Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskokaa jo: ra pilta tulevalla ei ole etuajo-oikeus!

Vierailija
02.07.2015 |

Ai saatana että sai taas säikähtää.. lapset takapenkillä ja painelen normi satasta moottoritiellä. Huomaan rampilta tulevan Pökötin, vilkaisen taakse, tilaa on kun takana ei ole ketään.
Painelen tasaista vauhtia ja huomaan Pökötin kiihdyttäneen ihan rinnalle.. siinä sitten ajellaan rinnakkain..kunnes kiihdytyskaista loppuu: sitten survoi melkein peilit kolisten eteeni. Ja töötti soi ja nyrkki heilui.

Joo, olisin voinut vaihtaa (ja rikkoa lakia) vasemmalle kaistalle, mutta miksi kun takana olisi ollut tilaa.

NTY- Keski-Suomessa; ole hyvä ja mene takaisin autokouluun :(

Kommentit (323)

Vierailija
81/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:09"]

Ai saatana että sai taas säikähtää.. lapset takapenkillä ja painelen normi satasta moottoritiellä. Huomaan rampilta tulevan Pökötin, vilkaisen taakse, tilaa on kun takana ei ole ketään. Painelen tasaista vauhtia ja huomaan Pökötin kiihdyttäneen ihan rinnalle.. siinä sitten ajellaan rinnakkain..kunnes kiihdytyskaista loppuu: sitten survoi melkein peilit kolisten eteeni. Ja töötti soi ja nyrkki heilui. Joo, olisin voinut vaihtaa (ja rikkoa lakia) vasemmalle kaistalle, mutta miksi kun takana olisi ollut tilaa. NTY- Keski-Suomessa; ole hyvä ja mene takaisin autokouluun :(

[/quote]

Kun sinulla on ollut noin vähän aikaa kortti, niin oletko varma että et hidastanut tai kiihdyttänyt pakun tullessa rinnalle?

Silloin meinaa vähän itselläkin verenpaine nousta kun katsoo rampilita tullessa että liityn moottoritielle jonku auton taakse ja olen jo hidastanut vauhtia päästäkseni sen taakse ja sitten huomaan että sekin hidastaa vauhtia enkä tule enää pääsemään sen taakse. Pakussa voi loppua potku kesken jos pitääkin yrittää sittenkin kiihdyttää eteen.

Pitäkää motarin ramppien kohdalla, jos muutenkin, vauhti tasaisena ja riittävät ajoetäisyydet edellä menevään, niin rampista tulijoilla on helppa eikä tarvi ängetä väleihin. Se änkeäminenhän johtuu vain siitä että ei piedetä riittäviä ajoetäisyyksiä, vaan ollaan mustasukkaisia paikastaan jonossa.

Vierailija
82/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:46"]

Mua ei haittaa niin kauan, kun et ole mun tiellä. Kiihdytä pois edestä sitten kanssa, kiitos!

[/quote]

Siinä on vieressä ohituskaista josta pääsee ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:06"]

Mua ei haittaa niin kauan, kun et ole mun tiellä. Kiihdytä pois edestä sitten kanssa, kiitos!

[/quote]

[/quote]

Missä päin Suomea on kolmikaistaisia teitä? Itse olen nähnyt vain ihan yksittäisiä pätkiä isojen kaupunkien sisääntuloväylillä. Jos oikealla ajava ajoneuvo väistää vasemmalla, ei häntä pääse ohittamaan ennen kuin hän siirtyy takaisin oikeanpuoleliselle kaistalle. Siitähän tuossa oli kysymys.

Vierailija
84/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:00"]

Ja sieltä rampilta/kiihdytyskaistalta pitäisi myös lähteä kaistalle siinä järjestyksessä kuin siellä ollaan.

[/quote]

Tuo on vain toive, laki ei sitä edellytä. Jos rampissa on edessä on vaikka joku joka kiihdyttelee motarilla kulkevan eteen, niin seuraava rampista tulija voi hyvinkin sirtyä jo aikaisemmin tämän motarilla kulkevan taakse. Kukaan ei häiritse ketään ja kaikki pääsee sujuvasti liikennevirtaan.

Vierailija
85/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:14"] Joo, Keski-Suomessa on välillä tuollaista, kun ei olla totuttu muihin ihmisiin liikenteessä. Usein kiihdytyskaistalla vieressä ajavalla ei ole edes vilkkua päällä, niin saa arvoilla tuleeko se eteen vai ei. Usein höllään vauhtia, että kiihdytyskaistalta tuleva pääsee liittymään. Rekkojen tullessa vaihdan kyllä suosiolla vasemmalle kaistalle. Niillä kiihdytys kestää, enkä halua testata tuleeko kylkeen. [/quote] Ajapa joskus Italiassa, niin huomaat että keskisuomalaiset ovat varsin nöyriä sääntöjen noudattajia.  Karmiva kokemus, mutta Napolin jälkeen ei enää pelota ajaa missään. Siellä viimeistään oppi sekä antamaan tilan toiselle että ottamaan sen. [/quote]nyt ei olla napolissa, tollo

[/quote]

Ette ole ilmeisesti matkustelleet pahemmin Venäjällä?

Vierailija
86/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:47"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:26"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:19"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:13"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 19:59"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 19:48"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 18:34"]

Tuollaisia idiootteja on Turun suunnalla joka päivä. Tunkevat rampeista moottoritielle väkisin aiheuttaen vaaratilanteita. Pahinta on kun itse ajat moottoritien oikeaa kaistaa 120km/h ja itseäni ohittaa vasemmalta joku ja samalla rampista tullaan rehvakkaasti kolmion takaa muista piittaamatta. Miten ihmeessä voisin edes väistää, jos molemmilla moottoritien kaistoilla jo ajaa autoja.

[/quote]

Toivottavasti et kysy tosissasi. Nimittäin jos kysyt, niin ole hyvä ja käy äkkiä luovuttamassa korttisi poliisille! Sinä voit höllätä sen jalkasi kaasulta, jolloin se oikealta eteentuleva pääsee edellesi.

[/quote]

Sinun se kortti pitäisi käydä luovuttamassa, jos oikeasti kuvittelet olevan ok hidastaa rampilta tulevien takia! 

[/quote]

Saisinkos jonkun lähteen tälle väittämälle. Itse voin tieliikennelaista osoittaa kohdan jossa velvoitetaan huomioimaan toiset tienkäyttäjät ja ehkäisemään onnettomuuksia.

[/quote]

Siis ei v*ttu, etkö oikeasti tiedä kolmion takaa tulevan olevan väistämisvelvollinen? Ei muussakaan liikenteessä hidasteta, jotta kolmion takaa tuleva pääsisi pujahtamaan eteen. 

[/quote]

Toki tiedän, mutta nyt emme puhuneetkaan väistämisestä vaan hidastamisesta. Eli sitä linkkiä kiitos...

[/quote]

Kuvitellaan seuraava tilanne: ajat suoraa tietä nopeusrajoituksen mukaisesti. Sivutieltä on kolmion takaa tulossa toinen auto, joka hidastaa risteykseen tullessaan. Mitä teet? 

A) Jatkat matkaasi nopeusrajoituksen mukaisesti ja kolmion takaa tuleva auto kääntyy sinun ajettua ohi

B)  Hidastat vauhtia ja yrität viittelöidä toisen auton kuskia kääntymään eteesi

Vierailija
87/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:14"]Rikkoa lakia? Kaistan vaihto ei toki ole suositeltavaa, mutta ei myöskään laitonta. Pököttikuski oli väärässä ja aiheutti vakavan vaaratilanteen, mutta huomiona vain tuosta laillisuudesta :)
[/quote]

kyllä siitä sakot saa, niin,eikö ole silloin laitonta?:) faktat kuntoon!

Vierailija
88/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:00"]Ja sieltä rampilta/kiihdytyskaistalta pitäisi myös lähteä kaistalle siinä järjestyksessä kuin siellä ollaan.
[/quote]

ei pidä.

Vierailija
89/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:14"] Joo, Keski-Suomessa on välillä tuollaista, kun ei olla totuttu muihin ihmisiin liikenteessä. Usein kiihdytyskaistalla vieressä ajavalla ei ole edes vilkkua päällä, niin saa arvoilla tuleeko se eteen vai ei. Usein höllään vauhtia, että kiihdytyskaistalta tuleva pääsee liittymään. Rekkojen tullessa vaihdan kyllä suosiolla vasemmalle kaistalle. Niillä kiihdytys kestää, enkä halua testata tuleeko kylkeen. [/quote] Ajapa joskus Italiassa, niin huomaat että keskisuomalaiset ovat varsin nöyriä sääntöjen noudattajia.  Karmiva kokemus, mutta Napolin jälkeen ei enää pelota ajaa missään. Siellä viimeistään oppi sekä antamaan tilan toiselle että ottamaan sen. [/quote]nyt ei olla napolissa, tollo

[/quote]

[/quote]

Mitä ihmettä nämä kommentit muiden maiden liikennekulttuurista oikein ovat? Vai eikö täällä tarvitse noudattaa liikennesääntöjä, koska ei Venäjällä, Italiassa, Vietnamissa, Kongossakaan jne jne noudateta???

Vierailija
90/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 19:37"]Pököttikin on sujuvasti vaihtunut pakuksi.
[/quote]

Ai Peugeot merkkisiä pakuja ei sun mielestä ole olemassakaan?

Vierailija
91/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:09"]

[/quote]

[/quote]

Missä päin Suomea on kolmikaistaisia teitä? Itse olen nähnyt vain ihan yksittäisiä pätkiä isojen kaupunkien sisääntuloväylillä. Jos oikealla ajava ajoneuvo väistää vasemmalla, ei häntä pääse ohittamaan ennen kuin hän siirtyy takaisin oikeanpuoleliselle kaistalle. Siitähän tuossa oli kysymys.

[/quote]

Jaa sitä oltiin jo ohituskaistalla. No toivottavasti ei aortta repeä vaikka joudut löysäämään hieman kaasua, koska edessä on hitaampi ohittaja.

Vierailija
92/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:23"]

[/quote]

[/quote]

Miten tämä liittyy Suomen tieliikenteeseen ja tieliikennelainsäädäntöön?

Vierailija
93/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:02"]

Mielestäni on kummallista että useimmat ihmiset liittyvät jonkun eteen. Ajatellaan siis että liityn tuon auton eteen eikä tuon auton taakse. Mielestäni on paljon helpompaa liittyä jonkun auton taakse tai joidenkin autojen väliin.

[/quote]

Miten niin kummallista? Ajan motarilla 135 mittarinopeutta eli 130km/h todellista nopeutta ja silloin on yleensä se tilanne että motarilla jo ajavat ajaa hieman hitaampaa kuin minä. On aika luntevaa kiihdyttä tuohon 135 mittarinopeuteen ja siirtyä motarilla hitaampaa ajavan eteen.

Vierailija
94/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan aina kaistaa, jos tilaa on. On aivan sairasta, että lain mukaan pitäisi aiheuttaa vaaratilanne tahallaan liittyjälle.

Ap:n kaltaisten urpojen takia joudun usein liittymään motarille 60 km/h, kun kukaan ei päästä väliin ja niitä turvavälejä ei kukaan pidä!!!

Vierailija
95/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:09"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jaa sitä oltiin jo ohituskaistalla. No toivottavasti ei aortta repeä vaikka joudut löysäämään hieman kaasua, koska edessä on hitaampi ohittaja.

[/quote]

En ollut siis ylempi, mutta lukutaitoinen kylläkin.

Vierailija
96/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rampilta tuleva sovittaa oman vauhtinsa ja katsoo että ei aja kenenkään päälle. 

Ei se ole ydinfysiikkaa eikä rakettitiedettä, vaan laki. 

Vierailija
97/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kun sieltä rampilta tullaan ja ensimmäinen tulija köröttää kuuttakymppiä, ja kaikkien pitää liittyä päätielle siinä järjestyksessä missä tullaan, mitenkäs sitten suu pannaan?

Tai sitten, kun tulijat ajavat oikeaa vauhtia, mutta takaa päättää joku nyt kuitenkin lähteä ensin heti kun kiihdytyskaistalta pääsee.

Liikenteessä kun ei kaikki suju aina oppikirjan mukaan niin silloin on pakko joustaa.

Vierailija
98/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:00"]Ja sieltä rampilta/kiihdytyskaistalta pitäisi myös lähteä kaistalle siinä järjestyksessä kuin siellä ollaan. [/quote] ei pidä.

[/quote]

Kirjoittaja on joku "ohitusvuorofetisisti", veikkaan minä.

Tyypillistä näille on että reaktiot ovat hitaaaaaaaat ja peilihin ei osata katsoa.

Vierailija
99/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:02"]

Mielestäni on kummallista että useimmat ihmiset liittyvät jonkun eteen. Ajatellaan siis että liityn tuon auton eteen eikä tuon auton taakse. Mielestäni on paljon helpompaa liittyä jonkun auton taakse tai joidenkin autojen väliin.

[/quote]

Miten niin kummallista? Ajan motarilla 135 mittarinopeutta eli 130km/h todellista nopeutta ja silloin on yleensä se tilanne että motarilla jo ajavat ajaa hieman hitaampaa kuin minä. On aika luntevaa kiihdyttä tuohon 135 mittarinopeuteen ja siirtyä motarilla hitaampaa ajavan eteen.

[/quote]

Eli rikot lakia, ajat ylinopeutta. 120 taitaa olla korkein sallitu nopeus motarilla Suomessa

Vierailija
100/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:34"]

Rampilta tuleva sovittaa oman vauhtinsa ja katsoo että ei aja kenenkään päälle. 

Ei se ole ydinfysiikkaa eikä rakettitiedettä, vaan laki. 

[/quote]

Asia helpottuu vielä oleellisetsi, jos motarilla ajavat pitää vauhtinsa tasaisena, eivätkä ala "auttamaan" hidastamalla tai kiihdyttämällä ja ennen kaikkea, pitävät rittävät ajoetäisyydet edellä meneviin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi