Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuletko muuttamaan ruokavaliotasi kun ruoka kallistuu?

Vierailija
16.02.2022 |

Aiotko jatkaa liharuokia pavuilla tms? Luovutko jostain ruuasta kokonaan?

Kommentit (177)

Vierailija
161/177 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Kasvisruoka on kohtuuhintaista, kunhan ostaa järkevästi ja ei ole ihan täysin tunari keittiössä. Uskon ruoan kohtuuttomaan hinnannousuun siinä vaiheessa, kun valtaosa aikuisväestöstä ei ole enää ylipainoisia.

Perusruoka-ainesten kallistuessa isompi osa väestöstä lihoo, koska on varaa syödä vain teollisesti tuotettua paskaa.

Jep, ja tämähän näkyy Jenkeissäkin: lihavia on osittain siksi, koska oikea ruoka maksaa. Epäterveellinen paska on halpaa tuottaa, eikä sen hinta todennäköisesti nouse paljoa (vehnän tuontivaikeuksia lukuunottamatta). Terveellinen ruoka maksaa, koska sen tuottaminen on hitaampaa ja kalliimpaa. 

Tarkoitatko, että USAssa vehnän tuontivaikeuksia? USAhan on vehnän suhteen omavarainen ja tärkeä vientituote.

Vierailija
162/177 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan. Ei olisi varsinaisesti mikään pakko, mutta sitten kun lapsi muuttaa pois kotoa aion ryhtyä syömään askeettisemmin. Osittain säästösyistä, mutta enemmän laiskuudesta, ja siitä että tykkään yksinkertaisesta ruoasta. En myöskään tarvitse kahta lämmintä ateriaa päivässä. Ajattelin tehdä kerran viikossa ison kattilallisen juuressosekeittoa ja kerran viikossa jonkun ison pataruoan, ja syödä niitä monta päivää. Kasvavaa lasta en viitsi tuollaiseen pakottaa, mutta minulle se kelpaisi oikein hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/177 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostokset on muuttuneet radikaalisti.

Kasviksia ostan vain jos ne on pääruoan raaka-aineita kuten sipuli

Lihaa en syö, kalaa joskus

Uunia ei käytetä kuin pari kertaa kuussa

Vierailija
164/177 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkut on jääneet ostamatta. Ei karkkia, suklaata, pullaa, sipsiä. Kroppakin kiittää.

Vierailija
165/177 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin tästä kun ruokan hinta nousee ja lihavat eivät pääse mässäilemään :D

Vierailija
166/177 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihottava ruoka on halvempaa, kuin terveellinen. Ainakin jos ei ole taitoa ja aikaa kokata.

Vierailija
167/177 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole juuri muuttanut mitään. Suosin muutenkin kotimaista ruokaa ja satokauden kasviksia niin ei se hinta muodostu kynnyskysymyksesksi. Karkkia, limsoja ym makeaa rajoitan ihan jo terveyden takia.

Kurkkua ja tomaattia syödään edelleen, talvella vähemmän kuin kesällä niinkuin ennenkin. Talvella enemmän juureksia ja kesällä ja syksyllä kerättyjä marjoja.

Vierailija
168/177 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohtuu hyvätuloinen mutta asuntolainaa on, ja elätettäviä jälkeläisiä, joten kyllä olen muuttanut ruokavaliota yksinkertaisempaan suuntaan. Enemmän porkkanaa ja muuta halpaa ja yksinkertaista. Kurkkua olen vielä ostanut mutta mietityttää kyllä.

Vierailija
169/177 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon joutunut jo muokkaamaan. Vähemmän kasviksia, enemmän riisiä... Herkkuja 0e.

Vierailija
170/177 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En murehdi huomisesta. Elän päivän kerrallaan ja luotan Jumalan huolenpitoon.

Vierailija
171/177 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, kuinka paljon kallistuu. Vielä on pystytty ostamaan ruokaa, pieniä muutoksia tehty kylläkin.

En syö lihaa. Olen tottunut syömään kalaa noin 3 kertaa viikossa. Nyt on vähentynyt kahteen kertaan, siis päivällisellä. Kerran tai kahdesti viikossa jonkin riisipuuron tai juustopastaa ja noin kolmesti viikossa kasvisruokaa. Kasvisruoka on ehdottomasti kalleinta. Esim. tänään tein juustoista juuresgratiinia ja nyhtöpapua. Älytöntä, että kahden hengen annos maksaa ihan liikaa, yli kympin. Jos nyhtöpavun olisi korvannut makkaralla, monta euroa halvemmaksi olisi tullut.

Olen jättänyt proteiinipatukat nyt ostamatta. Aiemmin minulla on ollut arkipäivänä sellainen ateriarytmi, että olen juonut pelkän aamukahvin kotona klo 07, syönyt lounaaksi töissä noin klo 10.30-11 yleensä salaatin tai voileipiä, jälkiruuaksi kahvin kanssa hedelmän tai rahkan. Ja välipalaksi noin klo 15 olen napannut proteiinipatukan tai pari palaa näkkileipää tai riisikakkuja. Näkkileivän hinta on noussut euron paketilta, riisikakkujen hinta noussut neljänneksen ja proteiinipatukka, joka on suosikkini, maksaa jo 1,50-2,00 euroa. Kallis välipala. Olen tällä viikolla syönyt välipalaksi hedelmän, koska appelsiini, omena tai banaani on hinnaltaan noin 0,30-0,50 euroa.

Iltaisin syödään kunnon lämmin ruoka klo 17-18, joskus vähän myöhemmin. Siitä ei luovuta. Syön vielä noin klo 20 iltapalaa. Se voi olla vaikka porkkanaviipaleita, joita kastan dippiin. Joskus pakastemarjoja pieni jälkiruokakupillinen. Tänään kyllä oli pulla, kun mies oli ostanut paistopisteeltä. Olisin pärjännyt ilman pullaakin, mutta harvoin niitä tulee kuitenkaan syötyä.

Lounassalaattiin ruuan kallistuminen on vaikuttanut. Minun lemppari oli ennen sellainen, jossa on hiukan couscousia tai kvinoaa keitettynä mausteliemessä, paljon suikaloitua kurkkua, pari pikkutomaattia, juustokuutioita tai manouri-kiekko paistettuna tai halloumipalanen, hiukan punasipulia, ehkä tuoreita herneitä ja herneenversoja, joskus hillitysti maukasta salaattia joukossa, esim. rucolaa tai pinaattia. Viime aikoina salaatissa ei ole kurkkua ollut, vaikka ennen laitoin sitä runsaasti, koska pidän vetisestä suutuntumasta. Juustoja hyvin harvoin. Juuston tilalle olen kahden päivän salaattiin laittanut joskus sen pienimmän purkin tonnikalaa, siis sen minikokoisen. Yhteen annokseen tulee siis tosi pieni määrä.

Tänään oli töissä eväänä salaatti, jossa oli rucolaa, tomaattia, kvinoaa ja pakasteherneitä, muutama oliivi makua tuomassa. Ihan selvästi köyhä tarjonta. Huomiseksi teen aamulla saman satsin, mutta oliivit on loppu, joten laitan purkista pari aurinkokuivattua tomaattia.

Vierailija
172/177 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potaattia keitetään  ja vähän muussataan, sekaan halvinta margariinia ja suolaa.

Ruisleipää punalappuisena ja siihenkin päälle halvinta margariinia.

Vettä juotavaksi. 

Jos tuon leivän tekisi itse, en tiedä tulisiko halvemmaksi, kun on sähköuuni.

Osaan kyllä tehdä leipää.

Mutta tämän halvemmaksi ei oikein pysty menemään, paitsi tietysti syömällä noita em. ruokia hyvin, hyvin vähän.

Vierailija
173/177 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihottava ruoka on halvempaa, kuin terveellinen. Ainakin jos ei ole taitoa ja aikaa kokata.

Kyllä, ranskanpotaatit pakasteista, ranskanleipää ja halvinta lenkkimakkaraa. Ei maksa paljo,mutta lihottaa helvetisti,eikä pidä nälkää.

Siksi noita pitää syödä paljon ja usein, jos meinaa jaksaa raskaassa työssä, jos kellä nyt töitä on.

Vierailija
174/177 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvetta tinkiä mistään. Lainat on maksettu muutama satatuhatta kiinni osakkeissa ja rahastoissa ja pankkitililläkin on kolmattakymmentätuhatta käteistä. Joka kuukausi tulee reilut kolmetonnia palkkaa tilille sekä muutama satanen vuokratuloja.

Eiköhän tässä tällainen kuusikymppinen pärjää ja voi syödä juuri sitä mitä sattuu tekemään mieli.

Kaikilla ei näin ole ja siksi pidänkin itseäni paitsi onnekkaana myös järkevänä joka on nuoruudessaan osannut säästää ja sijoittaa rahojaan eikä elänyt silloin kuin viimeistä päivää niin kuin jotkut tekivät ja tekevät vieläkin.

Vierailija
175/177 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintaraja herkuille on nyt 25€/ kg

Vierailija
176/177 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, mä en osta enää leikkeleitä leivän päälle. Leivän päällä riittää juusto+salaatti+kurkku+tomaatti jos raaskin ostaa kurkkua, se on toisinaan aika kallista. Mutta juusto riittää mulle, oon juustofani. Ja salaattia onneksi saa halvalla.

Vierailija
177/177 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä