olen köyhä ja silti ostin tänään...
Niin, olemme siis köyhä perhe. Me molemmat vanhemmat olemme yksityisyrittäjiä ja takana muutama huono vuosi ja tämän vuoden alkupuoli on ollut todella vaikea. Valoa on näkyvissä, mutta varmaan vielä n. puoli vuotta pitää meidän selviytyä minimitoimeentulolla (ehkä jopa sen alle...). Vanhimmat lapset on tehty vakavaraisempina aikoina ja kolmas oli silkka uskomaton (liian myöhään havaittu) vahinko (joka osaltaan on vaikeuttanut minun työtilannettani). Asumme keski-euroopassa.
Laskuja on rästissä ja yleisestiottaen nuukailemme 24/7 (veden- ja sähkönkulutusminimiin -energia kallista täällä- vaatteet lahjoituksina, halpaa ruokaa jne), tänään kävin kaupassa ja ostin 50 euron edestä juttuja ja nyt koen olleeni aivan holtiton. Kertokaapa miltä teistä vaikuttaa:
Ostin 25 euroa maksavan aurinkovarjon (muutimme jokin aika sitten halvempaan asuntoon, pihamme on kuitenkin etelään päin, samoin isot olohuoneen ikkunat, ja seuraavaksi kahdeksi viikoksi on luvattu jatkuvaa n. 30 asteen hellettä), lapsille pumpattavan vesilelu-krokotiilin, jokaiselle sellaiset 'pamppuvesipyssyt', kahdet yhdenhengen aluslakanat (meille tulossa maksavia vieraita, ja entiset aluslakanat aika kulahtaneita), ja jokaiselle lapselle uudet t-paidat, sekä kaksi keksipakettia...
Olinko siis aivan holtiton?
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:13"]
Riippuu varmaan siitä, minkä verran sitä rahaa on. Jos on kahdeksi viikoksi käyttörahaa perheelle satanen, on holtitonta käyttää siitä osaa vesilelukrokotiiliin. Jos taas sitä rahaa on loppukuuksi kymppitonni, ei ole holtitonta laittaa siitä kolme tonnia humpsutteluun.
Ehkä sun pitäisi avata teidän tuloja ja menoja, jos haluat hyviä vastauksia. :)
[/quote]
Emme pääse lomalle tänä kesänä edes mihinkään lähialueen leirintäalueiile pyörillä, niin pitää ottaa ilo irti maksuttomista jutuista kuten läheisistä uimarannoista... Toi kroko oli sitten niin kuin meidän kesälomarahasta, samoin 'vesipyssyt'.
-ap
Mäkin oon aika hiton pa, mut taisin ostaa just 170 euron tuulitakin. Hups.
Et ole holtiton,ei elämä voi olla aina pelkkää senttien laskemista.Tuossa listassa ainakin päivänvarjo ja lakanat ovat pikemminkin sijoituksia kuin tuhlaamista.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 12:47"]
Onko muilla köyhillä vastaavanlaisia oloja?
Entä keskituloiset - varakkaat, miltä tällainen tilanne teistä vaikuttaa?
-ap
[/quote]
On,vaikka rahat riittää nykyään ihan hyvin välttämättömyyksiin,tuntuu väärältä ostaa jotain ylimääräistä,vaikka vain uusi kynsilakka.Joku pieni ääni takaraivossa on sitä mieltä että senkin rahan olisi voinut käyttää ruokaan tai vaikka vessapaperiin.Joskus täytyy vain olla piittaamatta turhasta syyllisyydestä(eri asia jos oikeasti tuhlaisi vaikka ei ole varaa),hulluksihan sitä tulisi jos ei koskaan saisi ostaa mitään "turhaa".
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:02"]
Oisit ostanu varjon käytettynä?
[/quote]
Ei ole tapana keskieuroopassa. Siellä ei ole tätä kirpparimeininkiä, niinkuin meillä. Espanjassa asunut.
Ehkäpä holtiton, ehkäpä ei; mutta olet hyvä äiti ja hyvä ihminen.
Onnea
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:02"]
Oisit ostanu varjon käytettynä?
[/quote]
Ei ole tapana keskieuroopassa. Siellä ei ole tätä kirpparimeininkiä, niinkuin meillä. Espanjassa asunut.
[/quote]
Itseasiassa meilläpäin on kyllä secondhand toimintaa. Täällä on myös tapana (ainakin pienessä määrin) laittaa ylimääräiset, roskikseen menevät kalusteet tiettyinä aikoina ulos ja siitä saa sitten otta mukaansa jos kiinnostaa. Mieheni on ihan hai näitten suhteen ja tällä tavalla hankittuina on muutama ruokapöydän tuoli, yksi aivan ihana lipasto, joka kunnostettiin yhdessä, ja kaksi lastenistuinta pyöriin. Netissä toimii myös hyvä käytettyjen tavaroiden osto- ja myyntipaikka. Hain sitä kautta ilmaiset kivetykset meidän pihalle ja hiekkalaatikkohiekat.
Mutta päivävarjo oli tällainen syntinen heräteostos. Menin alunperin ostamaan samaisesta kaupasta 8euroa maksavan varjostuskankaan, jonka olisin jotenkin viritellyt. Mutta ne olivatkin loppu... Lisäksi paahde on just nyt, eikä mulla olisi ollut rahaa lähteä autolla hakemaan jostain kauempaa, jos ja kun olisin sellaisen löytänyt. Mutta ehdottomasti kannatan ensisijaisesti käytettynä ostamista ensisijaisesti. Ehkä senkin takia on hieman syyllinen olo.
-ap
Käytit rahaa fiksusti. Olet ihana äiti.
Tällä aloituksella haet ilmeisesti sitä, kuinka vähän nuo kaikki kamat tuli maksamaan?
En kutsuisi vieraita joista kustannuksia, paitsi jos he tuovat eväät tullessaan.
Alkoi naurattaa, vieraat maksavat sinulle, no sitten olet järkevä. Leikkiä? Anteeksi.
Kiitos 3!
Tässä kaupungissa on isot tapahtuma lähiaikoina, päätin vuokrata lasten huoneet pariksi päiväksi lisätienestien vuoksi.
Ei, en halua mainostaa halvalla saatua tavaraa. Mutta se juuri minua hämää; minustakin oli edulliset ja ihan fiksut ostokset ja silti on sellainen olo kuin olisi viskellyt omaisuuksia taivaan tuuliin. Sen takia halusin saada kommentteja, että saisin realistisempaa perspektiiviä, köyhäily kun alkaa tulla jo korvista ulos. Tunnen huonoa omaatuntoa joka kerta kun ostan jotain ei ihan välttämätöntä (tyyliin suklaapatukka tai vähän parempaa kahvia)...
-ap
Onko muilla köyhillä vastaavanlaisia oloja?
Entä keskituloiset - varakkaat, miltä tällainen tilanne teistä vaikuttaa?
-ap
Mä oon sitä mieltä että kerran täällä eletään! Siitä pitää nauttia silloin, oli rahaa tai ei. Itse olen työtön kotiäiti ja käymme hometalostamme kaupanpurku operaatiota, loppuvuodesta käräjät. Menetimme kaiken omaisuuden jokaista sukkaa myöden. Kaikki on lähes pitänyt ostaa velaksi, vipeillä, osamaksulla, ottamalla vastaan ystäviltä lahjoituksina vaatteet, huonekaluja, verhoja, mattoja ym vaikka eivät omaa makua olisikaan. Ainut mistä minä en tingi on terveellinen ruoka. Ostan niin paljon luomuna kun mahdollista, emme syö viljoja, ei koskaan eineksiä. Syödään ruokaa missä ei ole tuoteselostetta. "Hyvin" ollaan vuosi nyt näillä vipeillä kikkailtu, palkkapäivänä ne aina maksetaan pois ettei niitä kerry. Diakonia rahastosta saatiin 2350€ tuki rahaa jolla maksettiin rästiin jäänyt vuokra ja haimme Ikeasta lastenhuoneeseen kalusteet ja ikätason mukaisia leluja, petivaatteita ja pimennysverhot makkariin. Rahaa ei ole mutta tilasin osamaksulla tehokkaan blenderin 20€/kk jota käytämme päivittäin ja tuoremehupuristimen 20€/kk vihermehuja ym varten, meillä on talolla paljon omenapuita ja syksyllä mehustan ne sitten itse. Olin yhdessä vaiheessa tilanteestamme niin masentunut että harkitsin jo kallonkutistajalle menoa mutta päätin sitten vaan alkaa elämään ja koittaa nauttia elämästä vaikka joutuukin elämään yli varojensa. Kyllä tämä tilanne joskus paranee. En ala vuosia surkuttelemaan ettei ole rahaa tehdä mitään tai ostaa mitään, hulluksihan siinä tulee. Viikonloppuna menemme miehen kanssa festareille, ainut meno tänä vuonna mihin kahdestaan päästään ja vippiä piti sinnekin ottaa kun lomarahat miehelle tulee vasta vkon päästä. Mies tekee paljon viikonloppuna että saadaan maksettua velkoja pois ja hetkeksi päästään taas plussalla. Itse olen työmarkkinatuella+lapsilisillä. Ei ole töitä mihin mennä eikä järkeä laittaa kolmea alle 6v hoitoon kun mun palkasta jää vähemmän käteen kuin mitä nyt saan.
Elämä on!
Tänne olikin tullut enemmänkin kommentteja, kiitos niistä.
Joku kyseli meidän tuloja ja menoja. Laitan tähän karkeasti.
Erilaisia tulonsiirtoja koska ollaan pienituloisia n. 1200 euroa/kk (mm. päivähoidontuki -joka yksinään jo 550 euroa, vuokratuki). Miehellä jää tulonhankkimiskulujen jälkeen n. 200 - 1500euroa per kuukausi, viime kuukausina siis lähinnä 200-400. Mulla ollut vain pari keikkaa tänä vuonna, joista olen netonnut yhteensä alkuvuonna n. 2000, mutta yksi asiakas vetkuilee n. 1000 euron laskunsa kanssa...Parhaimillani tienasin 2400e/kk yrittäjänä. Nyt sain pienen osa-aikatyön, josta tienaan n. 250 -350 vastaisuudessa per kk, jos vain pystyn pitämään sen.
Pakolliset menot per kuukausi n. 2000 euroa (vuokra (620e), netti/tv, koti yms. vakuutukset (20e), vesi (30e), pakollinen sairausvakuutus (210e), päivähoitomaksu (2päivää/viikko 620e), sähkö (360e) + kyseenalaisina autovakuutus (35e -piakkoin vaihtamassa halvempaan) sekä lasten harrastukset yht 150e!). Lisäksi muutaman kerran vuodessa maksettavia maksuja: autovero (45e) ja kunnallinen vero (75+ 130), sekä lasten koulukirjat (nyt keskimmäinenkin siirtyi yläasteelle).
Tähän päälle sitten ruoka ja hygienia + synttärit ja kulkemiset (suurimmaksi osaksi pyörällä, mutta nekin tarvitsevat huoltoa), lasten kengät (kaksi vanhinta vielä ihan erilaisia vartalomalliltaan ja jaloistaan, niin ettei aina pysty siirtämään eteenpäin) jne...
Yrittäjänä on pakko myös välillä satsata laitteisiin ja tarvikkeisiin. Viime kesänä mun työkoneen kovalevy tilttasi täysin, ja vaikka koneessa on uusi kovis, niin pitäisi olla säästämässä uuteen laitteeseen. Auto piti rempata perusteellisesti keväällä kun ei muuten olisi päässyt katsastuksesta läpi (300e). Olemme usein pohtineet auton poistamista, mutta koska jatkuvasti haen myös töihin 80km säteellä, eikä moniinkaan paikkoihin ole hyvää julkisen liikenteen yhteyttä, ja auto itsessään on velaton, ja...
Että tällainen. Varmaan jotain oleellista jäi puuttumaan.