Älä kiihdytä kun sinut ohitetaan
Ajoin tänään pakettiauton takana 80 km tunnissa ja huomasin että aina kun hänet oltiin ohittamassa niin vauhti kiihtyy yli 100. Pitäisi ajaa tasaista vauhtia.
Kommentit (149)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:38"]
Minä en muuten ole ikinä huomannut ett ohitettava kiihdyttäisi.
[/quote]
No et ole sitten paljon ohitellut. Kyllä niitä sattuu aivan säännöllisesti. Usein varmaan tahatonta, huomataan että vauhti on hiipunut kun joku lähtee ohi.
[/quote]
Tai sit mä en huomaa sitä kun ohitan siten, että lyön kaasun pohjaan ja kiihdytän vauhtia huomattavasti jo ennen kuin vaihdan kaistaa. Silloin ohitettava ei välttämättä edes huomaa ohitusta ennen kuin olen jo vieressä. Siinä ei paljon sit kerkeä kiihdytellä.
Kyllå minä oon sillä kannalla kans, että jos haluaa ohitella, ni on syytä olla tehokas auto alla. Ne tehot tuo turvallisuutta ohituksiin, ei niillä (pelkästään) metsään ajeta, niinkuin jotkut luulee. Ja ninkuin mullekkin on nuorempana kerrottu.
En oikein usko, että tämä keskustelu antaisi oikeaa kuvaa yleisestä mielipiteestä. Vaikuttaa, että täällä ajatellaan että pitäisi aina ohittava päästää ohi vaan sen takia, että olisi turvallista. Miksi aina noin päin? Näinhän onkin tilanne, jos ohittaja on hälytysajoneuvo. Mutta miksi muuten? Voihan sen auton kiihdyttää myös niin nopeasti, ettei ohi yrittävän tarvitse enää hidastaa vauhtia palatakseen takaisin omalle kaistalleen kun ei ikinä ole rinnalle päässytkään.
Btw, ohitettava voi kiihdyttämällä myös estää vaaratilanteen, olen itsekin ollut tilanteessa, jossa mun ohi on lähteny auto vaikka vastaan on tulossa moottoripyörä. Kiihdytin vauhdin, ohittava palasi omalle kaistalleen eikä muuten yrittänyt enää ohi. Taisi itsekin säikähtää.
Itse toimin siten, että estän ohituksen vain tuollaisissa kohdissa, jossa rajoitus on juuri noussut. Enkä edes estä tarkoituksella, vaan kiihdytän suurimpaan sallittuun nopeuteen. Ja luulen, että muutkin fiksut kuskit näin tekevät.
Ei vaan ihan oikeasti ole omaa matkaa syytä hidastaa sen takia, että joku osaamaton kuski yrittää ohittaa. Jos ohitat, ohita. Eli siis paina sitä kaasua. Kiihdytän myös muuten silloin, kun nään et joku aikoo pilata mun turvavälin änkemällä väliin. Tiedän, se on vaarallista, mutta niin on sekin että se ohittaja viskaa kiven mun tuulilasiin kun palaa liian nopeasti kaistalle. Enkä kyllä huomattavia vaaratilanteita aiheuta, teen noin vaan jos vastaan ei tule autoja eli ohittaja olisi turhaan änkemässä välissä takaisin omalle kaistalle.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 00:29"]
En oikein usko, että tämä keskustelu antaisi oikeaa kuvaa yleisestä mielipiteestä. Vaikuttaa, että täällä ajatellaan että pitäisi aina ohittava päästää ohi vaan sen takia, että olisi turvallista. Miksi aina noin päin? Näinhän onkin tilanne, jos ohittaja on hälytysajoneuvo. Mutta miksi muuten? Voihan sen auton kiihdyttää myös niin nopeasti, ettei ohi yrittävän tarvitse enää hidastaa vauhtia palatakseen takaisin omalle kaistalleen kun ei ikinä ole rinnalle päässytkään.
Btw, ohitettava voi kiihdyttämällä myös estää vaaratilanteen, olen itsekin ollut tilanteessa, jossa mun ohi on lähteny auto vaikka vastaan on tulossa moottoripyörä. Kiihdytin vauhdin, ohittava palasi omalle kaistalleen eikä muuten yrittänyt enää ohi. Taisi itsekin säikähtää.
Itse toimin siten, että estän ohituksen vain tuollaisissa kohdissa, jossa rajoitus on juuri noussut. Enkä edes estä tarkoituksella, vaan kiihdytän suurimpaan sallittuun nopeuteen. Ja luulen, että muutkin fiksut kuskit näin tekevät.
Ei vaan ihan oikeasti ole omaa matkaa syytä hidastaa sen takia, että joku osaamaton kuski yrittää ohittaa. Jos ohitat, ohita. Eli siis paina sitä kaasua. Kiihdytän myös muuten silloin, kun nään et joku aikoo pilata mun turvavälin änkemällä väliin. Tiedän, se on vaarallista, mutta niin on sekin että se ohittaja viskaa kiven mun tuulilasiin kun palaa liian nopeasti kaistalle. Enkä kyllä huomattavia vaaratilanteita aiheuta, teen noin vaan jos vastaan ei tule autoja eli ohittaja olisi turhaan änkemässä välissä takaisin omalle kaistalle.
[/quote]
Taitaa teitä turvallisuudesta piittaamattomia liikenteessä asennevammaisia olla täällä aika lailla samassa suhteessa kuin liikenteessä. Harvempi kuitenkaan anonyyminäkään myöntää olevansa idiootti.
Liika nopeus ei ole koskaan turvallisempaa. Ohitustilanteeseen on turvallista kiihdyttää, mutta ohittaessakin ehtii reagoida paremmin muuttuviin liikennetilanteisiin, kun nopeutta ei ole aivan liikaa. Esimerkiksi, kun ohitettavan edellä ajava päättääkin kääntyä vasemmalle, eikä ehdi havaita takaa tulevan takana piilosta lujaa ohi tulevaa.
Lisäksi suurimmalla osalla autoista se pienenkin nopeuseron saaminen edellyttää juuri kuvaamaasi vauhdinottoa. Kaikilla ei ole kahdensadan hepan bemaria tai mersua.
Ja ohitettavan kiihdyttäminen vaikeuttaa aina ohittamista ja on vaarallista. Sinä et voi nähdä jarruvaloja tai tietää, mitä ohittaja suunnittelee, eikä hän voi odottaa yhtäkkistä kiihdytystäsi. Ohittajan jarrut kyllä muuttaa nopeutta todella tehokkaasti, jos lähtökohtana hän ajaa vaikka toista sataa tullessaan rinnallesi sinun ajaessasi kahdeksaa kymppiä, ei kestä montaa hetkeä, kun hänen jarrut ovat pudottaneet nopeuden paljon alle sinun nopeuden. Nopeakaan kiihdytys ei vastaa kuin murto-osaa siitä nopeudenmuutoksesta, jonka jarrut saa aikaan.
Kuka voisi ystävällisesti opastaa, että miten tänne voi luoda keskustelun?
Huoh, kun ihmiset tajuaisi lopettaa kiihdyttämisen kun muut ohittaa...oikeasti. Olin todella pieni js olimme vanhempien kanssa ajamassa mummolaan niin isä lähti ohittamaan edessä kuhnailevaa autoa....mutta mitä auto tekikään? Talla pohjaan ja hymyillen katseli meitä.... jäimme siis kuin paska rattaaseen ja paladimme omalle kaistalle. No....auto tuli taas eteemme kun matka kului ja taas kuski kuhnaili ja iskä päätti lähteä ohittamaan kun oli hyvä tienpätkä. Tämä kusipää taas kiihdyttää ettei päästä ohi. Minusta se oli silloin todella pelottavaa koska pelkäsin että osumme toiseen autoon koska kusipääkuski kiihdytti heti kun olimme hänen autonsa kohdalla... :( HUOH
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:21"]
Saa antaa muttei vaihtamalla kaistaa. Laki kieltää.
[/quote]
Mikä säännös sen kieltää? Tieliikennelain 9.2 §? Tuskin, jos vaihtoehtoina on joko sujuvasti väistää vasemmalle tai estää liikennettä rampilta ja aiheuttaa vaaratilanne. Ks. 3 §.
[/quote]
Saisko alapeukuttajilta säännöksen. Perustelut on plussaa.
[/quote]
Kaistaa saa vaihtaa 35 § mukaan. Saa sitä väistää vaaratilanteen välttämiseksikin, mutta vaaratilannetta ei lain mukaan saa aiheuttaa. Liikenteen vaarantamisesta saa sakot.
[/quote]
35 § koskee suuntamerkkiä :)
[/quote]
"Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä."
Jos olet liittymässä kolmion takaa etuoikeutetulle tielle eteeni, milloin onnistut siinä niin, että et aiheuta tuon pykälän mukaista estettä jonka takia minun olisi väistettävä, mutta silti siten, että joutuisin väistämään kaistaltani, jotta ei synny vaaratilannetta?
Onpas helvetin vaikeaa noudattaa niitä liikennesääntöjä, mulkut.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:24"]
Onpas helvetin vaikeaa noudattaa niitä liikennesääntöjä, mulkut.
[/quote]
Minä noudatan, mutta ei taida koskea minua, kun puuttuu nuo haukkumasi varusteetkin.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:50"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:47"]
Kyllä ohitettavallakin on velvollisuus varmistaa, että ohittaja pääsee turvallisesti palaamaan kaistalleen. Ohittajalla on taas vastuu toki katsoa, että ohittaa paikassa, jossa ei joudu häiritsemään ohitettavaa. Liikenne on yhteispeliä.
Ohitettavan kiihdyttäminen ohituksen aikana on todella vaarallista, harkitsematonta, piittaamatonta sekä aggressiivista käytöstä ohitettavalta, sillä ohittaja ei voi sellaista ennakoida ja joutuu siinä tarpeettomaan vaaraan.
[/quote]
Se on aina pääasiassa ohittajan vastuu. Toki ohitettava voi olla kiltti ja fiksu ja antaa tilaa, jos näkee, mutta on ohittajan velvollisuus aina katsoa, että on riittävästi tilaa ja aikaa ohittaa.
[/quote]
Muropaketistako sait korttisi? Jokaisen ajoneuvon kuljettajan on huolehdittava siitä, ettei vaaratilanteita synny. Ne peilit on sitä varten, että niitä katsotaan ja nähdään, kun joku lähtee ohittamaan. Kun tiedät, että sinua ohitetaan, niin sinun täytyy tieliikennelainkin velvoittamana omalta osaltasi huolehtia siitä, että ohitus sujuu turvallisesti niiltä osin, kuin voit siihen vaikuttaa. Tämä siitä huolimatta, että sinä et olekaan se ohittaja. Jokaisessa liikennetilanteessa tärkeämpää on ehkäistä onnettomuus, kuin pitää kiinni minä-minä-oikeuksistaan.
[/quote]
No, kun nyt tuli puheeksi, niin ajoin viime viikolla kolarin (pienen vain), ja se oli minun vikani, koska en osannut liikennesääntöjä.