Avioero ja huoltajuus, voidaanko pakottaa viikko-viikkosysteemiin?
Enpä olisi ikinä uskonut tätä asiaa miettiväni. Mutta nyt se on ajankohtainen. Avioero tulossa. En pysty antamaan miehelle anteeksi pettämisiä vaikka mies haluaisi jatkaa. En vain pysty, oksettaa koko mies.
Mies on nyt todella suuttunut minuun, kun haluan eron. Hän ei haluaisi eroa vaan kuulemma minun pitäisi antaa anteeksi, koska hän rakastaa minua. En vain voi edes katsoa häneen enää, saati koskea.
Mies on sanonut riitelevänsä rahasta ja lapsista, jos haen eroa. Rahasta nyt ei niin huoleta, se on vain rahaa. Meille tulee pakostakin yhteishuoltajuus, en näe mitään keinoa saadan yksinhuoltajuutta (lapset alakouluikäisiä). Minusta tulee lähihuoltaja. Mutta mies on sanonut, että haluaa lapset viikko-viikkosysteemillä itselleen joka toiseksi viikoksi. En halua sitä vaan sen perinteisen joka-toinen-viikonloppu miehelle. Tai pidennetyt viikonloputhan ne on ja joku arki-ilta siinä välissä tietääkseni. Voidaanko meille jossain taholla määrätä viikko-viikkosysteemi vaikka minä vastustan sitä? Voiko mies saada tahtonsa läpi virallisella taholla viikko-viikkosysteemistä?
Olen tarjonnut miehelle, että voin ottaa lapsien täyden yksinhuoltajuuden ja miehen ei tarvitse edes tavata lapsia tarvittaessa, jos perhe-elämä oli kerran tylsää. Tarjosin hänelle tätä ihan sen vuoksi, että voi nyt sitten alkaa vaikka täyspäiväisesti iskemään uusia naisia niin ei vanhan liiton lapset ole onnen tiellä. Mutta ei käy miehelle.
On tämä edämä syvältä. Ja ennen kuin joku sanoo että miksi menin paskan kanssa naimisiin niin ei se paska ollut silloin naimisiin mennessä. Jostain kumman syystä 4-kympin villitys alkoi ja vieraat naiset kiinnostaa 15 vuoden yhteiselon jälkeen. Sitä ennen oli ihan mallikelpoinen mies. Mutta en minäkään halua tulla kohdelluksi roskasäkkinä vaikka se nyt onkin katuvainen seikkailuistaan.
Kommentit (96)
Siinä pitää olla niin paljon tekemisissä jos on viikko-viikko. Mies yrittää vain välttää elatusmaksut. Vedä kaikki tappiin, omaisuudenjako mahdollisimman edullinen sinulle, tapaamiset tiukka joka toinen viikonloppu ja kunnon elatusmaksut. Jos on löysä viikko viikko tms sopimus mies luistelee niistä helpommin ja et saa omaa aikaa juuurikaan säännöllisesti. Näin toimit ja saat rauhallisen ennalta-arvattavan elämän ilman rahahuolia. Miehen vitutus on vain bonus joka tulee kaupan päälle.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:01"]
No se nyt on ainakin selvää että vain se, että sinä et halua ei riitä hyväksi perusteluksi siihen että viikko-viikko systeemi ei toteudu. Eli lasten etu menee sinun tahtosi edelle. Et kerro viestissä yhtään mitään, millainen isä mies on ollut, paljonko ollut lasten kanssa, minkä ikäisiä jne. Jos olet hyvä äiti, niin otat huomioon mitä lapset toivovat ja yrität muutenkin hoitaa eron lasten kannalta mahdollisimman kivuttomasti. Uskon että ei ole helppoa, jos mies vituttaa ankarasti ja olet katkera pettämisestä.
[/quote]
Lapset ovat alakoulussa, toinen on alle 12v ja toinen yli 12v.
Mies on peruskunnollinen eli ei ryyppää eikä tupakoi. Käy täysipäiväisesti töissä, on hyvässä asemassa ja hyväpalkkaisessa työssä. Minä olen hoitanut lapset pääosin. Mies kyllä tuo rahaa taloon, mutta lasten perustarpeista huolehtiminen ei ole kiinnostanut. Varmaan siksi kun on lähes aina töissä. Kun tulee töistä kotiin niin jatkaa läppärillä töiden tekoa. Kuljettaa joskus heitä autolla harrastuksiin. Mies ei esimerkiksi tiedä mitä ruokaa lapset syövät milloinkin, lounaaksi on joskus tehnyt lapsille kasan grillipihvejä kun kuulemma ei muuta tarvita. Siis pelkkää pihviä pino lautasella, ei kasviksia tai salaattia. Ruokajuomaa antaa vain jos joku ymmärtää pyytää. Ei myöskään tiedä mitkä vaatteet kuuluvat millekin lapselle, tai onko jollain lapsella vaikka kengät jääneet pieneksi.
En tietenkään kieltäisi lapsia tapaamasta isäänsä useammin vaikka sopimuksessa olisi joka.-toinen-viikonloppu, jos lapset haluavat tavata isäänsä. Haluan vain pitää takaportin sen vuoksi, että jos naisralli miehen luona kiihtyy niin voin tarvittaessa pitäytyä tuossa joka toisessa viikonlopussa.
ap
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:59"] No, ei ehkä voida pakottaa, mutta varmasti sitä myös teille suositellaan, eli vko-vko systeemiä, enkä ymmärrä, miksi et siihen suostuisi, jos mies on siihen halukas. Nolo ehdotus, että jättäis sulle lapset, eikä edes tapaisi, kasvahan vähän, vaikka vituttaa, et rupea kostamaan lastesi vuoksi. [/quote] Minusta ei ole lapsia kohtaan oikein, että lapset ovat joka toinen viikko isällään ja isällä aina omalla hoitoviikollaan uusi naisystävä lapsille esiteltävänä. Avioero, kodin menetys ja kahden uuden kodin saaminen tilalle on lapsille muutenkin suuri koettelemus. Ja kun siihen isä tuo vielä vaihtuvia uusia naisia, joiden mukana tulee mahdollisesti sisaruspuolia niin kyllä kaikki perusturvallisuus järkkyy lapsieni elämässä. Jos lapset olisivat edes suurimman osan ajasta luonani niin heillä oli olisi yksi "pääkoti". Minä en vaihtele miehiä ja kuljeta viikottain uusia kaksilahkeisia kotiini. Elämä minun luonani on tasaisempaa. En tietenkään estäisi lapsen menoa isälleen useammin kuin joka toinen viikonloppu, jos haluavat käydä useammin. Mutta epäilen sitä, onhan se lapsillekin kova paikka kun äidin tilalle astuu joukko parikymppisiä vaihtuvia pimatsuja. ap [/quote] Koeta nyt päästä yli tuosta katkeruudestasi. En usko hetkeäkään että lasten isä tuo baarista yhdenillan jutut kotiin silloin kun lapset ovat hänellä. Kuulostat tosi ärsyttävältä ihmiseltä ja todella itsekkäältä; haluat vain tehdä miehen onnettomaksi sen takia ettei hän halua vain sinua. Kasva aikuiseksi ja lopeta lapsilla nostaminen.
[/quote]
mene itse toiseen ketjuun. Ap:lla on täysi oikeus olla vihainen tässä tilanteessa. Hän tarvitsee sen vihan moottorikseen, jotta pääsee eteenpäin. Anteeksiannon aika tulee myöhemmin. Ja sinun syylliistäminen ei auta häntä senttiäkään eteenpäin.
Ohis.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:11"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:59"]
No, ei ehkä voida pakottaa, mutta varmasti sitä myös teille suositellaan, eli vko-vko systeemiä, enkä ymmärrä, miksi et siihen suostuisi, jos mies on siihen halukas. Nolo ehdotus, että jättäis sulle lapset, eikä edes tapaisi, kasvahan vähän, vaikka vituttaa, et rupea kostamaan lastesi vuoksi.
[/quote]
Minusta ei ole lapsia kohtaan oikein, että lapset ovat joka toinen viikko isällään ja isällä aina omalla hoitoviikollaan uusi naisystävä lapsille esiteltävänä. Avioero, kodin menetys ja kahden uuden kodin saaminen tilalle on lapsille muutenkin suuri koettelemus. Ja kun siihen isä tuo vielä vaihtuvia uusia naisia, joiden mukana tulee mahdollisesti sisaruspuolia niin kyllä kaikki perusturvallisuus järkkyy lapsieni elämässä.
Jos lapset olisivat edes suurimman osan ajasta luonani niin heillä oli olisi yksi "pääkoti". Minä en vaihtele miehiä ja kuljeta viikottain uusia kaksilahkeisia kotiini. Elämä minun luonani on tasaisempaa. En tietenkään estäisi lapsen menoa isälleen useammin kuin joka toinen viikonloppu, jos haluavat käydä useammin. Mutta epäilen sitä, onhan se lapsillekin kova paikka kun äidin tilalle astuu joukko parikymppisiä vaihtuvia pimatsuja.
ap
[/quote]
Koeta nyt päästä yli tuosta katkeruudestasi. En usko hetkeäkään että lasten isä tuo baarista yhdenillan jutut kotiin silloin kun lapset ovat hänellä. Kuulostat tosi ärsyttävältä ihmiseltä ja todella itsekkäältä; haluat vain tehdä miehen onnettomaksi sen takia ettei hän halua vain sinua. Kasva aikuiseksi ja lopeta lapsilla nostaminen.
[/quote]
*Kostaminen.
[/quote]
Tää ap taitaakin olla yksi pilkunnussija. Ei ihme että ukko etti toisen pilkun jota nussi.
Miksi naiset yrittävät lähes aina kostaa eron miehelle lasten kautta? Ajattelisitte joskus niitä lapsia ettekä vain itseänne, kiesus sentään. Milloin vieraannuttamisesta tulee rangaistavaa?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:19"]
Miksi naiset yrittävät lähes aina kostaa eron miehelle lasten kautta? Ajattelisitte joskus niitä lapsia ettekä vain itseänne, kiesus sentään. Milloin vieraannuttamisesta tulee rangaistavaa?
[/quote]
Ehkä mies olisi voinut hoitaa homman tyylikkäämmin. Pyytänyt avioero ja sopinut huoltajuuden sivistyneesti. Näin olisi säilynyt hyvät välit ex vaimoon. Sitten avioeron tultua voimaan olisi voinut aloittaa naisrallin.
Mutta kun ei. Ei malta, ei.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:06"]Mä pysyisin liitossa ja pettäisin miestä niin paljon kuin kerkiäisin. Saisi kuitenkin lapset molemmat vanhemmat. [/quote] Sama! Jalat menisi kotona tosin ristiin välittömästi. Hankkisin 2-3 rakastajaa, mikä ei ole naiselle ollenkaan hankalaa.
[/quote]
Tai alkakaa kunnon parinvaihtohommiin! Kunnon kimpat piristää hyvin!
Ei viikko-viikko-systeemi automaattisesti tarkoita, että elareita ei tule. Elareista (standardikaavalla laskettuna) kyllä tulee tolla systeemillä normaalia pienemmät, kun luonapitovähennys on korkeimmasta kategoriasta.
Elarit eivät ole mikään etävanhemman suorittama rangaistus/hyvitysmaksu lähille. Elarit on tarkoitettu lasten menoihin. Jos lähivanhempi on se, joka ostaa lapsille vaatteet, maksaa harrastukset yms. niin ei viikko-viikko-systeemi tätä tilannetta muuta. Jos vanhemmat sopivat keskenään lasten kulujen tasauksesta muuten (laskuja puoliksi, kaikki hankinnat tietyltä tililtä, jonne molemmat laittaa rahaa tjsp.) niin sit ei elareita välttämättä tulisi.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:16"]
Lapset ovat alakoulussa, toinen on alle 12v ja toinen yli 12v.
Mies on peruskunnollinen eli ei ryyppää eikä tupakoi. Käy täysipäiväisesti töissä, on hyvässä asemassa ja hyväpalkkaisessa työssä. Minä olen hoitanut lapset pääosin. Mies kyllä tuo rahaa taloon, mutta lasten perustarpeista huolehtiminen ei ole kiinnostanut. Varmaan siksi kun on lähes aina töissä. Kun tulee töistä kotiin niin jatkaa läppärillä töiden tekoa. Kuljettaa joskus heitä autolla harrastuksiin. Mies ei esimerkiksi tiedä mitä ruokaa lapset syövät milloinkin, lounaaksi on joskus tehnyt lapsille kasan grillipihvejä kun kuulemma ei muuta tarvita. Siis pelkkää pihviä pino lautasella, ei kasviksia tai salaattia. Ruokajuomaa antaa vain jos joku ymmärtää pyytää. Ei myöskään tiedä mitkä vaatteet kuuluvat millekin lapselle, tai onko jollain lapsella vaikka kengät jääneet pieneksi.
En tietenkään kieltäisi lapsia tapaamasta isäänsä useammin vaikka sopimuksessa olisi joka.-toinen-viikonloppu, jos lapset haluavat tavata isäänsä. Haluan vain pitää takaportin sen vuoksi, että jos naisralli miehen luona kiihtyy niin voin tarvittaessa pitäytyä tuossa joka toisessa viikonlopussa.
ap
[/quote]
Aaapee, nuo ovat erittäin pieniä asioita ja aivan varmasti mies ne tulee handlaamaan, koska hänen täytyy. Ei miehet ole niin uusavuttomia, että eivät noin yksinkertaisia asioita pystyisi hoitamaan. Kun olette olleet yhdessä, niin miehen ei ole tarvinnut niitä hoitaa, koska sinä olet asiat hoitanut. Se ei tarkoita, että mies e olisi siihen kykeneväinen.
Ja toisekseen, sinun täytyy lopettaa ajattelu, että voit kontrolloida, mitä miehen luona tapahtuu. Vaikka luotto mieheen onkin mennyt, niin sinulla ei ole vaihtoehtoja. Varsinkin tapaamisilla miehen elämän kontrollointi täytyy lopettaa ajattelumallina kokonaan, koska eri kodeissa tulee todennäköisesti olemaan erilaiset tavat hoitaa lapsia ja kotia. Sinun kodissasi sinun tavat ja miehen kodissa miehen tavat.
Ap, miksi olet niin varma, että tuleva eksäsi aikoisi roudata pimatsuja näytille hänen viikkoinaan? Kristallipalloja ei ole olemassakaan. Oletan myös, että lapsenne tietävät omat vaatteensa, iästä päätellen.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:06"]Mä pysyisin liitossa ja pettäisin miestä niin paljon kuin kerkiäisin. Saisi kuitenkin lapset molemmat vanhemmat. [/quote] Sama! Jalat menisi kotona tosin ristiin välittömästi. Hankkisin 2-3 rakastajaa, mikä ei ole naiselle ollenkaan hankalaa.
[/quote]
[/quote]
Minä en laittaisi tikkua ristiin ukon pimperonsaannin eteen. Löytäisin munani ihan itse.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:08"]
[/quote]
[/quote]
Itse asiassa mies on tullut vainoharhaiseksi minun suhteen. En ole koskaan pettänyt häntä, mutta hän epäilee, että minulla on jo joku mies. No ei ole, en huoli enää yhtään vaivoikseni. Yrittää lukea salaa sähköpostiani, etsii salasanaa, ratsaa puhelintani. Sanoo, että olisi kamalaa jos minulla olisi joku toinen mies. Ei ihan käy yhteen herran toiminnan kanssa...
ap
Mies kyllä tietää mitä ruokaa lapset syövät. Ne nimittäin syövät sitä ruokaa, mitä isä niille tekee. Varmaan myös 12 molemmin puolin olevat lapset osaa ottaa vettä hanasta jos janottaa? Mies ei tiedä vaatteista tai kenkien pieneksi jäämisistä, koska sinä olet ottanut suhteessanne asiaksesi niiden juttujen hoitamisen ja se on sopinut miehelle. Kyllä se mies on paremmin asioista perillä sitten, kun joutuu itse niistä alkaa huolehtimaan omilla viikoillaan. Mun miehen eksällä oli ihan samanlaisia ihme syytöksiä miehestä, ja oikein hyvin on mies osannut lapsensa tasapainoisesti ruokkia ja ostaa uusia kenkiä ja vaatteita kalsareista lähtien, kun on lapsi on alkanut kasvaa edellisistä ohi. Kertaakaan ei ole mun pitänyt puuttua mihinkään tommosiin asioihin. Kyllä ne miehet kuule osaa, ne vaan ei tee jos ei tartte (lue: Nainen hoitaa näitä asioita parisuhteessa yleensä aika maanisesti).
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:59"] No, ei ehkä voida pakottaa, mutta varmasti sitä myös teille suositellaan, eli vko-vko systeemiä, enkä ymmärrä, miksi et siihen suostuisi, jos mies on siihen halukas. Nolo ehdotus, että jättäis sulle lapset, eikä edes tapaisi, kasvahan vähän, vaikka vituttaa, et rupea kostamaan lastesi vuoksi. [/quote] Minusta ei ole lapsia kohtaan oikein, että lapset ovat joka toinen viikko isällään ja isällä aina omalla hoitoviikollaan uusi naisystävä lapsille esiteltävänä. Avioero, kodin menetys ja kahden uuden kodin saaminen tilalle on lapsille muutenkin suuri koettelemus. Ja kun siihen isä tuo vielä vaihtuvia uusia naisia, joiden mukana tulee mahdollisesti sisaruspuolia niin kyllä kaikki perusturvallisuus järkkyy lapsieni elämässä. Jos lapset olisivat edes suurimman osan ajasta luonani niin heillä oli olisi yksi "pääkoti". Minä en vaihtele miehiä ja kuljeta viikottain uusia kaksilahkeisia kotiini. Elämä minun luonani on tasaisempaa. En tietenkään estäisi lapsen menoa isälleen useammin kuin joka toinen viikonloppu, jos haluavat käydä useammin. Mutta epäilen sitä, onhan se lapsillekin kova paikka kun äidin tilalle astuu joukko parikymppisiä vaihtuvia pimatsuja. ap [/quote] Koeta nyt päästä yli tuosta katkeruudestasi. En usko hetkeäkään että lasten isä tuo baarista yhdenillan jutut kotiin silloin kun lapset ovat hänellä. Kuulostat tosi ärsyttävältä ihmiseltä ja todella itsekkäältä; haluat vain tehdä miehen onnettomaksi sen takia ettei hän halua vain sinua. Kasva aikuiseksi ja lopeta lapsilla nostaminen.
[/quote]
mene itse toiseen ketjuun. Ap:lla on täysi oikeus olla vihainen tässä tilanteessa. Hän tarvitsee sen vihan moottorikseen, jotta pääsee eteenpäin. Anteeksiannon aika tulee myöhemmin. Ja sinun syylliistäminen ei auta häntä senttiäkään eteenpäin.
Ohis.
[/quote]
Aplla ei ole mitään oikeutta viedä lapsia isältään vain koska hän on katkera.
Omalla kohdallani päädyin just siihen johtopäätökseen, että ex-mies oli huono aviomies, mutta hyvä isä ja hyvä ex-mies. Naimisissa ollessa ei hän juuri lasten arkea pyörittänyt, mutta Siperia opettaa eron jälkeen kantamaan vastuuta. Nyt lapsilla on osallistuva ja läsnäoleva isä.
Me harkitsimme lasten kulujen sumplimista muuten, mutta todettiin sit, että on selkeämpää ja helpompaa, että hän maksaa elarit ja sovimme keskenämme, mitä kaikkea elarit kattaa ja jää siis minun maksettavaksi. Sopimuksen ulkopuolisista ei-toistuvista kuluista maksamme 50/50 erikseen.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:19"]
[/quote]
Kyllä myös miehet osaavat lasten kautta kostamisen, turha tässä on syyttää toista sukupuolta. Mutta olen samaa mieltä siitä, että lasten etu pitäisi asettaa ensi sijalle.
Eikä niiden lasten perusturvallisuus horju jos joskus saavat sisaruspuolia :D vai ihan tosissasi meinaat, että lapsille ei koskaan saa tehdä sisaruksia tai ne traumatisoituu? Vai meneekö se niin, että sinä saat tehdä, mutta mies ei?
Mitä narttuja täällä on vastailemassa. Mies on pettänyt yrittää uhkailemalla kiristää ap:n jäämään ja on mustasukkainen ja tonkii puhelinta (haloo yleensä näistä nousee meteli heti kun puhelimeen kajotaan) Tuollainen mies ei tarvitse kuin paperin jonka allekirjoittaa. Hyvä että käy töissä niin pystyy maksaa kunnon elatusmaksut, niillä maksat jo hyvin omaa asuntoa itsellesi.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:35"]
Eikä niiden lasten perusturvallisuus horju jos joskus saavat sisaruspuolia :D vai ihan tosissasi meinaat, että lapsille ei koskaan saa tehdä sisaruksia tai ne traumatisoituu? Vai meneekö se niin, että sinä saat tehdä, mutta mies ei?
[/quote]
Se mies on 40-vuotias, voisi jo aikuistua. Tylsää olla ainoa joka tajuaa ap:n pointin tässä.
Miksi luulet, että mies esittelisi lapsille koko ajan uusia naisia? Mä petin exää. Eron jälkeen esittelin lapsille YHDEN miehen siinä vaiheessa kun olin seurustellut tämän miehen kanssa 1,5 vuotta. Mies ei ikinä yövy meillä kotona.
Vaikka mies petti sinua, ei se pelkästään tee hänestä huonoa isää. Älä rupea myrkyttämään lapsia isää vastaan. Sinä saat olla vihainen, pettynyt ja petetty. Anna lasten rakastaa isäänsä.