Tuletko muuttamaan ruokavaliotasi kun ruoka kallistuu?
Aiotko jatkaa liharuokia pavuilla tms? Luovutko jostain ruuasta kokonaan?
Kommentit (177)
Kurkusta en luovu, maksaa mitä maksaa.
Fiksu77 kirjoitti:
Jätin karkit, jäätelöt, limpparit, keksit, sipsit, popcornit, mehut jne. puoli vuotta sitten pois. Selvää säästöä ja terveys kohenee. Nykyisin syön pelkkää kanaa ja pastaa. Riisiä ei kannata syödä koska se on myrkkyä keholle. Kasviksia silloin tällöin, banaani tärkein "vihannes". Nostakaa vain ruuan hintaa, tapatte tehokkaasti teollisuuden suomesta. Ihminen pärjää yllättävän niukalla ravinnolla. Varjopuolena tietenkin ihmisten äkäisyys. Ei sekään ole hyvä suunta. Ai niin, kalja + rööki kannattaa myös jättää pois, niin valtion viimeinen rahahana kuihtuu.
Hyvä kommentti. Mutta miksi riisi on myrkkyä keholle?
En muuta, olen aina syönyt vähän ja itse laitan ruokani.
Tänään sai Citymarketista joulukinkkuja 1,29€ kilo. Ei se kovin kallista ole. Ostin 50 kiloa kinkkua, eli neljä isoa. Toissapäivänä oli loput joululaatikot 10 senttiä rasia, mutta ostin vain 10 maksalaatikkoa, kun se on hyvää voissa paistettuna ilman jouluakin. Paljon muutakin tavaraa on ollut halvalla ja pakkasessa on jo helposti kahden kuukauden ruuat ja rahaa on mennyt 220€.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ne pavut ja muut kalliit jatkeet jäävät pois ja liha pitää ostaa punalapulla ja tarjouksesta. Tuoreita kasviksia vähemmän, pastaa enemmän. Arkiruokaa tehdään arkena ja juhlaruokaa harvemmin. Kokolihaa korvataan makkaralla yms. viilausta.
Olen kasvissyöjä ja käsittääkseni linssit, pavut ja herneet ovat halvempia kuin liha. Pakastekasviksetbovat edullisia isoissa pusseissa. Niitä voi käyttää ruoanlaitossa ja lisänä höyrytettyinä. Perunaa raskii vieläkin syödä.
En ole syönyt lihaa noin 30 vuoteen joten minulla ei ole mitään käsitystä kuinka paljon liharuokavalio maksaa viikossa. Itse hankin mausteet puolen kilon pusseissa ja jaan ne kolmen kaverin kanssa. 125 grammaa riittää jo pitkälle ja aina on tuoretta maustetta kaapissa. Purkit ovat ihan pestyjä metallikantisia lasipurkkeja. Mausteet eivät pilaannu hellan päällä vaan ovat erillisessä laatikossaan.
Kyllä sähkölasku on suurempi ongelma kuin ruoan hinta jos käyttää satokausiajattelua ruokaa tehdessään ja ostaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo jättänyt pois salaatit, ostan salaattitarpeita vain viikonlopuksi, arkena riittää porkkanaraaste. Samoin tuoremehua vain viikonlopuksi, sämpylät ja makeat leivonnaiset teen itse, ostettuna liian kalliita.
Ei kannattaisi salaatista säästää, sillä niistä saat tarvitsemasi vitamiinit ja kivennäisaineet.
En ole käynyt kohta kuukauteen ruokakaupassa, ja vaaka kertoo että nyt pitäisi kohtapuoliin hankkia murkinaa ja myös syödä sitä. En kyllä pidä ruuan hintaa mitenkään esteenä, haitallisempaa on kun alkaa vaatteet lepattaa päällä ja niiden uusiminen tulisi kyllä ruokaostoksia kalliimmaksi.
Olen pitänyt ruokavalioni aikalailla samana. Pientä hienosäätöä tosin. Kaurakerman vaihdoin tavalliseen ruokakermaan. On 50 senttiä hinnassa eroa. Leikkeleen vaihdoin halvempaan. Ja juustoa ostan harvemmin. Mehuja ja maitoa en osta ollenkaan. Inhoan sikanautajauhelihaa, siksi ruokakorissani on edelleenkin kanan fileleikettä ja broilerin jauhelihaa.
Olen yksineläjä, ja ruokabudjettini on maks 220€ kuussa. Ostan edelleen kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä, munia, yrttejä ym.
Alkoholin olen jättänyt lähes kokonaan. Mieluummin karsin juoma- kuin ruokapuolesta.
En mä oikein tiedä miten tuota valiota enää pitäisi muuttaa.
Mä tilaan viikottain ruokaa ja yleensä on kulunut rahaa ihan perusjuttuihin 150 euroa, nyt niillä samoilla tuotteilla tulisi hintaa 200 euroa.
Meillä ei syödä punaista lihaa. Kalaa kerran viikossa, siitä en luovu ja muutenkin kasvispainotteisesti. Että on ne kasvikset ja pavutkin jonkin verran noussut, kun loppusummaa on lisää tullut noin..
Leipää me ei hirveesti pupelleta. Mä leivon kerran viikossa puolen litran taikinan ja se riittää sen viikon. Erilaisia jauhoja ja leseitä menee, ne on jonkin verran nousseet, mutta ei nosta joka viikkoista summaa, kun kerran kuussa täytän viljatuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo jättänyt pois salaatit, ostan salaattitarpeita vain viikonlopuksi, arkena riittää porkkanaraaste. Samoin tuoremehua vain viikonlopuksi, sämpylät ja makeat leivonnaiset teen itse, ostettuna liian kalliita.
Ei kannattaisi salaatista säästää, sillä niistä saat tarvitsemasi vitamiinit ja kivennäisaineet.
Mitä sitten nämä salaatit pitää sisällään kullekin. Jos vaan niitä vihreitä lehtiä ja kurkkua, niin ravintoarvo lähes nolla.
Porkkanaraaste on monin tavoin fiksumpaa. Aika älytöntä tuon sanoa, että "arkena riittää porkkanaraaste". :D
Itsehän suosin arkena punajuuriraastetta. Sitä välillä maustamaan omenaa ja sipulia. On herkkua ja terveellistä.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Kasvisruoka on kohtuuhintaista, kunhan ostaa järkevästi ja ei ole ihan täysin tunari keittiössä. Uskon ruoan kohtuuttomaan hinnannousuun siinä vaiheessa, kun valtaosa aikuisväestöstä ei ole enää ylipainoisia.
Perusruoka-ainesten kallistuessa isompi osa väestöstä lihoo, koska on varaa syödä vain teollisesti tuotettua paskaa.
Jep, ja tämähän näkyy Jenkeissäkin: lihavia on osittain siksi, koska oikea ruoka maksaa. Epäterveellinen paska on halpaa tuottaa, eikä sen hinta todennäköisesti nouse paljoa (vehnän tuontivaikeuksia lukuunottamatta). Terveellinen ruoka maksaa, koska sen tuottaminen on hitaampaa ja kalliimpaa.
Jenkeissä syy on siinä että kunnon ruokakauppoja ei ole kaikilla alueilla (food desert -ilmiö) joten ilman autoa pääsee vain mäkkäriin. Köyhät asuvat motelleissa ja asuntovaunuissa missä ei aina voi valmistaa ruokaa.
Sitten sama selitys on tuotu Suomeen, vaikka täällä on erinomainen valikoima edullista ja terveellistä ruokaa kaikkien saatavilla. Ja halvoissakin vuokrakämpissä on keittiöt.
Mutta nämä ovat niin monimutkaisia faktoja että ei nyt pilata hyviä ja yksinkertaisia selityksiä niillä.
Samaa mieltä. Meillä saa ruokakaupoista perusterveellisiä ruoka-aineita kohtuullisella hinnalla. Suomalaisten kompastuskivi on liian suuret ruoka-annokset. Jos on tottunut syömään kuin hevonen, niin tuntuuhan se ruoka kalliilta.
Eräs kaveri valittaa kuinka on rahat tiukilla ja kasviksetkin niin kalliita, että ei raaski niitä ostaa. Kuitenkin tilaa woltilta ruokaa vähintään pari kolme kertaa viikossa, juo joka päivä energiajuomia ja välipaloiksi vetelee nuudeleita.
Toisella kaverilla on sama valituksen aihe, mutta silti löytyy rahaa tupakkaan ja alkoholiin.
Eikö ruuan hinnasta sitten saa valittaa, jos siihen kuitenkin on varaa?
Jos toinen ei raaski ostaa, niin ei se vielä tarkoita, etteikö rahaa kuitenkin olisi. Sehän on vaan jutustelua.
Kyllä se ruuan hinta nousee meille rahakkaammillekin ja se ketuttaa myös meitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän saa. Salaatti on lähes pelkkää vettä, eikä siitä saa ihmisen tarvitsemia vitamiineja ja kivennäisaineita. Kananmunasta saisi kaikkea muuta ihmisen tarvitsemaa paitsi C-vitamiinia.
Toi salaatin ylistys on huvittavaa, koska suurimmalle osalle "terveellinen salaatti" on salaatinlehtiä, kurkkua ja tomaattia pilkottuina sekaan. Tuo on raikas lisuke. Ei muuta.
Vähän sama asia, kun joillekin kotiruoka on automaattisesti sitä terveellistä ruokaa. Noinhan se ei ole. Esimerkiksi omat vanhempani vannovat "terveellisen kotiruoan" nimeen. Ruoka kyllästetään rasvalla, kermalla ja suolalla. Koska kyllähän sen ruoan täytyy maistua jollekin. Sitten syytetään geenejä ylipainosta.
Joutunut syömään vähemmän,no ei ole tarvinnut erikseen alkaa laihduttaa,olen karsinut herkkuja ruokavaliosta ja joitakin ruoka-aineita vaihtanut halvempaan vaihtoehtoon...herkut on semmonen,mistä karsin ensimmäisenä
Vaihdan joo luultavasti antiloopin ja kengurun sisäfileen ihan herefordin ja agnuksen körtsikäksi. Kaviaaria en syö enää kuin kerran-pari päivässä (ja aina kun tekee mieli, tietenkin)
Yritän syödä kaikkia mahdollisia ruokia monipuolisesti, missä ei ole yhtään E-koodia, tai geenimanipuloitua maissia, tai palmuöljyä.
Eli ei lainkaan valmisruokia. Höyrystetyt kasvikset ja laadukasta proteiinia. Samat ainekset myös keittoihin. Kanakeitto, luomu kanasta, lihakeitto, kalakeitto kasviksilla. Ei maistu hyvälle, nämä ruokani, mutta ovat ehkä terveellisiä. Makaroniaj tai pastaa en syö yhtään. Kaurapuuroa joskus harvoin. Hedelmiä menee päivittäin, samoin mustikoita, ja mansikoita.
Tulee varmaan käytyä Lidlissä useammin. Matka on vaan niin pitkä, ettei kaikkia ruokia jaksa sieltä kantaa. .
En ole ites huomannut hintojen nousua, ostan samalla tavalla kuin ennenkin. Samapa se vaikka maksaakin enemmän.
Köyhälle kallis = kaikille saman hintainen
Samaa mieltä. Meillä saa ruokakaupoista perusterveellisiä ruoka-aineita kohtuullisella hinnalla. Suomalaisten kompastuskivi on liian suuret ruoka-annokset. Jos on tottunut syömään kuin hevonen, niin tuntuuhan se ruoka kalliilta.
Eräs kaveri valittaa kuinka on rahat tiukilla ja kasviksetkin niin kalliita, että ei raaski niitä ostaa. Kuitenkin tilaa woltilta ruokaa vähintään pari kolme kertaa viikossa, juo joka päivä energiajuomia ja välipaloiksi vetelee nuudeleita.
Toisella kaverilla on sama valituksen aihe, mutta silti löytyy rahaa tupakkaan ja alkoholiin.