Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskokaa jo: ra pilta tulevalla ei ole etuajo-oikeus!

Vierailija
02.07.2015 |

Ai saatana että sai taas säikähtää.. lapset takapenkillä ja painelen normi satasta moottoritiellä. Huomaan rampilta tulevan Pökötin, vilkaisen taakse, tilaa on kun takana ei ole ketään.
Painelen tasaista vauhtia ja huomaan Pökötin kiihdyttäneen ihan rinnalle.. siinä sitten ajellaan rinnakkain..kunnes kiihdytyskaista loppuu: sitten survoi melkein peilit kolisten eteeni. Ja töötti soi ja nyrkki heilui.

Joo, olisin voinut vaihtaa (ja rikkoa lakia) vasemmalle kaistalle, mutta miksi kun takana olisi ollut tilaa.

NTY- Keski-Suomessa; ole hyvä ja mene takaisin autokouluun :(

Kommentit (323)

Vierailija
101/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:45"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:07"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 19:59"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 19:48"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 18:34"] Tuollaisia idiootteja on Turun suunnalla joka päivä. Tunkevat rampeista moottoritielle väkisin aiheuttaen vaaratilanteita. Pahinta on kun itse ajat moottoritien oikeaa kaistaa 120km/h ja itseäni ohittaa vasemmalta joku ja samalla rampista tullaan rehvakkaasti kolmion takaa muista piittaamatta. Miten ihmeessä voisin edes väistää, jos molemmilla moottoritien kaistoilla jo ajaa autoja. [/quote] Toivottavasti et kysy tosissasi. Nimittäin jos kysyt, niin ole hyvä ja käy äkkiä luovuttamassa korttisi poliisille! Sinä voit höllätä sen jalkasi kaasulta, jolloin se oikealta eteentuleva pääsee edellesi. [/quote] Moottoritiellä ajava ei saa väistää kolmion takaa tulevaa. Rampilta tulevan täytyy osata sihdata sopivaan väliin niin, ettei tiellä jo ajavien tarvitse muuttaa nopeuttaan. [/quote] Mutta nyt puhumme tilanteesta jossa tämä rampilta tulija ei ole osannut sihdata sopivaan väliin! Usko tai älä, noinkin urpoja kuskeja on liikenteessä, kuten on myös rattijuoppoja, huomiokyvyttömiä vanhuksia jne. Tieliikennelaki velvoittaa ihan kaikkia varovaisuuteen ja onnettomuuksien ehkäisyyn. Ja mistähän muuten olet tuon boldatun kohdan pieraissut? Vasemmalle kaistalle ei saa väistää, mutta juurikin nopeutta sovittamalla/ jarruttamalla/ kiihdyttämällä on velvoitettu huomioimaan niitä liittyjiä. [/quote] No ei puhuttu nyt mistään oikeaan väliin sihtaamisesta vaan siitä kuinka röyhkeästi rampeilta tullaan eteen. Motaria ajavat yleensä vähintään 120km/h ja rampilta tulijan on vaikka pysähdyttävä jos ei sopivaa väliä ole. Minä en väistele vasemmalle kaistalle, joten ymmärsitte nyt väärin. Kaistan vaihtaminen moottoritiellä kun sattuu olemaan kiellettyä muuten kuin ohittaessa. 23 vuotta on nyt kortti ollut ja vuodessa tulee ajettua yli 40 000 km, joten tiedän kyllä miten liikenteessä käyttäydytään.

[/quote]Mitä ihmeen sopiva väliä? Kaikki välit pitää olla tieliikennelain mukaan sopivia. Jos väli autojen on lain edellyttämä turvaväli niin joka ainaoa väli on sopiva. Jos ei ole niin se on tiellä ajavan vika ei rampilta tulijan.

Ja sieltä rampilta tullaan auton taakse, ei eteen !
[/quote]
Siis. . Taakse? Ei eteen? Etkös sä nyt hlvt aina liity jonkun eteen ja jonkun taakse? Ellet sitten jossain mettässä aja jossa liikkuu 1 auto viikkoon. Mut siellä tuskin on liittymiäkään.

Vierailija
102/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:45"]Liikenne on yhteispeliä. Ehkä se selviää sinullekin vielä jossain vaiheessa ap, kunhan saat vähän ajokokemusta.

Liittyvillä ajoneuvoilla on toki väistämisvelvollisuus, mutta osoittaa kyllä pelisilmää myös suoraan ajavalta kuljettajalta antaa tilaa jos näkee että toinen on selkeästi yrittämässä eteen. En tiedä kuinka paljon takanasi oli tilaa; liittyvän ajoneuvon täytyy tehdä tilannearvio aika nopeasti, että mihin väliin hän nyt aikoo mennä. 

Itse, varsinkin jos lapseni ovat vielä kyydissä, ei olisi tarvinnut miettiä hetkeäkään että päästänkö ohi yrittävän ajoneuvon ohitse, mutta kukin toki tyylillään. Näistähän välillä saa lukea lehdistäkin.
[/quote]
Niin ja huomaahan sen kun toisella on kaista loppumassa.. itse aina nostan jalkaa kaasulta siinä vaiheessa jos joku tampio sielä vielä junnaa kaistan lopussa. Juurikin ettei sitten tarvitse pelätä että kylkeen tulee. Huomattavasti pienempi riski siinä, saatikka kun se toinen joutuu sinne kaistalle pysähtymään ja sitten kiihdyttämään jonkun eteen ihamihan nollasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:35"]

Kyllä se on ihan tieliikennelaissa kiellettyä vaihtaa kaistaa väistämistarkoituksessa. TLL 9§

[/quote]

Vaihdan silti ja kaikki ovat tyytyväisiä.
[/quote]

Paitsi ne takanasi päätietä ajavat kenen matkantekoa haittaat ja hidastaa aiheuttamalla ruuhkaa ja haitariliikettä.

Vierailija
104/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:39"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:45"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:07"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 19:59"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 19:48"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 18:34"] Tuollaisia idiootteja on Turun suunnalla joka päivä. Tunkevat rampeista moottoritielle väkisin aiheuttaen vaaratilanteita. Pahinta on kun itse ajat moottoritien oikeaa kaistaa 120km/h ja itseäni ohittaa vasemmalta joku ja samalla rampista tullaan rehvakkaasti kolmion takaa muista piittaamatta. Miten ihmeessä voisin edes väistää, jos molemmilla moottoritien kaistoilla jo ajaa autoja. [/quote] Toivottavasti et kysy tosissasi. Nimittäin jos kysyt, niin ole hyvä ja käy äkkiä luovuttamassa korttisi poliisille! Sinä voit höllätä sen jalkasi kaasulta, jolloin se oikealta eteentuleva pääsee edellesi. [/quote] Moottoritiellä ajava ei saa väistää kolmion takaa tulevaa. Rampilta tulevan täytyy osata sihdata sopivaan väliin niin, ettei tiellä jo ajavien tarvitse muuttaa nopeuttaan. [/quote] Mutta nyt puhumme tilanteesta jossa tämä rampilta tulija ei ole osannut sihdata sopivaan väliin! Usko tai älä, noinkin urpoja kuskeja on liikenteessä, kuten on myös rattijuoppoja, huomiokyvyttömiä vanhuksia jne. Tieliikennelaki velvoittaa ihan kaikkia varovaisuuteen ja onnettomuuksien ehkäisyyn. Ja mistähän muuten olet tuon boldatun kohdan pieraissut? Vasemmalle kaistalle ei saa väistää, mutta juurikin nopeutta sovittamalla/ jarruttamalla/ kiihdyttämällä on velvoitettu huomioimaan niitä liittyjiä. [/quote] No ei puhuttu nyt mistään oikeaan väliin sihtaamisesta vaan siitä kuinka röyhkeästi rampeilta tullaan eteen. Motaria ajavat yleensä vähintään 120km/h ja rampilta tulijan on vaikka pysähdyttävä jos ei sopivaa väliä ole. Minä en väistele vasemmalle kaistalle, joten ymmärsitte nyt väärin. Kaistan vaihtaminen moottoritiellä kun sattuu olemaan kiellettyä muuten kuin ohittaessa. 23 vuotta on nyt kortti ollut ja vuodessa tulee ajettua yli 40 000 km, joten tiedän kyllä miten liikenteessä käyttäydytään. [/quote]Mitä ihmeen sopiva väliä? Kaikki välit pitää olla tieliikennelain mukaan sopivia. Jos väli autojen on lain edellyttämä turvaväli niin joka ainaoa väli on sopiva. Jos ei ole niin se on tiellä ajavan vika ei rampilta tulijan.   Ja sieltä rampilta tullaan auton taakse, ei eteen ! [/quote] Siis. . Taakse? Ei eteen? Etkös sä nyt hlvt aina liity jonkun eteen ja jonkun taakse? Ellet sitten jossain mettässä aja jossa liikkuu 1 auto viikkoon. Mut siellä tuskin on liittymiäkään.

[/quote]

Kun olet liittymässä moottoritielle, valitset auton, jonka taakse aiot liittyä. Yksinkertaista.

Vierailija
105/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä sitä, että miksi ne rampilta tulevat yrittävät aina väkisin eteen kun voisi turvallisesti siirtyä taakse? Ei taida suomalainen mies nöyrtyä... (varsinkin kun näkee naisen ratissa)?

Vierailija
106/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun rampilta ryhmittyvä auto on kokonaan sivupeilisi etupuolella, rymittymisvilkku päällä ja vauhti oikea, sinun tulee päästää se ryhmittymään eteesi.

Vierailija
107/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:02"]

Mielestäni on kummallista että useimmat ihmiset liittyvät jonkun eteen. Ajatellaan siis että liityn tuon auton eteen eikä tuon auton taakse. Mielestäni on paljon helpompaa liittyä jonkun auton taakse tai joidenkin autojen väliin.

[/quote]

Miten niin kummallista? Ajan motarilla 135 mittarinopeutta eli 130km/h todellista nopeutta ja silloin on yleensä se tilanne että motarilla jo ajavat ajaa hieman hitaampaa kuin minä. On aika luntevaa kiihdyttä tuohon 135 mittarinopeuteen ja siirtyä motarilla hitaampaa ajavan eteen.

[/quote]

Eli rikot lakia, ajat ylinopeutta. 120 taitaa olla korkein sallitu nopeus motarilla Suomessa

[/quote]

Jep, sen verran mihin poliisi ei vielä puutu. Mutta etkö olekkin samaa mieltä että minun kannattaa liittyä motarilla sinun eteen, jos ajat maksimissaan 120km/h? Jää yksi kaistanvaihto ja ohitus pois heti lähdössä.

Poliisin puuttumiskynnys on yli 10km/h ylinopeutta. Käytännössä eivät kyllä viitsi moottoritiellä pysäyttää ennen kuin menee päiväsakoille.

-42-

Vierailija
108/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:43"]

Silloin kun rampilta ryhmittyvä auto on kokonaan sivupeilisi etupuolella, rymittymisvilkku päällä ja vauhti oikea, sinun tulee päästää se ryhmittymään eteesi.

[/quote]

Keksitkö itse vai kertoiko isot pojat?

Vierailija
109/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenteessä pätee kirjoittamaton sääntö, että alle 10 000 euron autoilla ajavat väistävät aina yli 50 000 euron autoilla ajavia. Tätä ei autokoulussa opeteta.

Vierailija
110/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:46"]

[/quote]

[/quote]

Ihan ne samat isot pojat kertoivat, jotka ovat opettaneet sinulle noita nokkelia vastauksia.

Vierailija
111/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:47"]

Muutamana vuonna on tullut matkailtua autolla Ruotsissa ja ajokulttuuri on koko maassa täysin erilainen kuin meillä! Tiet ovat hyvässä kunnossa, kolmikaistateitä on paljon (ohitustilaa siis löytyy) ja ihmiset kunnioittavat muita liikenteessä. Myös viranomais- ym. joustavuutta löytyy ihan eri tyyliin kuin Suomessa: kameroista on ilmoitetaan aina etukäteen ja tietyön päätyttyä tien laidassa on heti oikea nopeusrajoitusmerkki, eikä vasta kolmen kilometrin päässä kuten täällä. Siistejä levähdyspaikkojakin on paljon, niissä on vessat, ruokailupaikat ja roskikset ja ovat kivoilla maisemapaikoilla, ei missään pimeimmissä pusikoissa.

[/quote]Miksi siellä sitten kuolee suojateille enemmän ihmisiä kuin suomessa?

Vierailija
112/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:45"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:37"]

Mielestäni on kummallista että useimmat ihmiset liittyvät jonkun eteen. Ajatellaan siis että liityn tuon auton eteen eikä tuon auton taakse. Mielestäni on paljon helpompaa liittyä jonkun auton taakse tai joidenkin autojen väliin.

[/quote]

Miten niin kummallista? Ajan motarilla 135 mittarinopeutta eli 130km/h todellista nopeutta ja silloin on yleensä se tilanne että motarilla jo ajavat ajaa hieman hitaampaa kuin minä. On aika luntevaa kiihdyttä tuohon 135 mittarinopeuteen ja siirtyä motarilla hitaampaa ajavan eteen.

[/quote]

Eli rikot lakia, ajat ylinopeutta. 120 taitaa olla korkein sallitu nopeus motarilla Suomessa

[/quote]

Jep, sen verran mihin poliisi ei vielä puutu. Mutta etkö olekkin samaa mieltä että minun kannattaa liittyä motarilla sinun eteen, jos ajat maksimissaan 120km/h? Jää yksi kaistanvaihto ja ohitus pois heti lähdössä.

Poliisin puuttumiskynnys on yli 10km/h ylinopeutta. Käytännössä eivät kyllä viitsi moottoritiellä pysäyttää ennen kuin menee päiväsakoille.

-42-

[/quote]

En ole ylempi, mutta ylinopeuksissa sakotetaan kyllä muustakin kuin vain siitä itse ylinopeudesta. Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta esimerkiksi. Että jos siellä moottoriteillä madellaan ruuhka-aikaan vaikka 60 km/h ja sinä änget sinne sekaan 130 km/h niin siinä kyllä pienemmästäkin sakotettaisiin. Nopeus kun sovitetaan aina rajoitusten lisäksi myös muun liikenteen ja tilanteen mukaan.

Vierailija
113/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun olisikin niitä kuskeja enemmän, joilla olisi se 120 mittarissa, kun ramppi loppuu, mutta ei. Vielä on niitäkin, jotka 60 mittarissa yrittävät sekaan moottoritielle. Välillä pitäisi pysähtyä rampille odottamaan, että nämä urpot pääsevät yrittämään itsemurhaa ihan rauhassa sinne"minä en väistä"- urpojen sekaan.

Vierailija
114/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

-42-
[/quote]

Tässähän käy helposti myös niin, että joudut jarruttamaan, jos liityt kahden 120 ajavan auton väliin. Kahden kaistan vaihto kerrallahan on laitonta ja siellä saattaa toki olla valmiiksikin joku ohittamassa. Ajamalla 135 vaarannat liikennettä.

Vierailija
115/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:51"]

[/quote]

[/quote]

Ihan ne samat isot pojat kertoivat, jotka ovat opettaneet sinulle noita nokkelia vastauksia.

[/quote]

Mielestäni en antanut vastausta vaan esitin kysymyksen.

Vierailija
116/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:56"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mielestäni sait vastauksen kysymykseesi. 

Vierailija
117/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaistan vaihtaminen vasuriin ei ole rikos ei siitä sakkoja tule saamaan, tietääkseni. Kyllä rampilta tulevalla on kolmio siinä oot oikeassa, mutta ehkä hän ajatteli siellä pököttissään, että voit vaihtaa kaistaa tai sitten ei nähnyt sinua. Liikenteessä on hyvä varautua omiin ja muiden aiheuttamiin vaaratilanteisiin.

Vierailija
118/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Totta. Minusta on kummallista myös se, että hakiessani lounasta kaupasta maksamatta kassat kutsuvat aina vartijat paikalle. Minulla on todella kiire enkä ehdi jonottamaan kaikenlaisten hidastelijoiden takana, joten minusta on aika luontevaa napata vaan haluamani eväät mukaan ja kävellä ulos...eiku..

Vierailija
119/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:06"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:46"]

Mua ei haittaa niin kauan, kun et ole mun tiellä. Kiihdytä pois edestä sitten kanssa, kiitos!

[/quote]

Siinä on vieressä ohituskaista josta pääsee ohi.

[/quote]

Missä päin Suomea on kolmikaistaisia teitä? Itse olen nähnyt vain ihan yksittäisiä pätkiä isojen kaupunkien sisääntuloväylillä. Jos oikealla ajava ajoneuvo väistää vasemmalla, ei häntä pääse ohittamaan ennen kuin hän siirtyy takaisin oikeanpuoleliselle kaistalle. Siitähän tuossa oli kysymys.

[/quote]

Miksi hänet pitäisi päästä ohittamaan, jos hän ajaa rajoituksen mukaan? Moottoritien vasen kaista on ohituskaista, ei ylinopeuskaista.

Vierailija
120/323 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:56"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sinun huomiokyvylläsi kannattaa olla varovainen sieltä rampilta tullessa.