Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

olen köyhä ja silti ostin tänään...

Vierailija
01.07.2015 |

Niin, olemme siis köyhä perhe. Me molemmat vanhemmat olemme yksityisyrittäjiä ja takana muutama huono vuosi ja tämän vuoden alkupuoli on ollut todella vaikea. Valoa on näkyvissä, mutta varmaan vielä n. puoli vuotta pitää meidän selviytyä minimitoimeentulolla (ehkä jopa sen alle...). Vanhimmat lapset on tehty vakavaraisempina aikoina ja kolmas oli silkka uskomaton (liian myöhään havaittu) vahinko (joka osaltaan on vaikeuttanut minun työtilannettani). Asumme keski-euroopassa.

Laskuja on rästissä ja yleisestiottaen nuukailemme 24/7 (veden- ja sähkönkulutusminimiin -energia kallista täällä- vaatteet lahjoituksina, halpaa ruokaa jne), tänään kävin kaupassa ja ostin 50 euron edestä juttuja ja nyt koen olleeni aivan holtiton. Kertokaapa miltä teistä vaikuttaa:

Ostin 25 euroa maksavan aurinkovarjon (muutimme jokin aika sitten halvempaan asuntoon, pihamme on kuitenkin etelään päin, samoin isot olohuoneen ikkunat, ja seuraavaksi kahdeksi viikoksi on luvattu jatkuvaa n. 30 asteen hellettä), lapsille pumpattavan vesilelu-krokotiilin, jokaiselle sellaiset 'pamppuvesipyssyt', kahdet yhdenhengen aluslakanat (meille tulossa maksavia vieraita, ja entiset aluslakanat aika kulahtaneita), ja jokaiselle lapselle uudet t-paidat, sekä kaksi keksipakettia...

Olinko siis aivan holtiton?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen vesikroko on kyllä ihana :D

Vierailija
22/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itekki tuhlaan vaik oon köyhä !! Älä murehdi kaikki on hyvin !!:):)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisit ostanu varjon käytettynä?

Vierailija
24/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ostanut viinaa niilläkin rahoilla.

Vierailija
25/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan suoraan sanottuna tuo varjo oli aika turha ostos. Ilman sitä pärjää hyvin.

Vierailija
26/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:06"]Ihan suoraan sanottuna tuo varjo oli aika turha ostos. Ilman sitä pärjää hyvin.
[/quote]
Sopii tulla meille kokeilemaan. Jos halutaan yhdelläkään aurinkoisella ja lämpimällä säällä olla takapihalla, varjo on ehdoton. Suora auringonpaiste koko iltapäivän, asteet auringossa nousee kivasti 40-50. Kyllä se varjo on aika ehdoton. Tuulikaan ei pahemmin tuohon ota. Ohis.

Vierailija
27/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan fiksuja ostoksia, huonomminkin rahat olis voinu käyttää.

Vierailija
28/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan siitä, minkä verran sitä rahaa on. Jos on kahdeksi viikoksi käyttörahaa perheelle satanen, on holtitonta käyttää siitä osaa vesilelukrokotiiliin. Jos taas sitä rahaa  on loppukuuksi kymppitonni, ei ole holtitonta laittaa siitä kolme tonnia humpsutteluun.

Ehkä sun pitäisi avata teidän tuloja ja menoja, jos haluat hyviä vastauksia. :)

Vierailija
29/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin ollaan köyhiä. Silti ostin pienimmälle lapselle (tyttö) uusia kesävaatteita. Tähän mennessä emme itse ole ostanut hänelle ollenkaan uusia vaatteita, niitä ollaan saatu kummeilta ja isovanhemmilta ja muuten ollaan puettu häntä isoveljien vanhoihin neutraalin värisiin vaatteisiin. Vähän tuhlailu kaduttaa, mutta kyllä meidän ainoa prinsessa on ansainnut muutaman kesämekon :)

Vierailija
30/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 12:17"]

Niin, olemme siis köyhä perhe. Me molemmat vanhemmat olemme yksityisyrittäjiä ja takana muutama huono vuosi ja tämän vuoden alkupuoli on ollut todella vaikea. Valoa on näkyvissä, mutta varmaan vielä n. puoli vuotta pitää meidän selviytyä minimitoimeentulolla (ehkä jopa sen alle...). Vanhimmat lapset on tehty vakavaraisempina aikoina ja kolmas oli silkka uskomaton (liian myöhään havaittu) vahinko (joka osaltaan on vaikeuttanut minun työtilannettani). Asumme keski-euroopassa.

Laskuja on rästissä ja yleisestiottaen nuukailemme 24/7 (veden- ja sähkönkulutusminimiin -energia kallista täällä- vaatteet lahjoituksina, halpaa ruokaa jne), tänään kävin kaupassa ja ostin 50 euron edestä juttuja ja nyt koen olleeni aivan holtiton. Kertokaapa miltä teistä vaikuttaa:

Ostin 25 euroa maksavan aurinkovarjon (muutimme jokin aika sitten halvempaan asuntoon, pihamme on kuitenkin etelään päin, samoin isot olohuoneen ikkunat, ja seuraavaksi kahdeksi viikoksi on luvattu jatkuvaa n. 30 asteen hellettä), lapsille pumpattavan vesilelu-krokotiilin, jokaiselle sellaiset 'pamppuvesipyssyt', kahdet yhdenhengen aluslakanat (meille tulossa maksavia vieraita, ja entiset aluslakanat aika kulahtaneita), ja jokaiselle lapselle uudet t-paidat, sekä kaksi keksipakettia...

Olinko siis aivan holtiton?

[/quote]

Olet ainakin omituinen. Sinulle on todella tärkeää puhua jostain lakanoista, muovikrokoista ja päivävarjoista. Lapsestasi toteat että oli uskomaton vahinko? Jos bisneksenne toimii samoilla aivoilla en näkisi teillä muuta tulevaisuutta kuin konkurssi ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
31/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:06"]Ihan suoraan sanottuna tuo varjo oli aika turha ostos. Ilman sitä pärjää hyvin.
[/quote]
Et ole ilmeisesti asunut lämpimässä maassa? Onkohan ap:n asunnossa edes ilmastointi..

Vierailija
32/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:06"]Ihan suoraan sanottuna tuo varjo oli aika turha ostos. Ilman sitä pärjää hyvin.
[/quote]
Sopii tulla meille kokeilemaan. Jos halutaan yhdelläkään aurinkoisella ja lämpimällä säällä olla takapihalla, varjo on ehdoton. Suora auringonpaiste koko iltapäivän, asteet auringossa nousee kivasti 40-50. Kyllä se varjo on aika ehdoton. Tuulikaan ei pahemmin tuohon ota. Ohis.
[/quote]

:D pyh turha se on

Vierailija
33/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:06"]Ihan suoraan sanottuna tuo varjo oli aika turha ostos. Ilman sitä pärjää hyvin.
[/quote]
Et ole ilmeisesti asunut lämpimässä maassa? Onkohan ap:n asunnossa edes ilmastointi..
[/quote]

En ole. Lomamatkoilla +40 asteessa on kyllä pärjännyt ilman aurinkovarjoa.

Vierailija
34/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 13:55"]

Mä oon sitä mieltä että kerran täällä eletään! Siitä pitää nauttia silloin, oli rahaa tai ei. Itse olen työtön kotiäiti ja käymme hometalostamme kaupanpurku operaatiota, loppuvuodesta käräjät. Menetimme kaiken omaisuuden jokaista sukkaa myöden. Kaikki on lähes pitänyt ostaa velaksi, vipeillä, osamaksulla, ottamalla vastaan ystäviltä lahjoituksina vaatteet, huonekaluja, verhoja, mattoja ym vaikka eivät omaa makua olisikaan. Ainut mistä minä en tingi on terveellinen ruoka. Ostan niin paljon luomuna kun mahdollista, emme syö viljoja, ei koskaan eineksiä. Syödään ruokaa missä ei ole tuoteselostetta. "Hyvin" ollaan vuosi nyt näillä vipeillä kikkailtu, palkkapäivänä ne aina maksetaan pois ettei niitä kerry. Diakonia rahastosta saatiin 2350€ tuki rahaa jolla maksettiin rästiin jäänyt vuokra ja haimme Ikeasta lastenhuoneeseen kalusteet ja ikätason mukaisia leluja, petivaatteita ja pimennysverhot makkariin. Rahaa ei ole mutta tilasin osamaksulla tehokkaan blenderin 20€/kk jota käytämme päivittäin ja tuoremehupuristimen 20€/kk vihermehuja ym varten, meillä on talolla paljon omenapuita ja syksyllä mehustan ne sitten itse. Olin yhdessä vaiheessa tilanteestamme niin masentunut että harkitsin jo kallonkutistajalle menoa mutta päätin sitten vaan alkaa elämään ja koittaa nauttia elämästä vaikka joutuukin elämään yli varojensa. Kyllä tämä tilanne joskus paranee. En ala vuosia surkuttelemaan ettei ole rahaa tehdä mitään tai ostaa mitään, hulluksihan siinä tulee. Viikonloppuna menemme miehen kanssa festareille, ainut meno tänä vuonna mihin kahdestaan päästään ja vippiä piti sinnekin ottaa kun lomarahat miehelle tulee vasta vkon päästä. Mies tekee paljon viikonloppuna että saadaan maksettua velkoja pois ja hetkeksi päästään taas plussalla. Itse olen työmarkkinatuella+lapsilisillä. Ei ole töitä mihin mennä eikä järkeä laittaa kolmea alle 6v hoitoon kun mun palkasta jää vähemmän käteen kuin mitä nyt saan. Elämä on!

[/quote]

Olet ihana äiti.

Vierailija
35/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 25, parhaani yritän että lapsilla ja meilläki olisi mukavaa elämää täällä evakko kodissa

Vierailija
36/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 13:55"]

Mä oon sitä mieltä että kerran täällä eletään! Siitä pitää nauttia silloin, oli rahaa tai ei. Itse olen työtön kotiäiti ja käymme hometalostamme kaupanpurku operaatiota, loppuvuodesta käräjät. Menetimme kaiken omaisuuden jokaista sukkaa myöden. Kaikki on lähes pitänyt ostaa velaksi, vipeillä, osamaksulla, ottamalla vastaan ystäviltä lahjoituksina vaatteet, huonekaluja, verhoja, mattoja ym vaikka eivät omaa makua olisikaan. Ainut mistä minä en tingi on terveellinen ruoka. Ostan niin paljon luomuna kun mahdollista, emme syö viljoja, ei koskaan eineksiä. Syödään ruokaa missä ei ole tuoteselostetta. "Hyvin" ollaan vuosi nyt näillä vipeillä kikkailtu, palkkapäivänä ne aina maksetaan pois ettei niitä kerry. Diakonia rahastosta saatiin 2350€ tuki rahaa jolla maksettiin rästiin jäänyt vuokra ja haimme Ikeasta lastenhuoneeseen kalusteet ja ikätason mukaisia leluja, petivaatteita ja pimennysverhot makkariin. Rahaa ei ole mutta tilasin osamaksulla tehokkaan blenderin 20€/kk jota käytämme päivittäin ja tuoremehupuristimen 20€/kk vihermehuja ym varten, meillä on talolla paljon omenapuita ja syksyllä mehustan ne sitten itse. Olin yhdessä vaiheessa tilanteestamme niin masentunut että harkitsin jo kallonkutistajalle menoa mutta päätin sitten vaan alkaa elämään ja koittaa nauttia elämästä vaikka joutuukin elämään yli varojensa. Kyllä tämä tilanne joskus paranee. En ala vuosia surkuttelemaan ettei ole rahaa tehdä mitään tai ostaa mitään, hulluksihan siinä tulee. Viikonloppuna menemme miehen kanssa festareille, ainut meno tänä vuonna mihin kahdestaan päästään ja vippiä piti sinnekin ottaa kun lomarahat miehelle tulee vasta vkon päästä. Mies tekee paljon viikonloppuna että saadaan maksettua velkoja pois ja hetkeksi päästään taas plussalla. Itse olen työmarkkinatuella+lapsilisillä. Ei ole töitä mihin mennä eikä järkeä laittaa kolmea alle 6v hoitoon kun mun palkasta jää vähemmän käteen kuin mitä nyt saan. Elämä on!

[/quote]

Minusta ap ei ole kovin holtiton, mutta tämä kirjoittaja enempi on. Siis tosi ikävää nuo hometalojutut, itse en edes ostaisi omakotitaloa saati puutaloa sillä en haluaisi tuollaisia ongelmia. Homekoirat vähintään pitäisi käyttää ennen kaupantekoa. Tunnen kaksi hyvin menestynyttä rakennusmestaria. Kumpikaan ei asu omakotitalossa vaikka rahaa varmasti olisi useampaankin taloon. Moni unelmoi omakotitalosta mutta kannattaisi silloinkin pitää harkintakyky mukana.

Vipit, osamaksut, ei kuulosta kovin harkitsevalta. En halua kuulostaa ilkeältä vaan kuulostaa siltä että tulevaisuuteen kerätään ongelmia välinpitämättömällä rahankäytöllä.

Ruoankanssa nirsoilu, varsinkin karppiuskovaisuus ei kuulu tarkan markan keittiöön(eikä diakoniatyön piiriin). Itsekin olen terveysintoilija, mutta nyt köyhässä tilanteessani olen joutunut tinkimään ruoastani. Esim. makarooni jota ennen söin tosi harvoin, kuuluu nyt ruokavaliooni, se on edullista vaikka valitsenkin täysjyvämakaronia. Pastassa on kuitenkin myös ravinteita. Eikä viljat lihota, ellei niitä syö rasvaisten lisukkeiden kanssa. Proteiini maksaa eikä sitä ole tarpeen syödä ylenmäärin, itse syön proteiinia 1g/painokilo ja olen laihtunut, vaikka tuntuu että lihasmassaa on tullut lisää(näin työttömänä on aikaa kuntoilla). Epäterveelliset hiilarit kuten sokeri ja valkea vehnä ja teolliset rasvat voi jättää pois, ne ovat turhaa rahanmenoa sillä eivät sisällä ravinteita. Joskus kuitenkin voi herkutella ja silloin kannattaa leipoa itse. Vihermehut on ruoan tuhlaamista, ellei oraita kasvata itse tai poimi ulkoa. Mutta esim. porkkanat ja omenat kannattaa syödä kokonaisena sillä mehussa hyvää syötävää osaa menee hukkaan. Smoothieita suosin itsekin, käytän niissä myös viheriöitä.

Luomuruoka on vain äärimmäisen rikkaille. Minulla ei edes työssäkäyvänä ollut varaa ostaa luomua. 

Festareille minulla itselläni ei ole varaa mennä, en missään nimessä vipillä menisi. Sen sijaan käyn uimassa, pyöräilen ja käyn ilmaisissa näyttelyissä. 

En kirjoita pahalla, vaan kantapään kautta oppineena, tosin onneksi en mitään pikavippejä ole ottanut. Itse en ajattele että "pitää nauttia elämästä vaikka joutuukin elämään yli varojensa), vaan olen ottanut lusikan kauniiseen käteen ja suhteuttanut menoni tuloihin. Pystyn nauttimaan elämästä vaikka joissakin asioissa joudunkin kituuttamaan. Velkaa en ota, olen yhden velan maksanut kerran pois ja se se vasta kituuttamista olikin.

Suosittelen talukointia. Siihen kaikki menot, vipit ja osamaksut ja niiden korot niin näkee kokonaiskuvan ja pystyy suunnittelemaan. Noiden korkojen maksaminen on ihan turhaa, ne rahat voisi käyttää johonkin hauskempaan.

Vierailija
37/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 11! Todella hurjaa, että olette menettäneet kaiken! Itse en pysty ottamaan lainaa (emmekä mistään edes saisi paitsi pikavippejä...) kun meillä ei ole niitä säännöllisiä tuloja. Mutta on helpottavaa kuulla, että on muitakin jotka elävät yli pikku varojensa -ja vielä ilman huonoa omaatuntoa!

Me söimme aikaisemmin niin paljon kuin vain mahdollista luomua, lihat ja maitotuotteet varsinkin. Nyt en kertakaikkiaan raaski. Jotenkin tämä köyhyys ei tunnu minulle millään tavalla oikealta (tuskin kellekään -vaikka pari sellaistakin tunnen), koen itseni hyvinkin keskiluokkaiseksi. Ja nyt joudun sumplimaan päivähoitomaksujen kanssa, siirtämään lasten koulukirjojen ostoa, nolottaa ottaa vastaan toisten meidän lapsille haalittuja vaatteita jne. Ja olen luonnostanikin ennemminkin hyvin säästeliäs ja kestävän kehityksen tukeminen prioriteeteissani, etten siis kaipaa tuhlailua. Mutta haluaisin että nuukailu olisi omaehoista... 

Varmaan oltaisiin pärjätty ilman varjoa. Mutta pihalle porottaa aurinko klo 11 - auringon laskuun asti, eikä varjoa ole laisinkaan... Ja se oli juuri tämän aloituksen pointti: pitääkö köyhän tuntea joka kerta huonoa omaatuntoa kun ostaa jotakin muuta kuin vain aivan välttämättömimmän? 

Vierailija
38/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 siis ap

Vierailija
39/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mitäs noista ostoksista. Mutta täältä olis kyllä lähtenyt lynkkauspartio sinne (Ryanairilla, koska muut maksaa liikaa), jos olisit ostanut joitain seuraavista:

- Vichyä

- Nescafe-pikakahvia (mitä pienempi purkki, sitä suurempi synti)

- valmiskakku

- tupakkaa

Ja mites olikaan? Olikos kissaa lemmikkinä? SUURI SYNTI! Ja asutteko kaksiota suuremmassa kämpässä? SUURI SYNTI! No, saunaa siellä teillä tuskin on... En uskalla edes ajatella miten VALTAVA SYNTI se olisi...

Vierailija
40/40 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä osa on allergisia ja siksi viljat on pois, en ala tekemään montaa ruokaa. Ja kerrotko mistä ravinteista jäämme paitsi kun emme syö makaronia vaan parsakaalia sen tilalla? Festareille on maksettu mökki isolla porukalla vuosi sitten ennenkuin tiesimme homeista joten vähän pakkorako mennä ja kuivinsuin en ala olemaan sen kerran kun pääsen. Hienoa että sinusta on kiva maksaa vuokraa koko elämä, me haluttiin joskus omaisuuttakin mutta nyt sattui huono tuuri. Taloon oli tehty kaikki mahdolliset tutkimukset ja homekoirat eivät merkinneet. Homeet löytyivät vasta rakenneavauksissa otettavista materiaalinäytteistä. Jälkiviisaus on paras viisaus. Mehusta jääneellä porkkanasoseella tekee vaikka mitä, ei mene hukkaan ja mehuna juotuna vitamiinit imeytyy paremmin T.11