Vademmistoliitto ja tekoäly
Olipa avartavaa lukea vasemmistoliiton kansanedustajan mielipide siitä, että on ihan ok jos hyväpalkkainen koodari joutuu uudelleenkouluttamaan itsensä lähihoitajaksi jos tekoäly vie työpaikat.
Tuotapa noin, miten meidän hyvinvointiyhteiskunnan käypi jos hyvätuloiset palkansaajat häviävät tekoälyn tiimellyksessä? Lähihoitajatko ne maksavat veroillaan Suomessa hyvinvoinnin? Taitaa aika ohutta leipää olla tarjolla näillä aatoksilla.
Noh, tekoälyä ja automaatiota ei voi estää ja se muuttaa tiettyjen ammattien tuottavuutta. Tämä on iso haaste ja varsinkin niille puolueille jotka olettavat Suomen hyvinvoinnin pohjautuvan palkansaajien progressiiviseen verotukseen. Ei taida kansaa edustavalla taholla olla kaikki muumit laaksossaan noilla ajatuksillaan.
Kommentit (14)
Lähärienkin työt pyritään siirtämään tekoälylle ja roboteille. Niistä haaveiltiin jo 15 vuotta sitten ja kehitettiin kaikenlaisia älylattioita sun muita.
Koodarin näkökulma aiheeseen. Maksan veroja ainakin yhden lähihoitajan palkkauksen verran. Kuka maksaa tuon lähihoitajan palkan, jos minun veronmaksuni loppuu? Ja kuka maksaa uudelleenkouluttautumiseni, jne. Yleensä myös kouluttaudutaan uraputkessa ylöspäin, ei alaspäin.
Ylipäätänsä teollisuuteen pohjautuva hyvinvointi yhteiskunta on riippuvainen siitä, että teollisuus Suomessa toimii hyvin. Viimeiset 15 vuotta tässä on epäonnistuttu kun kuviteltiin Nokian kulta-ajan maksavan koko Suomen leiviskän ikuisesti. Noh, tämä ilo loppui lyhyeen mutta kulutusjuhlat jatkuivat. Ainoita kultamunia nykyisessä Suomessa on vahva osaaminen tietojenkäsittelyssä. Jos tämäkin verotulojen lähde tyrehtyy, niin aika vähissä on palkanmaksukyky uusille lähihoitajille.
Vierailija kirjoitti:
Koodarin näkökulma aiheeseen. Maksan veroja ainakin yhden lähihoitajan palkkauksen verran. Kuka maksaa tuon lähihoitajan palkan, jos minun veronmaksuni loppuu? Ja kuka maksaa uudelleenkouluttautumiseni, jne. Yleensä myös kouluttaudutaan uraputkessa ylöspäin, ei alaspäin.
Ylipäätänsä teollisuuteen pohjautuva hyvinvointi yhteiskunta on riippuvainen siitä, että teollisuus Suomessa toimii hyvin. Viimeiset 15 vuotta tässä on epäonnistuttu kun kuviteltiin Nokian kulta-ajan maksavan koko Suomen leiviskän ikuisesti. Noh, tämä ilo loppui lyhyeen mutta kulutusjuhlat jatkuivat. Ainoita kultamunia nykyisessä Suomessa on vahva osaaminen tietojenkäsittelyssä. Jos tämäkin verotulojen lähde tyrehtyy, niin aika vähissä on palkanmaksukyky uusille lähihoitajille.
Yksityisiä yrityksiä ei paljon kiinnostele kuka veroja maksaa tai kuka vanhukset hoitaa, kunhan niiden verotus on mahdollisimman lähellä nollaa. Eikä näytä kiinnostavan isoa osaa poliitikkojakaan.
Minusta näkemys osoitti miten järjettömän kylmää kyytiä vasemmistossa halutaan antaa työssäkäyville. Ei minkäänlaista ammatin suojaa, vaan, jos tekoäly syö työsi, voit kouluttautua, hieman alentuvasti vielä laittaen, vaikka lähäriksi. Sen sijaan työelämän ulkopuolella, tuilla eläviltä ei voida vaatia minkäänlaista omaa aloitteellisuutta tai eforttia, jotta itse kykenisi elättämään itsensä. Heitä kyllä suojataan kaikenlaisilta työelämän vaateilta. Vasemmistoliitto ja demarit eivät ole työssäkäyvän ihmisen asialla, vaan palvelevat tuilla elävää rälssiä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta näkemys osoitti miten järjettömän kylmää kyytiä vasemmistossa halutaan antaa työssäkäyville. Ei minkäänlaista ammatin suojaa, vaan, jos tekoäly syö työsi, voit kouluttautua, hieman alentuvasti vielä laittaen, vaikka lähäriksi. Sen sijaan työelämän ulkopuolella, tuilla eläviltä ei voida vaatia minkäänlaista omaa aloitteellisuutta tai eforttia, jotta itse kykenisi elättämään itsensä. Heitä kyllä suojataan kaikenlaisilta työelämän vaateilta. Vasemmistoliitto ja demarit eivät ole työssäkäyvän ihmisen asialla, vaan palvelevat tuilla elävää rälssiä.
Jep. Suomesta puuttuu puolie, joka olisi palkansaajan asialla. Ei ole sattumaa, että vain palkansaajaa verotetaan progressiivisesti ja muut etsivät kaikki mahdolliset Alv, Tel -vähennykset ja pöytälaatikkofirmat. Massimuijia ja porsaanreikiä systeemi täynnä.
Miten tuo siirtymä koskettaa Suomea? Koodaushommathan vietiin Intiaan 20 vuotta sitten? Tietenkin on vastuullista ajatteua sinulta, että murehdit myös intialaisten yhteiskunnan murrosta.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo siirtymä koskettaa Suomea? Koodaushommathan vietiin Intiaan 20 vuotta sitten? Tietenkin on vastuullista ajatteua sinulta, että murehdit myös intialaisten yhteiskunnan murrosta.
Valitettavasti. Intialainen työskentelykulttuuri muistuttaa venäläistä armeijaa. Kummassakin omatoiminen ajattelu ja toiminta on kielletty.
Et sitten ymmärtänyt linkkiä kirjoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ymmärtänyt linkkiä kirjoittaa?
Googlekin toimii aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärryksesi laatu on - sanoisinko - omaperäinen.
Miksi et vain rehellisesti myönnä, ettet kykene itse ajattelemaan, etkä myöskään ymmärtämään muiden ajatuksia? Teitä ìdiootteja on Suomi täynnä, ja siksi meillä menee niin huonosti. Maailman tyhmin kansa.
Toi on vaan tilaajille. Ap voi laittaa suoran lainauksen mistä puhuu, tässä jää epäilys että kirjoittelee pelkkää skeidaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärryksesi laatu on - sanoisinko - omaperäinen.
Miksi et vain rehellisesti myönnä, ettet kykene itse ajattelemaan, etkä myöskään ymmärtämään muiden ajatuksia? Teitä ìdiootteja on Suomi täynnä, ja siksi meillä menee niin huonosti. Maailman tyhmin kansa.
"Miksi sinä erityisen älykkäänä yksilönä et saata Sampoa takoa?"
Vierailija kirjoitti:
Toi on vaan tilaajille. Ap voi laittaa suoran lainauksen mistä puhuu, tässä jää epäilys että kirjoittelee pelkkää skeidaa.
Lainaus: Vasemmistonliiton kansanedustajan mielestä on ok, jos koodarin työt katoavat tekoälyn myötä.
Tämä on tiivistelmä. Mitään puhetta seuraamuksista ja niiden rahoittamisesta ei luonnollisesti ole lainkaan. Vasemmistoliittomaiseen tapaan.
Ymmärryksesi laatu on - sanoisinko - omaperäinen.