Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup: Onko teillä avioehto? Miksi/miksi ei?

Vierailija
02.07.2015 |

Onko teillä avioehtoa? Miksi on, mikse ette ole tehneet?

Olemme menossa naimisiin, ja olen pohtinut avioehdon tekemistä. Itselläni on isommat tulot kuin miehellä, ei kuitenkaan merkittävästi. Myös perintöä on tiedossa tulevaisuudessa.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 09:42"]

Perinnön rajaaminen avio-oikeuden ulkopuolelle:

Ymmärrän, että kesämökki tai sukutila jää vain perijälle ja tämän lapsille, mutta jos peritään vaikka asuntoja ja kiinteistöjä, jotka myydään ja niillä rahoilla ostetaan isompi koti koko perheelle  tms, kuinka se testamentissa rajattu osuus voidaan enää siinä vaiheessa huomioida?

[/quote]

Kyse on matematiikasta. A perii mökin, testamentilla suljettu puolison avio-oikeus pois. Ap myy mökin, saa 100 000 e. Aja puoliso ostavat talon, hinta 300 000 e. Siihen laitetaan 1/3 A:n rahaa eli perinnöstä saatava summa, loppu 200 000 on yhteistä lainaa. Tulee ero ja talo myydään. Siitä 1/3 on vain A:n (testamentin perusteella) ja loppu menee puoliksi. Erossa A saa 2/3 ja puoliso 1/3 talosta.

Vierailija
42/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissäni kaikilla on avioehto. Se on tätäpäivää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ja kumpikin on saanut jo perintöä. Kaikki omistetaan puoliksi.

Vierailija
44/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole avioehtoa. Ei sitä varallisuuttakaan niin kauheasti ole.

Näen avioehdon jo lähtökohtaisesti epäluottamuksen osoituksena. Jos rakastaa todella, ei silloin tarvitse eroon varautua.

Vierailija
45/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:02"]

Ei ole avioehtoa. Ei sitä varallisuuttakaan niin kauheasti ole. Näen avioehdon jo lähtökohtaisesti epäluottamuksen osoituksena. Jos rakastaa todella, ei silloin tarvitse eroon varautua.

[/quote]

Jos avio-oikeutta ei olisi olemassakaan muuten kuin erikseen sopimalla (eli nykytilanteen päinvastainen muoto), niin olisiko silloinkin eroon varautumista tehdä sellainen sopimus että eron sattuessa omaisuus menee puoliksi? Vai olisiko se silloin ok, jos esim. toinen puolisoista hoitaa vuosikausia kotona lapsia toisen kahmiessa rahaa? Jos kyllä, niin eikö se silloin olisi yhtä lailla eroon varautumista? 

Onko ainoaa aitoa rakkautta se, että eletään pää puskassa eikä suostuta edes myöntämään sitä tosiasiaa että noin joka toinen avioliitto päättyy eroon? Miksi aito rakkaus vaatisi naiiviutta?

Vierailija
46/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole avioehtoa. Nuoria molemmat, ei omaisuutta. Kaikki mitä kerrytetään, tehdään se yhdessä. Ostettiin juuri talokin. Perintöä miehelle tulossa joooskus ja isokin, mutta se nyt ei ole edessä varmaan 40 vuoteen enkä tiedä sen enempää, että rajataanko aviopuolisot pois. Päätimme, että jos joskus jotain isompaa tulee, niin katsotaan sitten.

Vierailija
47/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua avioehtoa, koska vaimollani on rikkaat vanhemmat. Omalla isällänikin on jonkin verran omaisuutta, mutta jos ja kun vaimon puolen perintö tulee ennen eroa, saan erossa puolet esim. kahdesta merenrannassa olevasta asunnosta, toinen on kerrostalossa ja toinen on huvila + pari kivaa autoa. Jos näin kävisi, että ero tulisi, minusta tulisi siinä tapauksessa rikas sinkkumies.

Moisiin herkkuihin en näin duunarina tule pääsemään käsiksi, ellen lotossa tai veikkaamalla voita. Eli ei avioehtoa, ei hemmetissä!

Vierailija
48/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mentiin 20 vuotta sitten naimisiin eikä kummallakaan ollut paljon omaisuutta. Jos nyt menisin naimisiin niin tekisin testamentin.

Vierailija
49/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:12"]

Minä en halua avioehtoa, koska vaimollani on rikkaat vanhemmat. Omalla isällänikin on jonkin verran omaisuutta, mutta jos ja kun vaimon puolen perintö tulee ennen eroa, saan erossa puolet esim. kahdesta merenrannassa olevasta asunnosta, toinen on kerrostalossa ja toinen on huvila + pari kivaa autoa. Jos näin kävisi, että ero tulisi, minusta tulisi siinä tapauksessa rikas sinkkumies.

Moisiin herkkuihin en näin duunarina tule pääsemään käsiksi, ellen lotossa tai veikkaamalla voita. Eli ei avioehtoa, ei hemmetissä!

[/quote]

Paitsi jos ne vaimon vanhemmat on rajannut sut ulos perinnöstä :)

Vierailija
50/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On avioehto. Se tehtiin 10 vuoden avioliiton jälkeen. Mies on töpeksinyt meidän avioliiton niin pahasti, että suostuin jatkamaan liittoa vain jos teemme juristin kanssa avioehdon, joka takaa minulle reilusti yli puolet omaisuudestamme. Tämä siksi että pystyn ostamaan itselleni ja lapsille kunnon asunnon ja takaamaan heidän elatuksen. Mies suostui tähän, koska muuten olisin eronnut heti.

Tehkää avioehto heti kun menette naimisiin! Vaikka häitä suunnitellessa tuntuukin että oma mies on täydellinen eikä koska petä luottamustanne ettekä koskaan eroa niin tilanne voi olla täysin päinvastainen 10 vuoden päästä. Olen sen valitettavasti joutunut jo toteamaan.

Vierailija
51/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:14"]

[/quote]

[/quote]

No eivät ole. Eli ei huolta.

Vierailija
52/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:17"]

On avioehto. Se tehtiin 10 vuoden avioliiton jälkeen. Mies on töpeksinyt meidän avioliiton niin pahasti, että suostuin jatkamaan liittoa vain jos teemme juristin kanssa avioehdon, joka takaa minulle reilusti yli puolet omaisuudestamme. Tämä siksi että pystyn ostamaan itselleni ja lapsille kunnon asunnon ja takaamaan heidän elatuksen. Mies suostui tähän, koska muuten olisin eronnut heti. Tehkää avioehto heti kun menette naimisiin! Vaikka häitä suunnitellessa tuntuukin että oma mies on täydellinen eikä koska petä luottamustanne ettekä koskaan eroa niin tilanne voi olla täysin päinvastainen 10 vuoden päästä. Olen sen valitettavasti joutunut jo toteamaan.

[/quote]

No en kyllä tee! Olisin silti saamapuolella, jos ero nyt tulisi 11 vuoden jälkeen.

Vierailija
53/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli avioehto, jonka olemme myöhemmin purkaneet. Tavatessamme mieheni oli jäänyt yh:ksi ja ostanut avovaimon ulos talosta. Minä muutin aikanaan taloon mutta se pysyi miehen nimissä. Mies halusi suojata talon lapselleen avioehdolla ja se sopi minulle. Exän pettäminen oli eron syy joten mies oli siksi vähän varuillaan. Teimme avioehtopaperin itse ja rekisteröimme maistraatissa.
Myöhemmin mies myi talon ja ostimme yhdessä asunnon ja avioehto purettiin. Kumpikin ollaan perusduunareita eikä perintöä ole tulossa joten avioehtoa ei tarvita. Omaisuus on 50/50 molempien nimissä.

Vierailija
54/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:05"]

Onko teillä avioehtoa? Miksi on, mikse ette ole tehneet?

Olemme menossa naimisiin, ja olen pohtinut avioehdon tekemistä. Itselläni on isommat tulot kuin miehellä, ei kuitenkaan merkittävästi. Myös perintöä on tiedossa tulevaisuudessa.

[/quote]

on. Koska

a) meillä on omia lapsia

b) mies on luottotiedoton konkurssin vuoksi.

Vierailija
55/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 09:24"]Ei ole avioehtoja. Kumpikin oli naimisiin mennessä tulottomia tyhjätaskuja, joten mitään kertynyttä omaisuutta ei tarvinnut suojella. Naimisissa ollessa on kyllä ollut tuloeroja puolin ja toisin kun toinen on opiskellut toisen ollessa töissä jne. Meillä on yhteiset rahat ja systeemi ontoiminut loistavasti jo 25 vuotta.

Vanhemmat alkaa olla sen ikäisiä että joku voi potkaista tyhjää ja sitten tulee nämä perintö asiat. Nyt kumpikin on sitä mieltä että jos tulisi ero, niin kumpikaan ei olisi vaatimassa mitään toisen saamista perinnöistä, mutta olen kyllä miettinyt, että pitäisikö varmuuden vuoksi tehdä avioehto koskien noita mahdolisia tulevia perintöjä. Vaikka se ei nyt tunnu tarpeelliselta, niin eron riintaantuessa jompi kumpi voi alkaa tekemään kiusaa. Voihan olla että toisen vanhemmat rajaa puolison pois perinnöstä, mutta toisen ei, sitten toisen perintöä ei jaeta mutta toisen jaetaan ja siitäkös sitä saadaan kunnon tappelut aikaan.

En kyllä kehtaa mennä tällaista edes ehdottmaan puolisolle, paitsi sitten jos tulee sellainen testamentti jossa puoliso on rajattu pois, siinä tilanteessa se on helppo tehdä.
[/quote]

Kyse ei ole pelkästään siitä, että tulisi riitaa perinnön osituksesta. Vaan siitä, että jos "lahjoitat" puolison perinnön hänelle eron sattuessa eli et käytä avio-oikeutta siihen osaan omaisuutta, puoliso joutuu maksamaan siitä avio-oikeuden nojalla sinun puolikkaastasi lahjaveron. Ja se vituttaa kyllä, kun koko perinnöstä on jo kertaalleen perintövero maksettu.

Vierailija
56/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöjen takia tehtiin avioehto aikoinaan naimisiin mennessä. Oltiin tuolloin molemmat köyhiä parikymppisiä opiskelijoita.

Vierailija
57/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:14"]

[/quote]

[/quote]

No eivät ole. Eli ei huolta.

[/quote]

Eli noin miljoonan potti? Jos on siis pääkaupunkiseudun tuntumassa nuo kiinteistöt. Jos taas ovat jossakin pietarsaaressa, niin en lähtisi ihan kauheasti brassailemaan. Onnea Sinulle kaikesta huolimatta! Olisipa minunkin vaimo rikkaasta suvusta. Sen sijaan on ihan peeaa, joten avioehto on tehty todellakin!

Vierailija
58/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla tehty. Ajateltiin, että varallisuutta, tuloja ja perintöjä on (/on tulossa) molemmilla saman verran, niin ei tarvetta. Pidettiin tätä ratkaisua myös vähän perinteisen hassun romanttisena.

Riskinä on tietysti se, että jompi kumpi velkaantuu isosti jossain vaiheessa omien bisneksien tai töppäilyjen vuoksi. Tätä ei osattu ajatella aikanaan. Tosi pieni riski, mutta eipä se avioehtokaan olisi iso homma tehdä.

Vierailija
59/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On avioehto. Jaamme kaiken muutenkin, kukaan ei maksa toisen ruokaa tai mitään muutakaan, kaikki menot maksetaan itse. Jotkut sukulaiseni sanoivat että "et voi suostua avioehtoon! Sittenhän häviät KUN eroatte!" Juu-u... Minä saan perintönä ison mökki ja metsäpalstan ja olen velaton ihminen ja miehellä yli kymppitonni velkaa.. Enkä haluaisi mitään hänen tavaroitaan, kaikki huonekalut jakaisimme sen mukaan kenen ne on ja kaikki on selkeästi jonkun, ja aika puoliksi menee, ainoastaan yksi parinkympin halpistuoli on yhteisenä ostettu, siitä tuskin riita tulee. En ymmärrä miksi joku ei ottaisi avioehtoa?! Se helpottaa kamalasti jos ero sattuu tulemaan ja varsinkin jos on varakkaampi osapuoli tai omistaa itsellleen tärkeitä asioita niin saa suoraan sanottuna olla aika tyhmä ettei ota avioehtoa.

Vierailija
60/83 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko avioehdon tehdä siis vasta avioliiton aikana? Jos molemmat siis suostuvat.