Mikä mauttomuuden huipentuma sisustuksessa?
Perinteinen iso viuhka seinällä (ei kai tosin nää kllään kai??), halvat matkamuistot paraatipaikalla lastulevyviritelmähyllyssä. Muita?
Kommentit (297)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:48"]Keittiön tasot täynnä kaikkia kippoja sun muuta. kodinkoneet näkyvillä [/quote] Tämä. Keittiötasot pitää olla tyhjinä, tulee paljon siistimpi käsitys. Ja näyttää hyvältä
[/quote]
Mäkin haluisin pitää tyhjinä, mutta missä säilytätte hedelmät, sipulit, vedenkeittimen, kahvinkeittimen, tehosekoittimet, leivänpaahtimen ym???
[/quote]
Mäkin tässä pohdiskelin, että jos tasoilla ei saa mitään säilyttää, niin miksi sitten keittiöön laitetaan keittiökaapistot tasoineen?? Eikö yksi lyhyehkö taso riittäisi leivontaan, muutenhan voisi sitten hyödyntää tilan lattiasta kattoon olevilla kaapeilla, eihän niillä tasoilla tee sitten yhtään mitään, jos niillä ei mitään pidetä??
Olisi ihan kiintoisaa tietää, miltä näiden arvostelijoiden kodit näyttävät.
Itse olen tarkka kodistani ja sen sisustuksesta, mutten koskaan katso muiden koteja arvostelevalla silmällä, koska oletan että jokainen tekee kodistaan sellaisen, missä viihtyy ja mistä pitää. Mautonta ja tylsää olisi se, että kaikki pitäisivät täysin samoista asioista ja sisustaisivat identtisesti, tietyt trendit tietysti vallitsevat myös sisustuksessa kuten muissakin asioissa, mutta ne ovat vain yksittäisiä asioita ja jokainen voi poimia omansa.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:39"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:53"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 16:24"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:11"] Kokovalkoinen sisustus, inspiraatiotekstejä maalattu sinne tänne, vaatteet roikkuu henkareissa seinillä makkarissa, Vallilan verhot, kierrätetyt Artekin jakkarat sohvapöytänä, kotiteatteri, punainen jenkkikääkaappi keittiössä. Ei mitään hekilökohtaisia tavaroita tai kuvia esillä. [/quote] Mitä on esimerkiksi henkilökohtaiset tavarat joita tulisi olla esillä? Voisiko joku laittaa esimerkin, muunkin kuin vaikka lempparikirjan tms? Mietin vain että mikä tavara on "henkilökohtainen", meillä miehen kanssa sisustus pitkälti siten että kaikki tavarat on yhteisiä... [/quote] No, ehkä huono esimerkki, mutta me olemme asuneet vuosia ulkomailla ja se näkyy niinä henkilökohtaisina asioina kodissamme. Tiettyinä huonekaluina, jotka on hankittu suinmaistamme ja erityisesti valokuvina ja tauluina seinällä (mieheni on valokuvaaja, joten meillä on paljon valokuvia kehystettyinä tauluina), tekstiileinä ja pieninä sisustusesineinä. Niillä on tarina ja paikka, josta ne on hankittu ja niillä on syy olla esillä. Kaikki on kuitenkin tarkkaan mietitty sopimaan jo olemassa olleen, 15 vuotta vanhan ja ajattoman sisustuksen kanssa - joka, hui kauhistus, on aika valkoinen ja moderni. Meillä on myös jotain Artekia ja mm. tuo kauhea Lokki. Kaikki ovat minun ja mieheni lapsuudenkodeista. Lokki hankittiin meille kotiin 70-luvulla ja se on edelleen kuin uusi. Ei ole esim. kellastunut. Lastenhuoneessa on miehen laspsuudenkodista oleva Artekin matala pöytä ja tuolit., uudelleen maalautettuna. Nämä ovat henkilökohtaisia muistoja meille. [/quote] Tarina tai ei, joka toiselta löytyy nuo Artekit ja Lokit. Se niistä tekee mauttomat. Kaikki ideat menevät pilalle, kun niistä tulee valtavirtaa ja lopuksi niille naureskellaan. Tavallaanhan se on sääli. Vaate- ja asustemuodissa tämä tapahtuu vielä nopeammin vrt. leggingsit, Michael Korsit, Vuittonit ja muut. [/quote] En ole koskaan ymmärtänyt tätä logiikkaa. Jos jonkun tuotteen ostaa siksi että siitä oikeasti tykkää, mitä väliä sillä on jos siitä tulee trendikäs ja muutkin sen hankkivat? Kyllä minä tykkään siitä sen jälkeenkin. Vain ne, jotka hankkivat tuotteen ollakseen erityisiä lumihiutaleita tai jotain muka-edelläkävijöitä häiriintyvät siitä että muutkin tykkäävät samasta. [/quote] Tavara kokee inflaation. Niin se vaan menee. Ensin kiva idea, sitten suosittu, sitten trendikäs, sitten massatuote ja lopuksi jo niin loppuun kulunut, että ihmiset alkavat pitää mauttomana.
Se on sitten kokonaan eri asia välittääkö siitä, mitä muut ajattelevat. Leggingsit ja crocksit vaan jalkaan ja pää pystyyn, vaikka muut hymähtelisivät. [/quote] Se kokee inflaation vain niiden silmissä jotka ostivat sen jonkun näennäisen statusarvon tms. takia, ei siksi että oikeasti tykkäisivät siitä. En ole ikinä itse lakannut pitämästä jostain tykkäämästäni tuotteesta sen takia että siitä tuli "massatuote". Ihan sama! Minä tykkään siitä koska se näyttää hyvältä, tai on käytännöllinen tms. Vastaavasti en ostaisi jotain trendituotetta vain siksi että kaikilla on sellainen. Mitä järkeä?
[/quote] Siis tuotehan voi kokea inflaation ihan sellaisenkin silmässä, joka ei itse kyseistä tuotetta koskaan omistanutkaan. Näin nämä trendit toimivat ja vaikuttavat mieliimme. Myös jokin tuote voi ensin tuntua ihastuttavalle, mutta massaksi muututtuaan mieli voi vaihtua. Kuinka moni nelikymppinen pitää edelleen 80-luvun tyyliään hienona?
Edelleen, kannatan sitä leggingsien ja crocksien pitämistä jalassa, muista piittaamatta. Ilmiö nyt vain on tällainen.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 19:56"]
Itämaiset matot. Aina likaisen näköisiä ja kirjavia kamalissa väreissä. Eivät sovi suomalaiseen sisustukseen.
[/quote]
Mikä helvetin "suomalainen sisustus"? Että kodin pitää olla naapurin kodin kopio?
[/quote]
Samaa muuten kommentoi myös joku ulkomailta Suomeen muuttanut ja täällä pitkään asunut mies.
Itseä ärsyttää kun kaikilla pitää olla juuri nyt muodissa olevat tavarat. On ne sitten muumimukeja tai artekia, niin itsessään ihan tyylikäs tavara muuttuu minun silmissäni tylsäksi muotijutuksi.
Mariskoolit rintarinnan hyllyssä (tai Kivi-tuikku lyhdyt).
Mun mielestä ne tummanharmaat divaanisohvat ja valkoiset matalat pöydät ja telkkari hyllyt on aivan mauttomia. Siihen vielä joku vaalea tai musta nukkamatto. Aluksi olivat kivoja mutta nyt kun niitä on lähes kaikilla... yhhyhyh.
Näissä sisustusketjuissa kukaan massailmiöitä seuraava ei ikinä myönnä toimintaansa. Aina sitä vaan sattuu tykkäämään just siitä tietystä jutusta ihan aidosti ihan itse. Tunnen parikin näitä tyyppejä.
Kymmenisen vuotta sitten oli karvalankamatot ja Marilyn-canvastaulut, ruskea ja turkoosi väreinä. Viitisen vuotta sitten koko koti oli täynnä vanhoja ikkunanpokia ja sisustustekstejä ja maalaisromantiikkaa ja Vallilan ne perhosverhot. Nyt kokovalkoista höystettynä design-klassikoilla.
Miten se oma maku sattuukin muuttumaan muodin ja tarjonnan mukana? Nykypäivänä kun netin etämyynti mahdollistaa ihan kaikenlaisten sisustusmakujen toteuttamisen, niin miten edelleen sattuukaan, että tietyn porukan individualistiset näkemykset seuraavat toisiaan ja muuttuvatkin samoin aikavälein? Ihan itsestään ja oman maun mukaan, kun nyt sattuu vaan tykkäämään just tästä. Vaikka viittä vuotta myöhemmin mitään ihanuuksia ei enää kotona näy. Kun mieli muuttui. Ihan itsestään ja sopulimuodista irrallisena tietysti.
Miksei voi vaan myöntää, että on vähän arka tekemään itsenäisiä sisustusratkaisuja ja helposti tyytyy muiden löytöihin, joita on runsaasti esillä ja tarjolla ja jotka ainakin on turvallinen ja hyväksyttävä valinta? Ei minua ärsytä kokovalkoinen sisustus vaan se, että esitetään että kokovalkoisuuden idea oli alunperin ihan oma ja itse keksitty ja vielä persoonallinen ratkaisu.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:48"]Mäkin tässä pohdiskelin, että jos tasoilla ei saa mitään säilyttää, niin miksi sitten keittiöön laitetaan keittiökaapistot tasoineen?? Eikö yksi lyhyehkö taso riittäisi leivontaan, muutenhan voisi sitten hyödyntää tilan lattiasta kattoon olevilla kaapeilla, eihän niillä tasoilla tee sitten yhtään mitään, jos niillä ei mitään pidetä??[/quote]
Mut kuka tarvitsee keittiön täydeltä myöskään niitä lattiasta kattoon olevia kaappeja? Olisi tosi tukkoisen näköistäkin, tasot tai muut matalat ratkaisut keventävät sisustusta verrattuna siihen, että kaikki olisi korkeaa kaappia. Jos leipoo tai kokkaa paljon (varsinkin porukalla), niin laskutilaa saa olla reilusti, ja tasojen alle jää käytännöllistä säilystilaa vetolaatikoiden muodossa (mielestäni laatikot paljon kätevämpiä kuin perinteiset kaapit, saa koko sisällön kerralla näkyviin).
Mutta jos itselle sopii paremmin pieni taso ja paljon kaappeja, niin kannattaahan sellainen sitten laittaa. Keittiö jos mikä kannattaa suunnitella just omien tarpeiden mukaan :)
No minun mielestä valkoinen ruokapöytä jossa on lasi päällä on todella ruma. Vielä jos siihen on yhdistetty mustat keinonahkaa olevat metallijalkatuolit, yök. Ja Lokki-valaisin on ruma. Sekä liian tyhjä asunto, jossa kaikuu. Tyhjyyttä täynnä! En kyllä myöskään pidä täynnä tilpehööriä olevasta huushollista. Enkä siitä maalaisromanttisesta tyylistä. Kodissa pitää olla lämpöä, joten kaikki on yök mitkä näyttää sisustusesitteestä repäistyltä.
Täytetyt eläimet (puistatus), kärpäslätkät, muovikukat, tuhkakupit. Kirjahyllyt, joissa ei yhtään kirjaa. Aallon maljakot, ulkomailta tuodut matkamuistorihkamat, poppanat pöydillä. Värien sekamelska ja kuvioiden yhteensopimattomuus.
No ehkä ylivoimaisesti eniten yök on Marimekon Unikko etenkin sinisenä... Onneksi ei enää paljon näe.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 00:04"]
No minun mielestä valkoinen ruokapöytä jossa on lasi päällä on todella ruma. Vielä jos siihen on yhdistetty mustat keinonahkaa olevat metallijalkatuolit, yök. Ja Lokki-valaisin on ruma. Sekä liian tyhjä asunto, jossa kaikuu. Tyhjyyttä täynnä! En kyllä myöskään pidä täynnä tilpehööriä olevasta huushollista. Enkä siitä maalaisromanttisesta tyylistä. Kodissa pitää olla lämpöä, joten kaikki on yök mitkä näyttää sisustusesitteestä repäistyltä.
[/quote] Yok, yok ja yok. Pida oksennuspusseja aina mukana ja ota Dramiinia. Tuollainen oksentelu on kylla mauttomuuden huippu.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:51"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:39"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:53"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 16:24"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:11"] Kokovalkoinen sisustus, inspiraatiotekstejä maalattu sinne tänne, vaatteet roikkuu henkareissa seinillä makkarissa, Vallilan verhot, kierrätetyt Artekin jakkarat sohvapöytänä, kotiteatteri, punainen jenkkikääkaappi keittiössä. Ei mitään hekilökohtaisia tavaroita tai kuvia esillä. [/quote] Mitä on esimerkiksi henkilökohtaiset tavarat joita tulisi olla esillä? Voisiko joku laittaa esimerkin, muunkin kuin vaikka lempparikirjan tms? Mietin vain että mikä tavara on "henkilökohtainen", meillä miehen kanssa sisustus pitkälti siten että kaikki tavarat on yhteisiä... [/quote] No, ehkä huono esimerkki, mutta me olemme asuneet vuosia ulkomailla ja se näkyy niinä henkilökohtaisina asioina kodissamme. Tiettyinä huonekaluina, jotka on hankittu suinmaistamme ja erityisesti valokuvina ja tauluina seinällä (mieheni on valokuvaaja, joten meillä on paljon valokuvia kehystettyinä tauluina), tekstiileinä ja pieninä sisustusesineinä. Niillä on tarina ja paikka, josta ne on hankittu ja niillä on syy olla esillä. Kaikki on kuitenkin tarkkaan mietitty sopimaan jo olemassa olleen, 15 vuotta vanhan ja ajattoman sisustuksen kanssa - joka, hui kauhistus, on aika valkoinen ja moderni. Meillä on myös jotain Artekia ja mm. tuo kauhea Lokki. Kaikki ovat minun ja mieheni lapsuudenkodeista. Lokki hankittiin meille kotiin 70-luvulla ja se on edelleen kuin uusi. Ei ole esim. kellastunut. Lastenhuoneessa on miehen laspsuudenkodista oleva Artekin matala pöytä ja tuolit., uudelleen maalautettuna. Nämä ovat henkilökohtaisia muistoja meille. [/quote] Tarina tai ei, joka toiselta löytyy nuo Artekit ja Lokit. Se niistä tekee mauttomat. Kaikki ideat menevät pilalle, kun niistä tulee valtavirtaa ja lopuksi niille naureskellaan. Tavallaanhan se on sääli. Vaate- ja asustemuodissa tämä tapahtuu vielä nopeammin vrt. leggingsit, Michael Korsit, Vuittonit ja muut. [/quote] En ole koskaan ymmärtänyt tätä logiikkaa. Jos jonkun tuotteen ostaa siksi että siitä oikeasti tykkää, mitä väliä sillä on jos siitä tulee trendikäs ja muutkin sen hankkivat? Kyllä minä tykkään siitä sen jälkeenkin. Vain ne, jotka hankkivat tuotteen ollakseen erityisiä lumihiutaleita tai jotain muka-edelläkävijöitä häiriintyvät siitä että muutkin tykkäävät samasta. [/quote] Tavara kokee inflaation. Niin se vaan menee. Ensin kiva idea, sitten suosittu, sitten trendikäs, sitten massatuote ja lopuksi jo niin loppuun kulunut, että ihmiset alkavat pitää mauttomana.
Se on sitten kokonaan eri asia välittääkö siitä, mitä muut ajattelevat. Leggingsit ja crocksit vaan jalkaan ja pää pystyyn, vaikka muut hymähtelisivät. [/quote] Se kokee inflaation vain niiden silmissä jotka ostivat sen jonkun näennäisen statusarvon tms. takia, ei siksi että oikeasti tykkäisivät siitä. En ole ikinä itse lakannut pitämästä jostain tykkäämästäni tuotteesta sen takia että siitä tuli "massatuote". Ihan sama! Minä tykkään siitä koska se näyttää hyvältä, tai on käytännöllinen tms. Vastaavasti en ostaisi jotain trendituotetta vain siksi että kaikilla on sellainen. Mitä järkeä?
[/quote] Siis tuotehan voi kokea inflaation ihan sellaisenkin silmässä, joka ei itse kyseistä tuotetta koskaan omistanutkaan. Näin nämä trendit toimivat ja vaikuttavat mieliimme. Myös jokin tuote voi ensin tuntua ihastuttavalle, mutta massaksi muututtuaan mieli voi vaihtua. Kuinka moni nelikymppinen pitää edelleen 80-luvun tyyliään hienona?
Edelleen, kannatan sitä leggingsien ja crocksien pitämistä jalassa, muista piittaamatta. Ilmiö nyt vain on tällainen.
[/quote]
Mutta kuka lakkaa tykkämästä vaikka puoli vuotta sitten hankkimastaan mielestään upeasta esineestä vain sen takia että moni muukin tykkää siitä? Se on eri asia jos oma maku muuttuu ajan kanssa, nyt puhuttiin jonkun tuotteen trendiststuksesta ja siitä miten se vaikuttaa niihin jotka ihan vaan oikeasti tykkäävät ks. tuotteesta
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:52"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:11"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:08"] Minimalismi sekä se, että kaikki on upouutta ja vaalea-tummanharmaa-harmaasävyistä. Harmaat kivilaatat, tummanharmaa divaanisohva, kuultotapetti yhdellä seinällä, jotain risuja lattiamaljakossa jne., eli tylsä messulehtiasunto. Lukemiseksi vain pari kaupallista sisustuslehteä olohuoneen pöydällä, eli nahkakantisia sidottuja kunnon kirjoja missään nimessä (koska ne pölisevät, ja juntit eivät ymmärrä klassisen sivistyksen päälle). [/quote] Se että jokin asia ei ole SINUN makuusi/SINUN tyylistäsi, ei tee siitä mautonta. [/quote] No mikä sitten tekee? [/quote] Onko tämä oikeasti näin vaikea konsepti ihmisille? On eri makuja, tyylisuuntia. Yksi tykkää valkoisesta, toinen sinisestä. Nämä ovat makuasioita. Itse en esim. pidä usean värin/kuvion yhdistelystä (minusta kaoottinen vaikutelma), mutta en sanoisi että se on mautonta, se vaan ei ole MINUN tyylistäni. Mutta! On asioita, joita SUURIN OSA pitäisi mauttomana, vrt. tiukka punainen vesirajamekko hautajaisissa. Pointti on lähinnä se, että "ei minun tyylinen", ei ole sama kuin "mauton". [/quote] Konsepti? [/quote] Ei taida olla sivistys-/vierasperäiset sanat sulla ihan hanskassa? Ymmärtäisitkö jos sanoisin käsite?
[/quote]
Sinulla ei ole hanskassa se, ettei vierasperäisillä sanoilla ole toisessa kielessä välttämättä samaa merkitystä kuin alkuperäkielessä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Konsepti
Itämaiset matot. Ikkunapokat tai ovet seinillä koristeena. Mautonta.
No mauttomuuden ehdoton huippu on tikapuut sisällä. Vaikka ne olisivat tyylitellyt hyllyköksi tarkoitetut.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 00:16"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:52"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:11"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:08"] Minimalismi sekä se, että kaikki on upouutta ja vaalea-tummanharmaa-harmaasävyistä. Harmaat kivilaatat, tummanharmaa divaanisohva, kuultotapetti yhdellä seinällä, jotain risuja lattiamaljakossa jne., eli tylsä messulehtiasunto. Lukemiseksi vain pari kaupallista sisustuslehteä olohuoneen pöydällä, eli nahkakantisia sidottuja kunnon kirjoja missään nimessä (koska ne pölisevät, ja juntit eivät ymmärrä klassisen sivistyksen päälle). [/quote] Se että jokin asia ei ole SINUN makuusi/SINUN tyylistäsi, ei tee siitä mautonta. [/quote] No mikä sitten tekee? [/quote] Onko tämä oikeasti näin vaikea konsepti ihmisille? On eri makuja, tyylisuuntia. Yksi tykkää valkoisesta, toinen sinisestä. Nämä ovat makuasioita. Itse en esim. pidä usean värin/kuvion yhdistelystä (minusta kaoottinen vaikutelma), mutta en sanoisi että se on mautonta, se vaan ei ole MINUN tyylistäni. Mutta! On asioita, joita SUURIN OSA pitäisi mauttomana, vrt. tiukka punainen vesirajamekko hautajaisissa. Pointti on lähinnä se, että "ei minun tyylinen", ei ole sama kuin "mauton". [/quote] Konsepti? [/quote] Ei taida olla sivistys-/vierasperäiset sanat sulla ihan hanskassa? Ymmärtäisitkö jos sanoisin käsite?
[/quote]
Sinulla ei ole hanskassa se, ettei vierasperäisillä sanoilla ole toisessa kielessä välttämättä samaa merkitystä kuin alkuperäkielessä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Konsepti
[/quote]
Wikipedia on tunnetusti luotettava lähde... Tsekkaapa sivistyssanakirja, konsepti on tässä yhteydessä yhtä kuin käsite
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 00:15"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:51"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:00"]
[/quote]
Mutta kuka lakkaa tykkämästä vaikka puoli vuotta sitten hankkimastaan mielestään upeasta esineestä vain sen takia että moni muukin tykkää siitä? Se on eri asia jos oma maku muuttuu ajan kanssa, nyt puhuttiin jonkun tuotteen trendiststuksesta ja siitä miten se vaikuttaa niihin jotka ihan vaan oikeasti tykkäävät ks. tuotteesta
[/quote]
Kyllä sekin voi vaikuttaa. Törmäät jatkuvasti samaan asiaan ja mieli kyllästyy. Tuote ei enää olekaan niin kiva. Saat ikään kuin yliannostuksen.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:03"]Kauhein on varmaan plyysisohva(-ryhmä). Väriltään kirjava tai sitten kirkkaan sininen/punainen/vihreä.
.
Itseäni puistattaa kokovalkoisissa kodeissa eniten kaikenlaiset sisustustarrat, sisustustaulut ja sohvatyynyt, joissa on kliseisiä lauseita ja sanoja (juurikin niitä "love", "home", "life is sweet", "home is where your heart it" jne) ja myöskin tähti-/sydänkuviolliset viltit ja koristetyynyt. Myös Applen tuotteet esillä (esim. sisustuskuvissa) on vähän mautonta.
[/quote]
Maalaisromantiikka..hrrrrr