Älä kiihdytä kun sinut ohitetaan
Ajoin tänään pakettiauton takana 80 km tunnissa ja huomasin että aina kun hänet oltiin ohittamassa niin vauhti kiihtyy yli 100. Pitäisi ajaa tasaista vauhtia.
Kommentit (149)
19 §
Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet
Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.
Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 00:07"]
Totta hemmetissä saa kiihdyttää tuossa tilanteessa, eikä tarvi jokaisen potentiaalisen ohittelijan vuoksi ajaa kahtakymppiä alinopeutta.
[/quote]
Ihan totta hemmetissä ylinopeuttakin saa ajaa, kun päättää vaan niin. Miksi tuo on saanu vain yläpeukkuja, mistä postimyynnistä te olette ajokorttinne saaneet?
Tieliikennelain 19 pykälässä lukee selväsanaisesti: "Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."
Jos nopeusrajoituksen vaihtuessa joku on ohittamassa, ei kukaan häviä sekuntejakaan, kun päästää sen ohittavan eteensä ja sitten vasta kiihdyttää
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:36"]
Mitä te nillitätte? Älkää ohittako jos ette pääe ohi ilman , että edellä ajava hiljentää. Kun mä ohitan, lähden kyllä niin kovaa, että pääsen edellä ajavan ohi vaivatta.
[/quote]
Minä en hidasta. vaikka näen, että vastaan tulee auto ja ohittava auto ei ehdi ohittaa minua, en jarruta, koska minulla on oikeus. Ajakoot nokkakolarin. Siinä kolaroikoot, minä jatkan matkaa.
[/quote]
No eihän se sinun syysi olekaan jos joku päättää tehdä vaarallisen ohituksen. Ohittavan on itse katsottava milloin ohittaa, jokainen vastaa omasta ajamisestaan. Olen mä joskus joutunut hiljentämään jonkun idiootin takia, joka on ilmiselvästi halunnut päästä hengestään. Näitä liikkuu joskus.
[/quote]
Väärin, ei niitä liiku joskus, vaan sangen usein.
Paikka, jossa nopeusrajoitus vaihtuu on typerä paikka lähteä ohittamaan. Monta kertaa käynyt sitten niin, että minä kuitenkin kohta ohitan sen itseni ohittaneen auton, jonka nopeus jää yhdeksäänkymppiin satasen alueella, kun se siellä kasikympin alueella on ollut sama. Onko ap niitä, joiden autosta löytyy vain yksi nopeus? Tai sitten osalla noista ohittelijoista sahaa se nopeus todella paljon, ärsyttää kun itse haluaisi ajaa vakkarilla tasaisesti, eli kun saavutan heidät, sitten taas löyty hetkeksi se kaasu ja kohta taas alkaa takapuskuri lähentyä. Monesti olen jopa vakkarista laittanut pienemmän nopeuden, mikä muuten olisi, kun tuntuu hassulta lähteä heti ohittamaan itseni ohittanutta autoa. Mutta tämä vain rauhallisilla teillä.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:44"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:41"]Ja entäpä nämä arjen sankarit, jotka eivät halua antaa tilaa liittymästä tuleville. Ei, vaikka vasemmalla olisi vapaa kaista. [/quote] Jaa kenenkähän tossa tilanteessa kuuluikaan väistää. .
[/quote]
Ei siinä kuulu kenenkään väistää mikäli ajetaan kuten pitää, mutta jos autot ajavat ilman turvavälejä niin hankalaa siitä kiihdytyskaistalta on päästä liittymään ellei joku siirry vasemmalle.
[/quote]
Tiedätkö sä miksi sen nimi on kiihdytyskaista?
Ajakaa sitten kanssa kele sitä rajoituksen mukaista nopeutta, älkääkä edelleen jatkako sitä yhdeksääkymppiä!
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:43"]
Joskus on kyllä sellaisia ihme tyyppejä liikenteessä. Olin kerran ihan normaalisti lähdössä ohittamaan, niin bemari veti suoraan eteen ja laittoi jarrutuksen päälle. Sitten menin takas oikeelle kaistalle ja se meni takasin kanssa. Sitten lähdin uudelleen ohittamaan niin mies teki samalla tavalla. Luulin ekalla kerralla, että se vaan vitsaili tai jotain, mutta sitten tajusin, että sillä oli selvästi joku ongelma. Ehkä nainen ei vaan saanut tulla sen eteen ajamaan, tiiä sitten kun näitä jumalia on liikenteessä.
[/quote] rekkari ylös ja kilautus kissalan pojille.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:41"]Ja entäpä nämä arjen sankarit, jotka eivät halua antaa tilaa liittymästä tuleville. Ei, vaikka vasemmalla olisi vapaa kaista. [/quote] Jaa kenenkähän tossa tilanteessa kuuluikaan väistää. .
[/quote]
Ei siinä kuulu kenenkään väistää mikäli ajetaan kuten pitää, mutta jos autot ajavat ilman turvavälejä niin hankalaa siitä kiihdytyskaistalta on päästä liittymään ellei joku siirry vasemmalle.
[/quote]
Tiedätkö sä miksi sen nimi on kiihdytyskaista?
[/quote]
Tää taitaa kuulua siihen kastiin kun ajaa kiihdytyskaistan tappiin ja siellä sitten seisoskelee josko joku joskus päästäis hänet.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:57"]
[/quote]
[/quote]
Tottakai se on hankalaa, kun sitä vauhtia on itsellä 20-30 kilsaa vähemmän kuin muilla.
Ajakaa prkl vaikka 20 mun puolesta. Mutta ajakaa tasasta nopeutta!
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:57"] [quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:44"] [quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:41"]Ja entäpä nämä arjen sankarit, jotka eivät halua antaa tilaa liittymästä tuleville. Ei, vaikka vasemmalla olisi vapaa kaista. [/quote] Jaa kenenkähän tossa tilanteessa kuuluikaan väistää. . [/quote] Ei siinä kuulu kenenkään väistää mikäli ajetaan kuten pitää, mutta jos autot ajavat ilman turvavälejä niin hankalaa siitä kiihdytyskaistalta on päästä liittymään ellei joku siirry vasemmalle. [/quote] Tiedätkö sä miksi sen nimi on kiihdytyskaista? [/quote] Tää taitaa kuulua siihen kastiin kun ajaa kiihdytyskaistan tappiin ja siellä sitten seisoskelee josko joku joskus päästäis hänet.
[/quote]
No se kiihdytyskaista onkin turvallista ajaa loppupuolelle saakka, niin ehtii kunnolla nähdä takaatulevat autot nopeuksineen, samalla näkee sen sopivan välin mihin koukata. Ei kuitenkaan ehkä ihan loppuun saakka aina, mutta siitä loppupäästä on helpoin päästä pieneenkin väliin. Pysähtyähän siihen ei saa ainakaan moottoriteille mennessä.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:41"]
Ja entäpä nämä arjen sankarit, jotka eivät halua antaa tilaa liittymästä tuleville. Ei, vaikka vasemmalla olisi vapaa kaista.
[/quote]
Siinä ei saa antaakaan tilaa vaihtamalla ohituskaistalle. Vaikka monet kyllä tekevät niin kuitenkin.
[/quote]
Totta kai saa antaa tilaa rampilta tuleville, ja joskus jopa täytyy antaa. Miksei saisi?
Tuota sattuu liian usein. Eilen aamulla töihin mennessä sain kiinni 70 ajavan. Kun lähdin ohittamaan, alkoi vauhti nousta ohitettavalla. Todella typerää toimintaa. No, ohi menin silti. Hetken roikkui perässä ja hiljensi taas vauhtinsa ja jäi jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:41"]
Ja entäpä nämä arjen sankarit, jotka eivät halua antaa tilaa liittymästä tuleville. Ei, vaikka vasemmalla olisi vapaa kaista.
[/quote]
Siinä ei saa antaakaan tilaa vaihtamalla ohituskaistalle. Vaikka monet kyllä tekevät niin kuitenkin.
[/quote]
Totta kai saa antaa tilaa rampilta tuleville, ja joskus jopa täytyy antaa. Miksei saisi?
[/quote]
Saa antaa muttei vaihtamalla kaistaa. Laki kieltää.
miksi lähdette ohittamaan rajoituksen vaihtuessa? Se ei vaan ole viisasta, kun osa ei kuitenkaan aja ihan sitä rajoituksen sallimaa nopeutta sitten isommissa nopeuksissa kuitenkaan, vaikka pienissä ajetaan ylinopeutta.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:55"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:46"]
Mä oon joskus kiihdyttänyt kun joku teiniauto yrittänyt ohi. Ei ole päässyt. Viva la France
[/quote]
Miksi teit niin?
[/quote]
Koska niille nuorille pitää opettaa että ei niin vain kaikkia ohitella. Ja koska minun autoni on mukavan tehokas. Eli jälleen, viva la France
[/quote]
Erehdyhän tollee pelleilemään mun rekan eteen niin tiedät leikkinees.
[/quote]
Et sä rekkamies mun ranskiksen perässä pysy, etkä myöskään edessä, sillä nopsaan syön tollaiset tien tukot. Ja jos aiot puskurissani roikkua niin oon kerran jo kutsunut poliisit ja nauranut kun katsonut taustapeilistä kun poliisit pysäytti perässäroikkujarekan
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:57"] [quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:44"] [quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:41"]Ja entäpä nämä arjen sankarit, jotka eivät halua antaa tilaa liittymästä tuleville. Ei, vaikka vasemmalla olisi vapaa kaista. [/quote] Jaa kenenkähän tossa tilanteessa kuuluikaan väistää. . [/quote] Ei siinä kuulu kenenkään väistää mikäli ajetaan kuten pitää, mutta jos autot ajavat ilman turvavälejä niin hankalaa siitä kiihdytyskaistalta on päästä liittymään ellei joku siirry vasemmalle. [/quote] Tiedätkö sä miksi sen nimi on kiihdytyskaista? [/quote] Tää taitaa kuulua siihen kastiin kun ajaa kiihdytyskaistan tappiin ja siellä sitten seisoskelee josko joku joskus päästäis hänet.
[/quote]
Tai siihen kastiin, joka ei ymmärrä että sitä kiihdytyskaistaa saa ajaa ihan sinne loppuun asti eikä töytäistä hätäseen ja alinopeudella toisten eteen.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:17"]
No se kiihdytyskaista onkin turvallista ajaa loppupuolelle saakka, niin ehtii kunnolla nähdä takaatulevat autot nopeuksineen, samalla näkee sen sopivan välin mihin koukata. Ei kuitenkaan ehkä ihan loppuun saakka aina, mutta siitä loppupäästä on helpoin päästä pieneenkin väliin. Pysähtyähän siihen ei saa ainakaan moottoriteille mennessä.
[/quote]
Kolmio voi tarkoittaa tarvetta pysäyttääkin auto.
Et ole sattunut huomaamaan, että kiihdytyskaistalla on aina kolmio? Se tarkoittaa väistämisvelvollisuutta kolmion takaa tuleville, etuajo-oikeutetulla tiellä ajavat ajavat ihan etuajo-oikeutettua tietä. Jos kiihdyttää kunnolla, silloin aina jossain vaiheessa pääsee liikennevirtaan. Pysäyttämistä ei todellakaan kannata tehdä siinä kiihdytyskaistan loppupäässä, mutta jos ei ole ennen moottoritien viereen saapumista ole ymmärtänyt etsiä sitä sopivaa väliä, se voi olla pakko pysäyttää.
Aikanaan oli paljon lyhyitä kiihdytyskaistoja vilkkaiden teiden vieressä ja autojen tehot neljäsosa siitä mitä nykyään. Esimerkiksi Vihdintieltä liityttäessä kehä kolmoselle länteen hidastettiin jo paljon ennen kun oltiin kehä kolmosen vieressä, yleensä ryömittiin ja ruuhka-aikaan koko letka pysähtyi ehkä sata metriä ennen. Kun nähtiin se riittävä väli painettiin talla pohjaan ja heti kun väli oli kohdalla, siirryttiin kehä kolmoselle.
Nykyään kiihdytyskaistat on pitkiä ja autojen tehot todellakin suuremmat. Moni ei ymmärrä odottaa sellaisia välejä ennen kuin on kiihdytyskaistalla, vaan tungetaan väkisin sekaan, vaikka toinen ei kykenisi väistämään. Jos sattuu pahasti, siinä on oma ja monen muun henki enemmän kuin vaarassa. Yhden tuttuni vaimo on kuollut sellaisessa onnettomuudessa talvella.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:55"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:46"]
Mä oon joskus kiihdyttänyt kun joku teiniauto yrittänyt ohi. Ei ole päässyt. Viva la France
[/quote]
Miksi teit niin?
[/quote]
Koska niille nuorille pitää opettaa että ei niin vain kaikkia ohitella. Ja koska minun autoni on mukavan tehokas. Eli jälleen, viva la France
[/quote]
[/quote]
Et sä rekkamies mun ranskiksen perässä pysy, etkä myöskään edessä, sillä nopsaan syön tollaiset tien tukot. Ja jos aiot puskurissani roikkua niin oon kerran jo kutsunut poliisit ja nauranut kun katsonut taustapeilistä kun poliisit pysäytti perässäroikkujarekan
[/quote]
Mitähän sinäki paskahousu söisit ja milläs ajelisit ilman meitä?? Ja kerroinko olevani mies?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:55"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:46"]
[/quote]
Miksi teit niin?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mitähän sinäki paskahousu söisit ja milläs ajelisit ilman meitä?? Ja kerroinko olevani mies?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:36"]
Mitä te nillitätte? Älkää ohittako jos ette pääe ohi ilman , että edellä ajava hiljentää. Kun mä ohitan, lähden kyllä niin kovaa, että pääsen edellä ajavan ohi vaivatta.
[/quote]
Minä en hidasta. vaikka näen, että vastaan tulee auto ja ohittava auto ei ehdi ohittaa minua, en jarruta, koska minulla on oikeus. Ajakoot nokkakolarin. Siinä kolaroikoot, minä jatkan matkaa.
[/quote]
Paitsi kun jäätkin ite kasan alimmaiseksi.