Tai sitten kuntoutustuki. Kerrot ettet ole ollut kymmeneen vuoteen työelämässä, mikä statuksesi sitten on ollut? Sairauslomalla kun voi olla yhtäjaksoisesti vain vuoden. Itse olen toistaiseksi eläkkeellä, sitä ennen kahdeksan vuotta kuntoutustuella, aina vuoden kerrallaan. Ja sille joutuminen/pääseminen ei sitten ole hoitavasta lääkäristä kiinni, päätöksen tekee mm.KELA tai vaikkapa vakuutusyhtiön asiantuntijalääkäri. Minun eläkkeeni maksaa vai.yhtiö. Päädg.oli drpressio jäädessäni eläkkeelle, muina gad ja insomnia
[/quote]Mulla on toistuva keskivaikea masennus, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko, paniikkihäiriö ja kaksi persoonallisuushäiriötä. Olen ollut työttömänä, mutta en kuitenkaan ole ollut työkykyinen. Työkkäri on kyykyttänyt kunnolla, on pitänyt uusia työnhaku aina parin kuukauden välein. Lisäksi mulla on ollut karenssi jo kohta 10 vuoden ajan, eli työttömyyspäivärahaa en ole saanut aikoihin.
Joillain kursseilla ollut välillä, niissä mm. ollut pakko istua paikallaan tekemättä mitään (ei saanut edes uutisia lukea tai pelata pasianssia, tietokoneella siis) kun opettaja on neuvonut tekstinkäsittelyssä ja tietokoneen käytössä ihan alkeistasolla olevia kurssilaisia. Toisella kurssilla minut laitettiin sellaiseen työharjoitteluun joka oli fyysisesti niin raskasta, että selkä ei kestänyt. Olisin toki ollut siellä selän hajoamisen uhallakin koska en halunnut että kukaan alkaa räkyttää että hehheh, selkäkipuunhan se on aina hyvä vedota. Pomo sitten sanoi että en voi jatkaa siellä.
Lisäksi se oli sellaista työtä mitä olen joskus nuorena tehnyt, eli piti mennä harjoittelemaan työtä minkä osasin jo ennestään. Kurssin vetäjä sanoi, että menet nyt vaan sinne, se on kato ihan sama missä sen työharjottelun on, kunhan vaan saadaan tää kurssi vedettyä jotenkin läpi.
Hoidon pitää myös nykyaikana olla tuottavaa ja tuloksellista. Eli jos pitkään käynyt, ei vaikutusta, miksi jatkaa. Näin sairaanhoitopiirit asian katsovat.
Kiinnostuksesta- miten eläkkeellä olo helpottaa mt ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostuksesta- miten eläkkeellä olo helpottaa mt ongelmia?
Ei tarvitse ainakaan tulojen epävarmuudesta ahdistua, siinä mielessä se on helpotus. Saa myös olla rauhassa sairas kotona. Ymmärrän tietysti, että jollekin se kotiin jääminen vain pahentaa tilannetta, mutta itse en ainakaan kuulu niihin.
Moi ap, tässä taas nro 55: ota yhteys omaan eläkeyhtiöösi, onko se sitten Kela tai Keva tms ja kysy, olisiko sinun mahdollista päästä esim työkokeiluun johonkin tai ennenkaikkea kuntoutustutkimuspkl tai johonkin kuntoutuskurssille? Todennäköisesti kyllä olisi, joten tee asialle jotain, apua kyllä löytyy.