Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä kiihdytä kun sinut ohitetaan

Vierailija
30.06.2015 |

Ajoin tänään pakettiauton takana 80 km tunnissa ja huomasin että aina kun hänet oltiin ohittamassa niin vauhti kiihtyy yli 100. Pitäisi ajaa tasaista vauhtia.

Kommentit (149)

Vierailija
121/149 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajan vakionopeudensäätimellä eli minun vauhti ei vaihtele. Silti kun minua lähdettiin ohittamaan niin tuli keskisormea ja töttiä kin ohittaja ei päässy ohi vaan joutui ottamaan takaisin minun taakseni. Oliko oletus että minun olisi pakko hidastaa vai kuvittelikohan se että kiihdytin? Hmm....

Vierailija
122/149 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on kyllä sellaisia ihme tyyppejä liikenteessä. Olin kerran ihan normaalisti lähdössä ohittamaan, niin bemari veti suoraan eteen ja laittoi jarrutuksen päälle. Sitten menin takas oikeelle kaistalle ja se meni takasin kanssa. Sitten lähdin uudelleen ohittamaan niin mies teki samalla tavalla. Luulin ekalla kerralla, että se vaan vitsaili tai jotain, mutta sitten tajusin, että sillä oli selvästi joku ongelma. Ehkä nainen ei vaan saanut tulla sen eteen ajamaan, tiiä sitten kun näitä jumalia on liikenteessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/149 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon joskus kiihdyttänyt kun joku teiniauto yrittänyt ohi. Ei ole päässyt. Viva la France

Vierailija
124/149 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ohitettavallakin on velvollisuus varmistaa, että ohittaja pääsee turvallisesti palaamaan kaistalleen. Ohittajalla on taas vastuu toki katsoa, että ohittaa paikassa, jossa ei joudu häiritsemään ohitettavaa. Liikenne on yhteispeliä.

Ohitettavan kiihdyttäminen ohituksen aikana on todella vaarallista, harkitsematonta, piittaamatonta sekä aggressiivista käytöstä ohitettavalta, sillä ohittaja ei voi sellaista ennakoida ja joutuu siinä tarpeettomaan vaaraan.

Vierailija
125/149 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:42"]

Minä ajan vakionopeudensäätimellä eli minun vauhti ei vaihtele. Silti kun minua lähdettiin ohittamaan niin tuli keskisormea ja töttiä kin ohittaja ei päässy ohi vaan joutui ottamaan takaisin minun taakseni. Oliko oletus että minun olisi pakko hidastaa vai kuvittelikohan se että kiihdytin? Hmm....

[/quote]

Eihän ollu iso auto sulla? Sillonhan voi tulla imussa jolloin tietyssä vauhdissa pysyminen on helppoa ja sit kuvitellaan et omasta autosta on myös tekemään ohitus.

Ainiin, muistakaa että maitoautoja ei saa häiritä vaarallisilla ohituksilla. Kaatuu hirveän herkästi jos joutuvat jarruttamaan kun ohittaja palaa liian pian eteen.

Vierailija
126/149 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:47"]

Kyllä ohitettavallakin on velvollisuus varmistaa, että ohittaja pääsee turvallisesti palaamaan kaistalleen. Ohittajalla on taas vastuu toki katsoa, että ohittaa paikassa, jossa ei joudu häiritsemään ohitettavaa. Liikenne on yhteispeliä.

Ohitettavan kiihdyttäminen ohituksen aikana on todella vaarallista, harkitsematonta, piittaamatonta sekä aggressiivista käytöstä ohitettavalta, sillä ohittaja ei voi sellaista ennakoida ja joutuu siinä tarpeettomaan vaaraan.

[/quote]

Se on aina pääasiassa ohittajan vastuu. Toki ohitettava voi olla kiltti ja fiksu ja antaa tilaa, jos näkee, mutta on ohittajan velvollisuus aina katsoa, että on riittävästi tilaa ja aikaa ohittaa.

Vierailija
127/149 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:47"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:42"]

[/quote]

Eihän ollu iso auto sulla? Sillonhan voi tulla imussa jolloin tietyssä vauhdissa pysyminen on helppoa ja sit kuvitellaan et omasta autosta on myös tekemään ohitus.

Ainiin, muistakaa että maitoautoja ei saa häiritä vaarallisilla ohituksilla. Kaatuu hirveän herkästi jos joutuvat jarruttamaan kun ohittaja palaa liian pian eteen.
[/quote]

Ihan perus farmari. Jos se nyt isoksi lasketaan. Ohittamaan lähtenyt oli joku pikkuauto.

Vierailija
128/149 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta ja ah niin raivostuttavaa!

Vierailija
129/149 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:38"]Jos muutenkin aikoo kiihdyttää, pitäisikö odottaa sun ohitusta ennen kuin alottaa kiihdytyksen? Kahdeksankympin rajoitus muuttuu satasen rajoitukseksi, sä lähdet ohittamaan ja ohitettavan pitää pitää vanha vauhti?
[/quote]

Mun työmatkalla oli just tällainen paikka ja aika hemmetin monta kertaa kuuli/sai itsekin tööttäilyjä ym, kun normaalisti itse kiihdytti satasen merkin kohdalla siihen sataseen ja joku keksikin just sillon lähtee ohittamaan ja hernehti siitä, kun ohitettava kiihdyttää... Outoa ja ärsyttävää.

Vierailija
130/149 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 tarkentaa vielä, et siinä missä 100 km/h alkaa, tie muuttuu 2 kaistaa/suunta eli se ohittaja saa ihan ikioman kaistankin :)

Vierailija
131/149 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:46"]

Mä oon joskus kiihdyttänyt kun joku teiniauto yrittänyt ohi. Ei ole päässyt. Viva la France

[/quote]

Sun kaltaisten ei olisi korttia pitänyt saadakaan, ääliö. Liikenne on ihan sellaisenaan tarpeeksi vaarallista, eivät kaltaisesi kuulu sinne tahallista haittaa tekemään.

Vierailija
132/149 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:46"]

[/quote]

Miksi teit niin?

Vierailija
133/149 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:50"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:47"]

[/quote]

Se on aina pääasiassa ohittajan vastuu. Toki ohitettava voi olla kiltti ja fiksu ja antaa tilaa, jos näkee, mutta on ohittajan velvollisuus aina katsoa, että on riittävästi tilaa ja aikaa ohittaa.

[/quote]

Muropaketistako sait korttisi? Jokaisen ajoneuvon kuljettajan on huolehdittava siitä, ettei vaaratilanteita synny. Ne peilit on sitä varten, että niitä katsotaan ja nähdään, kun joku lähtee ohittamaan. Kun tiedät, että sinua ohitetaan, niin sinun täytyy tieliikennelainkin velvoittamana omalta osaltasi huolehtia siitä, että ohitus sujuu turvallisesti niiltä osin, kuin voit siihen vaikuttaa. Tämä siitä huolimatta, että sinä et olekaan se ohittaja. Jokaisessa liikennetilanteessa tärkeämpää on ehkäistä onnettomuus, kuin pitää kiinni minä-minä-oikeuksistaan.

Vierailija
134/149 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä tyyppejä on joo liikenteessä. Olin isäni kyydissä ja oltiin kääntymässä risteyksestä kunnes joku sitten ohitti meidät siitä risteyksestä! Oltiin kääntymässä juuri vasemmalle (vilkkukin oli) niin se kuski ohitti meidät vasemmalta puolelta. Onneksi isäni huomasi sen nopeesti sillä muuten olisi tullut pahaa jälkeä kun muutenkin se kuski ajo ylinopeutta.

Vierailija
135/149 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta autoilu on vaarallista. Miksi autoilu on sallittua? 

Kaikenlaiset mielipuolet vaarallisen massan ja nopeuden kyydissä. Hyi. 

Vierailija
136/149 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:38"]

Jos muutenkin aikoo kiihdyttää, pitäisikö odottaa sun ohitusta ennen kuin alottaa kiihdytyksen? Kahdeksankympin rajoitus muuttuu satasen rajoitukseksi, sä lähdet ohittamaan ja ohitettavan pitää pitää vanha vauhti?

[/quote]

No, jos olet tuollaisessa tilanteessa aikeissa kiihdyttää mutta joku lähteekin ohittamaan, ei se ainakanaan ketään auta, jos pidät "oikeudestasi" kiinni ja jatkat kiihdyttämistä, vaikka toinen selvästi yrittää ohittaa sinut.

Vierailija
137/149 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:33"]

Niinpä. Se on vaarallista, mutta kumma kuinka silti esimerkiksi ohituskaistalla kaikkien nopeus tuntuu nousevan 20 km/h, siis oikealla kaistalla.

[/quote]

No jos nopeusrajoituskin muuttuu samalla kun kaista alkaa, niin se on ihan ymmärrettävää. 

Vierailija
138/149 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenne on yksi niistä tilanteista, joissa joskus joutuu luopumaan omista oikeuksistaan toisten "ahneuden" takia. Liikenteessä pitää tarvittaessa joustaa. Vaikka itse olisi täydellinen kuski, voi silti joutua muiden takia vaaraan, jos ei anna kaheleille joskus periksi. Valitettavasti.

Vierailija
139/149 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 00:02"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:38"]

Jos muutenkin aikoo kiihdyttää, pitäisikö odottaa sun ohitusta ennen kuin alottaa kiihdytyksen? Kahdeksankympin rajoitus muuttuu satasen rajoitukseksi, sä lähdet ohittamaan ja ohitettavan pitää pitää vanha vauhti?

[/quote]

No, jos olet tuollaisessa tilanteessa aikeissa kiihdyttää mutta joku lähteekin ohittamaan, ei se ainakanaan ketään auta, jos pidät "oikeudestasi" kiinni ja jatkat kiihdyttämistä, vaikka toinen selvästi yrittää ohittaa sinut.

[/quote]

Totta hemmetissä saa kiihdyttää tuossa tilanteessa, eikä tarvi jokaisen potentiaalisen ohittelijan vuoksi ajaa kahtakymppiä alinopeutta. 

Vierailija
140/149 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pysty ohittamaan niin, että ohitettavan ei tarvitse yrittää pelastaa tilannetta, on parempi ajella siellä takana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä