Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Belgiassa myönnetty armokuolema 24-vuotiaalle masennuksesta kärsivälle:

Vierailija
02.07.2015 |

Kommentit (234)

Vierailija
201/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaa. Tosi väärin on kenenkään suostua antamaan hänelle armokuolemaa, vaikka itse sitä pyytäisikin.

Vierailija
202/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tosi yllättynyt ettei kyseessä ollut mies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on aina vaan oireita. Masennus nähdään jonain ihme sairautena. Masennuksen (silloin kun se on jollain tapaa rationaalista) aiheuttaa se, että elämä on toivotonta ja näköalatonta, se ei ole mikään oire. Masennuksen oireita on se, miten tämä toivottomuus ilmenee käytöksessä. Minun elämäni on omasta mielestäni pilalla ja syytän siitä terveydenhuoltoa (yksityiskohtia en aio tässä paljastaa). Minua ei huvita mennä hymyilemään ja tsemppaamaan paskaihmisten joukkoon. Minun elämäni on kitumista tästä hetkestä hamaan tulevaisuuteen. Voin ihan hyvin ymmärtää miksi joku haluaa kuolla. Itsemurhien ehkäisy perustuu Suomessa keinojen estämiseen ja hankaloittamiseen, mikä tekee tavoitteista vaikeita, jos sanotaan että haluaa kuolla vaikka kivuttomasti tai vailla riskiä pysyvistä vammoista jos sattuu jäämään henkiin. Jos ja kun yhteiskuntaamme ohjaa ihmisten itsekkyys, välinpitämättömyys ja ennen kaikkea raha, niin miksei tehtäisi masennuksen hoidosta helppoa ja halpaa jakamalla myrkkyruiskeita. Kelaa mitkä säästöt!!

Vierailija
204/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:48"]

Mä tiedän kyllä itsekin minkälaista helvettiä masennus on, enkä halua Lauran kärsimyksiä väheksyä. Mutta: Siltikään mun mielestä eutanasia ei ole tätä varten. Terminaalivaiheen sairaat potilaat ja vanhukset ovat mielestäni niitä kohteita, joissa eutanasia potilaan tahtomana on ihan perusteltua.

[/quote]

Olen täysin samaa mieltä. Edellytyksenä pitäisi olla että käytännössä mitään lääketieteellistä toivoa paranemisesta ei ole. 

Masennuksessa ongelmana on myös se, että suhteeton toivottomuus ja kuolemanajatukset ovat itse sairauden OIRE, toisin kuin fyysisissä sairauksissa, joissa ihminen kuitenkin säilyttää normaalin harkintakyvyn.

Vierailija
205/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:56"]

Liian nuori tyttö. Katsotaan uudelleen sitten kun oikeasti on toinen jalka haudassa. Oikeasti sairaille ja vanhuksille armokuolema olisi hyvä juttu. 

[/quote]

Hän on oikeasti sairas. Juuri kaltaistesi kusipäiden takia, jotka eivät pidä psyykkisesti sairaita oikeasti sairaina, eivät he saa kunnon hoitoa. "Koska eiväthän he ole oikeasti sairaita". En kannata eutanasiaa, mutta voi vittu, jos ei pidä psyykkistä sairautta oikeana sairauten. Itse olen eläkkeellä pakko-oireisen häiriön takia, en pääse kotoa lähtemään ulos. Tule kokeilamaan tätä elämää, et kestäsi hetkeäkäään.

Vierailija
206/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:59"]

Mun käsityksen mukaan henkisesti kypsiä ollaan vasta kolmekymppisenä.Kumma päätös.

[/quote]

Väärä käsitys. Moni on jo parikymppisenä, osa ei vielä viisikymppisenekään. Ihmiset eivät elä saman kaavan mukaan.

Vierailija
207/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 16:38"]Kaikki on aina vaan oireita. Masennus nähdään jonain ihme sairautena. Masennuksen (silloin kun se on jollain tapaa rationaalista) aiheuttaa se, että elämä on toivotonta ja näköalatonta, se ei ole mikään oire. Masennuksen oireita on se, miten tämä toivottomuus ilmenee käytöksessä. Minun elämäni on omasta mielestäni pilalla ja syytän siitä terveydenhuoltoa (yksityiskohtia en aio tässä paljastaa). Minua ei huvita mennä hymyilemään ja tsemppaamaan paskaihmisten joukkoon. Minun elämäni on kitumista tästä hetkestä hamaan tulevaisuuteen. Voin ihan hyvin ymmärtää miksi joku haluaa kuolla. Itsemurhien ehkäisy perustuu Suomessa keinojen estämiseen ja hankaloittamiseen, mikä tekee tavoitteista vaikeita, jos sanotaan että haluaa kuolla vaikka kivuttomasti tai vailla riskiä pysyvistä vammoista jos sattuu jäämään henkiin. Jos ja kun yhteiskuntaamme ohjaa ihmisten itsekkyys, välinpitämättömyys ja ennen kaikkea raha, niin miksei tehtäisi masennuksen hoidosta helppoa ja halpaa jakamalla myrkkyruiskeita. Kelaa mitkä säästöt!!
[/quote]
Sinullakin on mahdollisuus parantua. Aloita asennemuutoksesta, luovu uhrin asemasta.

Vierailija
208/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kolmekymppinen ja ollut 10 vuotta eläkkeellä mt-ongelmien vuoksi.

Ihmiselämä on arvokas,vaikka olisikin henkinen sairaus.Henkisesti sairas ihminen voi myös parantua niin,että elämän kokee suurimmaksi osaksi hyväksi, ja sairas ihminen voi silti elää arvokkaasti.

Ei missään tapauksessa eutanasiaa masennuspoltilaille, on täysin eri asia sairastaa syöpää, kuin masennusta.

Vierailija
209/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei voi olla diagnoosina pelkkä masennus. Luulen, että lisänä on persoonallisuushäiriö tms. Tai diagnoosi voi olla vääräkin.
Tai jos lääkitys pielessä.
Moni nuori aikuinen pärjäisi tuetussa asumisessa sekä tukitöissä.
Itse olen joutunut kasvamaan vailla turvallista kotia ja olisin ensisijaisesti kaivannut turvallista aikuista rinnalleni kun olin nuori. Persoonallisuuteni jäi kehittymättä ja nyt sitä on kasattu jo vuosia. En edes tunnistanut eri tunteita. Ensidiagnoosi oli masennus.

Vierailija
210/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:30"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:39"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 19:45"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:54"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:37"][/quote] Hyvänen aika!! Te masentuneet saatte vapaasti tehdä itsemurhan jollette halua elää!! Miksi se ei riitä?? Että yhteiskunnan pitäisi vielä oikein palkata lääkärit surmaamaan teidät vaikka mitään fyysistä estettä ei ole tehdä sitä ihan itse!! [/quote]

Se olisikin varmasti aivan hurja kuluerä antaa muutamia myrkkyruiskeita. Ja jos on rahasta kyse, niin kyllähän se aika mittavan summan säästää kuluissa, kun palkataan se lääkäri antamaan se ruiske, siis sen henkilön kohdalla.

On loppujen lopuksi aika hankalaa tehdä "siistiä" itsemurhaa, missä jäisi suht ehjä ruumis jälkeen, eikä kukaan joudu siivouspuuhiin tai mädäntynyttä ruumista käsittelemään, tai keräillä ruumiin palasia jostakin, kaapia suolia asfaltista. No ja kaikkea mitä kivaa nämä kuolemat jättääkään jälkeensä..

Mutta miksi mielisairas ei saisi kokea siistiä ja mukavaa loppua?. Rahaan ei voi mitenkään tätä perustaa, koska se on ikävästi sanottuna suuri säästö.
Varmasti myös löytyy aatteen kannattavia lääkäreitä/hoitajia, jotka voivat ruiskeet antaa.
Suomeenkin voisi perustaa ns.itsemurhaklinikan.
Ennen kuolemaa, voi vielä tehdä "mukavia" asioita, jos haluaa. Syödä hyvin, jos kykenee jne. Ja sitten voi nukkua rauhassa pois.

Mutta eihän tämä käy päinsä meidän "elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa" tyypeille.
Masentuneita ihmisiä parjataan jatkuvasti, haukutaan loisiksi, laiskoiksi, yhteiskunnan taakaksi. Ties miksi. Edelleenkin on masentuneena paljon todennäköisempää kuulla moitteita, kuin kannustusta.
Mutta sitten kun masentunut haluaa kuolla, niin ei sekään käy.
Senhän on pakko elää ja kärsiä, koska joku muu niin tahtoo..

[/quote] Ehdotat siis, että myrkkyruiskeita pitäisi ruveta jakamaan tuosta vaan jokaiselle, joka sellaista keksii pyytää? Aika hurjaa. Todellisuudessahan jokainen eutanasiapäätös on edellyttänyt lukuisia ja taas lukuisia lääkärikonsultaatioita ja tapaamisia useamman eri lääkärin kanssa. Se edellyttää erittäin paljon potilaan tuntemusta, tähän tutustumista, jotta varmistutaan siitä, että päätös on oikea, koska se on lopullinen. Halpaa huvia yhteiskunnalle ei eutanasia ole. Ja hyvää ja kaunista kuolemaa ei nykyresursseilla pystytä takaamaan muillekaan. Kuolema voi tulla vaikka miten elämänhalua olisi eikä siinä ole välttämättä mitään kaunista. Kaikilla ei ole valtaa valita edes sitä, milloin ja mihin kuolee. Masentunut voisi edes sen valita ihan itsekin. Suo anteeksi, mutta en näe miksi yhteiskunnan pitäisi alkaa teitä tappamaan teidän puolestanne. Jotta teillä olisi oikeus siistiin ja mukavaan loppuun, vaikkei sellaiseen ole oikeutta muillakaan?!? Toisin kuin monilla parantumattomasti sairailla, pyörätuoliin tai vuoteeseen sidotuilla, teillä on sentään valinnanvaraa!! Mutta ilmeisesti mikään ei vain riitä? [/quote] Että kyllä sitä saatte tekin perkele kärsiä!!1!! Olethan sinäkin hoitaja? [/quote] En ole hoitaja. Enkä toivo kärsimystä kellekään. Mielestäni hoitajien ja lääkäreiden ensisijainen tehtävä olisi pyrkiä lievittämään kärsimystä ja parantaa se, mikä vielä parannettavissa olisi, ei jaella myrkkyruiskeita jokaiselle joka sanoo, että haluaa kuolla. Eutanasian laillistamista kannatan, mutta missään nimessä en kannata sitä, että sitä alettaisiin myöntämään leväperäisesti, saatika sitten ihmisille, joilla on ihan realistiset toiveet parantuakin, ainakin niin hyvin, että pystyy tässä yhteiskunnassa elämään. Mielestäni se, että sinua huvittaa enemmän kuolla kuin yrittää parantua, ei ole peruste eutanasialle. Jos haluat todella kuolla, sinä voit hoitaa asian itsekin. Kaikki eivät voi edes sitä. Sinulla on todellakin enemmän vaihtoehtoja ja valinnanvaraa kuin monilla muilla. Olen todella pahoillani, että sinä et kykene näkemään mitään muuta kuin itsesi ja oman kurjuutesi. Siltikään yhteiskunnan tehtävä ei mielestäni ole palvella sinun itsekeskeisyyttäsi ja toteuttaa sinun kuolintoiveitasi. Masennus ei ole parantumaton sairaus eikä sen hoitokeino mielestäni ole alkaa tappamaan masentuneita heti kun he tuntevat halua kuolla.

[/quote]

Kyllä. Ihan oikeassa olet. Tuo jutun nainen on pikku vitutuksissaan taatusti vain kävellyt ensimmäisen lääkärin luo, jonka on löytänyt, ja tämä lääkäri sitten on tuosta noin vaan kirjoittanut luvan eutanasialle. Näinhän nämä toki toimii.

Kun eutanasia sallitaan Suomessa, päätökset sen saajista tekee palstamammoista koostuva raati, joiden ei tarvitse edes nähdä potilasta.

Vierailija
211/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:07"]

Siis sitä aletaan kohta tuputtaa kalliille hoidettaville.

[/quote]

Ei ehkä tuputtaa, mutta monille esim. vammautuneiden ja vanhusten oikeuksia ajaville järjestöille tämä on arka paikka, koska haavoittuvassa asemassa oleva ihminen helposti kokee itsensä taakaksi, ja voi tästä syystä haluta kuolla.

Vierailija
212/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:56"] Outo ajatus että vapaaehtoisesti kuolevan kuolema pitäisi olla kaunis ja kivuton. Miksi? Heität hukkaan kauneimman lahjan minkä ikinä voit saada, elämäsi, ja sinun pitäisi vielä saada mennä kauniisti, siististi ja kivuttomasti? Kun taas elämää arvostavat ja elämänhaluiset kuolevat mitä hirveimmillä tavoilla. Reilua? [/quote] Kuka siitä hyötyy, että vapaaehtoisesti kuolevan kuolema on ruma ja sotkuinen? Paitsi sairaat sadistit saa tyydytyksen, mutta jos ajatellaan ihan vaikka yhteiskunnan näkökulmasta. [/quote] Haluaisiko Laura kuolla avustetusti jos se tarkoittaisikin vaikka elävältä polttamista? Niinpä. Voisi vähän hillitä haluja siinä vaiheessa. Harva meistä saa mennä nätisti, miksi nämä sitten?

[/quote]

Miksi eivät saisi mennä nätisti? Miten se on esim. sinulta pois? Mitä saat siitä, että tuo Laura kärsisi vielä kuolemankin hetkellä?

Vierailija
213/234 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:22"]

Kuule 161: mä olen opiskellut alaani sitä varten, että VOIN PARANTAA SAIRAITA IHMISIÄ. En helvetissä ala jakelemaan myrkkypulloja sun kaltaisille elämään kyllästyneille omaan napaan tuijottelijoille joilla on muka ollu niiin niin rankkaa. Rankempaa kuin kaikillamuilla. Ps. Tiedän neliraajahalvaantuneita joiden elämä on itseasiassa ihan mukavaa. Ja syöpäsairaita, jotka kivuista huolimatta pitää kiinni ja nauttii joka päivästä ja hetkestä. Ja sitten tiedän kolmekymppisiä työkyvyttömyyseläkkeellä loisijoita, jotka masennuksessaan jaksaa vaan syödä, juoda ja haukkua kuinka yhteiskunta on heidät hylänny (toisin kuim vaikkapa mamut jotka aina vaan saa kaiken). Terkuin sh joka ei ikinä tule toteuttamaan eutanasiaa muuta kuin passiivisessa muodossaan.

[/quote]

Huomaatko mistä puhun?. Masentuneita mollataan, poljetaan maahan... "sun kaltaisille elämään kyllästyneille omaan napaan tuijottelijoille joilla on muka ollu niiin niin rankkaa"
Missä vaiheessa minä olen sanonut olevani masentunut?. En minä ole masentunut.
Rankka elämä on ollut ehkä, mutta sellaista se elämä toisinaan tuppaa olemaan. En minä niinkään ole elämään sen kyllästyneempi, kuin näemmä sinäkään. Ja minä en ole eutanasiaa itselleni toivomassa, mutta minusta siihen pitäisi lähtökohtaisesti olla jokaisella oikeus.
Toki se ei käytännössä ole toteutettavissa, ja ehkä hyvä niinkin. Yritän murtaa tätä elämän ihmeellisyyden myyttiä. Saada ihmisiä vähän raottamaan niitä pilvilinnojensa verhoja.

Sinä olet tuolla asenteella erittäin huono sairaanhoitaja, ja todella toivon, ettet sitä ole, tai ainakaan kohtaa työssäsi yhtään masentunutta potilasta, jolle suollat tuollaista suustasi.
Juuri sinunkaltaisten ihmisten takia on masennusta :"loisijoita!". Juuri sinunkaltaistesi ihmisten takia masennuksesta ei parannuta:"tyhjäntoimittaja". Etkö ymmärrä, että _sinä_ tapat ihmisiä tuolla asenteella, se joku masentunut voi juuri tuollaisten typeryksien takia hakea sitä viimeistä ratkaisua. 
Katsoppa peiliin ja ihan rehellisesti ottaen mieti, että pidätkö siitä mitä näet?. Katso syvempää ja mieti vielä kerran, miksi pidät masennusta vähemmän sairautena, kuin fyysisiä sairauksia?. Mikä oikeuttaa sinut, jonka työsi puolesta pitäisi _auttaa_ ihmisiä, _satuttamaan_ ihmisiä. Sinä et suostu tekemään eutanasiaa, mutta hetkeäkään epäröimättä henkisesti pieksät ihmisen hengiltä?. Häpeä!

Miksi olet noin katkera?. Luuletko, että ne kotona "loisivat" ihan oikeasti haluavat elää elämäänsä niin. Jos se hoituisi sängystä nousemalla, hymyilemällä, niin miksi he eivät sitä tekisi?. Kuka haluaa olla surullinen?. Tiedätkö sinä mitä tuskaa se on, kun aivosi kääntyvät itseään vastaan?. Kun missään ei ole iloa tai valoa?. Kun jokainen asia tuntuu merkityksettömältä?. Kun elämä lipuu ohi ja tunnet sisälläsi vain käsittämätöntä tuskaa, joka on niin voimakasta, että se korventaa jokaista solua kehossa, fyysisenä kipuna?.
Tiedäthän, että ihmisen psyyke ja fysiikka on yhteistyössä, kun voit henkisesti pahoin, voit tuntea voimakasta tuskaa myös fyysisesti?.
Sairaanhoitotyöstä tuollaiset kurjimukset pitäisi ehdottomasti pitää kaukana.

t.161

Vierailija
214/234 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta varmaan tässä kovien arvojen maassa annetaan kaikille yhteiskunnalle taakaksi oleville lupa eutanasiaan.
Ja eikös Suomessa ole jo eutanasia käytössä. Nuori itsetuhoinen mies passitettiin kotiin lääkkeiden kanssa. Oliko suomalainen armomurha? Vai yritettiinkö tässä tapauksessa muka hoitaa jotain?

Vierailija
215/234 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi antaa eutanasiaa tuollIsille.

Vierailija
216/234 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta voin sanoa, että ahdistus voi pahimmillaan olla maailman pahin tunne. Jos sitä ei ole kokenut, ei voi sanoa miltä se tuntuu. Tämän takia moni ahdistunut viiltelee, koska se jakaa sitä henkistä kipua osittain fyysiseen kipuun.

Masentunut ja ahdistunut on kyllä eri asioita. Masentuneen koen olevan lähes lamaantunut paikoilleen eikä jaksa tehdä mitään. Ahdistuneella taas pyörii liikaakin päässä ja haluaisi vaan huutaa. Olen nuorena halunnut kuolla ahdistuksen takia. Suunnittelin itsemurhaa, koska en pystynyt tekemään mitään. Musiikki sattui korviin, kaikki ahdisti. En edes muista mihin se loppui, mutta ei se pahin koskaan päiviä ole mulla kestänyt. Siksi olen varmaan vielä hengissä.

En tosiaan haluaisi olla kuollut ja voisin väittää, että psykiatrinen olisi pahin paikka hoitaa ongelmia. Luonto, kuten aikaisemmin joku sanoi, on paras parannuskeino. Irlannissa taisi olla jonkinlainen "llammasterapia", kuului siihen muutakin, jossa saadaan purettua näitä ahdistuksia.

En kyllä osaa sanoa, miten edes pääsisi sellaisesta asiasta yli kuin insesti tai raiskaus voi olla myös yhtä ahdistava kokemus, tai oman vauvan kuolema. VVoisin haluta kuolla näissä tapauksissa.

Vierailija
217/234 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 00:15"]Kokemuksesta voin sanoa, että ahdistus voi pahimmillaan olla maailman pahin tunne. Jos sitä ei ole kokenut, ei voi sanoa miltä se tuntuu. Tämän takia moni ahdistunut viiltelee, koska se jakaa sitä henkistä kipua osittain fyysiseen kipuun.

Masentunut ja ahdistunut on kyllä eri asioita. Masentuneen koen olevan lähes lamaantunut paikoilleen eikä jaksa tehdä mitään. Ahdistuneella taas pyörii liikaakin päässä ja haluaisi vaan huutaa. Olen nuorena halunnut kuolla ahdistuksen takia. Suunnittelin itsemurhaa, koska en pystynyt tekemään mitään. Musiikki sattui korviin, kaikki ahdisti. En edes muista mihin se loppui, mutta ei se pahin koskaan päiviä ole mulla kestänyt. Siksi olen varmaan vielä hengissä.

En tosiaan haluaisi olla kuollut ja voisin väittää, että psykiatrinen olisi pahin paikka hoitaa ongelmia. Luonto, kuten aikaisemmin joku sanoi, on paras parannuskeino. Irlannissa taisi olla jonkinlainen "llammasterapia", kuului siihen muutakin, jossa saadaan purettua näitä ahdistuksia.

En kyllä osaa sanoa, miten edes pääsisi sellaisesta asiasta yli kuin insesti tai raiskaus voi olla myös yhtä ahdistava kokemus, tai oman vauvan kuolema. VVoisin haluta kuolla näissä tapauksissa.
[/quote]
Oletko kokenut kaikki mahdolliset tunteet ja tilanteet? Jos et, miten voit sanoa että kokemasi on maailman pahin tunne?

Vierailija
218/234 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:30"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:39"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 19:45"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:54"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:37"][/quote]

[/quote] Ehdotat siis, että myrkkyruiskeita pitäisi ruveta jakamaan tuosta vaan jokaiselle, joka sellaista keksii pyytää? Aika hurjaa. Todellisuudessahan jokainen eutanasiapäätös on edellyttänyt lukuisia ja taas lukuisia lääkärikonsultaatioita ja tapaamisia useamman eri lääkärin kanssa. Se edellyttää erittäin paljon potilaan tuntemusta, tähän tutustumista, jotta varmistutaan siitä, että päätös on oikea, koska se on lopullinen. Halpaa huvia yhteiskunnalle ei eutanasia ole. Ja hyvää ja kaunista kuolemaa ei nykyresursseilla pystytä takaamaan muillekaan. Kuolema voi tulla vaikka miten elämänhalua olisi eikä siinä ole välttämättä mitään kaunista. Kaikilla ei ole valtaa valita edes sitä, milloin ja mihin kuolee. Masentunut voisi edes sen valita ihan itsekin. Suo anteeksi, mutta en näe miksi yhteiskunnan pitäisi alkaa teitä tappamaan teidän puolestanne. Jotta teillä olisi oikeus siistiin ja mukavaan loppuun, vaikkei sellaiseen ole oikeutta muillakaan?!? Toisin kuin monilla parantumattomasti sairailla, pyörätuoliin tai vuoteeseen sidotuilla, teillä on sentään valinnanvaraa!! Mutta ilmeisesti mikään ei vain riitä? [/quote] Että kyllä sitä saatte tekin perkele kärsiä!!1!! Olethan sinäkin hoitaja? [/quote] En ole hoitaja. Enkä toivo kärsimystä kellekään. Mielestäni hoitajien ja lääkäreiden ensisijainen tehtävä olisi pyrkiä lievittämään kärsimystä ja parantaa se, mikä vielä parannettavissa olisi, ei jaella myrkkyruiskeita jokaiselle joka sanoo, että haluaa kuolla. Eutanasian laillistamista kannatan, mutta missään nimessä en kannata sitä, että sitä alettaisiin myöntämään leväperäisesti, saatika sitten ihmisille, joilla on ihan realistiset toiveet parantuakin, ainakin niin hyvin, että pystyy tässä yhteiskunnassa elämään. Mielestäni se, että sinua huvittaa enemmän kuolla kuin yrittää parantua, ei ole peruste eutanasialle. Jos haluat todella kuolla, sinä voit hoitaa asian itsekin. Kaikki eivät voi edes sitä. Sinulla on todellakin enemmän vaihtoehtoja ja valinnanvaraa kuin monilla muilla. Olen todella pahoillani, että sinä et kykene näkemään mitään muuta kuin itsesi ja oman kurjuutesi. Siltikään yhteiskunnan tehtävä ei mielestäni ole palvella sinun itsekeskeisyyttäsi ja toteuttaa sinun kuolintoiveitasi. Masennus ei ole parantumaton sairaus eikä sen hoitokeino mielestäni ole alkaa tappamaan masentuneita heti kun he tuntevat halua kuolla.

[/quote]

En ole puhunut mistään "ottakaa myrkkyä, halvalla myrkkyä" jakelusta.
Jos ihminen voi järjellisesti perustella halunsa kuolla, niin miksi hänen olisi pakko elää?. Kukaan ei ole vieläkään sitä kertonut. On terveitäkin ihmisiä, jotka eivät ole masentuneita, mutta joille elämä ei tarjoa mitään. Jotkut haluavat kuolla. Miksi eivät saisi?.
"no tappakoot itsensä".
Niin, saahan sitä tappaa itsensä. Ja tappaahan ne itsejään. Hyppivät junan alle, ajavat rekan keulaan, hirttäytyvät, hyppäävät jokeen, ampuvat.. Kumpi olisi omaiselle mukavempi. Että ihminen voisi perustella kantansa, jopa hyvästellä ja kuolla nätisti. Vai löytää se läheinen köysi kaulassa, aivot seinällä ja omaisethan sitä tälläiset sotkut siivoavatkin joissain tapauksessa (tuttavapiirissä yksi ampui aivonsa seinille, hänen äitinsä siivosi..)
Tai ne rekkakuskit, jotka jäävät sairaseläkkeelle, koska joku ajoi keulaan. Junakuskit ja matkustajat, jotka traumatisoituvat verestä ja suolenpätkistä (ei ole nättiä jäädä junan alle, sen olen nähnyt).

Kuten olen sanonut, periaatteessa jokaisella kuuluisi olla oikeus päättää omasta kuolemastaan.
Ja edelleenkin, tähän ei tarvitse valjastaa edes  julkista terveydenhoitoa käyttöön. Kuten sanottu. Löytyy asian kannattajia hoitotasoltakin, jotka voivat asiaan vihkiytyneellä klinikalla asian hoitaa.

Miksi sinun mielestä masentuneet eivät ansaitse siistiä loppua. "koska muutkaan ei saa".
Miksi se, että joku ei saa, estää sen, että joku toinen voi saada.
Ja ennenkaikkeahan se eutanasia kuuluisi sallia niille, joilla ei tosiaan ole "toivoa".
Tämäkin keskustelu jatkuvasti väheksyy masennuspotilaita, masennuspotilas voi olla myös hyvinkin sänkyyn sidottu, kyvytön tekemään juurikaan mitään. Masennus ei ole vain mielen sairaus. Se yleensä kääntyy kokonaisvaltaiseksi sairaudeksi.

En ole tuo keskikommentin kirjoittaja.

"Olen todella pahoillani, että sinä et kykene näkemään mitään muuta kuin itsesi ja oman kurjuutesi."
"sinun itsekeskeisyyttäsi"
Ja taas. Jos puolustan oikeutta kuolemaan, niin miksi se tekee minusta itsekeskeisen?.
En minä ole eutanasiaa itselleni hakemassa. En elämästä erityisesti pidä, voisin kyllä kuolla kaikinmokomin pois kansoittamasta tätä maata, mikäli minulla ei olisi ihmisiä, joista huolehdin.

Vierailija
219/234 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:36"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:53"] Minusta Laura pitäis laittaa asumaan luonnon keskelle, kylvämään perunaa ja porkkanaa, laittamaan itse ruokansa alusta loppuun ja lämmittämään tupansa. Taistelemaan elämästä. Jos saa kaiken valmiiksi annosteltuna ei elämä maistu millekään. Kauniiseen järvimaisemaan toki. [/quote]Nimenomaan! Tai vaikka kriisialuelle käsipariksi auttamaan niitä joilla on TODELLISIA ongelmia, todellista taistelua elämästä. [/quote] He varmasti vaihtaisivat elämiä Lauran kanssa ihan mielellään, sen tajutessaan voisi Laurankin mieli muuttua... [/quote] Ei masennus ole kiinni asenteesta. Masennus on sairaus, aivan yhtä lailla kuin dementia tai syöpä. Masennuksessa ei ole vain yksinkertaisesti jaksamista nousta ylös ja olla iloinen. Ei ole samanlaista elämäniloa ja -halua kuin "normaalilla" ihmisellä. Vaikka asuisi pakolaisleirissä, se ei muuttaisi asiaa. Masennukseen auttaa terapia ja syyt, jotka ovat laukaisseet masennuksen, niiden etsiminen siis. Aina voi toki kiikuttaa masentunutta ympäri maailmaa ja käskeä hymyilemään, mutta kun mieli on sairas, se on sairas, aivan yhtä lailla kuin voi olla fyysisesti sairas, esim kuumeessa. [/quote] Länsimainen ihminen on niin pilalle lellitty että niin "masentuneelle" kuin "normaalillekin" tekisi hyvä saada vähän perspektiiviä, nähdä mitä on todellinen kurjuus, esim. sota-aikana.

[/quote]

Se on kyllä fakta, että sota ei tee kenellekään hyvää, se vaan saa aikaan enemmän potilaita. Ja se tarkoittaa pilalle lellittyä, että vanhemmat maksavat kaiken ja sulkee silmänsä maailman kurjuudelta, se ei tarkoita pilalle lellittyä, että tiedostaa olevansa hyvässä asemassa, osaa arvostaa asemaansa ja ymmärtää maailman kurjuuden. Se olisi silti kaikille kurjaa, jos haluat sodan, jotta nähdään todellista maailmaa. Ja masennukseen sairastuu jos sairastuu, koita jo käsittää. Vaikka olisi kuinka syntynyt helsinkiin lääkäriperheeseen, voi masentua.
[/quote]
Millä lailla Laura osaa arvostaa asemaansa? Pyytämällä yhteiskuntaa tappamaan hänet 24-vuotiaana? Juu, todella näyttää arvostavan niin asemaansa, kuin läheisiään, kuin elämää yleensäkin.

Yleensä kun ns. "First World problems" ihminen joutuu kohtaamaan todellisen hädän, oikean kriisitilanteen, kuten sodan, luonnonkatastrofin tms., siinä tajuaa että hei, mullahan on asiat itseasiassa aika hyvin!

Vierailija
220/234 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 23:32"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:56"] Outo ajatus että vapaaehtoisesti kuolevan kuolema pitäisi olla kaunis ja kivuton. Miksi? Heität hukkaan kauneimman lahjan minkä ikinä voit saada, elämäsi, ja sinun pitäisi vielä saada mennä kauniisti, siististi ja kivuttomasti? Kun taas elämää arvostavat ja elämänhaluiset kuolevat mitä hirveimmillä tavoilla. Reilua? [/quote] Kuka siitä hyötyy, että vapaaehtoisesti kuolevan kuolema on ruma ja sotkuinen? Paitsi sairaat sadistit saa tyydytyksen, mutta jos ajatellaan ihan vaikka yhteiskunnan näkökulmasta. [/quote] Haluaisiko Laura kuolla avustetusti jos se tarkoittaisikin vaikka elävältä polttamista? Niinpä. Voisi vähän hillitä haluja siinä vaiheessa. Harva meistä saa mennä nätisti, miksi nämä sitten?

[/quote]

Miksi eivät saisi mennä nätisti? Miten se on esim. sinulta pois? Mitä saat siitä, että tuo Laura kärsisi vielä kuolemankin hetkellä?
[/quote]
Koska Laura valitsee sen, hän ei ole kuolemansairas, hän haluaa kuolla. Elämää pitäisi arvostaa. Jos sitä ei arvosta, ei ansaitse "mennä nätisti" myöskään. Jos oikeasti haluaa kuolla, niin halunnee kuolla keinolla millä hyvänsä? Mutta ei taida mennä niin näiden kanssa. Halutaan ulkoistaa jopa oma kuolema.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan