Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Henkilön osallistumista sukupuoliyhteyteen ei pidetä vapaaehtoisena, jos hän ei ole sanallisesti, käytöksellään tai muulla tavalla ilmaissut vapaaehtoisuuttaan"

Vierailija
17.02.2022 |

"Vapaaehtoisuutta sen sijaan ei ole se, jos henkilö on pakotettu tai ei kykene olosuhteiden vuoksi aidosti ilmaisemaan tahtoaan. Tällainen tilanne voi tulla kyseeseen esimerkiksi väkivallan, pelkotilan tai valta-aseman vakavan väärinkäytön vuoksi."

Siinä uusi seksuaalirikoslainsäädännön sisältö tiivistettynä, mitä mieltä?

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f1dab941-4cca-40f0-b370-a5a692a5d…

Kommentit (2577)

Vierailija
161/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi vielä olla joku valaehtoinen vakuutus siitä, että seksiin johtaneet taustatiedot pitävät paikkansa. 

Henkilö lähestyi minua ja valehteli kaiken mahdollisen ja aivopesi ja manipuloi minua muutaman viikon ennen kuin harrastimme seksiä. Emme olisi harrastaneet silloinkaan, jos olisin tiennyt, että hän valehteli kaiken itsestään ja tunteistaan minua kohtaan. Mutta suostumuksen annoin niillä väärillä tiedoilla, jotka minulle oli annettu. 

Vierailija
162/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuota sitten jossain todellisuudessa pidetty tähän asti vapaaehtoisena jos toinen osapuoli ei ole jutussa mukana millään tavalla eikä osoita haluaan/himoaan toista kohtaan teoin eikä sanoin?

Tämä lain päivitystarve tuli mm. siitä, että ennen sammuneen tai nukkuneen r4isk 4us on ollut oikeudessa usein väkisinm4kaaminen tai seksuaalista hyväksikäyttöä. Tulevaisuudessa ne ovat lainkin edessä selkeästi r4isk4 uksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mites jos toisen mielestä on teoilla ilmaissut, mutta omasta mielestään ei? Silloin on sana sanaa vastaan ja ketä silloin uskotaan?

Miksi vapaaehtoinen kumppani syyttäisi sinunlaistasi raiskauksesta ellet ole raiskannut?

Ehkä jatkossa rakennat keskinäiseen kunnioitukseen ja luottamukseen perustuvia suhteita ennenkuin änkeät toisen sisälle.

Suotavaa olisi!

Voi esim selittää miehelleen miksi oli sängyssä toisen kanssa tai katkeroitua, kun seksi ei johdakkaan parisuhteeseen.

Vierailija
164/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sellainen tuikitavallinen tilanne: nuori, kokematon nainen tai jopa alaikäinen tyttö on juhlissa tai reissussa. Työpaikan mies, tuttu tai joku muu tutun tuttu, keinottelee naisen luokseen, tai puhuu itsensä naisen huoneeseen tai kotiin jollain verukkeella. Kun on laitettu nukkumaan, yhtäkkiä mies löytyykin naisen päältä. Mitään pakottamista ei tapahdu mutta nainen ei kokemattomuuttaan osaa sanoa vastaan, ei osaa ajaa miestä pois koska ei ole ikinä elämässään joutunut tilanteeseen jossa joutuu kovin ottein pitämään puoliaan. Nainen ei saa tästä itse mitään eikä hänellä ollut ajatustakaan miehen kanssa ryhtyä hommiin, mies jopa saattaa olla hänestä vastenmielinen.

Meille kaikille on varmasti käynyt näin useita kertoja, minulle ainakin alaikäisenä. Olen puhunut terapeutilleni ja hän puhui raiskauksesta. Itse en aikaisemmin pitänyt tätä raiskauksena vaan huonona tuurina, ikävänä sattumana, asiana joka pitää vain sietää. Sama jatkui avioliitossani.

Uskon myös että monissa vanhan tyylin avioliitoissa seksi on tällaista. Mies vaan käy välillä naisen päällä, muuta hellyyttä tai rakkautta suhteessa ei ole.

Todellakaan meille kaikille ei ole käynyt näin useita kertoja tai koskaan, avioliitossa tai sen ulkopuolella.

Mutta miten se voi olla mahdollista? Miten olet onnistunut välttelemään tuollaisia tilanteita? Minun tuttavapiirissä tämä on kyllä yleistä, ainakin oman sukupolveni ja vanhemmissa naisissa. 

Mä olen 45-vuotias ja lapsena oli aivan tavallista kuulla kaikenlaisia törkyjuttuja miehiltä, usein miehet taputtelivat ja koskettelivat, puhuivat ihan avoimesti kaikenlaista seksuaalista tyttölapsille. Mut on aikuisena kaks kertaa yritetty ns. puskaraiskata  väkivaltaisesti, mut on juotettu teini-iässä hirveään humalaan, kuljetettu jonnekin asunnolle ja suostuteltu seksiin kun pelkäsin etten pääse sieltä millään pois. Mua on ahdisteltu, lähennelty, kosketeltu, suudeltu väkisin, painauduttu mua vasten, puhuttu ja ehdoteltu kaikenlaista seksuaalista, on vihjailtu että suostumalla seksiin voisin saavuttaa monenlaisia etuja ja hyödykkeitä, on yritetty tarjota suoraan rahaa, jopa mun kaverin isä suorastaan kärsi kun en alkanut hänen kanssaan millekään, yritti tarjota isoja summia rahaakin ja oli aivan epätoivoinen. Hänen mielestään se oli ihan ok ja mun ois pitänyt olla suorastaan imarreltu, että haluaa mua niin paljon.

Mitäs tämä kaikki on, ellei hyväksikäyttöä ja ahdistelua? Ennen se on pitänyt vaan kestää.

Millainen kotisi oli?

Sun koti ainakin oli kaksinaismoralistinen ja sovinistinen. Isäs joi ja raiskasi äitisi joka lauantai ja äitisi esitti fiiniä ja piti yllä kulissia.

Vierailija
165/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstan persuja harmittaa kommenteista päätellen.

Harmittaa sinuakin kun tuota pelleilyä ei pystytä todistamaan oikeudessa.

Vierailija
166/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin turha laki, jota ei voida mitenkään järkevästi valvoa ja toimeenpanna. Ei tule estämään yhtään rai skausta, mutta mahdollistaa syyttömän syyttäminen ja leimaamisen vuosien (ehkäpä lopun elämänsä) ajaksi.

Vierailija
167/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mites jos toisen mielestä on teoilla ilmaissut, mutta omasta mielestään ei? Silloin on sana sanaa vastaan ja ketä silloin uskotaan?

Miksi vapaaehtoinen kumppani syyttäisi sinunlaistasi raiskauksesta ellet ole raiskannut?

Ehkä jatkossa rakennat keskinäiseen kunnioitukseen ja luottamukseen perustuvia suhteita ennenkuin änkeät toisen sisälle.

Suotavaa olisi!

Voi esim selittää miehelleen miksi oli sängyssä toisen kanssa tai katkeroitua, kun seksi ei johdakkaan parisuhteeseen.

Valitse kumppanisi paremmin/ älä johda naisia harhaan. Onko vaikeaa?

Vierailija
168/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suotavaa olisi!

Haha! Miksi kukaan haluaisi parisuhteeseen tuollaisen ääliön kanssa? Harva nainen haluaa ollenkaan parisuhdetta.

Ja hei, miten tyhmänä oikein pidät muita ihmisiä mukaanlukien poliisi?

Älä ala suhteeseen varatun kanssa. Niin yksinkertaista. Äläkä ala suhteeseen epäluottamuksen ja kunnioituksen puutteen vallitessa. Tämä laki toimii muualla, joten se toimii myös meillä. Jatkossa raiskaajat jäävät useammin kiinni ja se on vain hyvä.

Vierailija
169/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäisi vielä olla joku valaehtoinen vakuutus siitä, että seksiin johtaneet taustatiedot pitävät paikkansa. 

Henkilö lähestyi minua ja valehteli kaiken mahdollisen ja aivopesi ja manipuloi minua muutaman viikon ennen kuin harrastimme seksiä. Emme olisi harrastaneet silloinkaan, jos olisin tiennyt, että hän valehteli kaiken itsestään ja tunteistaan minua kohtaan. Mutta suostumuksen annoin niillä väärillä tiedoilla, jotka minulle oli annettu. 

Tuolle on jo vakuus, se illalla annettu lupa muuttuu aamulla kielloksi

Vierailija
170/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä etukäteen tietää naiset tulevat käyttämään tätä lakia kosto keinona kun se uljas prinssi halusikin vain yhden yön jutun eikä koko loppu elämän romanssia tai jos jää kiinni pettämisestä omalle miehelle

Ehkä sitten kannattaa miesten lopettaa naisten kanssa makaaminen. Problem solved. 

Naisilla ei tietenkään mitään vastuuta haluistaan?

Vierailija
171/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuon todistaa? Sana sanaa vastaan. Melkein mahdotonta.

Ei vaan täysin mahdotonta mutta naisten mukaan ilmeisesti tosi helppoa.

Vierailija
172/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sellainen tuikitavallinen tilanne: nuori, kokematon nainen tai jopa alaikäinen tyttö on juhlissa tai reissussa. Työpaikan mies, tuttu tai joku muu tutun tuttu, keinottelee naisen luokseen, tai puhuu itsensä naisen huoneeseen tai kotiin jollain verukkeella. Kun on laitettu nukkumaan, yhtäkkiä mies löytyykin naisen päältä. Mitään pakottamista ei tapahdu mutta nainen ei kokemattomuuttaan osaa sanoa vastaan, ei osaa ajaa miestä pois koska ei ole ikinä elämässään joutunut tilanteeseen jossa joutuu kovin ottein pitämään puoliaan. Nainen ei saa tästä itse mitään eikä hänellä ollut ajatustakaan miehen kanssa ryhtyä hommiin, mies jopa saattaa olla hänestä vastenmielinen.

Meille kaikille on varmasti käynyt näin useita kertoja, minulle ainakin alaikäisenä. Olen puhunut terapeutilleni ja hän puhui raiskauksesta. Itse en aikaisemmin pitänyt tätä raiskauksena vaan huonona tuurina, ikävänä sattumana, asiana joka pitää vain sietää. Sama jatkui avioliitossani.

Uskon myös että monissa vanhan tyylin avioliitoissa seksi on tällaista. Mies vaan käy välillä naisen päällä, muuta hellyyttä tai rakkautta suhteessa ei ole.

Todellakaan meille kaikille ei ole käynyt näin useita kertoja tai koskaan, avioliitossa tai sen ulkopuolella.

Mutta miten se voi olla mahdollista? Miten olet onnistunut välttelemään tuollaisia tilanteita? Minun tuttavapiirissä tämä on kyllä yleistä, ainakin oman sukupolveni ja vanhemmissa naisissa. 

Mä olen 45-vuotias ja lapsena oli aivan tavallista kuulla kaikenlaisia törkyjuttuja miehiltä, usein miehet taputtelivat ja koskettelivat, puhuivat ihan avoimesti kaikenlaista seksuaalista tyttölapsille. Mut on aikuisena kaks kertaa yritetty ns. puskaraiskata  väkivaltaisesti, mut on juotettu teini-iässä hirveään humalaan, kuljetettu jonnekin asunnolle ja suostuteltu seksiin kun pelkäsin etten pääse sieltä millään pois. Mua on ahdisteltu, lähennelty, kosketeltu, suudeltu väkisin, painauduttu mua vasten, puhuttu ja ehdoteltu kaikenlaista seksuaalista, on vihjailtu että suostumalla seksiin voisin saavuttaa monenlaisia etuja ja hyödykkeitä, on yritetty tarjota suoraan rahaa, jopa mun kaverin isä suorastaan kärsi kun en alkanut hänen kanssaan millekään, yritti tarjota isoja summia rahaakin ja oli aivan epätoivoinen. Hänen mielestään se oli ihan ok ja mun ois pitänyt olla suorastaan imarreltu, että haluaa mua niin paljon.

Mitäs tämä kaikki on, ellei hyväksikäyttöä ja ahdistelua? Ennen se on pitänyt vaan kestää.

Millainen kotisi oli?

Sun koti ainakin oli kaksinaismoralistinen ja sovinistinen. Isäs joi ja raiskasi äitisi joka lauantai ja äitisi esitti fiiniä ja piti yllä kulissia.

Taitaa olla niin päin, että nainen joka koko ajan joutuu tuollaisiin tilanteisiin on tuollaisesta.

Vierailija
173/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi vähän näin ollessani noin 18-vuotias. Olin aika kokematon ja tietämätön, ja eräs mies oli piirittänyt minua pitkään. En innostunut miehestä yhtään, mutta en osannut sanoa ei. Jotenkin olin kai imarreltukin. Tapailu johti sitten jossain vaiheessa seksiin. Mies oli hyvin aloitteellinen, muistan itse maanneeni sängyssä kauhusta kankeana. Ajattelin koko ajan, että en halua tätä, mutta en osannut perääntyäkään. Mies oli kyllä ihan asiallinen, mutta hän ei missään vaiheessa kyseenalaistanut toimintaansa, vaikka varmasti huomasi, että olin kauhuissani enkä yhtään kiihottunut. Hän selvästi oletti, että olin vain niin ujo tms. Mietin vain, että jos seksikumppani vaikuttaa haluttomalta eikä oikein saa sanaa suustaan, niin kyllä itse siinä tilanteessa vetäytyisin. En saisi mitään nautintoa, jos joutuisin miettimään, että onko toinen mukana tilanteessa vai ei. Jos joutuu miettimään, niin eikö ole parempi jättää seksitouhut sikseen sillä kertaa? En syytä miestä siis mistään, koska hän oli kuitenkin ihan asiallinen ja olisin voinut ilmaista tahtoni, mutta pohdinpahan vain.

Narsistit tykkäävät seksistä sitä enemmän mitä vähemmän vastapuoli siitä tykkää. Jos mies oli narsisti, olit sinä hänen unelmakumppaninsa - niin kontrollissa, ettet uskalla puhua etkä liikkua. Ja saavat ihmiset jotenkin käsittämättömällä tavalla mukaan juttuihinsa, vaikka järki sanoisi muuta. 

En usko, että kyseessä oli narsisti. Nuorena tosin tuskin olisin sellaista tunnistanutkaan, mutta ei hän ihmisenä sellainen ollut näin jälkikäteenkään ajateltuna. Hän varmaan vain oli niin halujensa vietävissä. Ja luuli minun olevan halukas, mutta ujouteni takia kykenemätön näyttämään sitä.

Vierailija
174/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain vikaa on miehessä, jolle tämä on ongelma.

Vierailija
175/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suotavaa olisi!

Valitse kumppanisi paremmin/ älä johda naisia harhaan. Onko vaikeaa?

En johda naisia harhaan, mutta moni ei usko, kun sanon etten ole kiinnostunut mistään vakavasta. Päteekö "valitse kumppanisi paremmin" myös raiskaukseen?

Vierailija
176/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todisteet. Tapahtuman kulku.

Vierailija
177/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuota sitten jossain todellisuudessa pidetty tähän asti vapaaehtoisena jos toinen osapuoli ei ole jutussa mukana millään tavalla eikä osoita haluaan/himoaan toista kohtaan teoin eikä sanoin?

Tämä lain päivitystarve tuli mm. siitä, että ennen sammuneen tai nukkuneen r4isk 4us on ollut oikeudessa usein väkisinm4kaaminen tai seksuaalista hyväksikäyttöä. Tulevaisuudessa ne ovat lainkin edessä selkeästi r4isk4 uksia.

Miten se muuttuu, jos molemmat ovat humalassa, ja mies sanoo että lupa on saatu. Naisella ei ole esim. humalan takia muistikuvia tapahtuneesta, niin ei voi todistaa, että ei olisi antanut suostumusta. Miten tämä nyt uuden lain mukaan muka muuttuu?

Vierailija
178/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ongelman olisi helppo ratkaista sillä että jos valehtelee asiat mitkä mukaan syytetään tulisi oikeasti tuntuva rangaistus. Nykyään jos nainen on valehdellut syytokset rangaistus on pikku sakko mikä ei tunnu missään. Vähintään yhtä kova rangaistus kuin sille joka on syytettynä valheiden perusteella

Vierailija
179/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä oli hyvä video jossain englanniksi. Verrattiin seksiä ja teen juontia.

On hyvin helppo olla pakottamatta toista kumpaankaan.

Vierailija
180/2577 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain vikaa on miehessä, jolle tämä on ongelma.

Kommenttien perusteella jahtaa varattuja naisia ja tai lupailee naisille suhdetta vaikka haluaa vain yhden illan seksiä. Ihana mies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän