Älä kiihdytä kun sinut ohitetaan
Ajoin tänään pakettiauton takana 80 km tunnissa ja huomasin että aina kun hänet oltiin ohittamassa niin vauhti kiihtyy yli 100. Pitäisi ajaa tasaista vauhtia.
Kommentit (149)
Minä kiihdytän vähän, vain siitä syystä että ohittava auto ei jää eteeni junnaamaan, silloin kun ajan itse rajoituksen mukaan. Eli ohittaa vaan ohittamisen "ilosta".
Mun pikku toyotani ei kiihdy nollasta sataan sekunnissa, joten joskus liikkeelle lähdettäessä joku kärsimätön formulakuski lähtee heti ohittamaan. Tällöin mun vauhti lisääntyy samalla koko ajan ku yritän päästä tavoitenopeuteen, ja mietin luuleeko ne joskus et yritän olla päästämättä ohi.
Mun ranskis näyttää kiihtyvän nopeammin kuin mersut takana, ne tulee puskuriin ja luulevat ohittavansa heti kun rajoitus vaihtuu, mutta taitavat pöllämystyä kun vauhti menee hetkessä sen 20 km/h nopeammaksi. Eikä siinä olen tähän mennessä ilmennyt pienintäkään vikaa, eka katsastuskin meni läpi ettei etsimälläkään löytynyt huomautettavaa.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:01"]Naurattaa ton yhden eukon ranskis...
[/quote]
Iskän vanha talbot vai olisko oikein sitikka?!
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:20"]Minä kiihdytän vähän, vain siitä syystä että ohittava auto ei jää eteeni junnaamaan, silloin kun ajan itse rajoituksen mukaan. Eli ohittaa vaan ohittamisen "ilosta".
[/quote]
Pitkällä matkalla saakin ohittaa sen saman auton viiteen kertaan ellei näin tee. Jos ohitatte niin menkään sitte ja älkää jääköö siihen eteen sahaamaan epätasasta nopeutta.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:07"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:42"]
Minä ajan vakionopeudensäätimellä eli minun vauhti ei vaihtele. Silti kun minua lähdettiin ohittamaan niin tuli keskisormea ja töttiä kin ohittaja ei päässy ohi vaan joutui ottamaan takaisin minun taakseni. Oliko oletus että minun olisi pakko hidastaa vai kuvittelikohan se että kiihdytin? Hmm....
[/quote]
Vähän aiheen vierestä, mutta minua harmittaa sellaiset, jotka ajavat vakionopeudensäätimellä tasaista vauhtia moottoritien vasenta kaistaa. Jos ohitetaan, niin ohitetaan reippaasti. Ei jäädä siihen vierelle roikkumaan.
[/quote]
Käytän vakionopeudensäädintä vain kun ei edessäni ajele ketään ja keli on hyvä. En koskaan ohituksissa ym. Ja säädän sen aina niin että en ajele "ali"nopeutta.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:23"]Mun ranskis näyttää kiihtyvän nopeammin kuin mersut takana, ne tulee puskuriin ja luulevat ohittavansa heti kun rajoitus vaihtuu, mutta taitavat pöllämystyä kun vauhti menee hetkessä sen 20 km/h nopeammaksi. Eikä siinä olen tähän mennessä ilmennyt pienintäkään vikaa, eka katsastuskin meni läpi ettei etsimälläkään löytynyt huomautettavaa.
[/quote]
Kur kur. Kiihtyykö oikein 80 100 alle minuutin?! :D
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:42"]
Mun pikku toyotani ei kiihdy nollasta sataan sekunnissa, joten joskus liikkeelle lähdettäessä joku kärsimätön formulakuski lähtee heti ohittamaan. Tällöin mun vauhti lisääntyy samalla koko ajan ku yritän päästä tavoitenopeuteen, ja mietin luuleeko ne joskus et yritän olla päästämättä ohi.
[/quote]
Ei se tunnu missään, jos sä vedät viittäkymppiä menemään talla pohjassa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:47"]Liikenne on yhteispeliä.
[/quote]
Tämä. Tämän kun edes suurin osa liikenteessä seikkailevista pitäisi mielessään.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:21"]
Saa antaa muttei vaihtamalla kaistaa. Laki kieltää.
[/quote]
Mikä säännös sen kieltää? Tieliikennelain 9.2 §? Tuskin, jos vaihtoehtoina on joko sujuvasti väistää vasemmalle tai estää liikennettä rampilta ja aiheuttaa vaaratilanne. Ks. 3 §.
[/quote]
Saisko alapeukuttajilta säännöksen. Perustelut on plussaa.
[/quote]
Kaistaa saa vaihtaa 35 § mukaan. Saa sitä väistää vaaratilanteen välttämiseksikin, mutta vaaratilannetta ei lain mukaan saa aiheuttaa. Liikenteen vaarantamisesta saa sakot.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:23"]Mun ranskis näyttää kiihtyvän nopeammin kuin mersut takana, ne tulee puskuriin ja luulevat ohittavansa heti kun rajoitus vaihtuu, mutta taitavat pöllämystyä kun vauhti menee hetkessä sen 20 km/h nopeammaksi. Eikä siinä olen tähän mennessä ilmennyt pienintäkään vikaa, eka katsastuskin meni läpi ettei etsimälläkään löytynyt huomautettavaa. [/quote] Kur kur. Kiihtyykö oikein 80 100 alle minuutin?! :D
[/quote]
No emmä sitä tiedä, mutta takapuskurissa roikkujat jäävät hetkeksi hevon sinne. Kyllä ne sitten kiinni ottavat, koska ohi on päästävä ja jäävät sitten eteen sahaamaan osa. Mulla on vakkari.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:01"]Naurattaa ton yhden eukon ranskis... [/quote] Iskän vanha talbot vai olisko oikein sitikka?!
[/quote]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Audibert_%26_Lavirotte_8HP_Phaeton_from_1899.JPG
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:41"]Ja entäpä nämä arjen sankarit, jotka eivät halua antaa tilaa liittymästä tuleville. Ei, vaikka vasemmalla olisi vapaa kaista. [/quote] Sitä kutsutaan laissa turhaksi kaistan vaihdoksi, jos tuossa tilanteesa antaa tilaa vaihtamalla vasemmalle.
[/quote]
Se on huomaavaisuutta, joka tekee liikkumisesta joustavampaa ja miellyttävämpää ihan kaikille.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:41"]Ja entäpä nämä arjen sankarit, jotka eivät halua antaa tilaa liittymästä tuleville. Ei, vaikka vasemmalla olisi vapaa kaista. [/quote] Sitä kutsutaan laissa turhaksi kaistan vaihdoksi, jos tuossa tilanteesa antaa tilaa vaihtamalla vasemmalle.
[/quote]
Se on huomaavaisuutta, joka tekee liikkumisesta joustavampaa ja miellyttävämpää ihan kaikille.
[/quote]
Ei, vaan se aiheuttaa haitariliikettä ja ruuhkautumista myös sinne vasemmalle kaistalle, eli haittaa ihan jokaisen matkantekoa. Ei missään nimessä saa vaihtaa kaistaa vasemmalle, paitsi jos nyt on ihan tyhjä tie muutenkin kyseessä. Kaikkein helpointa ja sujuvinta kaikille, myös liittymästä tulevalle on kun kukaan ei tee mitään ylimääräistä, vaan kaikki pitävät suunnan, nopeuden ja etäisyydet tasaisina.
[/quote]
Ei se ole turhaa, jos sillä tekee liikenteen sujuvammaksi. "Vetoketju" ei taida myöskään kuulua käytöstapoihisi? Sillä onhan rampilta tulevan oma vika, jos liikennetiheys on niin iso, ettei sekaan pääse, eikö niin? Kenenkään ei tarvii tärvätä omaa turvaväliään ja riskeerata itseä joutumasta peräänajon uhriksi sen takia, että helpottais kanssa-autoilijan elämää, eikö niin?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:11"]
[/quote]
Mikä säännös sen kieltää? Tieliikennelain 9.2 §? Tuskin, jos vaihtoehtoina on joko sujuvasti väistää vasemmalle tai estää liikennettä rampilta ja aiheuttaa vaaratilanne. Ks. 3 §.
[/quote]
[/quote]
Kaistaa saa vaihtaa 35 § mukaan. Saa sitä väistää vaaratilanteen välttämiseksikin, mutta vaaratilannetta ei lain mukaan saa aiheuttaa. Liikenteen vaarantamisesta saa sakot.
[/quote]
35 § koskee suuntamerkkiä :)
rampit on usein niin lyhyitä, että niistä on mahdotonta saada itsensä normiliikenteen vauhtiin ja väliin, ellei toiset jousta. Esimerkki: Länärin ramppi, joka tulee Ruoholahdesta.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:52"]
rampit on usein niin lyhyitä, että niistä on mahdotonta saada itsensä normiliikenteen vauhtiin ja väliin, ellei toiset jousta. Esimerkki: Länärin ramppi, joka tulee Ruoholahdesta.
[/quote]
Toinen esimerkki: Kehä ykkönen Albergan kartanon kohdalta länteen oli tosipaha ennen kuin risteys- ja kaistajärjestelyt muutettiin.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:50"]
[/quote]
Ei se ole turhaa, jos sillä tekee liikenteen sujuvammaksi. "Vetoketju" ei taida myöskään kuulua käytöstapoihisi? Sillä onhan rampilta tulevan oma vika, jos liikennetiheys on niin iso, ettei sekaan pääse, eikö niin? Kenenkään ei tarvii tärvätä omaa turvaväliään ja riskeerata itseä joutumasta peräänajon uhriksi sen takia, että helpottais kanssa-autoilijan elämää, eikö niin?
[/quote]
Mutta kun se ei tee liikennettä sujuvammaksi, vaan päinvastoin. Miksi luulet moottoritien vasemmankin kaistan olevan tukossa ruuhka-aikaan liittymien kohdalla?
Jos et keksi oikeaa vastausta, niin se johtuu nimenomaan näistä vasemmalle vaihtavista "herrasmiehistä" jotka puikkaavat merkittävästi hitaammalla nopeudella vasemmalle, joka vuorostaan aiheuttaa takanatulevan jarrupolkimen painalluksen, joka puolestaan taas kantautuu ja kertautuu taaksepäin niin pitkälle kuin tasaista liikennevirtaa ylipäätään on.
Se vasemman kaistan liikennevirta kun ei voi liikkua yhtään sen nopeammin kuin mitä hitain auto sillä kaistalla ajaa. Kun siis joku tuikkaa 20 km/h hitaampana sinne väliin, tippuu koko kaistan nopeus vähintään sen verran, mutta käytännössä paljon enemmän, sillä sen tuikkaajan takana olevan on hidastettava vielä enemmän pystyääkseen kasvattamaan taas turvavälin normaaliksi, hänen takanaan tuleva jarruttaa puolestaan taas vielä vähän enemmän, hänen takanaan ajava taas vähän enemmän jne kunnes koko kaista on ihan tukossa.
Joten pysytään ihan vaan siellä omalla kaistalla, pidetään nopeus vakiona ja välit sellaisena että rampilta mahtuu hyvin sekaan niin kaikilla on kivempaa.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:41"]
Ja entäpä nämä arjen sankarit, jotka eivät halua antaa tilaa liittymästä tuleville. Ei, vaikka vasemmalla olisi vapaa kaista.
[/quote]
Siinä ei saa antaakaan tilaa vaihtamalla ohituskaistalle. Vaikka monet kyllä tekevät niin kuitenkin.
[/quote]
Totta kai saa antaa tilaa rampilta tuleville, ja joskus jopa täytyy antaa. Miksei saisi?
[/quote]
[/quote]
[/quote]