Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tykkääkö joku laminaattilattioista?

Vierailija
11.01.2024 |

Edellisessä kodissani oli parkettilattiat. Vähän naarmuiset mutta edelleen oikein kivannäköiset ja tykkäsin niistä kovasti.

Nyt uudessa asunnossani on laminaattia ja tympiinnyn siihen yhä enemmän. Reunat ovat rispaantuneet rumasti ja useammassa kohdassa on kolhuja, joista pinta on rikki. Joka ainoa pienikin roska ja karva näkyy vaalean puun värisessä laminaatissa.

Jalkoihin lattia tuntuu inhottavan muoviselta ja kylmältä, ja muoviahan se onkin. Jos jokin pieni esine putoaa, kopsahdus ottaa korviin.

Ihan perus muovimatto olisi paljon siistimpi ja arvokkaamman näköinen näihin verrattuna. Onko laminaatissa joitain hyviä puolia vai käytetäänkö sitä vain pitkin hampain parketin halpana korvikkeena?

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä puoli on että helppo purkaa ja voi polttaa tallin takana, ei tarvitse jättää muovimaton alle. Muuta hyvää en keksi vaikka kuinka miettisin.

Vierailija
2/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään

Ollut 10 vuotta ja edelleen täysin siisti. Helppo hoitaa ja pitää puhtaana. Lattialämmitys joten ei tunnu kylmältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tämän vanhan parketin tilalle aion laittaa jossain vaiheessa laminaatin tai vinyylilankun. Osittain myös kustannus syistä. Ei ole aikaa kuivatella lakkaa kun huone kerrallaan pitää jossain vaiheessa rempata.

Parketti toki olisi mukavampi.

Vierailija
4/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tämän vanhan parketin tilalle aion laittaa jossain vaiheessa laminaatin tai vinyylilankun. Osittain myös kustannus syistä. Ei ole aikaa kuivatella lakkaa kun huone kerrallaan pitää jossain vaiheessa rempata.

Vinyyli paras.

Vierailija
5/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä kokemuksella pitäisin sinuna sen vanhan parketin, vaikka olisi kuinka kulahtanut.

ap

Vierailija
6/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä harmittaa useasti laminaatti. Parkettilattia oli edellisessä asunnossa paljon miellyttävämpi. 

Vierailija
7/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää on mielestäni kestävyys. Ei mene miksikään 15 vuodessa. 

Vierailija
8/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parketti kopisee yhtä lailla kuin laminaatti.

Vierailija
9/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä laminaattilattiosta: talvella sähköisiä, kovia ja kylmiä lattialämmityksestä huolimatta. 

Vierailija
10/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään. Kestää koirien kynsiä paljon paremmin kuin parketti, näyttää hyvältä (mulla kivilattian ja laattalattian näköisiä laminaatteja, kun en halua puunväriä kotiini), ja koska asun asumisoikeusasunnossa ja on rajattua mitä saa tehdä niin helppo laittaa vaan muovimaton päälle ja sitten lähtiessään purkaa pois, ei ole mitään liimoja tms.

Vierailija
11/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä kokemuksella pitäisin sinuna sen vanhan parketin, vaikka olisi kuinka kulahtanut.

ap

On mulla edellisessä vuokrakämpässä ollut laminaatti lattia.

Työkseni asennan lattioita, niin nuo on niin helppoa ja nopeaa verrattuna parkettiin.

Vierailija
12/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla sitten, että täällä on asunut riehuvia lapsia tai koiria aiemmin, mutta täällä ei todellakaan ole kestänyt. Ja miten muovisesta pinnasta korjaa koloja ja repsotusta, jos niitä jostain syystä alkaa tulla. Roskikseen koko lattia kai.

ap

Vierailija
13/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joku reippaasti alle 10v vanha laminaatti, ja on kyllä aika karussa kunnossa. Kulmat repsottelee ja paloja pinnasta puuttuu ja keittiössä saumat pullistelee siinä mihin on roiskunut vettä. Lisäksi on kova, liukas, kylmä ja hajottaa kaikki sukanpohjat nopeasti. Joo, on varmasti ollut edullisemman puoleinen eli laadukas laminaatti voisi olla parempi (edellisessä kodissa olikin), mutta enpä kyllä tuollaista laittaisi ikinä jos saisi valita. Väriltään on se kaikkien inhoama harmaanruskea jossa ei kyllä näy lika, ainoa hyvä puoli. Lattiaremontti suunnitteilla. 

Vierailija
14/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se laminaatti kestävä. Meillä on 20 v vanhat lattiat, ollaan kolmannet asukkaat tässä talossa lattiarempan jälkeen, ja edellisillä on ollut koiria. Mäntylankkulattiat ovat niin kuluneet ja rähjäiset, että moni luulee niitä alkuperäisiksi, talo siis satavuotias. Yhdessä makuuhuoneessa on niin ikään 20 vuotta vanha laminaatti, joka taas kävisi uudesta. Mutta kyllä se tekee koko huoneesta kolkon ja karun tuntuisen. Eli puuta valitsisin.

Vierailija
15/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla sitten, että täällä on asunut riehuvia lapsia tai koiria aiemmin, mutta täällä ei todellakaan ole kestänyt. Ja miten muovisesta pinnasta korjaa koloja ja repsotusta, jos niitä jostain syystä alkaa tulla. Roskikseen koko lattia kai.

ap

Niitä on eri käyttöluokkia, ylempi KL tarkoittaa kovempaa kestävyyttä. Jos on isoja koiria, tai pikkulapsia jotka voi hakata leluilla lattiaa, täytyy ostaa kovan käyttöluokan laminaatit niin kestää. Semmoiset halvat alhaisen KL:n ei kestä. Itselläni 2 isohkoa vilkasta koiraa, ja KL34 laminaattilattiat (tarkoitettu kovaan julkiseen käyttöön), eikä naarmun naarmua 5 vuodessa.

Vierailija
16/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se laminaatti kestävä. Meillä on 20 v vanhat lattiat, ollaan kolmannet asukkaat tässä talossa lattiarempan jälkeen, ja edellisillä on ollut koiria. Mäntylankkulattiat ovat niin kuluneet ja rähjäiset, että moni luulee niitä alkuperäisiksi, talo siis satavuotias. Yhdessä makuuhuoneessa on niin ikään 20 vuotta vanha laminaatti, joka taas kävisi uudesta. Mutta kyllä se tekee koko huoneesta kolkon ja karun tuntuisen. Eli puuta valitsisin.

20 vuotta vanha mäntylankkulattia ei voi muuta ollakaan kuin kulunut ja rähjäinen. Ne alkuperäiset satavuotiaat olisivat todennäköisesti paljon paremmassa kunnossa. Meillä on sekä satavuotiasta lankkulattiaa että siellä täällä pari vuotta sitten asennettuja paikkalankkuja ja ne uudet ovat nyt jo karummassa kunnossa kuin vanhat. Uusi puu on niin pehmeää höttöä (nopeasti kasvanutta), ettei kestä yhtään mitään.

Laminaattia en laittaisi mihinkään ikinä ja kaikkein viimeiseksi sata vuotta vanhaan taloon.

Vierailija
17/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään. Olen laittanut kolmeen asuntoon ja jokaisessa kesti hyvin ja näytti hyvältä. Lommoja on tosi vaikea saada laminaattiin, mutta tammiparkettiin tuli helposti sentin syvä reikä kun lapsi pudotti siihen kuvaputkitelkkarin. Juu, tiedän ettei niitä enää ole mutta muuta painavaa irtainta kyllä on.

Vierailija
18/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parketti kopisee yhtä lailla kuin laminaatti.

Jep, ja pahin kaikista on betoniin liimattu mosaiikkiparketti. Siihen kun pudotat legon, sen kuulee koko taloyhtiö.

Lautaparketin ja laminaatin sekä betonin väliin tulee sentään eriste.

Vierailija
19/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään

Ollut 10 vuotta ja edelleen täysin siisti. Helppo hoitaa ja pitää puhtaana. Lattialämmitys joten ei tunnu kylmältä.

laminaatin alla lattialämmitys, no, voihan sitä tolleenki tuhlata.   Tuo pahin mahdollinen yhdistelmä , menee hukkaan sikana lämpöä,laminaatti eristää vaan sen lämmön alle.

Vierailija
20/81 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä laminaattilattiosta: talvella sähköisiä, kovia ja kylmiä lattialämmityksestä huolimatta. 

Sun lattialämmitys on ilmeisen heikko. Lieneekö sellainen kosteisiin tiloihin tarkoitettu valmis sähkövastuselementti, jonka teho ei riitä huoneen vaan ainoastaan lattiapinnan lämmittämiseen. Kylmyyttä en ole koskaan laminaattiin osannut yhdistää, vaikkei mulla lattialämmitystä olekaan. Laitoin laminaatin maanvaraiseen betonilattiaan liimatun muovimaton päälle ja vot, tuli lämmin lattia kun kylmäkatko poistui.

Nykyäänhän suositellaan poistamaan muovimatot alta, mutta eipä tuosta hajuhaittaa tullut kun laatta oli kuiva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan