Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuletko muuttamaan ruokavaliotasi kun ruoka kallistuu?

Vierailija
16.02.2022 |

Aiotko jatkaa liharuokia pavuilla tms? Luovutko jostain ruuasta kokonaan?

Kommentit (177)

Vierailija
121/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi salaatin ylistys on huvittavaa, koska suurimmalle osalle "terveellinen salaatti" on salaatinlehtiä, kurkkua ja tomaattia pilkottuina sekaan. Tuo on raikas lisuke. Ei muuta.

Vähän sama asia, kun joillekin kotiruoka on automaattisesti sitä terveellistä ruokaa. Noinhan se ei ole. Esimerkiksi omat vanhempani vannovat "terveellisen kotiruoan" nimeen. Ruoka kyllästetään rasvalla, kermalla ja suolalla. Koska kyllähän sen ruoan täytyy maistua jollekin. Sitten syytetään geenejä ylipainosta.

Ja sinä syytät rasvaa ylipainosta, vaikka sokeri on syypää.

Vierailija
122/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi kotimaisten kananmunien hinta pompahti ylös, 15 kpl ennen noin 2,60 nyt 3,80?? Munat tuskin tulevat ukrainasta tai pitää käyttää spesiaali lämpölamppuja heh. 

Kanat ruokitaan pääasiassa viljalla, jonka hinta on noussut. Eli kanojen rehukustannukset on nousseet. Aiemmin munat olikin käsittämättömän halpoja, melkein puoli-ilmaisia. Monesti ihmettelinkin, mitä siitä hinnasta jää tuottajalle kustannusten katteeksi ja kaiken vaivan palkaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein elämäntaparemontin jo ennen kuin hintojen noususta oli tietoakaan ja silloin jäi ruokavaliostani pois kinkut, makkarat, kovia rasvoja enemmän kuin 15% sisältävät juustot, valkoinen leipä, voimariini vaihtui kasvisrasvakevitteisiin ja voi ruuanlaitossa vaihtui ruokaöljyihin. Punaista vähärasvaista lihaa saatan vielä joskus syödä, mutta enimmäkseen syön kana- ja kalaruokia sekä kasviksia ja juureksia. Niin sanottuja lihan korvikkeita kuten kaurajauhista ja härkistäkin olen kokeillut ja hyväksi todennut. Kasviksista ja hedelmistä en ole luopunut edes hintojen nousun takia ja jos rahavarat ovat vähissä hyödynnän kaupan pakastealtaan valikoimia. Ruokamenoni on saattanut hintojen nousun seurauksena kasvaa muutamilla kympillä eikä se kaada minun talouttani. Elämäntaparemontin yhteydessä lopetin myös tupakan polton mistä tuli kuukausitasolla n. 300 euron säästö. Elintapojaan muuttamalla kuka tahansa pystyy vaikuttamaan rahojensa riittävyyteen, minulta ainakin loppui tupakointi koska eläkkeelle jäädessä eivät raha olisi enää riittäneet tupakointiin.

Vierailija
124/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo muuttanut. Aiemmin pyrin syömään lähellä tuotettua lihaa ja kalaa sekä paljon vihanneksia ja hedelmiä. Viljoja välttelin aiemmin. Nykyään ruoka on niin kallista, että olen joutunut tinkimään ravinnonlaadusta ja syön nykyään mm. halpaa makaronia, halpaa leipää sekä eineksiä (makkaraa, nakkeja ja sellaista). 

Huomaan huonon ravinnon heikentävän hyvinvointiani, mutta ei voi mitään. Käyn töissä kokopäiväisesti ja palkkani on keskitasoa, tässä tilanteessa olen silti. 

Vierailija
125/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Meillä on aina tehty itse hyvää ruokaa edullisista aineksista joten ei ole syytä muuttaa tapoja.

Vierailija
126/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein elämäntaparemontin jo ennen kuin hintojen noususta oli tietoakaan ja silloin jäi ruokavaliostani pois kinkut, makkarat, kovia rasvoja enemmän kuin 15% sisältävät juustot, valkoinen leipä, voimariini vaihtui kasvisrasvakevitteisiin ja voi ruuanlaitossa vaihtui ruokaöljyihin. Punaista vähärasvaista lihaa saatan vielä joskus syödä, mutta enimmäkseen syön kana- ja kalaruokia sekä kasviksia ja juureksia. Niin sanottuja lihan korvikkeita kuten kaurajauhista ja härkistäkin olen kokeillut ja hyväksi todennut. Kasviksista ja hedelmistä en ole luopunut edes hintojen nousun takia ja jos rahavarat ovat vähissä hyödynnän kaupan pakastealtaan valikoimia. Ruokamenoni on saattanut hintojen nousun seurauksena kasvaa muutamilla kympillä eikä se kaada minun talouttani. Elämäntaparemontin yhteydessä lopetin myös tupakan polton mistä tuli kuukausitasolla n. 300 euron säästö. Elintapojaan muuttamalla kuka tahansa pystyy vaikuttamaan rahojensa riittävyyteen, minulta ainakin loppui tupakointi koska eläkkeelle jäädessä eivät raha olisi enää riittäneet tupakointiin.

Vaihdoit siis ruokavaliosi hyvästä huonoksi?

No, onhan se tuokin elämäntapamuutos :D:D:D

Vierailija
127/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintojennousu on tähän mennessä vaikuttanut siten, että olen vähentänyt kahvinjuontiani puoleen, suon itselleni vain aamulla mukillisen. Tomaattejakin ostin vielä, kun hinta ei ollut ihan pilvissä. Teen pakkaseen tomaattisurvosta jotta saan siitä pitsan päälle kun seuraavan kerran teen. Juustonsyönti on myös vähentynyt n puoleen, ostan pienemmän palan, en sitä isompaa joka nyt maksaa kympin, ja saan juuston riittämään silti pitkään. Kaikkeen tottuu, kuten niukkuuteen ja rajoituksiin tiettyjen ruokatuotteiden kohdalla.

Harmittaa kyllä kun kissojen ruuat ovat myös nousseet paljon ja annospussit pienentyneet, siitä vain ei voi tinkiä koska kissani eivät voi syödä samaa ruokaa kuin minä eli kasviksia perunan tai makaronin kanssa.

Edelleen vain on sellainen olo että me täällä Suomessa elämme yltäkylläisyydessä. Olen kiitollinen.

Vierailija
128/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut tilata ruoat kerran viikossa kotiin, enkä käy tilausten välillä ollenkaan kaupassa, ellei sitten jotain oikeasti kriittistä ole unohtunut. Kuljetusmaksusta tuleva lisämaksu on pisara meressä verrattuna siihen, miten paljon säästän joka viikko, kun turhat herkut ja muut heräteostokset ovat jääneet pois. Muuten on ollut varaa syödä ihan samoja ja jopa parempia ruokia kuin ennen, koska edellä mainitut veivät ennen ison siivun ruokabudjetista. 

Vierailija
129/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Syön muutenkin todella vähän, joku nuudelipussi päivässä plus he-ma-pa eivät edelleenkään maksa juuri mitään.

Vierailija
130/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kahden aikuisen taloudessa ei tarvitse muuttaa ruokavalioo eikä luopua mieltymyksistä hintojen nousun takia. Harrastuksia vähennetään ennemmin kuin ruuasta jos tarpeen. 

Ihmettelen ettei ihmisillä ole muita turhempia rahanreikiä joista olisi varaa tinkiä jos ihan ensimmäisen pitää ruuasta alkaa tinkimään. Pidän ravitsemusta kaikkein tärkeimpänä. 

Vierailija
131/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut tilata ruoat kerran viikossa kotiin, enkä käy tilausten välillä ollenkaan kaupassa, ellei sitten jotain oikeasti kriittistä ole unohtunut. Kuljetusmaksusta tuleva lisämaksu on pisara meressä verrattuna siihen, miten paljon säästän joka viikko, kun turhat herkut ja muut heräteostokset ovat jääneet pois. Muuten on ollut varaa syödä ihan samoja ja jopa parempia ruokia kuin ennen, koska edellä mainitut veivät ennen ison siivun ruokabudjetista. 

Tuo on hyvä jos sortuu liian helposti heräteostoksiin. Itselleni kerran viikossa jätti marketissa käynti on suuri nautinto haluten itse valkata ostokset. Täytän viikolla puutelistaa ja suunnittelen ruuat etukäteen. Karkkihyllyjä ei ole vaikeeta kiertää kun välttelen sokeria. Välillä tulee kamala karkin himo mutta niitä ei tule lähdettyä erikseen hakemaan ja kun kotona ei ole mitään niin välttyy siltä sokeri kuormitukselta. Kerran kuussa karkkipäivä jottei mene liian tuskalliseksi. 

Vierailija
132/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuta, ostan -60 tuotteita.

Vierailija
133/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronia ja jauhelihaa. Tällä pärjää helposti 100€/ kk budjetilla ruokaan.

Vierailija
134/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhäily on jo ennestään tuttua, mutta hintojen noustessa vielä pientä säätöä on tullut tehtyä.

Kurkku ja tomaatti jäi pois jo kesällä kun hinnat alkoi nousta. Joulun kunniaksi sentään ostin yhden kotimaisen kurkun. Lihaa ja kalaa ei normihinnalla tule ostettua, vain laputettuna tai reilusta tarjouksesta. Kotimaisia juureksia on tullut lisättyä enemmän, keittoina ja laatikkoruokina, kaali, punajuuri-aura, kasviskiusaus jne. Papu-herne-osastoa käyttäisi mielellään enemmänkin, mutta vatsa ei tykkää. Gluteenittoman leivän leivon pääasiassa itse kaurasta. "Liiterissä" tulee käytyä enemmän, lähinnä säilykepuolta täydentämässä.

Vierailija
135/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu p¨skaa. Mulla ei mene pennin jeniä röökiin eikä alkoholiin, näin ollut jo 15 vuotta. Sairauden takia on oltava tietty ruokavalio. Ei tässä ole mitään mitä muuttaa. Ei sillä 470 vai mitä nyt jäikään, niin kädestä suuhun mennään, vuodesta toiseen.

Olen työkyvytön, eli ei kannata töihin menoa ehdottaa.

Vierailija
136/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin ruoat ainakin hintatietoisempana kuin aikaisemmin. Sesongin hedelmät ja kasvikset jne. Lihaa tarjouksesta.

Vierailija
137/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu p¨skaa. Mulla ei mene pennin jeniä röökiin eikä alkoholiin, näin ollut jo 15 vuotta. Sairauden takia on oltava tietty ruokavalio. Ei tässä ole mitään mitä muuttaa. Ei sillä 470 vai mitä nyt jäikään, niin kädestä suuhun mennään, vuodesta toiseen.

Olen työkyvytön, eli ei kannata töihin menoa ehdottaa.

On siellä töissä käytävä muidenkin työkyvyttömien. Mene sinäkin.

Vierailija
138/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihahan se eniten maksaa. Sais maksaa viel enemmänkin että sen käyttö vähenisi.

Syön kasvisproteiinia tulee halvemmaksikin.

Vierailija
139/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Olen muutenkin enempi juomanaisia. 

Sama, tilaan juomani edullisesti virosta ja sen mitä syön syön priimaa en mitään roiskeita tai biojätteitä.

Vierailija
140/177 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksu77 kirjoitti:

Jätin karkit, jäätelöt, limpparit, keksit, sipsit, popcornit, mehut jne.  puoli vuotta sitten pois. Selvää säästöä ja terveys kohenee. Nykyisin syön pelkkää kanaa ja pastaa. Riisiä ei kannata syödä koska se on myrkkyä keholle. Kasviksia silloin tällöin, banaani tärkein "vihannes". Nostakaa vain ruuan hintaa, tapatte tehokkaasti teollisuuden suomesta. Ihminen pärjää yllättävän niukalla ravinnolla. Varjopuolena tietenkin ihmisten äkäisyys. Ei sekään ole hyvä suunta. Ai niin, kalja + rööki kannattaa myös jättää pois,  niin valtion viimeinen rahahana kuihtuu.

Hyvä kommentti. Mutta miksi riisi on myrkkyä keholle?

En tiedä tarkoittiko tätä, mutta ainakin riisissä on monesti niin korkeat arsenikkipitoisuudet, ettei sitä suositella annettavan ainakaan pikkulapsille. Imee siis maaperästä sen arsenikin kasvuvaiheessa.

Varmaan tarkoitti juuri tuota arseeni pitoisuutta. Sen vuoksi riisi tulisi ennen keittämistä huuhdella hyvin JA täysjyvä riisissä on tätäkin myrkkyä vähemmän. Riisiä voi syödä turvallisesti samoin kuin perunaa, kunhan huuhtelee riisin ennen keittämistä ja kunhan ei syö vihreitä perunoita :D

Tiesittekö että myös hengittäminen on myrkkyä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme